Ååppeli astra 1.9riiseli.

Sillähän ne päristelee, mutta jos ei käänny momenttiavaimella sen jälkeen on ylikirerässä.
Silloin on väärän momentinsauva. Ennen henkilöautoissa oli yleinen momentti 110Nm, nykyään 130Nm. Ei se pilalle mene, vaikka kaikki vetää 130Nm. Ristikkoavaimella menee helposti 180-200Nm käsin kiristämällä.

Itse vedän momenttiavaimella.

Silloin on väärän momentinsauva. Ennen henkilöautoissa oli yleinen momentti 110Nm, nykyään 130Nm. Ei se pilalle mene, vaikka kaikki vetää 130Nm. Ristikkoavaimella menee helposti 180-200Nm käsin kiristämällä.

Itse vedän momenttiavaimella.
Momentilla minäkin laitan. Käsin kääntää helposti liikaa, aikamies nojaa puolenmetrin avaimeen yläkropan painolla tulee herkästi toi 200nm 20kg

Yleisesti ottaen minä halveksin pultin rasvaajia. Pyörää kun irroittaa ja samalla kerää ruuvit toiseen käteen, niin jopa on hanskat heti pilalla.

Ohut kierteen öljyäminen muutaman vuoden välein riittää oikein hyvin. Siihen kierteeseen ei tartu sorakaan niin hyvin, jos pultti sattuu tipahtamaan lattialle.

Ammattimiehillä on yleensä momenttisauva siinä pulttimopossa. Saa pärisyttää vaikka koko päivän, eikä mene liian tiukkaan.
Minulla on 100Nm momenttisauva. Se on ihmeen tarkka. Sillä kiristämisen jälkeen kun kirii 105Nm momenttiavaimella, niin mutteri pyörähtää aivan vähän ja naks.

Tosta voi valkata makunsa mukaisen sauvan
1762678612137.webp

Kiristysmomentti, Värikoodi

90 Nm, Vihreä

100 Nm, Musta

110 Nm, Keltainen

120 Nm, Punainen

135 Nm, Sininen

Terva suojaa, mutta sotkee ja tekee kierteistä nahkeita ohenteen kuivuessa.
Nahkeuteen tosin auttaa, kun pikkasen suhuöljyllä kuivanutta tervaa auttaa.

Minulla on 100Nm momenttisauva. Se on ihmeen tarkka. Sillä kiristämisen jälkeen kun kirii 105Nm momenttiavaimella, niin mutteri pyörähtää aivan vähän ja naks.
On muuten paljon kiinni koneesta. IR ilmakoneella 120Nm tikulla aika tarkkaan menee siihen mutta milkkarin pienemmälläkin akkukoneella meni johonkin 160Nm nurkille.

Minä olen ruukannut hypätä avaimen päälle ja kun narahtaa, ei tarvi pelätä että rengas irtoaa. yhdesti on rengas irronnut, opin että kannattaa kiristää kunnolla. Siitäkin huolimatta sitikan pultit on aina irronneet avaimella vääntäen tai vähintään sen päälle hyppäämällä.

Ja kun monenlaista kulkinetta käy niin sit on väärä sauva koneessa väärällä hetkellä.
JA monenlaista käyttäjää, niiku yhdellä pajalla, nuori kolli tuli vaihtaan renkata, satuin just olemaan pajan omistajan kassa siinå jutulla, omistaja nosti ite auton ylös, näytti ilmakoneen, momenttisauvan ja hylsyt.
Kuunneltiin hiilitöntä pärräämistä, omistaj oli just lähdössä konttorista katsomaan mikä on ku poika tuli ilmakoneen kanssa siihe ovelle ja sano että ei tää jaksa aukasta noita pultteja.
Ei kai kun sillä oli momenttisauva kiinni siinä koneessa.
No, sen ku otti poies niin purt purt purt purt purt ku oli pyöränpultit auki,,,

Ja kun monenlaista kulkinetta käy niin sit on väärä sauva koneessa väärällä hetkellä.
No keveyn kaluston korjaamolla ei montaa sauvaa ollut. 110Nm 17mm, 19mm ja 21mm kannoille ja sitten pakuille 180Nm 24mm kannalla. Nykyään saattaa olla 135Nm sauvoja, mutta aika paljon on yleistynyt momenttiavaimen käyttö.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin