Traktorikaivurin merkki ja malli

miggode

Kansalainen
Hei, laitoin tämmöisen kaivurin, ja edellinen omistaja ei tiennyt, muuta kuin sen, että ilmeisesti olisi nuhvista tehty. Jotkut sanoo että olisi leyland. Mikä tämä voisi olla? Olisi helpompi tilailla osiakin kun tietäisi mallit yms. Ja jos jossakin on jotain numeroja, niin voin etsiä ja postata tänne niitä
20230516_215345.webp
20230516_215257.webp
20230516_215325.webp
20230516_215218.webp
 
En mikään asiantuntuja ole, mutta omasta mielestä näkisin tuossa puomistossa Lännen Ukkomestarin muotoja.
 
Joo niin muutama on kans meinannut, että ukkomestari olisi. Tästä olisi tarkoitus rakentaa myös ajokone. Linkku ohjauksella, samoihin kiinnikkeisiin kun tuo kaivuulaite, eli voi muuttaa takaisin kaivuriksikkin. Joko etuakseli kokonaan pois tai sitten telat.
 
@jusape tunnistanee kuvista peruskoneen, jos Nuhvi on. Maalin alta pilkistävä oranssi väri viittaisi nuhviin ennemmin kuin Leylandiin.
 
Peruskone lienee 4/65 Nuffi. Pakosarja täsmää vain 4/65 Nuffiin ja 384 Leylandiin.
Venttiilikoppa näyttää olevan päältä kahdella sormimutterilla kiinni, joka viittaa Nuffiin, Leylandin venttiilikoppa on erillainen, kantikkaampi ja on 10:nellä pienellä talttapääruuvilla reunoilta kiiinni.
Joten melkeinpä väittäisin että 4/65 olisi aluskone.
Moottorilohkon valupäiväys löytynee starttimoottorin kohdalta, vastakkaiselta puolelta lohkoa. Muodossa ihan selkeänä, esim 12 08 8
Toi kuokka vois olla UM 353, tai UM 355
 
Peruskone lienee 4/65 Nuffi. Pakosarja täsmää vain 4/65 Nuffiin ja 384 Leylandiin.
Venttiilikoppa näyttää olevan päältä kahdella sormimutterilla kiinni, joka viittaa Nuffiin, Leylandin venttiilikoppa on erillainen, kantikkaampi ja on 10:nellä pienellä talttapääruuvilla reunoilta kiiinni.
Joten melkeinpä väittäisin että 4/65 olisi aluskone.
Moottorilohkon valupäiväys löytynee starttimoottorin kohdalta, vastakkaiselta puolelta lohkoa. Muodossa ihan selkeänä, esim 12 08 8
Toi kuokka vois olla UM 353, tai UM 355
Tuskin on 348 Leukku, koska Nuhvin oranssia paistaa maalin alta.
 
Peruskone lienee 4/65 Nuffi. Pakosarja täsmää vain 4/65 Nuffiin ja 384 Leylandiin.
Venttiilikoppa näyttää olevan päältä kahdella sormimutterilla kiinni, joka viittaa Nuffiin, Leylandin venttiilikoppa on erillainen, kantikkaampi ja on 10:nellä pienellä talttapääruuvilla reunoilta kiiinni.
Joten melkeinpä väittäisin että 4/65 olisi aluskone.
Moottorilohkon valupäiväys löytynee starttimoottorin kohdalta, vastakkaiselta puolelta lohkoa. Muodossa ihan selkeänä, esim 12 08 8
Toi kuokka vois olla UM 353, tai UM 355
Joo, kiitoksia kattavasta vastauksesta. Kaikki voimansiirron öljyt pitäsi vielä vaihtaa ja jarrut saada kuntoon, niin tietää alkaa hakemaan nestetilavuuksia yms. Noilla tiedoilla. Missäs näissä on tasauspyörästön lukko ja miten se pelaa näissä? Poljinta ei ainakaan tähän ole laitettu
 
Voi olla että kaivuri-osa on Ukkomestari 3T, se oli Nuffien aikakaudella. Linkkutassut joku muuttanut "nykyaikaisen" tyyppisiksi. Kuvassa "5 sarjan" tassut:

1690342526602.png
 
Viimeksi muokattu:
Voisko olla semmone homma että lukko on poistettu ettei käy väärinkäytössä vahinkoa.
Nuffeista, jotka kaiviuriksi tehtiin, tasauspyörästön lukon poljin ja vivusto poistettiin, ettei sitä käytettäisi - kestävyyden nimissä.
Uppotilanteissa perän pikkurattaat ei välttämättä kestä teloilla, koneen syvässä upotuksessa ajamista.
Vaihteiston öljytilavuus n.56ltr , moottorin öljytilavuus voi vaihdella, öljypohjan mallista ( kolmea erilaista olen nähnyt ) riippuen 8-11.5ltr välillä.

Ja joo, tuota 3T mallia en muistanutkaan, mahdollisesti kuokka on se, mutta Nuffield 4/65 aikakautena oli myöskin jo nämä uudemmat versiot, UM242, UM352, UM355 ja UM355V.
Liittenä on UM352/355/355V tiedot, KESKOn "Konekuulumisia" konemainoskirjasesta, vuodelle 1969 - jolloin Leylandia ei siis vielä ollut..
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:
Nuffeista, jotka kaiviuriksi tehtiin, tasauspyörästön lukon poljin ja vivusto poistettiin, ettei sitä käytettäisi - kestävyyden nimissä.
Uppotilanteissa perän pikkurattaat ei välttämättä kestä teloilla, koneen syvässä upotuksessa ajamista.
Vaihteiston öljytilavuus n.56ltr , moottorin öljytilavuus voi vaihdella, öljypohjan mallista ( kolmea erilaista olen nähnyt ) riippuen 8-11.5ltr välillä.

Ja joo, tuota 3T mallia en muistanutkaan, mahdollisesti kuokka on se, mutta Nuffield 4/65 aikakautena oli myöskin jo nämä uudemmat versiot, UM242, UM352, UM355 ja UM355V.
Liittenä on UM352/355/355V tiedot, KESKOn "Konekuulumisia" konemainoskirjasesta, vuodelle 1969 - jolloin Leylandia ei siis vielä
Tuossa taka-akselin etupuolella ylhäällä on joku lyhyehkö vipu, voisko se olla sille lukolle? Ja mihin suuntaan sen pitäisi liikkua? On nyt vaakatasossa. Kun sitä ajokonetta mietin tuosta, niin olisi hyvä olla se lukko toiminnassa varmuuden varalle. Jarrut on ilmeisesti semmosen pyöreähkön kannen takana? Tuleeko sieltä öljyt pihalle? Tähän pitäisi joko korjata tai vaihtaa vasen vanne, kun se vipottaa ajaessa ja pultit löystyy vähän väliä. Ja syöttöpumpun kunnostus olisi kans talvella, oli kokolailla jumissa kun ostin tuon
 
Kuivat levyjarrut siinä on. Löytyy hilut sen kannen alta.
Lukon polkimelta se näytti kyllä. Alaspäinhän sitä kantapäällä traktoreissa painetaan.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös