Velo Solex 3800

Viestiketju:
Velo Solex 3800

Jopas vastustaa. Jotain mittaheittoja näissä uusissa osissa kyllä on. Ite oon tuota etupyörää kironnut kun se ottaa selkeästi johonkin kiinni, mutta mihinkään ei jää jälkiä.

Takapyörässä jarrun kampi on eri mallinen kuin vanhassa. Vanhalla kammella takapyörän sai jarrulla lukkoon eikä lihakoukku ollut vielä lähelläkään stongaa. Nyt lihakoukun saa puristettua stongaa vasten ja silti takapyörä vielä pyörii (ei helposti). Koko jarrusysteemi sen verran erilainen, että ei voi vaihtaa osia päikseen ja mulla on vanha keskiö aivan loppu.

Seisontajalka multa puuttui myös, joten hommasin täydellisen sarjan. Alkuperäinen on sellaisilla tappi-niiteillä paikoillaan, uusi tulee pulttien ja mutterien kanssa. Käytännössä täysin järjetön ja mahdoton jobi saada se jalka ja jousi paikoilleen ja pulttia kiinni. No jumissahan se jalka on kun pultit ja mutterit vetää kiinni (pultissa on sellainen olake, jossa jalka pitäisi kääntyä). Löysäilin - joo, nyt liikkuu. Vaan ei kyllä toivoakaan, että se "lonksahtaisi" ala-asentoonsa. Nyt se on vedetty pultit piukalle ja nojaa seinään tai mitä nyt sattuu milloinkin olemaan käsillä.
Kuulostaa hyvin ranskalaiselta...
 
Noo. Sole harrastus eikä mikään jos ei vastusta välillä. Mutta se on jännä kun vastusten jälkeen saa vehkeet tulille niin ei se vastustus tunnu enää missään.
 
Siitähän se pamahti tulille. Uusia kärkiä kun aikansa ruuvinreikiä viilasi niin sai kärkivälin oikeaksi. Nätisti hurisee ja kaverit meinaavat kuolla nauruun kun näkevät! Positiivinen laite!
 
Eipä ole paljon tullut runoiltua, kun ei ole perusjuttuja (bensaa, ketjuöljyjä ja vähän putsimista) enempää tarvinnut ajamisen lisäksi tehdä.

Tuli nyt mieleen, että pitää ottaa työlistan kärkipäähän tuo seisontajalan remontin korjuu. Vähän tyyppivikana tästä puuttui seisontajalka. Alkuperäinen asennus on rungon sisälle "niittaamalla" laitettu, eli sitä ei korjata (ja kun koko jalka puuttui, niin...). Ostin jo monta vuotta sitten korvaussarjan - seisontajalka, jousi ja vähän erikoiset pultit ja mutterit.

Jo pelkästään aikoinaan oli älytön tappelu saada tuo jalka ja jousi paikoilleen. Pultit kun laittoi, niin toimii muuten ihan hyvin, mutta ei "lonksahda" nivellyspisteen yli. Oon tuota koittanut tutkia, mutta huonolla menestyksellä. Paukepäivillä oon aina keksinyt jotain nojaa, seinää, penkkiä, jotain risua jne.

Torstaina ois Nurmijärviajo tässä ihan "nurkissa". Eukko lupas lähteä sähvösavustimella jos mä lähen tällä johonkin seuraamaan kulkueen ohiajoa. Listatuista paikkavaihtoehdoista on esim. peltoteitä, missä ei ole mitään risua lähimaillakaan. Sais muutenkin pyörän plaseerattua vähän esille, ja vois ite hiippailla parempaan kuvauspaikkaan.

Veikkaan, että kun kevyesti dremelillä ottaa pulverimaalia pois tuon "lonksahduskohdan" kohdalta, niin helpottaa. Testaus ja sitten kovalla ruuvilukitteella nippuun.
 
En ala sotkea öljyletkuja enempää. Tosiaan hiukan vähän on tullut ajettua vaikka olosuhteet olisi päästä ihan Klaukkalaan asti ja edemmäskin nykyään.

Oikeastaan isoin homma on se, että en nyt ole täysin vakuuttunut pidemmän matkan luotettavuudesta. Kone ja kaikki heebelit varmaan toimii ihan hyvin, mutta joku hinkkaa etupyörässä ja mielestäni kumiin kiinni. Oon tätä jo monta vuotta ihmetellyt, mutta ei löydy.

Taluttaessa moottori irti niin joku ottaa kevyesti johonkin kiinni. Moottori alhaalla kytkettynä niin isommin

Oon jo joskus aikoinaan rautakangella vääntänyt tuota etulokasuojan/moottorin runkoa leveämmäksi kun tuli uudet kumit. Ei vaan toimi. Ja kun ei jää mitään kunnon jälkeä kumeihin. Selkeästi kuitenkin kumeihin tuo liittyy. Vajaatäytöllä ei huomaa, mutta vajaatäytöllä ei riitä rengaspaine moottorisavustukseen.

Oon ottanut rengasta pois paikalta ja koittanut zoomailla kirkkaita kohtia, mutta ei vaan tajua.

Sen verran muistaakseni eksoottiset gummit, että ei tarvi Klaukkalan pyöräliikkeestä hakea jos sinne leviää. Se on invataxireissu (jonnet voi muistaa).

Seisontajalka... No jos Paukkeille ehtis. Pakko tuo on talveksi muutenkin paremmin sijoittaa kuin nyt.
 
Takaisin
Ylös