Polkupyörän ketjut/rattaat, vaihteet, navat …jne.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Trakpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä schraderkin on monesti juminut auki. Tippa crc:tä venttiiliin ja ilmaa perään niin yleensä on lähtenyt liikkeelle.
 
No nyt, odotettuja parannuksi, vetopäällä vaihtaa ja kierrettävästä käskyttimestä siirto nappeihin. Toki vielä kun olis ihan sähkötön, pitäsin fiksumpana. Koskahan Shimano/Sram sektorilta tulee vastaavaa, saatas hinnat johonki tolkkuun.


 
Kaverin puolesta vaan :redface: Saako ketjutulkkeja 3% koossa?

IMG_20240118_212703942.webp

Ostattaa puhtaammat rattaat, yllättäen isoin ja pienin vähä hylkii uutta ketjua, jännä :vislari:

IMG_20240118_220259070_HDR.webp
 
Onko jotaki järkevää taikka vastaavaa ulkogalaktista selitystä, miksi ns. gravel kategorian pyörissä hyvin hyvin harvoin on edessä jousitusta? Siis semmonen max 50mm liike. Mainoslauseissa kuitenki väitetään että pallorenkaan sektorille asti olis ihan etopeli umpijäykkä konkeli :eiei: Meillä on ny töissä pyöräetu, taikka semmonen itse maksetaan ja sitte halvennusta syntyy pidemmässä juoksussa veronkierto juttu. En ole ihan nyt myyty mitä haluan, taikka mikä olisi se optimaalisin, jota voisin kuvitella hyödyntäväni eniten, heti pallorenkaan jälkeen :raaps:
 
Onko jotaki järkevää taikka vastaavaa ulkogalaktista selitystä, miksi ns. gravel kategorian pyörissä hyvin hyvin harvoin on edessä jousitusta? Siis semmonen max 50mm liike. Mainoslauseissa kuitenki väitetään että pallorenkaan sektorille asti olis ihan etopeli umpijäykkä konkeli :eiei: Meillä on ny töissä pyöräetu, taikka semmonen itse maksetaan ja sitte halvennusta syntyy pidemmässä juoksussa veronkierto juttu. En ole ihan nyt myyty mitä haluan, taikka mikä olisi se optimaalisin, jota voisin kuvitella hyödyntäväni eniten, heti pallorenkaan jälkeen :raaps:
Se keula painaa. Hiilikuitu haarukka on aika mukava ainakin tossa mun cyclocrossissa.
 
Se keula painaa. Hiilikuitu haarukka on aika mukava ainakin tossa mun cyclocrossissa.
Jaa se joustaa, en noin kyllä osannu aatella ja sit ton keveys jutun unohdan aina ja tykkänään. Kyllä se on siitä satulan päältä eniten kevennettävissä, eikä tarvii antaa vaihdossa vanvinta jalkaa edes.

Minulla on oikee ranne murtunu noin 15v sitte, ei ihan tullu remontinkorjuulla jiiriin. Pallorengasta kestää ajella todella hyvin, jäykkä tupatunturi hiekkatiellä onkin sitte jo aika kehno kokemus. 40mm renkaat muistaakseni siinä, keinopinnalla menettelee, mutta tästä on jo sen pari kilometriä lähimmälle öljysorapaikalle.
Aika huikee olis tuommonen :oops: Mitään vastaavaakaan ei ole tullu kyllä hyväksytyissä kaupoissa vastaan, luulen että on hintasuojattu.

Mietinnässä siis joko:
-Ei hanki mitään ja oikeestaan mikään hoppukaan ei ole hankinnalla, pyytämättä ja yllättäen olisi toki mahdollista saada halvennusta.
-manuaalinen hydrid/gravel, pääsis vähä pidemmälle, ehkä jopa takasin, hiekkatietä pahimmillaan.
-manuaalinen pallorengas, näitä pompsahtelee kyllä käytettynäkin ihan ok palikoilla kasattuna myyntiin ja hyvällä alennuksella. Toiset kun ajaa vaan talvella.


Koska olen sokurista :redface: niin pallorenkailukaan ei ole vielä sanottavasti alkanu. Eikä tiedä onko yläkerran korkeudella suoritettu talvileiri onnistunu ja voi vaan jatkaa siitä mihin syksyllä jäi. Sorakuopan ylämäki lienee vielä jäässäkin testaamiseen. Voihan sitä olla vaikka ylikunnossa ja ei onnistu ollenka :ihammennys:
 
Pillillä ja putkitongeilla sain polkimet suoristettua tästä. Vaikka ei hääppöinen ajettava, pärjää pojan kanssa sotkiessa.
Jarrut on heikot. Onkos tällaisissa joku kitkapinta vai metalli metallia vasten ja jos sitä yrittää parannella/korjata, onko vartin vai 2h homma? Kun jälkimmäisess tapauksessa ehkä annan olla. Vaan olishan se hienoa, jos sais jätettyä jarrutusjäljen muuallekin, kuin kalsareihin.
IMG_20240419_112812702.webp
 
Ei meinaa millään oppia, että polkupyörän rattaat on nykyään ihan kuraa. Väittäisin et pentuna ajoin yhdellä ja ainoolla fillarilla 100 x sen mitä omat juniorit on ajanu omillaan. Nuorimmaisen fillarista on nyt useimmin käytetyt rattaat sileänä.
Eihän 70-80 luvulla rattaita tarvinnut vaihdella vaikka jossain napavaihteisessa Torpedo tms navassa oli sama takaratas aina ajossa.
Nykyrattaat on kyllä kapeita ja kevytrakenteisia mutta mieleen hiipii väkisinkin jonkinlainen kusetus valmistajien taholta. Onko ne kertakaikkiaan niin pehmeitä ne rattaat.
 
Ei meinaa millään oppia, että polkupyörän rattaat on nykyään ihan kuraa. Väittäisin et pentuna ajoin yhdellä ja ainoolla fillarilla 100 x sen mitä omat juniorit on ajanu omillaan. Nuorimmaisen fillarista on nyt useimmin käytetyt rattaat sileänä.
Eihän 70-80 luvulla rattaita tarvinnut vaihdella vaikka jossain napavaihteisessa Torpedo tms navassa oli sama takaratas aina ajossa.
Nykyrattaat on kyllä kapeita ja kevytrakenteisia mutta mieleen hiipii väkisinkin jonkinlainen kusetus valmistajien taholta. Onko ne kertakaikkiaan niin pehmeitä ne rattaat.
Keyvyitä ovat ja ketjulinja on pääosin aina vinossa. Syö ketjua ja ratasta ihan erilailla. Vaihdepyörän ketju on vielä kapeampikin kuin yksivaihteisen.
 
Ihan ala-arvoisiahan ne on.
Ei pitäisi olla edes teoriassa mahdollista että 13 vuotias langanlaiha lapsi pystyy sotkumaan polkupyörästä ketjut poikki. Ei edes kuluneita.
 
No mitäpä niistä itkemään, huonoista tuotteista.
Porukalla on plasmaa laseria sorvia jyrsintä viilaa ja vingutinta, senku tekaseepi rattaat vaikka hardoxista ja laittaa mopon kettinkit nii jopa alko kestämään....
 
Ei meinaa millään oppia, että polkupyörän rattaat on nykyään ihan kuraa. Väittäisin et pentuna ajoin yhdellä ja ainoolla fillarilla 100 x sen mitä omat juniorit on ajanu omillaan. Nuorimmaisen fillarista on nyt useimmin käytetyt rattaat sileänä.
Eihän 70-80 luvulla rattaita tarvinnut vaihdella vaikka jossain napavaihteisessa Torpedo tms navassa oli sama takaratas aina ajossa.
Nykyrattaat on kyllä kapeita ja kevytrakenteisia mutta mieleen hiipii väkisinkin jonkinlainen kusetus valmistajien taholta. Onko ne kertakaikkiaan niin pehmeitä ne rattaat.
Semmosia ne oli jo 15 vuotta sitten. Sieltä tuo sen tyyppisten voimansiirtojen hylkiminen itsellä kumpuaa. En huoli itselle käyttöön pyörää jossa on rataspakat. Napavaihteessa kestää ketju kun takarattaassa on kokoa.
 
Ihan ala-arvoisiahan ne on.
Ei pitäisi olla edes teoriassa mahdollista että 13 vuotias langanlaiha lapsi pystyy sotkumaan polkupyörästä ketjut poikki. Ei edes kuluneita.
Wattimittarin mukaan olen kilowatin verran tarjoillut vaihdepyörän ketjusta tehoa läpi eikä se ole katkennut.
Yhtään ketjua en ole ajamalla saanut poikki. Kuluttanut useamman kyllä loppuun. Väittäisin että jos lapsi katkaisee pyöränketjun, niin sitä on joko käytetty väärin tai kaupasta ei vaan ole enää halvempaa löytynyt.
 
Muistaakseni shimano tuotteita oli silloin kun itsellä joskus alle 15v viimeksi sellanen pyörä oli käytössä, tiedä sitten onko se kuin paskaa laatua. Muistelen että pienimmissä takarattaissa oli jotain alle 10 hammasta? Ja ne meni siliäksi hyvin nopiasti.

Luulisin että noilla pakoilla joissa pienin ratas on 16-hampainen ja vastaavasti isommilla eturattaila kesto-ongelmaa ketjussa ja rattaissa ei välttämättä olis vaikka polkuvoima on varmaan tuplat siihen mitä viimeksi sellasta käyttäessä. Mutta paskan maku jäi jo suuhun eikä tee mieli semmosta enää.
 
Itellä 24" renkailla semmoinen kullavärinen kippurasarvi terässiipi.
Viisi vaihdetta. Eikä mennyt sileäksi yksikään. Tosin oli sillä pakalla leveyttäkin.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista!

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös