Ååppeli astra 1.9riiseli.

Pitäski ihan tehä joskus käytännön kokeita töissä miten 500nm momenttisauva pitää paikkasa ja sen kun voi testata momenttiavaimella , saatto olla että 650nm sauvan pysty kanssa vielä testaamaan..

Mites jos vedetään vaikka 110nm sauvalla, sitten testataan 130nm momenttiavaimella joka naksahtaa ilman, että pultti kiertyy, niin minun käsitykseni mukaan se ei kerro mitään sauvan tarkkuudesta?
Jos merkattaisiin pultin asento, löysättäisiin, sitten 110 momenttiavaimeen ja kiristys, niin kertois ehkä jotain?

Jos 110Nm sauva kiertää mutteria niin pitkälle, ettei se enää liiku 130Nm momentilla, niin mielestäni sauva on väärän värinen.

Pultin liikkeellelähtökitka .... Eli pulttia pitäis löysätä, kannan asento merkattuna, ja sitten momentilla uudelleen kiristää, niin näkee meneekö samaan, jääkö vajaaksi vai meneekö yli.

Teoriassa ehkä näin. Kokemusperäisesti 100Nm sauva ja sitten 105Nm momentilla loppukiristys toimii erittäin hyvin.

Juu en mene moittimaan. Vituttaa vaan ku tiete pitää katsella seuraava kulkine. Minä en osaa sitä lååtaa laakeroida kellään sitä ei aleta teettämään ja varmasti ehjää käytettyä lååtaa ei löydy.
Laittaa vaan rikkinäisen laakerin tilalle ehyen. Ihmiset niitä tekee niin miksei myökin :peukku:

Liekkö rullalaakerit vai kartiorullalaakerit. Yhden Xantun laatikon kerran aukaisin, josta oli mennyt viitosvaihde. Merkkiliikkeen ukko sanoi että välys on sitten oltava juuri oikea, muuten ääntää. Ei se oikein onnistunut kun shimmejä ei saanut mistään. Laitoin sitten toisen laatikon, mutta piti patentoida pidemmän vetarin kannatinlaakeria, kun olikin eri linjassa vetarit.

Muistaakseni jo laatikon irroituskin on haistap... homma. Pitää ottaa apurunko edestä pois, että laatikko mahtuu tulemaan alas.

Muistaakseni jo laatikon irroituskin on haistap... homma. Pitää ottaa apurunko edestä pois, että laatikko mahtuu tulemaan alas.
Oon minä siihen vauhtipyörän vaihtanut ja se lootan irrotus lattiaolosuhteissa oli saatanasta🤬. Eihän se jos olis nosturi niin mikään homma olis. Mulla piti kaikenmaailman ihme virityksiä tehdä taljoilla ja liinoilla katosta että sain moottorin pysymään ylhäällä ja laatikon laskettua alas

Oon minä siihen vauhtipyörän vaihtanut ja se lootan irrotus lattiaolosuhteissa oli saatanasta🤬. Eihän se jos olis nosturi niin mikään homma olis. Mulla piti kaikenmaailman ihme virityksiä tehdä taljoilla ja liinoilla katosta että sain moottorin pysymään ylhäällä ja laatikon laskettua alas
Mahtuiko laatikko alas. Muistaakseni kytkinpokan pystyy tekemään, mutta laatikko jää ylös apurungon päälle. Ei mahdu tulemaan alas runkoaisojen välistä. Joku Astra oli ainakin näin.

Näissä uudemmissa ooppeleissa ei vissiin enää saa tehtyä kytkinpokaa laatikkoa irroittamatta A-vectrassa ja F-astrassa oli vielä kytkinkopassa luukku sekä lootan päässä luukku josta sai vedettyä kytkin-akselia ulos niin että kytkinhilut sai vaihdettua siitä kopassa olevan luukun kautta

Mahtuiko laatikko alas. Muistaakseni kytkinpokan pystyy tekemään, mutta laatikko jää ylös apurungon päälle. Ei mahdu tulemaan alas runkoaisojen välistä. Joku Astra oli ainakin näin.

Apurunko hiiteen niin sitte mahtuu laatikko putoaan. Mahtaako enää nykyään olla semmosta autoa josta ei tarvi apurunkoa pudottaa alas lootan poistoa varten. Siinähän se sitten tulee moottorin tukemisen tarve kun laatikon ja apurungon ku ottaa pois niin ainut kiinteä yhteys moottorin ja korin välillä on jakopäässä.

Näissä uudemmissa ooppeleissa ei vissiin enää saa tehtyä kytkinpokaa laatikkoa irroittamatta A-vectrassa ja F-astrassa oli vielä kytkinkopassa luukku sekä lootan päässä luukku josta sai vedettyä kytkin-akselia ulos niin että kytkinhilut sai vaihdettua siitä kopassa olevan luukun kautta
Tais hävitä tuo ominaisuus joskus 90-luvun puolivälissä, kun tuli nämä X-polven moottorit. Luukku oli laatikossa, mutta vauhtipyörä mallia kuppi, joten ei ollut tilaa.

Apurunko hiiteen niin sitte mahtuu laatikko putoaan. Mahtaako enää nykyään olla semmosta autoa josta ei tarvi apurunkoa pudottaa alas lootan poistoa varten. Siinähän se sitten tulee moottorin tukemisen tarve kun laatikon ja apurungon ku ottaa pois niin ainut kiinteä yhteys moottorin ja korin välillä on jakopäässä.
Rav4 siinä tein tangon moottorin päälle poikittain josta kierretangon avulla tuin moottorin kytkinpään, ja kierretangolla sai laskettua konetta vinoon. Siitähän joutui purkaan kaikkimpois alta.

Rav4 siinä tein tangon moottorin päälle poikittain josta kierretangon avulla tuin moottorin kytkinpään, ja kierretangolla sai laskettua konetta vinoon. Siitähän joutui purkaan kaikkimpois alta.

Ton kotteron keulan ilme aiheuttaa sen että ajovalo umpiot menee lokasuojan puolella moottorin keskilinjan ohi (tai jotain sellaista) niin se jo olemassa oleva lokasuojien reunasta tuen ottava kannatin jutska ei passaa. Mulla on valmiina aakkonen ja 6" lankku minkä saa tällättyä siihen koneen yläpuolelle mutta ei yksinkertaisesti vois vähempää kiinnostaa alkaa sitä purkamaan. Meillähän ei olis etes auton telakalla olo ongelma ku voi ottaa sitikan ajoon. Tämän hetkisella aivo ym kapasiteetilla jää kaikki muutkin asiat hoitamatta niin ååppelin laatikko remppa varmasti🤦

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin