Hyvä 4x4 traktori pihatöihin?

Kiesijemmari

Toyotamies
Päivää. Tässä olen miettinyt tuon Volvo BM 500 traktorin jokatalvisien kylmäkäynnistysongelmien kanssa painiessa että jos hommais tilalle 4x4 traktorin etukuormaajalla. Itsellä ei muista traktoreista ole kokemusta niin kysellääs täältä.

Käyttö olisi lähinnä lumitöitä lingolla sekä autonraatojen siirtelyä ja maansiirtoa etukuormaajalla.
Oltava suurinpiirtein samaa kokoluokkaa, lähdettävä hyvin käyntiin talvellakin, kaksitoiminen etukuormaaja, lämmin hytti, edulliset varaosat, teknisesti luotettava, kevyt ohjaus sekä pieni kääntöympyrän halkaisija (Lue: oltava ketterä eikä kankea, sovelluttava myös pihatöihin!).

Asun jyrkän mäen päällä. Vuosimallilla, valmistusmaalla ja ulkonäöllä ei ole merkitystä. Hinta max 10t€


Nykyisen traktorini tiedot konedatan mukaan:
Volvo BM 500
Moottori Perkins 4.236
Pituus 365cm
Paino 2900kg
Kääntöympyrän halkaisija 6,8m


Mitä noita vanhoja keskusteluja hieman lueskelin niin nämä jäi itselle mieleen:

Valmet 405
Moottori TD27DS4
Pituus 385cm
Paino 2940kg
Kääntöympyrän halkaisija 8,4m


Valmet 505/605
Moottori TD33DS5
Pituus 429cm
Paino 3350
Kääntöympyrän halkaisija 8,4m


Ford 6610/7610
Moottori Ford
Pituus 389cm
Paino 3845kg
Kääntöympyrän halkaisija 8,3m


Case IH 685XL/885XL
Moottori D-239/D-268
Pituus 375cm
Paino 3560kg
Kääntöympyrän halkaisija 8,8 (8,23 ilmoitettu vuonna 1989)
Tästä vaihtelevat kommentit. Osa kehuu, toiset sanoo että laatu vähän niin ja näin. Kylmäkäynnistyvyys uudella VE pumpulla hyvä, vanhemmilla ilmeisesti ei.


Case 1394 (Oikeasti David Brown)
Moottori AD4/55T
Pituus 363cm
Paino 3630kg?
Kääntöympyrän halkaisija 8,5m
Kehuvat erittäin ketteräksi. Koneessa vain 3 runkolaakeria?!


JD 2250/2450
Moottori 4239DL
Pituus 419cm
Paino 3440/3700kg
Kääntöympyrän halkaisija 8,2m


JD 2650/2850
Moottori 4239TL
Pituus 419/424cm
Paino 3800/3890kg
Kääntöympyrän halkaisija 8,4m


Edellämainitut mallit on poimittu foorumikeskusteluista ja konedatalta katsoin ettei Kääntöympyrän halkaisija olisi ihan älytön.

Ehdotuksia otetaan avoimesti vastaan, olen aivan aloittelija näiden traktoreiden kanssa ja haluan mielelläni oppia tuntemaan eri merkkien ja mallejen hyviä ja huonoja puolia niin osaan sitten paremmin arvioida mikä itselle sopisi parhaiten


Ei oikein hyviä kommenttien perusteella:

Ford 7700 4wd, Liian kankea

IH 585xl ei käynnisty talvella?

IH 685 ei käynnisty talvella?

IH 845 kömpelö

Zetor 6245 todella kankea

MF360/375/390 Ei käynnisty talvella, huonoksi todettu Perkins

MF 3050/3060 vikaherkkä, sisältää sähköohjausta nostolaitteessa, huonoksi todettu Perkins

Leyland, vaarilla oli sellainen ja aivan jatkuvasti rikki




Huonoiksi haukutut moottorit:
Perkins 4.236, ei käynnisty kylmällä. Itse todettu näin olevan.






Antakaa risuja ja ruusuja edellämainituista sekä ehdottakaa jotain jos listasta ei löydy mielestänne sopivaa.

Kiitos jo etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:
Case 1394 on = David Brown.
Tuo kääntösäde ei kyllä etukuormaajan kanssa toteudu, kun kuormaajan sovitteet syö renkaiden kääntökulmaa.
Ja sama juttu myös hyvin monen muunkin merkin ( likimain kaikkien ) kohdalla on - ettei tehtaan ilmoittama kääntöympyrä silloin toteudu.
 
Jos natikka ei käynnisty talvella, siinä on vikaa moottorissa. -17 on kylmin mistä olen kokeillut käynnistää lämmittämättä D-268 moottorin käyntiin. Kyllä se lähti.
 
Jos natikka ei käynnisty talvella, siinä on vikaa moottorissa. -17 on kylmin mistä olen kokeillut käynnistää lämmittämättä D-268 moottorin käyntiin. Kyllä se lähti.
685 & 695 ei kyllä lähteneny uutenakaan ilman roikkaa. 1056 on merkittävästi parempi.
 
ja kauha kulkee pitkällä kaarella
Kääntöympyrä mitataan renkaiden jäljistä, ei sieltä missä kuormaajan kauhanreuna tai takalanan reuna kulkee...
Talvikäynnistykseen auttaa lohko/letkulämppäri tai webasto/eberi tai vaikka DIY klapi/kaasutoholämmitin letkuun.
 
Toi Volvo BM 500 on Perkins A4.236 moottorilla kaiketi.
Kyllä kunnossa ollessaan pitäis ihan kohtuu hyvin käynnistyä, ilman mitään esilämmityksiä.
 
Tuon ikä- ja hintaluokan koneissa vaikuttaa merkkiä ja mallia enemmän kunto ja huoltohistoria siihen, miten luotettava ja vähillä remonteilla jatkossa päästään. Ylipäätään neliveto etukuormaimella ja 10000 € hinta vaikuttaa sellaselta yhtälöltä, että ihan priimaa konetta ei löydy. Hyvällä tuurilla saattaa joku löytyä, jos on käteistä rahaa valmiina ja nopea liikkeissään, jos tulee myyntiin. En nyt piruja maalaa seinälle, mutta henkisesti kannattaa valmistautua joko remontin tekoon tai tinkimään jostain ominaisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Toi Volvo BM 500 on Perkins A4.236 moottorilla kaiketi.
Kyllä kunnossa ollessaan pitäis ihan kohtuu hyvin käynnistyä, ilman mitään esilämmityksiä.
Periaatteessa sama moottori, mun Fergun 4.248 lähtee ilman lämppäriä hyvin -10-15 asteessa, sen kylmemmässä en ole lämmittämättä kokeillut. Niin kylmää ei ole ollut, ettei lämppäristä olis lähtenyt.
 
Tuon ikä- ja hintaluokan koneissa vaikuttaa merkkiä ja mallia enemmän kunto ja huoltohistoria siihen, miten luotettava ja vähillä remonteilla jatkossa päästään. Ylipäätään neliveto etukuormaimella ja 10000 € hinta vaikuttaa sellaselta yhtälöltä, että ihan priimaa konetta ei löydy. Hyvällä tuurilla saattaa löytyä, jos on käteistä rahaa valmiina ja nopea liikkeissään, jos tulee myyntiin. En nyt piruja maalaa seinälle, mutta henkisesti kannattaa valmistautua joko remontin tekoon tai tinkimään jostain ominaisuudesta.
10000€ ja 4wd + etukuormaaja, pidän vähän sellaisena yhtälönä tuota, ettei siihen hintaan löydy kuin liikuntakyvyttömiä rojuja, tai isoja remontteja vaativia aihioita.
No, ehkä joku -70 luvun alun nelikkofiatti, tms voi raameihin sopia.
 
10000€ ja 4wd + etukuormaaja, pidän vähän sellaisena yhtälönä tuota, ettei siihen hintaan löydy kuin liikuntakyvyttömiä rojuja, tai isoja remontteja vaativia aihioita.
No, ehkä joku -70 luvun alun nelikkofiatti, tms voi raameihin sopia.
Tai joku Belarus tai Ursus/Zetor.
 
Ton 10k€ voi kertoo 2lla heti alkuun ennenku ettii ainuttakaan ehjän näköstä. Ja alle 20k€ joku 05 sarjalainen vallu pitää olla autossa menosa setelit vänkärinpenkillä sillä sekunnilla ku ilmo tuli nettiin. Noita 10-15k€ pihakoneita ettii samaanaikaan kymmenettuhannet muutkin talot.
 
Noita jotain DB/CASE taavetteja ( 1390-1494 ) malleja voi saada johkin 12-15k€ hintaan, nelikkona ja kuormaajalla, jos sattuu oikeaan rakoseen osumaan ostamaan.
 
Valitettavasti tuo budjetti kyllä karsii paljon vaihtoehtoja pois , tai sitten pitää olla tuuria ja liikkeellä just oikeaan aikaan.
 
Valitettavasti tuo budjetti kyllä karsii paljon vaihtoehtoja pois , tai sitten pitää olla tuuria ja liikkeellä just oikeaan aikaan.
Ja mieluummin niin, ettei kone ole missään nettikoneessa tai huutokaupassa myynnissä, eli kuulopuheiden perusteella naapurilta - tyyliin.
 
Case 1394 on = David Brown.
Tuo kääntösäde ei kyllä etukuormaajan kanssa toteudu, kun kuormaajan sovitteet syö renkaiden kääntökulmaa.
Ja sama juttu myös hyvin monen muunkin merkin ( likimain kaikkien ) kohdalla on - ettei tehtaan ilmoittama kääntöympyrä silloin toteudu.
Joo, tiedossa on että ei täysin vastaa tehtaan arvoja. Sitä suuremmalla syyllä etsin mahdollisimman ketterää ettei valmiiksi huonoa huononna lisää.

685 & 695 ei kyllä lähteneny uutenakaan ilman roikkaa. 1056 on merkittävästi parempi.
Se ei kyllä kuulosta yhtään houkuttelevalta, saanu tuon BM500 (Eli IH 475) Volvon Perkins 4.236 kanssa sen verran taistella. Mitä ilmeisemmin en ole ainoa jolla kyseisen konemallin kanssa on ongelmia talvella mitä noita foorumeja lukenut.

Tai tarkistaa, tuleeko sinne edes sähköä.
On liekkihehku vaihdettu, on tehty letkuun säiliökin ja kyllä tulee sähköä.

10000€ ja 4wd + etukuormaaja, pidän vähän sellaisena yhtälönä tuota, ettei siihen hintaan löydy kuin liikuntakyvyttömiä rojuja, tai isoja remontteja vaativia aihioita.
No, ehkä joku -70 luvun alun nelikkofiatti, tms voi raameihin sopia.
Näkyy nettikoneessa olevan budjettiin sopivia Zetor 5945, IH 685XL, Belarus MTZ-501, Fiat 640DT sekä Case 1294

On siis ainakin olemassa 4x4 traktoreita alle tuon 10t€. Kieltämättä yhtään Fordia tai MF ei etukuormaajan kanssa ollut. Ilman kuormaajaa kylläkin näkyi olevan useitakin.

Ja tiedossa on ettei priimaa saa, eikä sellasita tarvitsekkaan. Pientä laittoa saa olla, kunhan nyt ei heti pidä alkaa useita tuhansia euroja laittamaan.
 
Toi Volvo BM 500 on Perkins A4.236 moottorilla kaiketi.
Kyllä kunnossa ollessaan pitäis ihan kohtuu hyvin käynnistyä, ilman mitään esilämmityksiä.
Siinä on aika heikko puristussuhde 16:1. Vakio syöttökilkkeillä oli nollakelillä ilman lämpöä ja hehkua niin ettei enää ihan heti pärähtäny käyntiin, nyt tuolla itse säädetyllä syöttöpumpulla ja isoilla suuttimilla joissa avautumispaine 270 bar lähtee 10 asteen pakkasesta suunnilleen yhtä hyvin ku sillon nollasta. Hehkua ja lämppäriä kumpaakaan ei koneessa ole, talvella kun ei muutenkaan sillä tarkene ajaa.
 
Eikös A4.236 koneeseen ollut saatavilla myös korkeapuristeisempia mäntiä, vaiko muistanko väärin ?
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista!

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös