WABCO-SCOOPMOBILE vm -69/70

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jusape
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
IMG_20200806_194756.webp
IMG_20200806_194801.webp
IMG_20200806_201950.webp
 
Ja moottori vissiin tiputteli ööliä takastefasta ???? Vaiko mistä - pitä huohotinputki tsekata .... No, se tiputus ei nyt ollu kovin paha, siinä selviää öljymäärän tarkkailulla ja lisäyksillä ....

Saattaa tiputtelu loppua kun saa käyttöä. Kun olettavasti on narutiiviste kampuran takapäässä? Yksi kone ainakin tekee niin, jossa on naru takatiivisteenä että jos seisoo pidempään niin saattaa käyttöön ottaessa hiukan tiputella mutta lopettaa kokonaan.
 
Hiukan Scoopin historiasta, siinähän oli alkujaa trukkityyppinen puomi jossa kauha liikkui vaijerilla ylös-alas.
Alkujaan peräpää oli myös kantikas, ja koneen kaikki renkaat oli saman kokoisia, sekä etuakseli oli tavallinen "puikkoperä"

file.php


Sittemmin peräpää muuttui pyöreämmäksi, puomin tuentarakenne muuttui, eturenkaat isoni ja tuli planeettavälitteinen akseli, samoihin aikoihin myös ohjaamon muotoilu muuttui hieman kantikkaammaksi.
Sivuponttoonin muotokin oli hetken yläpinnastaan luiskamainen, entiseen tasaiseen pintaan verrattuna. Sittemmin palasivat vaakatasopintaiseen sivuponttoonirekenteeseen.

file.php
 
Edelliset kuvat siis Portlandin kaupungin kuva-arkistoista. Tässä Portlandin kaupungin vanhemman alkupään sarjan kone ( sama kone kuin edellisviestissä , V-137 ), kaupungin huoltovarikolla? huollossa tai remontissa.
Kuten kuvasta hyvin näkee, peräpää on kantikas ja ilmeisesti jokin polttoainesäiliö ?? on takapäässä , tai sitten on vastapainoa vaan.

file.php
 
Tuollainen Mixermobile Super Scoopmobile kuva löytyi netin syövereistä, kuva ehken vuodelta 1950 ?

2-c-1950-mixermobile-super-scoopmobile-8-x-10-bw-photos-img.xjpeg
 
Scoopmobilelta tuli runko-ohjattavia koneita myös jo -50 alkupuolella. Scoopilla oli "oskilloivaan" runkoniveleen siis patentti, akselit siis kiinteästi etu ja takavaunussa ja runkonivel kiertyi.
Tuon patentin takia monet muut valmistajat ei runko-ohjattuja voineet oikein tehdä, ainakaa läheskään samalla rakenteella.
Muunninvaihteistot ( myös mekaanis ohjatulla, hydraulisella suunnanvaihtajalla ) tuli myös ensimmäisinä Scoopmobile koneisiin vuonna -52 lopulla / -53 alussa.

IronWorks%202.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kuvassa lie tuo puomimallin Duo-Way Scoopmobilen puomi kuljetusasennossa .

upload_2020-8-10_0-39-1.webp
 
Viimeksi muokattu:
Tämäkin kuva lie Portlandin arkistoista, vuodelta 1948. Purettava huvila, Portlandin kaupungin laajentumisen yhteydessä, II-maailmansodan jälkeen

file.php
 
Jostain syystä kuvan kopsaus ei onnistu - hyväksy sitä, niin linkit laitettu.
Eräs asia, joka noissa linkkien kuvissa on huomipoitavaa, tuo ohjaamon muotoilu .... Hyvin samaa peruja vielä siis -70 ja jopa -80 luvun näissä koneissa ....
 
Voiko tuota kauhaa käyttää torni kuljetusasennossa, jos ei tarvi kovin korkealle nostaa?
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös