Tontin laajennus

Viestiketju:
Tontin laajennus

Yhdenkäden vesuri tai pikkukirves kätevät latvojen karsinnassa, pitää olla tietysti terävät.
 
Oos kuinka tarkat naapurit vai onko tuossa joku muu miksi vantila vedetään tiettyyn suuntaa?
 
Yksi droneharrastaja lupautui huomenna käymään ottamassa vähän yläperspektiivikuvia.
 
Toiselta nurkalta ei näe vielä mitään.

peränurkka.jpg
 
Joo sellasen pohjeenpaksuisen ja siitä ohuemman karsinnassa ihan fiskarssin kohtuupainava yhdenkäden vesuri on pop. Oma karsintatyylini on ettö tollasen silmävara kakspuolikas-komosen otan päästä kiinni, nostan toho olkapään korkeudelle ja sit vesuri viuhuu, työntämällä pystympään rankaa sitämukaa kun etenee. Tässä se tekniikka, että kun puu on melkein pystysuorassa karsinnan loputtua, se on siitä helppo heittää, vesurin koukkupää puun pään alle ja antaa "kaatua" haluttuun hettosuuntaan ja antaa vesurilla jaj tietysti vasemmallakin kädellä vauhtia, lentää muute yllättävän kauaksi suunnitellun/olemassa oleva kasan suuntaan ettei tertte perässään raahata...
Mä en ole ikinä ymmärtänyt niitä jotka karsivat ja käsittelevät rankapuun "mettänmittasena"...

Mulla on kans tollanen ketjutalja, on tosi kätevä laite ja tossa on voimaa. Mulla on siihe kaksi "vetoketjua", toinen on n. kaksimetrinen ja toinen on melki 7 metrinen....
 
Minä lähdin kannolta Stihlin kanssa ja karsin mennessäni, katkoen samalla. Turha laskea sahaa välillä, rytmi kärsii. 14" laippa oli minusta kätevä karsimiseen, ei tarvinnut niin paljon kumarrella.

karsiib.jpeg
 
Mä karsin pienemmät vesurilla, jotenki sellasta rauhoittavaa hommaa. Tommosta pikkusormenvahvusta koivunoksaa sahaa huudattamalla....ei oikein iske mulle....
Useimmiten olen ollu raivaajien jäliä siivoomassa, eli puut on olleet jo nurin, isommat oksat sahalla ja katkonta, sitte vesurilla loput.
Mut jokanenhan tekee tyylillään....
 
Sen minkä kaataa, sen heti karsii, katkoo ja nostaa kourakasaan. Mitä tuota moneen kertaan samoja jälkiä kulkemaan?
 
Sen minkä kaataa, sen heti karsii, katkoo ja nostaa kourakasaan. Mitä tuota moneen kertaan samoja jälkiä kulkemaan?
Katos ku kaikille ei sen hommat tartte olla siitä kiinni, montako litraa rankaa saat sahan bensalitraa ja astuttua askelta kohden kasalle. Joku voi vaikka tykätä tehdä silleen rauhallisemmin eikä laskee niitä askeliaan siellä metsässä, ku se onkin omanlaisensa rentoutumiskeino normityön rasituksia vastaan....
Kaiken ei aina tarvitse olla tehokasta, ei edes kuntoliikunnan....:D
 
Onhan se sekin tapa olla pois kotoa.
Nimenomaan, osuit asian ytimeen....:D
Joku rentoutuu hiki päässä juoksemalla, joku hakkamalla palloo mailalla, joku istumalla veneessä katselemassa uistinsiimoja, joku vetämällä pullon kossua....kukin tavallaan.....
Ja näidenkin rentoutumiskeinojen käyttäjillä voi olla harrastukseensa hyvinkin tiukkapipoinen asenne. Mutta kyllä se elämä ainakin joillekin opettaa, ettei kireellä pipolla ja liialla kiirehtimisellä saa ku itelleen harmia, kaikki eivät sitä opi eikä huomaa....
 
Minä lähdin kannolta Stihlin kanssa ja karsin mennessäni, katkoen samalla. Turha laskea sahaa välillä, rytmi kärsii. 14" laippa oli minusta kätevä karsimiseen, ei tarvinnut niin paljon kumarrella.

Näytä liitetiedosto 68709
No, siinä on oikea metsuri, refy jos olis sahauskunnossa, olisi päivän sahaillut tontilla, seuaavana päivänä kysellyt naapureilta, olisiko teillä jotain sahattavaa.
 
Lännen puolelta katsoen mikään ei ole vielä muuttunut. Kun saadaan murskeet levitettyä, nykästään toi peltihyyskä sivuun maisemaa rumentamasta.

ennallaan.jpg
 
Noitten ohuitten latvojen ja oksien karsintaan on pitkävartiset välityksellä olevat oksasakset oiva peli. Meillä rouva pätkii mökillä kaikki 2 cm paksummat oksat grillikatokselle nuotiopuiksi sellaisilla. Terrissä mulla kulkee myös sakset aina mukana, kun meillä päin liikkuu joku osaamaton laiska metsuri, joka jättää tukeista oksia karsimatta.
 
kun meillä päin liikkuu joku osaamaton laiska metsuri, joka jättää tukeista oksia karsimatta.



Ai teilläkin liikkuu ku täälläki on ainaki yx metsuri joka tekee kyseistä tihu työtä vähä siellä ja täällä:facepalm:.
 
Sillä @klappi n asentamalla kameralla saa parraat näkymät kun saadaan puut ensin tieltä.
Tuli vahingossa oltua kaukonäkösempi kuin arvasinkaan.
 
Takaisin
Ylös