2019 PAUKKEET! 25.-26.5. 2019 Paukepäivät, Sastamala

Viestiketju:
2019 PAUKKEET! 25.-26.5. 2019 Paukepäivät, Sastamala

@oh1hih lie kyydissään omaavan kyllä riittävästi elektrisiteettiletkua, et valtakuntaakin lie saatavis, olihan siel viimevuonnakin vissiin keskus valmiudessa ( ilman sitä jatkoroikkaa ) ...

Juu kyl siel hyvä lähde alueen reunalla on, saunamäen "vesitornissa" sellasen 3m3 vettä saatavilla, jota tarpeen mukaan tankkaillaan lisää....
Ettei silleen vesipula ole, paloauto ( Fargo) tankistakin varmaan jokunen kuutiokin löytyy, hätätilanteita varten ......
 
Itse asiassa, ensitestiäänien jälkeen kuulo ei lie ehken ihan vielä tyystin palautunut, 4h myöhemmin ......
 
Ei sul olis siittä mitään kuvia laitella, ihan mielenkiinnosta ......
 
Ei taida olla kuvia, voin ottaa kun käyn tuolla varastolla, missä se on. Se on siis sahan entinen voimakone. Lattahihnalla pyörii genu. Alkujaan pyörittänyt valta-akselia Suomen Sokerilla ja sieltä ostettu Löydön Sahalle yö- ja varakoneeksi. Painevoideltu compound maakone, 50 ihv luokkaa kattilasta riippuen. Kattilaa ei ole. Jotakuinkin linkin mukainen kone, mutta genu ei ole vauhtipyörän päässä, vaan koneen "etupäässä" on lattahihnapyörä ja siinä hihnavetoinen genu.
http://www.ephf.ca/blog.asp?id=26
 
Mielenkiintoisen näköinen kapistus, vaikka kuvista ennakko-odotukset - kunnosta jättäisikin ensin puolet pois, ja siittä vielä puolittaa, ja miinus jotain ehkä 80% ..... Enpä muista vastaavaa nähneeni .....
 
Likipitäen täydellinen kone, ollut käynnissä viimeksi 50-luvulla, sen jälkeen seisonut kuivassa. Välissä tehnyt junamatkan Mikkelistä Nurmekseen ja takaisin...
 
Viimeksi muokattu:
Koukullinen kuorsauskoppi varattu:)....ei onnistunu kuorkkihommelit:(
 
Ei taida olla kuvia, voin ottaa kun käyn tuolla varastolla, missä se on. Se on siis sahan entinen voimakone. Lattahihnalla pyörii genu. Alkujaan pyörittänyt valta-akselia Suomen Sokerilla ja sieltä ostettu Löydön Sahalle yö- ja varakoneeksi. Painevoideltu compound maakone, 50 ihv luokkaa kattilasta riippuen. Kattilaa ei ole. Jotakuinkin linkin mukainen kone, mutta genu ei ole vauhtipyörän päässä, vaan koneen "etupäässä" on lattahihnapyörä ja siinä hihnavetoinen genu.
http://www.ephf.ca/blog.asp?id=26

Itsellä vastaava kone, hyvin samankokoinenkin, puutteena on tuo säätöventtiili. Olikohan 1943 tehty, meistattu kampirautaan päivämäärä. Muutaman hanan kun jaksaisi = kerkiäisi rakennella, niin voisi letkuhöyryllä pyörittää. Kampikammion kylkiluukku pitää myös vaihtaa läpinäkyväksi, on siellä sen verran hienot raudat liikkumassa. Säätäjän liike on alle 3mm tuossa omassa, että jokin kevennetty kaksoisistukkaventtiili siihne pitää tehdä, jos haluaa säätimen toiminaan.
Nämähän pyörii varsin kovilla kierroksilla ja ovat kokoonsa nähden tehokkaita, että kyllä tuo 50ihv irtoaa kun päälle 10bar painetta takana. Muutenkin nämä edustaa mäntähöyrykoneiden loppupäätä kaikkine hienouksineen.
 
Mitä sähköön paukepäivillä tulee.. niin sitä on Carunan(?) toimittamana paikalla aika hintsunlaisesti, sähköliittymä kun on vain 3x25A ja ohuiden johtojen nokassa oikosulkuvirrat on jotain säälittävän ja naurettavan välimaastossa. Sähkön kiskominen majoitteille sinne takareunalle on siis melko kyseenalaista ja puhutaan ihan tyyliin 3x6A tasosta jonka sinne voisi harkita kiskovansa. Eli periaatteessa sellainen akkujen latailu ja kylmälaukut tasoinen voipi onnistua, mikään suorasähkölämmitys tosiaan ei.. isommat sähköt tulee tuottaa ite..
 
..mutta tämäkin sähkö siis menee sarjaan, periaatteessa joo, mutta ei taata.
 
Tähän ois taas kuulunu se @klappi n kuva! :p

wp_20180526_001-jpg.38503
 
Itsellä vastaava kone, hyvin samankokoinenkin, puutteena on tuo säätöventtiili. Olikohan 1943 tehty, meistattu kampirautaan päivämäärä. Muutaman hanan kun jaksaisi = kerkiäisi rakennella, niin voisi letkuhöyryllä pyörittää. Kampikammion kylkiluukku pitää myös vaihtaa läpinäkyväksi, on siellä sen verran hienot raudat liikkumassa. Säätäjän liike on alle 3mm tuossa omassa, että jokin kevennetty kaksoisistukkaventtiili siihne pitää tehdä, jos haluaa säätimen toiminaan.
Nämähän pyörii varsin kovilla kierroksilla ja ovat kokoonsa nähden tehokkaita, että kyllä tuo 50ihv irtoaa kun päälle 10bar painetta takana. Muutenkin nämä edustaa mäntähöyrykoneiden loppupäätä kaikkine hienouksineen.
Mulla on vuodelta 1914 tai -16, en nyt muista kumpi. Löytyy käsikirjat Bellis & Morcomiin ja tehtaalta tai maahantuojalta saatu listaus uutena Suomeen tuoduista koneista ja niiden omistajista. Jakokosken kanavamuseolla on yksi tuollainen, mutta pykälää isompi.
 
Kait toi Nuffikin sitten mukana on, mut liekkö mitään kiskottavan.
Käytin lämpimäksi ja koeajoa, kiihdyttäessä sylki nesteitä ulos hiukan, ei kuormaa perässä.....
 
Mulla on vuodelta 1914 tai -16, en nyt muista kumpi. Löytyy käsikirjat Bellis & Morcomiin ja tehtaalta tai maahantuojalta saatu listaus uutena Suomeen tuoduista koneista ja niiden omistajista. Jakokosken kanavamuseolla on yksi tuollainen, mutta pykälää isompi.
Teen näistä Bellis & Morcomeista oman ketjun, kun ei nyt ole Paukkeille tulossa.
 
Setkaa varten ei ees kärryä tartte, menee vetopöydän päälläkin :p
 
Takaisin
Ylös