Traktorin tuonti japanista.

Viestiketju:
Traktorin tuonti japanista.

Tulipalotyömaalla juttelin purkukouralla varustetun kaivurin omistajan kanssa.
Siisti Kobelco alla, oliko Irlannista, jostain sieltäpäin kuitennin. Toinen yrityksen ulkomaantuonnista. Tyytyväisen oloinen oli hankintoihin.
Houkutteleehan se ostamaan konetta ulkomailta jos samanlainen kone Suomessa maksaa +30 t€ enemmän. Ei siinä kannata isosti ynnäillä kun huomaa miten meikäläisessä kulttuurissa on jossain kohti "jotain pois oikeasta" ainakin siltäosin mitä tulee pääomakuluihin.


Käytetyissä vielä ymmärtää helposti, on eroa varusteissa ja huoltokulttuurissa.

Mutta kun prosenteissa melkein samanlainen hintaero on uusissa koneissa, sitä on hankalampi selittää... Ja ainakin yksi Pohjanmaan laitamilla vaikuttava konejobbari on noita uusiakin tuonut ohi merkkiorganisaation ja kaikesta päätellen vieläpä jäänyt voitolle...
 
Käytetyissä vielä ymmärtää helposti, on eroa varusteissa ja huoltokulttuurissa.

Mutta kun prosenteissa melkein samanlainen hintaero on uusissa koneissa, sitä on hankalampi selittää... Ja ainakin yksi Pohjanmaan laitamilla vaikuttava konejobbari on noita uusiakin tuonut ohi merkkiorganisaation ja kaikesta päätellen vieläpä jäänyt voitolle...

Tässä on se yksinkertainen selitys että se kone on lähteny halvemmalla tehtaalta sinne toiseen maahan kuin tänne. Sama homma pätee varaosiin.
 
Saattaa olla pikkasen ahneempia täällä myyjät/varaosapuoli katteissaan.;)
Ei hirveesti ole varaa kun kilpailua kumminkin on. Konemyynnissä katteet olemattomat ja varaosien hinnoitteluun vaikuttaa valmistaja kun niillä täytyy vuosittain budjetti hyväksyttää ja siinä on sitte kertoimet hinnoitteluun, alennukset sun muut. Toki valmistajan varaosaohjelmisto kertoo suoraan myyntihinnat nykyisin.
 
Ei hirveesti ole varaa kun kilpailua kumminkin on. Konemyynnissä katteet olemattomat ja varaosien hinnoitteluun vaikuttaa valmistaja kun niillä täytyy vuosittain budjetti hyväksyttää ja siinä on sitte kertoimet hinnoitteluun, alennukset sun muut. Toki valmistajan varaosaohjelmisto kertoo suoraan myyntihinnat nykyisin.
Konemyynnin katteilla ei juhlita joo. Ainakin trukkipuolella kilpailu on raakaa. Jälkikarkelointipuolelta voi sitten jo jotain jäädä viimeisen viivan allekin. Koneiden ja varaosien hinnat maahantuojalle ovat monesti ihan muuta kuin se mitä vaikkapa saksalainen koleka joutuu maksamaan.
 
Konemyynnin katteilla ei juhlita joo. Ainakin trukkipuolella kilpailu on raakaa. Jälkikarkelointipuolelta voi sitten jo jotain jäädä viimeisen viivan allekin. Koneiden ja varaosien hinnat maahantuojalle ovat monesti ihan muuta kuin se mitä vaikkapa saksalainen koleka joutuu maksamaan.
Muutaman kerran oon palavereissa istuu missä näitä katteita on käsitelty ja valittivat näitä systeemeitä muutenkin.
Eräs seikka mitä tässä ei vielä ole mainittu on valmistajan pisteytykset maahantuojille. Tohon vaikuttaa myyntimäärät, korjaamotilat, laitteet, korjausten nopeus takuuasioiden hoito. Mitä paremmat pisteet sen paremmat edut ja sen tietää että noita pisteitä koitetaan saada paremmiksi kun vaikuttaa myyntihintoihin.
Vaatimukset aika mielenkiintoisia välillä. Tää vaativuustaso homma niin työnantaja viimeksi oli tasolla 3 ja 1 tasoisia paikkoja ei maailmassa ole kuin muutama.
 
Jossainkohden oli juttua että esim. henkilöautojen verottomat hinnat oli suomessa halvempia kuin monissa keskieuroopan maissa..
 
Uskalsiko joku painaa "tilaa"-nappia ?

Tekisi mieli tuollainen pikkukinniäinen laittaa..

Mahtaakohan niissä tulla tuo jyrsin perässä mikä noissa usein roikkuu ?

Ensi kesälle olisi nurmikoiden tekoa noin 10000m2 (kotona,siskolla ja vanhemmilla) ja tuollaista olisi näppärä liikutella eri kohteiden välillä.

Miten tuolla hangossa toimitaan ? Pudotetaanko tuo kikkare johonkin kentälle josta sen voi poimia kyytiin vai pitääkö erikseen hommata rahti sieltä kotiin ?
 
Miten tuolla hangossa toimitaan ? Pudotetaanko tuo kikkare johonkin kentälle josta sen voi poimia kyytiin vai pitääkö erikseen hommata rahti sieltä kotiin ?
Autoja joskus aikoinaan Haminasta hakenut. Jostain toimistosta saa avaimet ja asiapaperit. Sitten joku henkilö tulee avaamaan verkkohäkin oven, josta saa kulkuneuvon.
 
Kaveri päätyi ostamaan kotimaasta, kun sellainen pitkän metsästyksen jälkeen tuli siedettävällä hinnalla vastaan.
Mutta tätäkin asiaa selvitteli ja jostain ilmeni, että nuo näkyvät rahtihinnat ei pätisikään. Että roro kyydin saisi vain autolle. Traktori tulisi aina kontissa. Yhden traktorin tilaaminen kontissa saattaa olla kallista.
Mutta en ole varma miten asiat menee. Melkein pistäisin sähköpostia noita kauppaaviin liikkeisiin ja kysyisin suoraan, mikä on homman nimi. Luulis englannilla pärjäävän.
 
Laitoin ralli-enklantia menemään.. katsotaan mitä vastaavat / vastaavatko laisinkaan.. kiitos tarjouksesta, mutta jos ei tuon enkun kanssa pärjää niin olkoon, ei mulla niin kovaa himoa moiseen ole.
 
Takaisin
Ylös