Yleisajattelija
Kansalainen
On jo käytössä muutaman kymmenen k€:n akkulaturi, mutta jostain syystä NiCd akkujen impedanssimittaus mättää. Syy on (vielä) epäselvä, mutta noissa (ja eritysesti litiumakuissa) pitäisi käyttää korkeampaa taajuutta (tai litiumakuissa itse asiassa sweeppaavaa mittausta = Electrochemical Impedance Spectroscopy ).Tuo ehkä turhan väheksyvä sävy.. "teeteekookoolla" kyllä pätevää sakkia, tunnen aika liudan ihmisiä jotka siellä, töissä tai opiskelleet.. itse en.. tiedä olisko päässyt jos olis hakenut.
En tiedä kvanttikoneista, mutta epäilen, että ehkä sellaisen täysin hyödyntämiseksi vielä nykyään pitää tuntea enemmän tuota tietojenkäsittelyä ja laitteen rakennetta, että etua "perinnetekniikkaan" saavuttaa. Luulisin paremmin tietämättä, että toisaalta joku hyvä tekoälymalli jo nykyisellään auttaa enempi tavistasoisia syötteiden muodostamiseen, mutta toisaalta miten tulosten laatu sitten tarkistetaan, pitää osata menetelmät jolla voidaan ristiin testata pois akuankkaviat ja sekä tekoälyn mahdollinen dadailu.
---
Mihin tarvitaan muuten kilohertsiluokan mittausta akun impedanssin mittaamiseen? Mikä on akun impedanssi edes? Tavikselle riittää 0Hz taajuudella todeten yleismittarilla onko täysi, sökö vai tyhjä. Mutta toki pitää osata mittaus, myös silloinkin, kun on korkeampaa tekniikkaa käsillä. Tutkijoiden kanssa joskus ollut sitä, että pitää olla vitusti desimaaleja. Mikä on jossakin messuständillä oleva lämpötilanmittaus, desimaaleja ainakin neljä ja ne viimeiset luvut liikkumattomia sekusntitolkulla, mitä se mittaa oikeasti jos anturi on huoneilmassa? Vähän epäilen.
Sen mittaamiseen pitäisi vaan olla tuommoinen "cost effective" vekotin...
IEST Electrochemical Analyzer Battery Cycler ERT Series
The ERT Series Electrochemical Analyzer is a high-precision battery discharge machine for performing battery discharge tests, cycle life tests, and EIS
iesttest.com
Akkupakettien eliniän kannalta impedanssi on olennainen parametri.
Muoks: On syytä kiireesti korostaa ylläpidolle, ettei ketju rönsyile nyt ollenkaan, koska nuo VLSI:n laudan muuntimet sopisi just hyvin TSIRK (tee-se-itse-ja-riko-kaikki) -miehelle tuommoisen EIS -vekottimen tekemiseen.

Viimeksi muokattu: