Polkupyörän ketjut/rattaat, vaihteet, navat …jne.

Viestiketju:
Polkupyörän ketjut/rattaat, vaihteet, navat …jne.

olisiko pyöräsuositusta 12 vee 150cm pojalle... pystyy ajamaan 26" renkaisella. Maastopyörä. On sillä resuja pyöriä 2kpl.

Mää sanosin että vaihteet ei pakassa, tunnetut kriittiset osat, levyjarrut, joustohaarukka edessä. Mitä kannattais kattella. Budjetti ei tietenkään ole tonneja.
 
olisiko pyöräsuositusta 12 vee 150cm pojalle... pystyy ajamaan 26" renkaisella. Maastopyörä. On sillä resuja pyöriä 2kpl.

Mää sanosin että vaihteet ei pakassa, tunnetut kriittiset osat, levyjarrut, joustohaarukka edessä. Mitä kannattais kattella. Budjetti ei tietenkään ole tonneja.
Kärkkäisen sikapäivillä oli alkukesästä ihan hyvää rautaa. En tiedä miten on hinnat nyt.

EDIT: hiukan suuri taitaa olla tuo, vaan ei edelleenkään ole kallis: https://www.karkkainen.com/verkkoka...H9*MTcyMDAzNzQwMy4xLjAuMTcyMDAzNzQwMy4wLjAuMA..
 
Kärkkäisen sikapäivillä oli alkukesästä ihan hyvää rautaa. En tiedä miten on hinnat nyt.

EDIT: hiukan suuri taitaa olla tuo, vaan ei edelleenkään ole kallis: https://www.karkkainen.com/verkkoka...H9*MTcyMDAzNzQwMy4xLjAuMTcyMDAzNzQwMy4wLjAuMA..
joo edullinen on.

Kyllä se isollakin pyörällä ajaa, mutta kikkailee pienemmällä joten ns sopivan kokoinen ehkä olis paras. Tuo on aika halpa kyllä. Itsellä hiukan "pistekohtaista" kokemus pyörä komponenteista joten jos aattelee vaikkapa 500-600 hintaa niin saako sillä jotakin enemmän?
 
Oliskohan jossakin sivustolla semmosta tunnista vapaarattaan tyyppi juttua :Häh:


Harvakierre tuli tunturista, tiheä oli uudessa vanteessa, joka oli pienin yksikkö joka homman korjaa. Toki kokeilin josko olis samat osat, niin olis tullu kerralla kuntoon, mutta ei mahdotomia.

IMG_20240712_200044019.jpg


Kuvittelen että tuohon voisi saada jonkun jarrulaikan pidikkeen, tää uus on ihan shimanon napa.

IMG_20240712_200050690.jpg
 
Emännän työkaverilta tuli likalle uus pyörä, vaatii kuulemma huoltoa. Ulkoruokinnassa ollut.
Jätin nyt koko roskan bensaan lillumaan, josko huomenna putsailis, puran vallan, jos hotsittaa. Ihan normi vaseliinilla meinasin voidella, vai onko ehdoton nounou?
Tulee kuitenkin lapselle eikä kilpapyöräilijälle.
IMG_20240716_190100299_HDR.jpg
IMG_20240716_190115702_MFNR.jpg
IMG_20240716_190503243_MFNR.jpg
 
Puuttuuko siitä yks kuula? Vassua vaan peliin.
Ei kyl ne kaik talles on, tovin kyllä hain tallin lattialta 😄
Vaikka olivat kyllä hieman karheat kuulat, mutta nyt ei jaksa alkaa vimpampääl tekee, kuhan saa pelaamaan. Teki sellaista, ku työnsi pyörää taaksepäin, löi navan jumiin, jarru varmaan kiukutteli.
 
Ei kyl ne kaik talles on, tovin kyllä hain tallin lattialta 😄
Vaikka olivat kyllä hieman karheat kuulat, mutta nyt ei jaksa alkaa vimpampääl tekee, kuhan saa pelaamaan. Teki sellaista, ku työnsi pyörää taaksepäin, löi navan jumiin, jarru varmaan kiukutteli.
Jaa...no hyvä et on tallessa. Ei kai toi tartte ku vähä pesasee ja vassua päälle.
 
Mä liotin/pesin bensalla ja sitten uitin vaan öljyssä.
 
Loppuun ajettu on tuo tupatunturin OEM vapaaratas, kuulat uponnu rataansa ja kerran kierroksella takeltelee enempi ja paljon. Mikään kestä :mitenlie:

IMG_20240717_205141837~2.jpg
 
Yhä kovasti ihmettelen kun 70 ja 80 luvulla tehdyt fillarit vaan kesti ja kesti.
Ei tullut mieleenkään, että joku takaratas tai napa kuluisi loppuun.
Onko aika kullannut muistot vai oliko materiaalivahvuudet silloin vaan niin eri?
 
Yhä kovasti ihmettelen kun 70 ja 80 luvulla tehdyt fillarit vaan kesti ja kesti.
Ei tullut mieleenkään, että joku takaratas tai napa kuluisi loppuun.
Onko aika kullannut muistot vai oliko materiaalivahvuudet silloin vaan niin eri?
Niitä ei ollut tehty kiinan pojan arvaa misstä metallista.

Nyt alkaa tulee kiinasta hammasproteesitkin, oikomisraudat, ja muut suun metallit.
 
Yhä kovasti ihmettelen kun 70 ja 80 luvulla tehdyt fillarit vaan kesti ja kesti.
Ei tullut mieleenkään, että joku takaratas tai napa kuluisi loppuun.
Onko aika kullannut muistot vai oliko materiaalivahvuudet silloin vaan niin eri?

Mitähän tuo isän isän pyörä olisi iältään, joku 1900-luvun alun verme (ainakin ennen sotia). Jossain vaiheessa jälkiasennettu kolmivaihteinen takanapa. Edelleen ihan iskussa. Mitä nyt ketjuja joskus voideltu.

VeloSolexissa takanavan laakerit napsui, korjautui kiristämällä. Myöhemmin kyllä vaihdoin etu- ja takarenkaat kaikkine varusteineen kun gummit oli aika haperot, mutta kun täydellinen kahden pyörän setti tarjouksessa maksoi parisen kymppiä pelkkiä kumeja enemmän, niin... Tuossa kun on vähän polkupyörästä poikkeava takanapa, joutuu laakerit rasitukselle normaaliin napaan verrattuna.

Muoks VeloSolex vuosimallia 1973.
 
Yhä kovasti ihmettelen kun 70 ja 80 luvulla tehdyt fillarit vaan kesti ja kesti.
Ei tullut mieleenkään, että joku takaratas tai napa kuluisi loppuun.
Onko aika kullannut muistot vai oliko materiaalivahvuudet silloin vaan niin eri?
EI tainnut olla alumiinia ne palikat. Toiseksi nyt ostetaan Biltemasta halvinta kuraa ja sitten ihmetellään kun se ei kestä sukupolvelta toiselle. Kolmanneksi aikaisemmin fillareitakin on huollettu. Oli ihan oikeita pyöräkorjaamoita joissa tehtiin muutakin kuin valohoitoa. Neljänneksi siinä vaarin fiĺlarissa oli ehkä yksi vaihde. Nyt on parikymmentä ja päälle vähän jarruvaijeria, joustokeulaa ja muuta hilpettä. Viidenneksi ihmiset pitivät huolta tavaroistaan.

Mulla on ajossa -95 ostettu maastopyörä. On tuokin jotain kestänyt.
 
Kanjonin kovavaha ketju olis nyt menny ympyriäistä 1014.82km. Johtotason päätösenä siis uusintakäsittely ohjeitten mukaan, ihan sattuman kummajaisena aloin laskea, kun oma etiäinen oli "tokkopa ny edes 500km" aika vähä yliajalla :redface: Tuohan ei tarvii kun rätillä pyyhkiä ja uudelleen uiskenteleen eväsrasiaan. Johtuen siittä, että polkija on ihan sokurista, vesilillua eivät ole nähneet kertaakaan kuralätäkköä enempää. Hiekkapölyä onkin sitte senkin edestä saaneet makustella, mutta noihinhan ei :läjä: tartu, toisinku omiin koipiin. Tarkasti olen kyllä korvaillu, josko jotaki ylijäämä ääntä ketjusta kuuluis mutta en ole havainnu mitään normaalia kummempaa.

Koska kaikki on sutta, eikä toimi varmasti, niin ensin negatiiviset havainnot:

- 30+ helle ajelun jäljiltä, esim. seuraavana viileenä aamuna kadenssi anturia herätellessä roiskis tyyliin, ketjujen tippuminen jonnekin muualle kun rattaille on iso mahdollisuus. Tämä toki vaan kertoo siittä, että vahaa on oikeissa väleissä. (juu itekki vähä skeptinen tämän kanssa)
- Uusinta käsittelyähän ei sitte pysty tekeen missään tienpäällä.

Jos ny kuitenki toimiski, positiivisessä hengessä kommentointia:

-Huoletonta on meno, ei tarvii litrinkä taikka lätrinkia, vähä niinku ainavalmis, joskus toki pitää muistaa räknätä kilometrejä ja kuulostella.
-Itsellä nyt ei sillain päälimmäisenä, mutta onhan tuo vaihteisto ja koko pyörä todella puhdas, eipä ole pohje mustana koko kesää.
-Jos nyt sattuu ketju tippumaan, ei tarvita kemiallista pesukonetta sormien puhdistukseen, koskapa mitään metallitahnaa ei irtoa.
-Aika hajuton ja mauton, rasvojen kanssahan tilanne on aina se, että ensin on liian vähän ja sitte liikaa, tässä voidetta on aina sopivasti, ainaski teoriassa.

Toistaseksi siis harjottelut jatkuu tällä :kylkyl: Huomenna pidelläkki varustehuolto päivä :kaluja: Onkohan överöintiä, jos ketjua hauduttaa kokopäivän :vipottaa:
 
Kiitokset raportista.
Jos talven aikana saisi tämän talouden ketjuhuollon siirrettyä vahaan öljyn sijaan. Ainahan saa haaveilla.
 
Takaisin
Ylös