Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Velo Solex 3800

Viestiketju osiossa 'Kaksipyöräiset' , aloittaja kymi, 27.5.2019.

  1. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Nyt kun kalu on esitelty Paukkeilla, niin väännetäänpäs vielä viestiketju.

    upload_2019-5-27_0-51-58.png

    Tää keksintö saattaa jollekin valistuneelle olla tunnettu myös projektinimikkeellä helvetinkone. Pyörä on isäni omistuksessa ja vuosi sitten sovittiin se Paukkeille '19. Tiettyjen tän topicin ulkopuolisten asioiden vuoksi pyörän tuonti Paukkeille tuli allekirjoittaneen harteille. Projektinimi tuli jo ennen kuin olin edes koskenut koko härveliin - ja projektinimi ei ole edelleenkään ollut väärä.

    Kyseessä on siis apumoottoripolkupyörä. 49cc ilmajäähdytteinen 2t-moottori on etupyörän päällä ja veto tapahtuu suoraan vetopyörällä etupyörän päältä. Moottoripaketti on nostettavissa ylös irti pyörästä, jolloin polkupyörä toimii normaalina polkupyöränä.

    Moottori on normaalisti täysikaasulla. Etujarrua käytettäessä kierroksia lasketaan ja vetopyörän sisällä oleva vapaakytkin aktivoituu. Käynnistymistä ja sammuttamista helpottamaan koneessa on puolipuristusventtiili.

    Muoks: Vuosimalli 1973.
     
    #1 kymi, 27.5.2019
    Viimeksi muokattu: 27.5.2019
    • Tykkään Tykkään x 3
  2. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    No olihan siinä omat haasteensa. Varmaan pari päivää käytin perusasioiden rassaamiseen kun kone ei lähde käyntiin. Yksittäisiä sytytyksiä, mutta en mökin pihalta tielle asti koskaan päässyt vaikka pihan mäen päältä koitin lähteä. Tyyppiviat kävin läpi mut ei.

    Jossain kohtaa sitten rassaillessa aloin miettiä että miksi pakoputki on öljystä märkä vasta huomattavasti putken sauman alapuolelta. Okei, kampikammion posken tiiviste pullahtanut ulos ja valuttaa siitä ainetta ulos. Kun aloin remppaamaan tuota, niin kampikammion pääty on kiinni 8 pultilla. 2 näistä lähti nostamalla pois (onneksi bensatankki on sen verran lähellä, että ei pääse tipahtamaan), 5 pulttia helposti sormilla. Yhteen kaipasi hylsyn, mutta ei siihenkään väännintä tarvinnut vaivata.

    upload_2019-5-27_1-18-32.png

    Tuossa näkyy aika hyvin tuon öljyvuodon sijainti. Kampikammion oikealla puolen on bensapumpun putkiliitokset tyhjinä. Tuo kaareva rauta kampikammion alla on moottoripaketin tukirauta, eli tuon hahlon mukaan moottori menee ylös/alas. Kuvassa ylhäällä. Sylinterikansi roikkuu tuolla oikealla.

    Uus tiiviste, legot kasaan ja ekalla yrityksellä käyntiin. H..vetti että säikähdin kun tuo alkoi viedä. Onnistuin onnellisesti pidättelemään, ei tullut housupyykkiä tästä kerrasta.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  3. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Paukepäivillä haasteiksi osottautui kelin puolesta märkä tontti. Kone kun pitää saada polkemalla käyntiin - polkimet vaikuttavat normaalin polkupyörän kaltaisesti takapyörään ja moottori on etupyörässä. Lisäksi tuo pyörän ja vetorullan välinen kitka oli paikoitellen vaihtelevaa. Ja mui-exotico oli kun tuo keksintö alkoi sutia etupyörällä ja puskea kuin mikäkin etuveto konsanaan.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  4. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Niin joo ja just, eli TODO:
    - Bensan paluuletku kuntoon
    - Bemmiin uuet gummit
    - Takapyörän laakerointi ja pinnojen tarkistus
    - Takavalo
    - Jarrujen yms säätö
    - Vapaakytkimen hipistely
    - @klappi halus tähän turbon, mulle vois kelvata ihan perusvirit, isukille ehkä se että toi toimii...
     
    • Tykkään Tykkään x 4
  5. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    15 634
    Saadut tykkäykset:
    2 519
    Tulipa tuota ihasteltua....
     
  6. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    22 992
    Saadut tykkäykset:
    6 231
    Tämä on hieno härveli,!
     
  7. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    906
    Saadut tykkäykset:
    152
    Hieno peli kyll ja helppo työstää :)
    Muta keleihin ei näyttänyt sopivan.
     
  8. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Keliparannusta ei ilmeisesti kyllä ole renkaan vaihdollakaan mahdollista saada:
    [​IMG]

    Toki nykyisten loppuun ajettujen halkeilleiden tilalle tuo on selkeä parannus ja saattaa vaikuttaa vetopitoon moottorin ja pyörän välillä. 2kpl sarja sisä- ynnä ulkokumien kanssa tuolta kuvan paikasta 47€. Toisaalta täydellinen takapyörä vanteineen kaikkineen 130€, joka poistaisi suorilta useammankin murheen todo-listalta. Eikä tarvitsisi tipottain tilata varaosia. No toisaalta vian ("random" kolina) syy kiinnostaa silti selvittää...

    Todo-listalta näköjään jäi puuttumaan myös seisontajalka. Kandidaatti hommaan on jo olemassa, katsotaan onko sovellettavissa miten pienin toimin Solexiin.
     
  9. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Selvittelin muutamia useimmin Paukkeilla kysyttyjä juttuja. Nämä pätevät siis Suomessa, muissa maissa mahdollisesti poikkeavia käytäntöjä. Tässä kun on sähköavusteisten pyörien, potkulautojen yms takia käytäntöjä ja ajoneuvoluokkia muuttunut niin kaivoin ajantasaista faktaa.

    Lakiteknisesti tuo on ns. pienitehoinen mopo (L1e-A). Rajoitteet tässä luokassa on enintään 25km/h vauhti, enintään 1kW teho ja pyörällä voi ajaa avusteisesti ilman polkemista. Käytännössä kuitenkin aina polttomoottorikäyttöiset menee minimissään tähän kategoriaan, alemmassa kategoriassa apuvoimana pitää olla sähkö.

    Ajoneuvoluokka ei tarvitse rekisteröintiä tai mitään rekisteritunnus-kilpiä. Liikennevakuutus pitää kuitenkin olla jos pyörällä ajetaan metriäkään (kotipihassa, maastossa, suljetulla alueella, jne). Ajoneuvoluokitukseen ei vaikuta ajetaanko pyörällä moottori irroitettuna/nostettuna pelkällä polkuvoimalla.

    Vakuutuksen vuosimaksu OP-Pohjolassa hintaluokka käytännössä ihan sama kuin normaalilla mopolla (~200-250€/vuosi). Vakuutus on kausihinnoiteltu, ei bonuksia, ei seisontamahdollisuutta ja luonnollisesti rekisteröimättömyyden kautta ei liikennekäytöstäpoisto-optiota. Vakuutuksen voi kuitenkin irtisanoa ja hankkia uuden tarpeen mukaan, ei tarvitse olla jatkuvasti voimassa.
     
  10. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Ja pari juttua vielä lisää:

    - Vaaditaan 15v ikä, mutta mopokortti ei ole pakollinen.

    - Saa ajaa kevyenliikenteenväylää, jossa vain pyöräily ja jalankulku on sallittu. Toki tämän huomasi jo Paukkeilla, että hetkittäin ihmisiä on edessä turhankin paljon.

    - Kypäräpakko on voimassa normaalein moposäädöksin. En kuitenkaan saanut varmaa tietoa riittääkö pyöräilykypärä. Tämän osalta säädökset ovat murroksessa edelleen ja kaikki vouhottaa vaan jostain patterikäyttöisistä pyöristä.
     
  11. Janski

    Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    3 090
    Saadut tykkäykset:
    861
    Yx tuttu just hankki tollasen vuosimallia - 60 ja täällä kävi asiaa selvitteleen niin olivat olleet katsastus konttorilla aivan äimänä :eek:. En nyt sitten tiedä viimeisintä tilannetta mutta olivat aikoneet asiaa selevitellä.
     
  12. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Tuossa on myös yksi "porsaanreikä". Jos tuota mallia ei ole alunperin Suomessa tyyppihyväksytetty mopoksi, niin se on vapautettu rekisteröinnistä. Eli se voisi olla L1e-B <25km/h.ilman rekisteröintiä. Tällöin myös tuo <25km/h olisi rakenteellinen nopeus kun L1e-A:ssa se on maksimi avustettava nopeus. Tässä mallissa tuo nopeuspykäläkin toteutuu kaikkia kirjaimia ja koukeroita myöden. Alkuperäinen maksiminopeus tuolle on 4000rpm, joka pyörällä vastaa 5% luistolla 30km/h.
     
  13. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Verme on nyt myös koeajettu pariinkin otteeseen omistajan toimesta. Oli kuulemma ollut ekan startin jälkeen aika järisyttävä fiilis aikaisempiin ajokertoihin verrattuna. Kone oli lähtenyt käyntiin helposti ja per about heti. Puolipuristin ja etujarruun integroitu kaasun säätö toimii toisella tapaa kuin ennen (eli kuten pitäisikin).

    Lauantaina jos vaihtais tuon bensan paluuletkun, tutkailis takapyörän "lonksunnan" ja jos aikaa jää niin sommittelis tuota seisontatukea. No lenkki pitää kyllä ensin heittää...

    Bensan paluuletkusta jossakin oli ihan oikeakin info, mutta en näköjään sitä kaivamisesta huolimatta itseltä löydä. Joka tapauksessa pointti on se, että käytetään id 9mm kirkasta polttoaineen kestävää letkua mitassa X. Tuohon ei kuulu laittaa letkuklemmareita, vaan liitokset ovat itsessään sen verran ylimitoitetut, että tiiviys on ok (paineeton linja). Letkun asennus aloitetaan kaasarin päästä, jossa kaasarin od on 11-12mm. Letkun pää pitää lämmittää huolella jotta se venähtää paikoilleen. Tankin puolella liitoksen od on 10-11mm joten se pitäisi mennä aika helposti.

    Vähän silleen Solex infoa myös lisää. Tuo paluuletku on läpinäkyvä ihan jo puhtaasti siitä syystä, että sillä voi analysoida moottorin ja koko kokonaisuuden normaalin toiminnan. Moottorissa on alipainekäyttöinen bensapumppu, joka ruokkii kaasaria. Kaasarista on ylivuoto bensatankkiin. Kaiken saatavilla olevan materiaalin mukaan paluulinjassa pitää aina kulkea polttoainetta huolimatta moottorin kuormitusasteesta ja kierroksista. Tämän havaitsee ehkä helpommin jos letkusta näkee läpi.

    Gummit on vielä tilaamatta, katsotaan mikä kohtalo tuon takapyörän aukomisen kanssa koittaa.
     
  14. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    No ei varsinaisesti yllätys että Paukkeilla tehty bensan paluuletkun alapään letkuklemmarointi ei vaikuttanut polttoainevuotoon:
    upload_2019-6-8_19-0-13.png

    Letku oli siis yläpäästä ihan haperoa, tuo murtuma oli auki myös letkua taivuttamatta. Uusi letku meni paikoilleen kuten julistin. Id 9mm letku, varovaisesti kuumailmapuhaltimella lämmittelin toista päätyä (manuaalissa "käytä kuumaa vettä") ja *plop* se sopi helposti tuohon kaasarin yhteeseen. Tankin pääty meni lämmittämättä paikoilleen. Nyt ei vuoda. Sen verran paksumpi tuon uuden letkun kuori, että ottaa hiukan moottorin nosto/laskuvipuun kiinni. Lämmittelin vähän lisää ja muotoilin letkua, eipä poistanut ongelmaa. Olkoot.
     
  15. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    11 201
    Saadut tykkäykset:
    4 543
    Mites se naksunta...?
     
  16. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Tuli myös avattua se lonksuva takapyörä. Mä en ihan täysin käsitä mitä tolle pyörälle on joskus tehty ja miksi.

    Takapyörä heilui pelkästään paikallaan ollessa kehältä sen pari senttiä sivuttain, eli väljää on juu. Pyörä irti ja rupesin miettimään miten hilut siellä on sisällä. Tuossa kun on rehellinen perinteinen rumpujarru toisella puolen, niin mitä ilmeisimmin tuo takapyöräkokonaisuus on käyttänyt kolmantena laakerinaan tuota rumpujarrua. Jarrukilven kenkineen kun otti ulos, niin pyörän akseli heiluu sen reilu 3mm suuntaansa.

    Pyörä on tuettu akseliin kahdella kuulalaakerilla, joka kiristetään akselilla olevilla kierrettävillä sisäkooleilla. Ongelma nyt tällä kertaa vaikutti olevan se, että noiden sisäkoolien perässä olevia muttereita ei ole kiristetty lukittumiseen asti. Laakerit oli siis huomattavan löysät joka on myös aiheuttanut sen, että rattaan puolen laakeri on käytännössä täysin valmis. Kaikki kuulat on tuhottu ja laakerin ulkokehällä on syöpymää.

    Kasasin tuon nyt paskoilla kuulilla ja laitoin vaseliinia tunteella. Nyt ei kolise takapyörä enää. Nyt kuitenkin polkimien laakerointi on seuraava joka pitää fiksata.

    Takapyörän yleiskuntoa arvioidessa uus takapyörä lähtee tilaukseen. Tuossa on muutama pinna mikä pitäisi vaihtaa, muutama pinna pitäisi säätää ja laakeriongelmat ja gummit. Ei maksane vaivaa säästää, ja tuo nykyinen on ihan ok jättää säilöön pahan päivän varalle.
     
  17. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Niin ja säädin tietty takajarrun kun sain pyörän takas alle. Nyt saa takapyörän kahvasta lukkoon. Aika villi verme vetää vauhdista takapyörä lukkoon ja sladiin...
     
  18. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    11 201
    Saadut tykkäykset:
    4 543
    Eli viivalle valmis kisapeli vissiin....:rolleyes:
     
  19. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 276
    Saadut tykkäykset:
    848
    Aina toi sun raisua vastaan valmis on.
     
  20. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    11 201
    Saadut tykkäykset:
    4 543
    :kouhoti:.....joko tänään:D
     

Jaa tämä sivu