Mihin 60 heppaa piisaa?

Viestiketju:
Mihin 60 heppaa piisaa?

rölli

Kähmy
Liittynyt
30 Tammikuu 2017
Viestit
370
Tontilla on Ford escort " tahdon olla vani " jossa
60 heppanen diesel.
Minkähän kokoista kompuraa se mahtais jaksaa pyörittää?
 
-60 luvun lopun n. 100hp voortin kuutonen ( tai siis oikeesti ehkä n.75hp ja 5-sylinterinen ) pyörittää n. 7m3 tuotolla kutakuinkin tyydyttävästi @7bar paineeseen, 2-vaihelamellikompressoria n. @2200rpm
 
Just kahtelin, niin 1,5 m3 kompura oli myynnissä 15 kW sähkömoottorilla.
 
Ei minkäänmoista jollei saa syöttöpumppua muutettua työkonepumpuksi.
Siis vakiokierroskone pitää olla.
 
Ei minkäänmoista jollei saa syöttöpumppua muutettua työkonepumpuksi.
Siis vakiokierroskone pitää olla.
Voisikohan auton vakionopeussäätimestä saada järjellistä kierrosten vakaajaa?
 
Syöttöpumpun jousen vaihtamalla noita tekevät. Vakiona autojen pumpuissa lienee jonkinlainen jousien yhdistelmä ja työkonepumpussa riittää yksi jousi. Jos nyt muistan oikein.
 
Nykyäänhän kompuroiden sähkömoottoreita ajetaan taajuuskäytöllä, joten eihän tässä vakio kierroksia tarvita polttomoottoriinkaan ;)
Muistan vielä työelämässä, meillä muutettiin ruuvien moottorit tamujen perään, Tamrockin kielteisestä kommenteista huolimatta.
Pelasivat oikein mallikkaasti, taajuus säätyi painepyyntien mukaan.
 
Voisikohan auton vakionopeussäätimestä saada järjellistä kierrosten vakaajaa?
En nää syytä miksi ei ja se joka osaa valjastaa tuommoisen moottorin kompressorin perään, osaa ainakin tarvittavan anturoinnin mekaaniset ratkaisut toteuttaa.

Muutoin 60hevosta riittää ehkä luokkaa 25 0000 kilon pötköön metukkaa kun sianlihaa kuitenkin sekaan laittavat.
 
Ei kuulemma ennätä mukaan, jostain luin kun oli kokeiltu.
Näin tekee ainakin, jos kyseessä on esim. pilkekone, jossa voiman tarve vaihtelee. Kompressorikäytössä voisi toimia jokin hitaamminkin reagoiva ratkaisu. Ehkä.
 
Tässä viestiketju asiaan liittyen
 
Tossa ennen pumppuremonttia...


Tossa jälkeen...


Nää on kuormittamattomia kokeiluja, kuormittaessa kierrokset putoaa vielä enemmän.
Vakkari on hidas reagoimaan
 
Konemestari passaa kierrokset herkällä kädellä (tai jalalla) kuormituksen mukaan😅
Työllistävä vaikutuskin.
358_ (1).jpg
 
Mitenhän toimisi servolla ruiskupumpun/kaasuläpän ohjaus niin että esim arduino tai vastaava kontrolleri haistelee säädettyä kierroslukua ja kierrosluvun laskiessa servo antaa lisää "kaasua" ja kierrosten noustessa vähentää.
Siis joku tällainen.
Screenshot_20230928_195234_Chrome.jpg
Tuosta saisi helposti myös fly-by-wire kaasupolkimen tai -kahvan johonkin härveliin ja siihen erilaisia ajomodeeja laiskasta sunnuntai ajosta sporttiasetuksiin...
 
Se rajanopeussäätimen muutos vakiokierrossäätimeksi ei perinteisissä rivi-/jakajapumpuissa ole monimutkainen juttu. Yleensä vain jousien vaihtamista tai vastaavaa. Eipä sinne muuten mekaaniseen laitteseen elektroniikkaa toinna sotkea. Sitten jos haluaa askarrella paikallismoottorin jostain nykyaikaisemmasta elektronisesti ohjatusta moottorista, joutuu rakentelemaan vaikka minkälaisia virityksiä elektroniikan huijaamiseen. Käsittääkseni tässä projektissa on kuitenkin kyse ihan perinteisellä jakajapumpulla olevasta moottorista.
 
Kun vaihdoin Casen VE pumppuun keväällä auton pumpusta sen covernööri-vipuhässäkän, molemmissa oli pienelle mustekynän jousen luokkaa olevalle, mutta lyhyemmälle jouselle paikka. Se oli siis traktorin pumpussa, mutta ei auton. Kuinka tarpellunen lue, mutta laitoin sen. Myös traktorin pumpusta tuli vetävä jousi tuon kehikon sisällä olevan työntöjousen tilalle. Toimii saman tutousesti kuin ennen remonttia.
 
Takaisin
Ylös