Auton peräkärryn talvirenkaat

Meillä on tossa kaksi O2 luokan 2-akselista konikoppia, toinen mun yrityksen tavaravaununa ja toinen ihan hevoiskuljetuksessa yksityistaloudessa.
Molemmissa 2000kg kokonaismassa ja rengastus 185/70R13.
Talvirenhastus molemmissa nastoin, konikonikopissa kesällä M+S, ja tossa mun kotomaisessa FarmiProossani ihan vaan kesärenkaat. Rengashuollollon kannata jepa, on vaunuissa siis 18 samankokoista ratasta =D.
Jarruttomien vaunujen (O1) renkaista en sitten tiedäkkään.
 
Vieläkös se sääntö on voimassa, että jos veturissa nastat, pitää jarrullisessa kärryssä olla myös nastat? Itellä siis kesäkumit ja nastarenkaat. Ei niiden kahden renkaan vaihto iso työ ole, mutta työ kuitenkin.
 
Ekaa talvea on voimassa Tieliikennelaki jossa sanotaan:
"Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita."
 
Ekaa talvea on voimassa Tieliikennelaki jossa sanotaan:
"Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita."
En väitä etteikö tuo pitäisi paikkaansa, mutta muistaakseni jossain toisessa asetuksen kohdassa edellytettiin edelleen nastarenkaat. Saatan olla väärässäkin. Nyt en jaksa linkkiä lähteä etsimään, mutta muistelisin syksyllä jossain olleen juttua tästä.
 
Ns merkkirenkaita ei saa kitkoina eikä nastallisina 155-13 koossa.
Tämä tuli ilmi kun Ooppeliin renkaita etsin.
En kyllä mihinkään 155R13 kumeja asentaisi. 175/70R13 on kehältään sama, mutta huomattavasti tukevampi ajettava/vedettävä ja sen voi asentaa samalle vanteelle laillisesti eikä vaadi muutoskatsastusta.
 
Minkämerkkiset Jullen renkaat on ja voiko niitä kehua talvikäytössä?

En kehdannu kirjottaa että kymmenvuotiaat Barumit:D mutta ilma pysyy ja pyöreät suunnilleen ni se on riittäny, pidosta ja ominaisuuksista en osaa sanoa mutta koeajoksi käytiin Latviassa, ei uskaltanut sinne asti talvikelillä kesäkumeilla. Mä oon aika laveasti näitä kärryjen rengas sääntöjä tulkinnut, jarruttomassa oli monta vuotta nastakumi toisella puolella mut sit se hajosi, Hakkapeliitta kun oli. Yleensä sopivin pyörä on se mikä pitää ilmaa ja sopii pulttijakoon...
 
En väitä etteikö tuo pitäisi paikkaansa, mutta muistaakseni jossain toisessa asetuksen kohdassa edellytettiin edelleen nastarenkaat. Saatan olla väärässäkin. Nyt en jaksa linkkiä lähteä etsimään, mutta muistelisin syksyllä jossain olleen juttua tästä.
Ei ole muita asetuksia, on vain Tieliikennelaki 104§ - 106§.
 
106 § kuuluu näin:

Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita.

Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.

Meinaako tuo toinen kappale että jos jossain kärryn tai auton pyörässä on nastat, niin on oltava sitten kaikissa sen ajoneuvon (kärryn tai auton) pyörissä? Paitsi paripyörien toisissa pyörissä.
 
Tuohan on nyt siis hyvä muutos. Tuota koppikärryä tulee vedettyä kokonaismäärästä ehkä 10% kesällä ja talvirenkaina olevat Aurorat vai mitkä lienee Sailunit on 5000 km vedolla kulunut 4 mm syvälle lapulle ja hylkinyt 80% nastoista. Taidan ostaa kunnon kitkat, niin ei tarvii enää kesäks vaihtaa renkaita.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös