Käynnistysakut

Traktori tärisee erilailla kuin auto, sen akun kennoston täytyy olla paremmin tuettu muuten menee oikosulkuun. Myydään muistaakseni erikoisvahvistettuina akkuina, ainakin ikh,lta sellaisia työkone akkuja löytyy.
Mulla on tuo Fergu ollut yli 10 vuotta ja siellä on Bilteman Silverit. Ikää en tiedä, kun olivat ostaessa. En tiedä miten niitä pitäisi paremmin vahvistaa, että kestäisivät pitempään. Sitten kun halvaantuvat, ostan samanlaiset tilalle. Olikohan nuo 75 Ah, 2 kpl.

Joihinkin traktoreihin 'ainakin dexta - mf 135' ostin normiakut jotka pimahti nopeasti. Ikh,n oma myyjä sanoi osta tälläiset työkoneakut niin kennot ei liikahda oikosulkuun. Piti väittämä paikkansa.

Joihinkin traktoreihin 'ainakin dexta - mf 135' ostin normiakut jotka pimahti nopeasti. Ikh,n oma myyjä sanoi osta tälläiset työkoneakut niin kennot ei liikahda oikosulkuun. Piti väittämä paikkansa.
Ja tämä tapahtui vuonna? Nykyakut on kyllä moninverroin kestävämpiä kuin muinaiset pikiakut.

Ja tämä tapahtui vuonna? Nykyakut on kyllä moninverroin kestävämpiä kuin muinaiset pikiakut.
Ei ollu pikiakku aikaa. Itse asiasiassa olen särkenyt aika monta akkua tuhannen pillun päreiksi muinoin. Sen ajan kierrätystä oli että akkuhapot laskettiin ritilärautapedin päältä alla olevaan kalkki saaviin joka lietytyään käytettiin maanparannus aineena sekä sitten muovikuoret rix rax pox joista lyijyt myytiin ja muovit sekajätteisiin. Eron taavan - työkone akun kennojen muoviosien osastoinissa näki hölmömpikin,

Ei kyllä näytä totuutta vinssin kaapeleista mitattuna koska hienosti hörähtää käyntiin hirmu.

20260214_170308.webp

Ihan ei kahta vuotta kestany Yuasa mönkijässä. 1.6.2024 oon kirjottanu akkuun ja nyt ei tykkää lataantua enää millään laturilla. 149€ näyttäisi maksavan, taidan hakee biltemasta vastaavan 90€

Alkuperäinen, muistaakseni Yuasa kesti 8 vuotta.

Ihan ei kahta vuotta kestany Yuasa mönkijässä. 1.6.2024 oon kirjottanu akkuun ja nyt ei tykkää lataantua enää millään laturilla. 149€ näyttäisi maksavan, taidan hakee biltemasta vastaavan 90€

Alkuperäinen, muistaakseni Yuasa kesti 8 vuotta.
Mönkkäreissä menee akkuja yllättävän nopeastikin, ei tavan pikkuinen mopon akku oikein tykkää jatkuvasta vinssaamisesta tai muiden työkoneiden käytöstä. Ei ikinä ehdi ladata täyteen, jos lumitöitä tehdään. Kuvastaa hyvin, että mönkkärit on suunniteltu hupiajoon. Jos olisi jatkuvaan vinssin käyttöön tarkoitettu, olisi isompi akku ja tehokkaampi laturi. Mönkkäreissä kun ei ole voimanottoa, niin kaikki työkoneet pitää olla sähköisiä, niin väkisin se sähkö loppuu. Litran pullosta ei kahta saa kaadettua.

No oli se 8 vuoden kestoikä alkuperäisakulla ihan ok mun mielestä. Laturi tuossa muistaakseni 400W eikä ole lumityövinssauksessa ollut koskaan ongelmia virran suhteen.

No nythän se 10-vuotias akku alkoi oireilla. Webasto ei mennyt päälle, vaikka oli 5A laturissa. Tunnin ajon jälkeen ilmoitti, että akku tyhjä, laita lataukseen. Ehkä -27 on vaan vanhukselle liikaa. Joutaa siis eläkkeelle.
Ongelmat katosi, kun ei ole enää ollut vajaan 30 asteen pakkasia. Ja on startattu -15 pakkasesta ilman piuhaa ja webasto pyöri nätisti puoli tuntia. Nähtäväksi jää meneekö tuo auto ilman yhtään akun vaihtoa. Pari vuotta saisi vielä original agm kestää.

Yhdessä traktorissa on Powerline-merkkinen akku. Iästä en ole aivan varma, mutta on se viime vuosikymmeneltä ainakin. Koneella ajettiin viimeksi vuodenvaihteen tienoilla, mutta hyvin lähti toissapäivänä käymään 10 asteen pakkasella. Lohkolämmitin oli tietysti käytössä, mutta oletin ettei akussa olisi enää virtaa jäljellä.

Powerline akkua on ollut itsellänikin ja olivat silloin mielestäni hinta/laatu suhteeltaan todella hyviä. Nyt taitaa olla laatu romahtanut kun tuttu varaosamyyjä kertoili, että eivät enää sitä myy kun takuutapauksia alkoi tulemaan niin paljon. Velipojallakin reilun vuoden ikäinen Powerline kuoleentu pari viikkoa sitten ja takuuaika nykyään vuoden.

Powerline akkua on ollut itsellänikin ja olivat silloin mielestäni hinta/laatu suhteeltaan todella hyviä. Nyt taitaa olla laatu romahtanut kun tuttu varaosamyyjä kertoili, että eivät enää sitä myy kun takuutapauksia alkoi tulemaan niin paljon. Velipojallakin reilun vuoden ikäinen Powerline kuoleentu pari viikkoa sitten ja takuuaika nykyään vuoden.
Oletettavasti valmistaja muuttunut. Tuskin joku Powerline mitään itse valmistaa. Määräajoin kilpailuttaa halvimman valmistajan ja sitten niihin liimataan omat tarrat.

Viimeksi muokattu:
Oletettavasti valmistaja muuttunut. Tuskin joku Powerline mitään itse valmistaa. Määräajoin kilpailuttaa halvimman valmustajan ja sitten niihin liimataan omat tarrat.
Ennen oli valmistajana tän varaosa kaverin mukaan varta. Muistelisin, että silloin takuu oli kolme vuotta, mutta ainakin pidempi kuin nykyinen vuosi. Täytyy muistaa kysyä tietääkö onko valmistaja muuttunut.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin