• KAMIINA ON HÄTÄAPUKAMIINA - LUE TÄMÄ!

    Kamiina ei ole EU:n rakennustuoteasetuksen vaatimusten eikä ekosuunnitteludirektiivin mukainen tuote. Sen hiukkaspäästöjä ei ole mitattu, eikä kamiinaa ole testattu EU-määräysten mukaisesti.

Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Velo Solex 3800

Viestiketju osiossa 'Kaksipyöräiset' , aloittaja kymi, 27.5.2019.

  1. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Rekisteröinti- ja vakuutusasioihin kun on esitetty toisinaan soraääniä, niin tässä lehtijutussa on myös tukea omille aikaisemmille höpinöilleni:

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6f0eed64-29d6-42a2-b53a-cb857cee0983

    Moottorilla varustettu polkupyörä

    – Suurin teho enintään 1 000 wattia.

    – Moottori voi toimia ilman polkemista.

    – Moottorin on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h.

    – Liikennevakuutus tarvitaan.

    Rekisteröitävä mopoksi

    – Jos sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä kulkee yli 25 km/h, se ei ole tieliikennekelpoinen polkupyörä.

    – Tällainen pyörä on rekisteröitävä mopoksi, jos laitteen ominaisuudet mahdollistavat rekisteröinnin.

    – Käytännössä edellytyksenä on se, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

    Toki mitään enimmäisnopeutta 25km/h ei tuolla pyörällä voi luvata. Toisaalta mitä maailman juttuja on uskominen, niin voinee luvata että 30km/h jälkeen moottori kaipaa muutakin kuin polttoainetta, tulee sisuskaluja ulkopuolelle. Jossain on varoiteltu, että isommissa alamäissä kannattaa jarruttaa, jotta moottori ei hajoa.

    Ei se toisaalta voimaa anna kuin ehkä 20km/h asti, jonka jälkeen loput on olosuhteista johtuvaa nopeutta. ...ja pelottaa kyllä niin kerpeleesti... En ole vielä ennättänyt sovittaa kännykkätelinettä stongaan (ei ollut bolt-on teline minkä hommasin), joten gps:llä en ole vauhteja skaalannut. Ohjastamiseen kun ois kiva olla vähintään kolme kättä näillä Suomen teillä niin ei oikein kännykkä voi olla toisessa kädessä.
     
  2. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 511
    Ajoneuvon teknisissä ominaisuuksissa sovelletaan ensimmäisen käyttöönottoajankohdan lainsäädäntöä, eli vuoden 1973 lakikirjasta pitäisi nuo lukea.
     
  3. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Luin viestisi toisessa ketjussa päivä-pari tämän postaamisen jälkeen ja teki mieli lisätä asiasta maininta myös tähän ketjuun. Olihan tuo itselläkin tiedossa, mutta en tuossa tajunnut kun pelkkää juttua ajattelin tähän raapustaa.

    Vaikka nuo vanhat lait onkin selattavissa, niin moniko niistä tietää? Kissalan pojat kun tulee pysäyttämään vakuutetun S3800, jossa kuskilla on asiallinen kypärä päässä ja valot toimii ja muutenkin nykylain kirjainta noudatetaan, niin veikkaan että harva tuosta numeroa tekee.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  4. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Huhhuh ja hyhhyh. Selkeästi ajamisen puutteesta on pyörä kärsinyt. Majapaikastaan pihalle työntäessä etupyörä vinkui ihan huolella (tää on tosi vähän ajettu uusi). Pitkään sai pyörittää, että lähti vihdoin käymään ja vaikka modernit HiPo -2tahtiölpät onkin sisällä, niin nyt kaikki vaatteet ja ukko haisee ihan kakstahdilta. Ekat parisataa metriä meni enempi *rin-tin* ja *tin-tin-kin*, kunnes sitten vissiin kaasarikin muisti tehtävänsä.

    En nyt sitten mihinkään rantaan lähtenyt ajelemaan, paree pysytellä etäisyydellä mistä vielä huvittaa työntää pyörä takaisin suulin perukoille ja hylätä se sinne. Vaan eipä tarvinnut työntää, ihan omin avuin veteli pyörä itsensä samoihin jälkiin mistä lähdettiin. Tämän osalta nyt onkin siis pullat hyvin uunissa Paukepäiviä ajatellen.

    Kasseille kyllä tarvii keksiä jotain. Ajoin tuossa mökkitiellä täysillä yhteen monttuun ja lävähti kyllä näköhermoon sellaiset Väinämöisen viikatteet, että prkl. Useampikin kymi junior taisi kuolla tuossa osumassa, sen vertta luja oli isku ja suoraan kohteisiin.
     
    • Hauska Hauska x 5
  5. Wictor

    Wictor Työntömittaaja
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    8.6.2019
    Viestejä:
    2 109
    Saadut tykkäykset:
    541
    Muista, että kaikki vehkeet pitää olla paukepäivillä esillä:D.
     
  6. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Joo tuo Paukepäivät.netin etusivun "Älä pidä härveliäsi piilossa" pitäisi muuttaa "Ethän pidä vehkeitäsi piilossa".
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    65 923
    Saadut tykkäykset:
    7 821
    Mjaa ...... Äkkiäkös tuo kakru toin sanamuodon sinne korjaa ......
     
  8. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    13 945
    Saadut tykkäykset:
    2 715
    A. Vilenius paikalla välittömästi.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  9. klappi

    klappi väljää vähän joka paikassa
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    27 853
    Saadut tykkäykset:
    13 464
    Tai eräs kuvaaja :rolleyes:
     
    • Hauska Hauska x 1
  10. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Pyörä pelitti melko mukavasti koko Pauke-rupeaman läpi. Pyörä keräsi myös ehkä Paukehistoriassaan eniten huomiota tähän mennessä minään aikaisempana vuonna. Useampikin ihminen tuli jopa pysäyttämään ja juttelemaan kuinka on joskus ajanut tuollaisella tai yleensä hiukan vanhemmalla versiolla. Löytyi myös eräs omistajakin, jolla oma kapineensa kaipasi hieman remppaa, johon oli mukava antaa ohjeita ja pari "linkkiä".

    Joku pieni käyntihäiriö tuohon tuli lauantaina, joka paheni sunnuntaille. Joutui vähän kikkailemalla ajelemaan ja se ei oikein etenkään yleisön seassa ollut helppoa sunnuntaina. Menoa jos kuristi niin tuo tuppasi yskimään ja se yhdistettynä muutenkin jo jarrutettavaan etupyörään irtosepelillä/hiekalla niin viimeisetkin ajo-ominaisuudet häippäsee. Eikä tuo melkein kaato viime viikolta mökkipihalla helpottanut asiaa korvien välissä.

    Pitää nyt ensihätään vaihtaa tuo bensan paluuletku tankille. Nykyinen on sen verran harmaantunut, ettei luotettavasti näe tuleeko sieltä ylivuotona tavaraa joka tilanteessa. Kaasarinkin voisi uä-pestä, on vaan muistaakseni melko hanurista tuon irroitus. Samassa yhteydessä toki saanee uusittua stongasta oikean kahvan runko-osan joka on nykyään rikki. Tuossa kun on lihakoukut, niin vaijerit pitää vapauttaa, jotta stongan pään saa purettua. Nykyinen kahvan runkoholkki päästää kumin liikkumaan. Pieni ulkoputsi olisi myös kiva.

    Tägäillään tähän vielä @aaretti kun kovin tuntemattomana tätä pyörää pidit. Velo Solexien mallinumero kertoo kaikkien valmistettujen yksilöiden määrän kun kulloistakin mallisarjaa ollaan alettu rakentaa kerrottuna tuhannella. Tässä tapauksessa siis maailmalla on ollut 3800000 yksilöä edellisiä Velo Solexeja (alkaen vuodesta 1946). Tämän pyörän on valmistanut Ruotsin polkupyörätehdas lisenssillä vuonna 1973. S3800 mallisarja on ollut tuotannossa 1965-1988. Pyörässä on pieniä eroja etenkin valaisimien osalta alkuperäiseen S3800 malliin.

    Tämän pyörän historiasta tiedän valitettavasti vain sen, että isäukko on sen ostanut (nyt taakse jääneen) asuinpaikkansa "äijäkirppikseltä", melko taskurahoilla. Pyörän meillä olleelta ajalta tankkauksia ja ajoja lukuun ottamatta historia löytynee tämän otsikon sisältä.

    Muoks. tuhatkertaiset virheet korjattu
     
    #70 kymi, 1.6.2022
    Viimeksi muokattu: 1.6.2022
    • Tykkään Tykkään x 2
  11. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Perskeles, tuhatkertaiset virheet uutisissa. Mallinumero on siis yksilömäärä kertaa tuhat. S3800 ensimmäinen pyörä on järjestyksessään 3800001 valmistettu VeloSolex. Sitä ennen mallinumerot on 330:stä alkaen ollut pyöristettyjä (esim. ensimmäinen 330 = 325206, ensimmäinen 1010 = 1016251).
     
  12. Kamarko

    Kamarko Kansalainen

    Liittynyt:
    5.6.2022
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    6
    Onko kellään sytkän osia uusia jemmassa Velosolex 1700? Ulkomailta tietty saa mutta veikkaan että kotimaisilla hamstereillakin on. Mielelläni kannatan näinä aikoina kotimaista. Jos oon ymmärtänyt oikein osat sopii melko lailla läpi malli kuin malli. Asun Porvoon nurkilla mutta liikun ja noudan miten sovitaan.
     
  13. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Tervetuloa foorumille. Itsellä kyllä on tuohon S3800 sopivat sytkäkamat (pitäisi vaihtaa, mutta vaatii koko moottoripaketin räjäyttämisen), mutta nuo ei nyt ole täällä.

    Mitä kaikkea olet vailla?

    Ite olen osakauppana suosinut Cafe Solexia. Ei se nyt suomalainen firma ole, mutta melko ripeästi sieltä tulee tavaraa ja ilman mitään häslinkiä, EU:ssa kun tuokin on.
     
  14. Kamarko

    Kamarko Kansalainen

    Liittynyt:
    5.6.2022
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    6
    Kiitos. No sytkä vaan pimeni kun oli vuosikymmenien tauon jälkeen saatu käyntiin. Loukkaantu vissiin. Sieluhan näillä on. Joo. Kärjet, puola, konkat. Noilla alkuun. Tulpanjohdon laitan uuden. Onko tuo tarkka tulpasta? Mulla on NGK.
     
  15. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Kyllähän nää harrastekulkineet kaipaisi jopa päivittäistä hellyyttelyajelua pysyäkseen iskussa.

    En nyt tähän kohtaan oikein muuta osaa sanoa kuin https://cafesolex.com/en/11-ignition-solex

    Kannattaa kysyä jos ei löydy. Tuolla on jonkun verran tietotaitoa webbikaupan verhon takana.

    Voisin tuon oman koneen tulpparäpellyksen perusteella sanoa, että mikä tahansa kipunaa sopivalla hetkellä tuottava väline riittää. Tehoja ja voimaa kun ei koneesta ole otettu, eikä näin ollen mitään järin kummoisia puristussuhteita, niin kelvannee sopiva tulppa. Vanhassa vielä helppo kun tulppa on kuorien ulkopuolella, niin tarkistelee lämpöjä ajojen jälkeen.

    Koitin katella, mutta en löytänyt iteltä merkintää tulpan valmistajasta ja mallista. Tuo Cafe Solexin sivuilla ollut B6HS kuulostaa tutulta kirjainparilta, alias NGK.
     
  16. Kamarko

    Kamarko Kansalainen

    Liittynyt:
    5.6.2022
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    6
    Ok. Otin kaikki sytkäosat Solexshopista Hollannista. Sitten sen näkee. Onhan se häiriintynyt laite ja just siksi olis mukava päästä pörräämään. Mulla on toinen 1700 joka on melko raato. Tää eka on maalattu ja kromattu viimeisen päälle. Oli ihan osina ja kaikki suomenkielen kirosanat sekä iso pino merdejä tuli julki ennen kun oli kasassa. Hermoja kysyvä laitos. Katsotaan miten osat sattuu saapumaan.
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  17. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Tää oma 3800 on alkuperäiskuosinen, aika sopivasti patinoitunut. Runkotarrat olen miettinyt uusia (on jo hankittuna). Seisontajalka pitäisi reerata, alunperin puuttui kokonaan ja varaosakapine ei taitu alle. Joku toleranssiheitto.

    Ei tää Perttula nyt ihan hirveen kaukana Porvoostakaan ole, jotteiko voisi jotain kokoontumisia miettiä. Jahka tuon Mersun saan taas ajoon, niin sitten voi pyörääkin kuljettaa mökiltä tänne.
     
  18. Kamarko

    Kamarko Kansalainen

    Liittynyt:
    5.6.2022
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    6
    Okei. Ei ole kaukana. Pistetään meeting pystyyn. Ei jää minusta kiinni. Siellä on mun numero näkyvissä. Paa kilauttaen joku ilta niin eiköhän juttu luista.
     
  19. Kamarko

    Kamarko Kansalainen

    Liittynyt:
    5.6.2022
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    6
    Sytkäosat tuli ja tietenkin, puola liian leveä. Ei paljo, mutta sen verran ettei mahdu paikalleen. Just reklamaatiota värkkään. Noo..tämä on harrastusta..
     
  20. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Jopas vastustaa. Jotain mittaheittoja näissä uusissa osissa kyllä on. Ite oon tuota etupyörää kironnut kun se ottaa selkeästi johonkin kiinni, mutta mihinkään ei jää jälkiä.

    Takapyörässä jarrun kampi on eri mallinen kuin vanhassa. Vanhalla kammella takapyörän sai jarrulla lukkoon eikä lihakoukku ollut vielä lähelläkään stongaa. Nyt lihakoukun saa puristettua stongaa vasten ja silti takapyörä vielä pyörii (ei helposti). Koko jarrusysteemi sen verran erilainen, että ei voi vaihtaa osia päikseen ja mulla on vanha keskiö aivan loppu.

    Seisontajalka multa puuttui myös, joten hommasin täydellisen sarjan. Alkuperäinen on sellaisilla tappi-niiteillä paikoillaan, uusi tulee pulttien ja mutterien kanssa. Käytännössä täysin järjetön ja mahdoton jobi saada se jalka ja jousi paikoilleen ja pulttia kiinni. No jumissahan se jalka on kun pultit ja mutterit vetää kiinni (pultissa on sellainen olake, jossa jalka pitäisi kääntyä). Löysäilin - joo, nyt liikkuu. Vaan ei kyllä toivoakaan, että se "lonksahtaisi" ala-asentoonsa. Nyt se on vedetty pultit piukalle ja nojaa seinään tai mitä nyt sattuu milloinkin olemaan käsillä.
     

Jaa tämä sivu