Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Telahärveli "Telanator T-800" -Projekti

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja marce, 28.2.2014.

  1. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    143
    Noniin, avataan "peli" täälä konekansan puolella nyt kunnolla oman projektitopicin myötä.

    En muista koska ensimmäisen kerran tuli youtubesta tms. katsottua jotain telahärveli-videota, mutta olin videon nähtyäni aivan :eek: Tuommoinen olisi mukava vehje täällä maaseudulla. Moottorikelkkaakaan ei ole tullut hankittua ja olisihan tuollaisella hytillisellä paljon mukavampi ajella esimerkiksi pilkille :D

    Jossain vaiheessa tuli selattua konekansan foorumiakin ja myöhemmin sitten tuli tehtyä tunnuksetkin tänne. Välillä koko homma vähän unohtuikin, mutta myöhemmin "kipinä" iski pahemmin ja nyt ollaan sitten kirjoittelemassa tätä projektin aloitusta.

    Toivotaan, että tämä ei jää pelkäksi virtuaaliprojektiksi. Tarkoitus on nyt aluksi keskustella/kysellä/suunnitella/miettiä mahdollisimman pitkälle ennen kuin aloitetaan polttamaan hitsilankaa.

    Varsinainen projektin aloitus jää varmasti syksyyn. Tämä johtuu sesonki-painotteisesta työnkuvasta ja vapaa-aikaa ei keväästä syksyyn ole.

    Itselläni on mahdollisuus käyttää suhteellisen hyviä tiloja ja välineitä rakentelulle, eli se puoli on jokseenkin kunnossa jo tässä vaiheessa.

    Ystävän kautta saisin varsin edukkaasti (käytännössä ilmaiseksi) diesel-Mersun moottorin, mutta tänään siitä tyyppikilven tsekatessani masennuin hieman. Senpä takia kysynkin että minkä verran koneessa pitäisi vähintään olla tehoja, että sitä kannattaa edes haaveilla istuttavansa tämmöisen projektin voimanlähteeksi?

    Kyseinen kone pitäisi olla käyntikuntoinen, vaikka onkin tällä hetkellä hieman rujon näköinen.

    Koneen kyljestä tyyppikilvestä katselin tiedot "OM 621 III / 621.912" ja netistä katselin tiedot joiden mukaan koneessa on vain 55 riisitautista ponia...Että kannattaakohan tällä koneella edes yrittää vai suosiolla hankkia tehokkaampi vaihtoehto. Jos menee koneen hommaamiseksi, niin siinä tapauksessa varmaan tulee katseltua joku turbodiesel-kone.

    Kaikki metallitarpeet ovat vielä hankkimatta (tarpeet selviävät suunnittelun myötä).

    Bankun telat on hankkimatta (ja asuinpaikasta johtuen Tornio / Laurilan Romu on liian kaukana. Jos joku tietää Itä-Suomesta paikan tai yksityishenkilön keneltä telat+telapyörästöt saisi, saa sanoa hep! Savenmaaltahan saisi myöskin ja rahtaavat koti-ovellekkin, mutta hintakin on aika suolainen...)

    Jotain Mersun muitakin osia olisi nurkissa, esim. jonkinlainen perä+vetarit löytyy. Niitä ei ole vielä tullut tarkemmin tutkiskeltua.

    Alennusvaihde tms. pitäisi varmaan hommata myös, mutta katsellaan ensin nurkat. Jotain saattaa tältä saralta löytyä.

    Ohjaus on vielä vähän mietinnässä. Ilmeisesti keppiohjaus saattaisi toimia paremmin, mutta hieman itseä himottaisi kuitenkin toteuttaa jarrupuoli ohjauspyörän kautta. Hieman modernimman näköinen :heko:

    Ja hydrauliikkapuolihan tähän vehkeeseen olisi myöskin tarkoitus naittaa mukaan. Jotain hydrauliikka-osia löytyy nurkista myös.


    Tässä tälläistä pientä (sekavaa?) koontia ja alkupohdiskelua. Toivottavasti herättää jonkinlaista keskustelua muiden konekansalaisten keskuudessa.

    Itse olen 4 vuotta sitten muuttanut maalle ja sen jälkeen jonkinlaisen metallipuolen koulun käynyt. Jonkin verran on siis metallipuolen osaamista ja lisäksi työnkuva kevät-kesä -akselilla liittyy maanviljelyyn, ja sitä kautta koneisiin + niiden kunnossapitoonkin.

    Tuosta projektitopicista sen verran, että "Telanator T-800" Tulee yksinkertaisesti Terminator elokuvista, ja sieltä tutusta T-800 mallista. Katsotaan sitten aikanaan kuinka monta numeroa tulee tuon T-800 perään kun projekti- ja evoluutio-versiot etenevät ;)

    EDIT:

    Suunnitelmat vaihtuneet alkuperäisestä sen verran, että moottoriksi tämän projektin osalta on vaihtunut mersun OM605 2,5 D jonka jatkeena 7.224 automaattilaatikko.
     
    #1 marce, 28.2.2014
    Viimeksi muokattu: 4.1.2017
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    39 599
    Saadut tykkäykset:
    2 457
    NO PERKULAS [​IMG]


    Tuohan kuulostaaa aika hienolta....

    Eikun lisää samanlaisia... ( eräätkin "ikuisuuusprojektit" pitäisi itsekkin aloittaa, kuten esim nuffi bensa V-8+aut 4WD vetävällä kärryllä ja ajatuksissa ollut 8x8 härveli :eek: )
     
  3. Joona.S

    Joona.S Kansalainen

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    1 589
    Saadut tykkäykset:
    297
    No tuota noinnikkaasti , keslasta ei oo pitkä matka toloseen. Siinä mäillä kekottaa se veekmasin paikka , yks Halttusen pojista harrastaa noita pankkuja ja muita samaan sarjaan kuuluvia vehkeitä. Sieltä vois vinkkiä löytyä telanaattorin tarpeihen hankkimiseen.
     
  4. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    143
    Jahas, täytyy jossain vaiheessa käydä kyselemässä. Tolosenmäessä on tullut muuta kalustoa huollatettua jne (Karjalan Yhdistelmäjarrulla). Itse tunnen yhden Janin joka omaa kyseisen sukunimen, mutta muistaakseni työskentelee Kitsellillä vai mikä se iso punanen halli siinä junaradan vieressä onkaan...Eli ei liene hän?
     
  5. Joona.S

    Joona.S Kansalainen

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    1 589
    Saadut tykkäykset:
    297
    Kitselli se on juu, mutta taitaa olla oman talon hommissa. Jos nyt en täysin väärin muista niin Jarno on etunimeltä.
     
  6. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    143
    Joo, no ei oo itelle tuttu henkilö varmaankaan sitten. Mutta täytyy tosiaan käydä turisemassa joku kerta :)

    Nyt mitä enemmän tässä on tullut tota olemassa olevaa lahjotus-moottoria mietittyä niin ei sen tehot taida riittää mihinkään. Varmaan sais olla se 100+ lisähevosta ainakin noihin tehoihin lisää...:evvk:
     
  7. MaxiSami

    MaxiSami Kansalainen
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    3 184
    Saadut tykkäykset:
    571
    Se nyt riippuu ihan siitä että paljonko kone painaa ja paljonko tarvii huippuvauhtia?!
    Itellä on tuossa omassa OM617 MB.n kone ja automaatti. Painoa ihan hitokseen liikaa, mutta huiput ehkä tuolla jossain 4-50km/h välillä.
    Ja on ratista veivattava! :)
    Linkki kuviin löytyy alta...
     
  8. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 078
    Saadut tykkäykset:
    803
    Ei se välttämättä sitä tehoa kaipaa älyttömästi, mikäli on tarkoitus tehdä työkone, jolla ajetaan hiljaa. Välitystä vaan tarpeeksi. Jos nopeutta pitää olla niin asia on sitten toisin. Esim. Terri 1020:ssa on Kubotan 0,9 l kone 23 hv ja ei ole vielä teho loppunut, edes täydellä pöllikuormalla. Kyllä se on pito teloissa, mistä se jää kiinni. Ja sitten jatketaan vinssaamalla.
     
  9. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    143
    Laitteesta on tarkoitus tehdä lähinnä työkone+yhdistetty hauskanpitolaite. Mitään älyttömiä nopeuksia sen ei tarvitse liikkua. Luulisin että 40km/h huiput on ihan tarpeeksi.

    Metsässä ajaessa olisi hyvä kun laitteella saisi ryömitettyä hyvinkin hitaastikkin. Tarkoitus olisi koneen perään rakennella laite jolla saa tehtyä latua luisteluhiihtoa varten.

    Maxisalmen laitteesta olisi kiva nähdä ajovideota ja videota/tietoja tuosta sinun latuvehkeestä :peuk:

    Saattaisihan sitten tuo moottori riittääkkin tähän :) Ainiin, ja automaatti-laatikko tähänkin olisi tarkoitus laittaa. Tällä hetkellä koneen perässä on manuaali-aski kiinni.
     
  10. MaxiSami

    MaxiSami Kansalainen
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    3 184
    Saadut tykkäykset:
    571
    Kokemukseksesta viisastuneena voin sanoo että hommaa het alkuusa tarpeeksi järeä aleloota!
     
  11. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    143
    Jooh, tullu tota sun projektitopikkia luettua niinkun raamattua :heko: Harmi kun ei tullu pari vuotta sitten tätä ideaa ko. laitteesta...Kiteellä koulussa käydessäni olis ollu cnc-polttokone, cnc-särmä, cnc-koneistus yms. käyttömahdollisuus...
     
  12. MOS

    MOS Kansalainen

    Liittynyt:
    29.3.2012
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
  13. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    143
    Vähän on noikin semmosella suunnalla että ei oikein ole ajoja sinne päin isolla autolla...Täytyy rauhassa katella tässä.

    Muutenkin kyllä ehkä mielummin metsästäisin semmosen paketin missä tulee vetopyörät + teli-aihiot mukana.

    Kannattaiskohan tonne telan viimesimmäks pyöräks laittaa myös tommonen ratasmallinen? Ei ainakaan niin helposti olis sitä mahdollisuutta että tela lipsahtais pois päältä. Nostais sen rattaan vaan pikkusen maanpinnasta ylöspäin niin ei olis sitten hirmu tärisevää meno...
     
  14. MaxiSami

    MaxiSami Kansalainen
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    3 184
    Saadut tykkäykset:
    571
    Eipäs sille ole tarvetta... tarpeeksi tiukalle tela niin ei nouse pois paikaltaan! Bankun telassa on melkein 100mm korkea alumiiniohjuri minkä välissä pyörät rullailee. Mutta vetopyörä eteen!!!
     
  15. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    7 113
    Saadut tykkäykset:
    1 951
    Miksi? Eikös panssarivaunuissa veto takana?
    Oma suunnitelma, jos joskus saa aikaiseksi, laittaa kones eteen ja veto takaa.
    Ajatuksena parempi painonjako/vetokyky telalle kun perässä joku rankakärryhärveli.
     
  16. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    143
    Juu eteen se olis tarkotus laittaa...Sen verran tullu kahlattua nyt noita vanhoja rakentelulankoja läpitte että sielä oltiin jotain empiiristä tutkimusta tehty tästäkin aiheesta :D Täytyy tehdä kunnollinen kiristyssysteemi sitten sille takapyörälle vaan. Yllättävän rimpulan näkösii systeemeitä ollu mun mielestä monilla siinä kiristyksenä vaikka muu runko on hyvinkin järeetä.
     
  17. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    20 859
    Saadut tykkäykset:
    3 303
    Vs: Telahärveli "Telanator T-800" -Projekti

    Muistelen, että syynä siihen, että edessä olisi parempi:

    jos vetopyörä on takana, se kiskoo telaa kireälle ja haittaa telien liikettä maaston mukaan.

    Via Tapatalk
     
  18. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    763
    Saadut tykkäykset:
    143
    Niin noissa ihan kunnon panssarivaunuissa missä on kokometallinen telamatto näyttäis olevan veto takana. Bankuissa yms kumitelasissa "pikkukoneissa" näkyy olevan edessä veto.

    Aika moni joka on rakennellu on sanonu laittaneensa ensin vedon taakse ja sen jälkeen myöhemmin muutettu koko systeemi uusiks ja laitettu edestä vetäväks -> todettu että toimii paremmin.
     
  19. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    4 121
    Saadut tykkäykset:
    593
    Mites, eikös se veto edessäkin kiristä telan kireelle takatelapyörän yli siihen kohtaan asti missä se puristuu maata vasten pyörän alla eteenpäin ajaessa. Eihä se muuten voi liikkua.
     
  20. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    20 859
    Saadut tykkäykset:
    3 303
    Vs: Telahärveli "Telanator T-800" -Projekti

    Tokihan se tela jostakin aina kiristyy.

    Via Tapatalk
     

Jaa tämä sivu