Ååppeli astra 1.9riiseli.

Juu en tiedä. Melko monet renkaat vaikka minkä merkkisiin autoihin oon vaihtanut mutta kokemus on vaan kahdesta autosta jossa takertuu pyörän pultti iäksi kiinni. Toinen on yks ainoa yksilö vm-90 Fiat Ducato alustainen iso Solifer matkailu auto ja toinen on tää meidän ååppeli🤬. Momenttiin oikea oppisesti kiristetty ja sitten renkaita vaihtaessa on pultit niin tiukassa että Kamasan 1/2" 17mm hylsy halkeaa ku putken pätkä jatkona vääntää auki. Älytön pamahdus vaan kuuluu siinä ku pultti aukeaa 🤬🫣
Laita hylsy, vaikka huonompikin ja siihen jatko ja anna moskalla kunno isku ennen avaamista ja lähtee helposti. Aikanaan olin Citikan merkkiliikkeessä, niin tuon oppi, kun ei ne muuten olis ikinä auenneet. Ihan järkyttävästi jämähtivät kiinni uusista autoistakin, mutta iskun jälkeen lähti pulttikoneella pyöräyttäen.

Joo toi iskujuttu on tuttua, paljonkin aukonut jumipulttja ja muttereita jos niihin on saanut sopivasti lyötyä, kaikissa musuissa ei oo laippakantaa ja pultti tulee läpi.

Joo toi iskujuttu on tuttua, paljonkin aukonut jumipulttja ja muttereita jos niihin on saanut sopivasti lyötyä, kaikissa musuissa ei oo laippakantaa ja pultti tulee läpi.
No sitten alumiinituurnalla lyö kantaan.

Laita hylsy, vaikka huonompikin ja siihen jatko ja anna moskalla kunno isku ennen avaamista ja lähtee helposti. Aikanaan olin Citikan merkkiliikkeessä, niin tuon oppi, kun ei ne muuten olis ikinä auenneet. Ihan järkyttävästi jämähtivät kiinni uusista autoistakin, mutta iskun jälkeen lähti pulttikoneella pyöräyttäen.
26 vuotta sitikoihin renkaita vaihtanut... eipä ole koskaan tarvinnut tapella jumivien pyörän pulttien kanssa.... Skoda 120 L. -laitoksessa mutterit oli jumissa aina joka sesongissa.

26 vuotta sitikoihin renkaita vaihtanut... eipä ole koskaan tarvinnut tapella jumivien pyörän pulttien kanssa.... Skoda 120 L. -laitoksessa mutterit oli jumissa aina joka sesongissa.
Ei tarvinnut tapella, kun antoi yhden iskun pulttiin. Ilman iskua ei Red Roosterilla aukea vaikka Xantian tai Xsaran pyörät uutenakaan, ei välttämättä edes tehtaan jäljiltä.

Eipä ole tarvinnut koskaan lyödä pulttiin minkään värisellä kukolla.
Semmosia 40 vuotta kiinni olleita traktorin tai peräkärryn tai pyöräkuormaajan pyöränpultteja tai telakaivurin telapultteja et oo koskaan käsityökaluilla aukonu, siis ilman pulttipyssyä tms....

Alumiinivanteessa ne istuu kiinni jos laittaa liian lujalle. Parhaimmillaan menee mutteri rikki irrottaessa. Ei itsellä toki kun laitetaan sopivalle vaan muiden autoissa noita on näkyny

Joku 120 Nm menee yllättävän helposti normi ristikkoavaimella. Pääsääntöisesti itse vaihtajat ilman momenttiavainta vetävät pultit/mutterit liian tiukkaan.

Joku 120 Nm menee yllättävän helposti normi ristikkoavaimella. Pääsääntöisesti itse vaihtajat ilman momenttiavainta vetävät pultit/mutterit liian tiukkaan.

Minä teen varsinkin alu vanteille aina viimeisen kiristyksen momentti avaimella. Jos pultti on jo niin tiukalla että ei enää momentti avaimella pyörähdä niin sitä löysätään. Viime viikolla menin ååppelin irto renkaiden kaa ostamaan uudet nastat siihen niin rengas liikkeessä kuuntelin että viimeisen päälle menee oikein. Milkkari pärisi mahdottomasti ja sitten momentti avain naksu hirviästi ne pultit oli jo sen milkkarin jäljiltä aivan saatana lujalla . Ihme että se auto ei heittänyt volttia🤦

Minä teen varsinkin alu vanteille aina viimeisen kiristyksen momentti avaimella. Jos pultti on jo niin tiukalla että ei enää momentti avaimella pyörähdä niin sitä löysätään. Viime viikolla menin ååppelin irto renkaiden kaa ostamaan uudet nastat siihen niin rengas liikkeessä kuuntelin että viimeisen päälle menee oikein. Milkkari pärisi mahdottomasti ja sitten momentti avain naksu hirviästi ne pultit oli jo sen milkkarin jäljiltä aivan saatana lujalla . Ihme että se auto ei heittänyt volttia🤦
Saman huomannut rengas liikkeessä, sillä momentilla vaan tarkastetaan, että on varmaan kiinni, sillä ei säädetä kiristys lujuutta.

Saman huomannut rengas liikkeessä, sillä momentilla vaan tarkastetaan, että on varmaan kiinni, sillä ei säädetä kiristys lujuutta.
Kyllä tuossa firmassa, jossa käyn talon pakun renkaat vaihdattamassa, käytetään pulttipyssyssä niin pientä momenttia että momenttiavaimella vielä kiertyy. Vaikka muuten en firmaa kauheesti kehukkaan.

Kyllä tuossa firmassa, jossa käyn talon pakun renkaat vaihdattamassa, käytetään pulttipyssyssä niin pientä momenttia että momenttiavaimella vielä kiertyy. Vaikka muuten en firmaa kauheesti kehukkaan.
Toiminta tapoja on varmaan oikeitakin, ja ihan työn suorittaja kohtaisiakin.

Tarvis varmaan painetta pudottaa pulttimopolle ku tulee suoraan kompuran säiliö paine. Eilen laitoin rouvan autoon talvipyörät aluvanteilla, pienimmällä teholla kiristin ja ajattelin ihan momenttiavaimella hifistellä loppukiristyksen. Eipä ne enää mihinkään menneet 12kg säädöllä. Olis pitäny löysätä ensin. Annoin olla.

Ammattimiehillä on yleensä momenttisauva siinä pulttimopossa. Saa pärisyttää vaikka koko päivän, eikä mene liian tiukkaan.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin