Rakennamme kesävesitornin ja Pumpauttimen

Mulla on 200l jenkkimallin painovoimainen vesitorni kasvihuoneen blumat tippukastelu järjestelmälle, hellejaksolla riittävyys on 2-3vrk.

Mulla on 200l jenkkimallin painovoimainen vesitorni kasvihuoneen blumat tippukastelu järjestelmälle, hellejaksolla riittävyys on 2-3vrk.
itellä on kans kasvihuoneessa blumatit, ja 200l tonkka veden lähteenä. Helteellä saa kyl joka päivä lorotella täyteen, kylmemmällä kelillä riittää parin päivää. Mulla taitaa olla 3 settiä porkkanoita siellä, nii käyttö on vähä isompaa :)

itellä on kans kasvihuoneessa blumatit, ja 200l tonkka veden lähteenä. Helteellä saa kyl joka päivä lorotella täyteen, kylmemmällä kelillä riittää parin päivää. Mulla taitaa olla 3 settiä porkkanoita siellä, nii käyttö on vähä isompaa :)
Mulla on kasvarissa 12 tiputus porkkanaa 1/kasvatuslaatikko, 50l laastipalju laatikossansa on aina kaksi kasvia ja tiputus porkkana kasvien välissä T- haaroitusosalla. tämä vesitorni on tehty Ameyrikan mallia kopioiden ulos 2,mn korkuiseen terästorniin jonka päällä on peltikartiokatto.
Toimii mainiosti paitsi tosikovalla helteellä pitää letkustoa joskus ilmata "tekee kaasukuplia" eli letkuston viimeinen porkkana täysin auki ja kun ilmakuplat loppuu laitetaaan kiinni

Meillä oli Blumattien säiliöinä 2 kpl 40 litran maitotonkkia joihin on asennettu hanat. Oli ennen sahtipönttöinä.

Mitä jos sinne tekis vaan kokonaan uuden ja reilumman kokoisen tasausputken konttien välille.

Kastelun ja painepesun lisäksi yksi kesävesitornin käyttötarve on myös ennaltaehkäisevä ”nurkkien kastelu”.

Isommat hitsausprojektit olen tyypillisesti tehnyt kesällä tuossa pää- ja ulkorakennuksen välissä. Neljä vuotta sitten oli pidempi hellejakso. Hajanainen heinäkasvusto ulkorakennuksen vierestä kuivahti auringossa kokonaan. Alkoi hirvittää, että tarvitaan vain yksi kunnon kipinä ja jostakin alkaa puskea liekkejä. Kastelin seinävartta vesiosuuskunnan €€€€€€€ vedellä :haisemaan::haisemaan::haisemaan: aina hommaa aloittaessani ja pari kertaa päivän mittaan. Tulipalon ja vesilaskun maksamisen pelko vuorottelivat. Muuten mukava homma sai synkkiä sävyjä.

Painepesuri on hyvä myös nurkkien kasteluun, hieno sumu kastelee kasvuston tehokkaammin kuin letkusta lorottelu.
Olen käyttänyt myös hitsaus-/rälläköintityön jälkeen pihalla paikkojen kostutteluun, saa helposti melko laajankin alueen sen verran kosteaksi ettei tartte pelätä nurrmikkopaloa....

200 l torni
3.webp

haaroitus - hanat
2.webp

Uppopumppu käynnistetään tuosta oransissta kytkimestä
1.webp

Lisäksi vettä voi pumpata käsipumpulla ja nostaa sankolla - kelutukilla

Kesävesitorni on pelannut oikein mukavasti. Nyt kun helteet alkoivat, niin joitakin istutuksia olen kastellut sektorisadettimella, joka on ollut pumpun perässä. Kasvimaalle menee pumpusta 60 metrin letku. Ellei pumppua laita päälle, niin sen läpi tulee kuitenkin juuri sopivan pehmeällä paineella vettä käsin tapahtuvaan kasteluun mm. kesäkurpitsoille, yms.

Pinnankorkeuden näyttö on toiminut hyvin, mutta päiväkohtainen kuvaaja näyttää aika usein omiaan, kunnes taas välillä palaa tolkkuihinsa. Kuvassa näkyvä pidemmän ajan graafi toimii oikein.

IMG_7530.webp

Tilailin osia porakaivopumpun ohjainta varten, mm. paine- ja virtausanturit, yms.

Nyt pitääkin lähteä pesemään pari mattoa. 😀

Kesävesitorni on pelannut oikein mukavasti. Nyt kun helteet alkoivat, niin joitakin istutuksia olen kastellut sektorisadettimella, joka on ollut pumpun perässä. Kasvimaalle menee pumpusta 60 metrin letku. Ellei pumppua laita päälle, niin sen läpi tulee kuitenkin juuri sopivan pehmeällä paineella vettä käsin tapahtuvaan kasteluun mm. kesäkurpitsoille, yms.

Pinnankorkeuden näyttö on toiminut hyvin, mutta päiväkohtainen kuvaaja näyttää aika usein omiaan, kunnes taas välillä palaa tolkkuihinsa. Kuvassa näkyvä pidemmän ajan graafi toimii oikein.

Näytä liitetiedosto 154356

Tilailin osia porakaivopumpun ohjainta varten, mm. paine- ja virtausanturit, yms.

Nyt pitääkin lähteä pesemään pari mattoa. 😀
On sulla systeemit.

Olen perustanut kasvimaan - kasvihuoneen - lavakaulusmaan kaivon ympärille, mitäpä luulisitte miksi?

Rakensin tällaisen frankenwasserautomaatin sekalaisista jämäosista. Tuo kahvasta kanniskeltava pumppu on mukavan pieni, joten en halunnut naittaa sitä säiliön kanssa, vaan tein tästä kötöstyksestä kaksiosaisen.

IMG_7538.webp

IMG_7539.webp

Tarvittaessa säiliön voi niksauttaa pumppuun kiinni kynsiliittimillä ja käyttää säiliön painekytkintä ohjaamaan pumppua. Tuo säiliö jäi käsiin rikkinäisestä vesiautomaatista, jonka säiliön sisäsauma oli törkeän terävä ja oli puhkonut kumipussin. Hioin suorahiomakoneella ja karaliuskalaikalla sisäsauman pyöreäksi. Ostin Puuilosta kahdella kympillä uuden kumipussin eli painekalvon. Nuo närenaurun pussit ovat melkoisen epämuotoisia, eivätkä asetu reikään kovin nätisti.

IMG_2268.webp

Liimasin pikaliimalla pussin suun säiliön reikään muutamasta kohdasta, että sen reuna ei karkaa kiristäessä. Tuntui onnistuvan. Ilma pysyi omalla puolellaan, samoin vesi. Pumppu toimi ajatellusti.

Sadetin vettä nurmikolle 1300 litraa, että pääsisin testaamaan, paljonko porakaivosta nousee nyt kerralla vettä. Veivarin halpa ruuvipumppu on 50 metrin syvyydessä. Porareiän vesipatsaan tilavuus on 350 litran luokkaa, mutta vettä nousi 640 litraa ennen sen loppumista. Aika mukavasti.

Pumppaus kesti noin 40 minuuttia, joten jostakin tuli lisää vettä noin 7 litraa minuutissa, jos jakaa tuon ylimääräisen vesitilavuuden pumppausajalla. Pumppu tuotti 16 litraa minuutissa. Spekseissä lukee 35 l/min, mutta se on tietysti tuotto suoraan pumpusta. Nyt tuossa on yli 50 metriä nostokorkeutta ja noin 65 metriä 19mm puutarhaletkua ennen säiliötä.

Vedän stetsonista, että ehkä noin kolmen tunnin välein olisi kaivosta saatavissa puolen kuution verran vettä. Riittää tarkoitukseensa oikein hyvin.

Viimeksi muokattu:
Hämärä muistikuva, että olisin valokuvankin joskus nähnyt. Mutta tarina kertoo, että isoisoisä oli aikoinaan muurannut pyöreän vesisäiliön tuonne kallion päälle. Tuskin se mahottoman kokonen ollut, mut luokkaa pari-kolme kuutiota.
Joku sen sitten oli purkanut jostain syystä. Harmi, olis se ihan hieno, vaikka tarvetta ei oliskaan.
IMG_20250717_190944918_HDR~2.webp

mielenkiintoinen homma, itsellä tarkoitus tehdä vesivarasto ibc konteista pihaan vaikka kaivokin on, normaalina kesänä kaivon tuotto ei riitä kasteluun ja puskurisäiliöstä on silloin apua, lopulta joutuu ajamaan järvestä vettä kuitenkin.

mulla on työkaverilta saatu vesiautomaatti jota olen käyttänyt mm sadettajan vaatimaan paineen tekemiseen joten ei tarvitse torniksi säiliöitä.

mietin tuota pinnankorkeusasiaa että enemmän analoginen ratkaisu on ns pässinmunat tai vaikkapa herkempi paineeseen reagoiva versio on pesukoneesta purettu pinnankorkeusvahrti

---
shellyt on muuten käteviä, kun laittaa shellyn ja magneetiventtiilin ja kynsiliittmet molemmin puolin niin on etäohjattava raana tai karkea-automatisoitu raana shellyn äpillä. Mulla ollut sellainen ohjaamassa sadettajaa

Kasvimaan - kasvihuoneen auringossa lämmenneen veden kulutus on nyt ollut n;200l/vrk
Toisin sanoen jokapäivä on se määrrä pumpattu, ei voi lähteä noin vain lomalle vaan on pyydettävä joku täyttämään säiliöt. Joku kohokytkin pitäisi rakentaa vesitorniin jonka virrankesto on 230v - 1000w,

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin