Painepesureista kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kontio
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
:rolleyes:..."kuulin" kun oli jalostettu yhteen pikkutöhö, halpispainepesuri ja löpö-bensasekotusastia erään isohkon risu-kantokasan sytytykseen....tossa viis-kuus vuotta sitten. Hyvin sytty marraskuun räntäsateessa....

Oletko päässyt tai joutunut viemäriä tuolla em. viemärinpuhdistusletkulla + Kränzlellä putsaamaan? Lähteekö rasva ym. irti?

Olisi tarkoitus ennaltaehkäisevää puhdistusta tehdä. Nykyisen Nilfiskin viemärinpuhdistusletku on hävinnyt, olisi hyvä syy ostaa Kränzle.. :D Ja oli budjetti-Nilfiskin puhdistusteho kyllä aikanaan samaa luokkaa kuin työntää puutarhaletku viemäriin..

No nyt sitten kävin hakemassa liikkeestä Lavor Tempesta 145bar ja maksimi vesimäärä oli 8,5 l/min. Tuo on makaroonimaan valmistetta ja vähän arveluttaa tuon kesto.

joo. Siis viimesyksyyn asti tämä toimi. Sitten alkoi kusemaan vettä allensa.O-renkaat petti pumpun takaiskuventtiilien luota.
uudet osat olisi työpöydällä, jossa tuo pesuri on levällään, mutta tekijää ei ole vielä näkynyt joka jaksaisi alkaa ruuvaamaan kasaan sitä pesuria.

Oletko päässyt tai joutunut viemäriä tuolla em. viemärinpuhdistusletkulla + Kränzlellä putsaamaan? Lähteekö rasva ym. irti?

Olisi tarkoitus ennaltaehkäisevää puhdistusta tehdä. Nykyisen Nilfiskin viemärinpuhdistusletku on hävinnyt, olisi hyvä syy ostaa Kränzle.. :D Ja oli budjetti-Nilfiskin puhdistusteho kyllä aikanaan samaa luokkaa kuin työntää puutarhaletku viemäriin..
Aika montakin kertaa olen käyttänyt, viimeksi kolme viikkoa sitten. Hyvä vehje, olisi pitänyt hankkia aiemmin. Omaani laitoin kutistesukan pätkät viiden metrin välein, tietää vähän kuinka paljon on putkessa.

Puhdistustuloksesta en osaa tarkemmin sanoa mitään, kun en ole putkeen kurkannut.

Aika montakin kertaa olen käyttänyt, viimeksi kolme viikkoa sitten. Hyvä vehje, olisi pitänyt hankkia aiemmin. Omaani laitoin kutistesukan pätkät viiden metrin välein, tietää vähän kuinka paljon on putkessa.

Puhdistustuloksesta en osaa tarkemmin sanoa mitään, kun en ole putkeen kurkannut.

Eihän siinä sitten muu auttanut, kuin laittaa Kränzle 1152 TS T + viemärinpuhdistusletku ja vaahdotin ym. tilaukseen. Kalliiksi tulee Konekansailu. :D

Jos viemärit on muovia ja niissä kunnon kaadot eikä sinne kaadeta mitä sattuu ei niitä tarvitse mitenkään ennakko puhdistella,reippaasti vaan vettä käyttää niin sellaset viemärit kyllä pelaa ilman pesuja.
Oikeaa tukosta ei sitten saakkaan pois muu kuin lokakuski kun yleensä se tukos pahassa paikassa ja pahaan vuodenaikaan.

Jos viemärit on muovia ja niissä kunnon kaadot eikä sinne kaadeta mitä sattuu ei niitä tarvitse mitenkään ennakko puhdistella,reippaasti vaan vettä käyttää niin sellaset viemärit kyllä pelaa ilman pesuja.
Oikeaa tukosta ei sitten saakkaan pois muu kuin lokakuski kun yleensä se tukos pahassa paikassa ja pahaan vuodenaikaan.

Painehuuhtelu on tehokas ja hyvä keino tukoksien aukaisuun. Veikkaisin kuitenkin, että myös tuolla pesurin huuhtelulla saa tukoksen avattua, jos vaan pääsee tukoksen "alapuolelta" avaamaan. Muuten on herkästi melkoinen show, kun tukossa olevaan viemäriin se 10 l / min lasketaan lisää tavaraa..

Täällä on tiettävästi putkareita, jotka ovat viemäreitä saaneet ihastella enemmänkin työnsä puolesta. En tiedä kuinka paljon esim. tuplaputkisen kiinteistön harmaavesiviemäreihin normaalisti kertyy rasvaa vaikkapa 30 vuodessa. Olen kuitenkin nähnyt mikä määrä rasvaa voi olla kertynyt jo pariin kymmeneen vuoteen. Oliko sitten ollut hiukan huolettomampaa käsittelyä rasvojen suhteen, en tiedä.

Meidänkään kämpän rasvojen viemäriin laskemisesta ennen meidän aikakautta ei ole tietoa, joten meinasin noita kokeilla putsata. Se että jaksaako tuo pesuri sitä sitten irrottaa, on toinen juttu, mutta muuten on kova luotto tuohon tuotteeseen. :)

Eihän siinä sitten muu auttanut, kuin laittaa Kränzle 1152 TS T + viemärinpuhdistusletku ja vaahdotin ym. tilaukseen. Kalliiksi tulee Konekansailu. :D

Kalliimmaksi ois tullu ostaa se tokmannin bläkkendekkeri ja parin säälittävän yrityksen jälkeen satasen pesuri varaston takimmaiseen nurkkaan odottamaan romukuormaa ja tilata ammattilaiset tekemään homma :D

Oon avannut paska-/harmaaviemärin tukoksen ainakin 50 kertaa. Ja joka kerta ylhäältäpäin pesuhuoneen lattiakaivosta viemäriin penetroituen. Aluksi oli vain 10m rassivaijeri, sillä ei tullut pulkkistakaan. Piti irroittaa aina WC-pönttö, että pääsi tässä ko. pääviemärissä pidemmälle. Seuraava vaihe oli ostaa Liiteristä painepesurin putkenavausletku. Siinä olikin jo pituutta 15m ja se riitti lattiakaivosta käsin operoimiseen (mulla kun tukos on 11,3 - 15m tuosta mainitusta lattiakaivosta). Tämä Liiterin letku oli tarkoitettu Parksiden painepesuriin, mutta pikakiinnityskorvia hieman viilaamalla sen sai käymään myös Stihl/Alto painepesureihin. Tällä kokoonpanolla siis jotenkin selvittiin, mutta tuotto ja paine vaatimattomia. Seuraava herätys tuli Ebayta selatessa, kun nimittäin tuli tuo 20m kunnollinen viemärinavausletku vastaan. Minulla oli tuo Kränzlen pesuri jo aiemmin hankittuna ja tämä letku toimii siinä mainiosti. Pesurissa ei voi enempää olla paukkuja yksvaihepesuriksi (16A nallit ei kestä). Joka tapauksessa tuo viemärin avaus on nykyään alle puolen tunnin homma näiden työvälineiden keräilyineen ja loppusiivouksineen. Se letku imee suorastaan itsensä sisään, mutta olen vatkannut sitä edestakaisin jo menomatkalla. Letku menee tukoksesta läpi niin, ettei huomaakkaan ja hajoittaa sitä tulppaa samalla. Tässä yhteydessä sinne yläpuolelle on kuitenkin kertynyt vettä sen verran paljon, että se painaa koko satsin putkiston läpi sakokaivoon. Kun tulppa on irronnut, niin vetelen letkun edestakaisella liikkeellä pois. Tämä pesee sitä viemärin sisäpintaa.

Ja mitä tuohon tukokseen tulee, niin se saattaa olla jo useamman metrin pituinen ennen kuin sen huomaa.

Tuollaisella painepesurin lumppausletkulla olen aukaissut lukuisia tukoksia, jopa juurilla täyttyneen betoniviemärin saanut välttävästi vetämään. Tukkeessa olevat tierummut aukeaa myös, jos on polttomoottoripesuri tai agri missä riittää teho pesurin pyörittämiseen. Salaojat rakennusten ympäriltä on hyvä huuhdella. Myös useamman japsimaasturin ja -pickupin rungon olen sisältä päin pessyt tuollaisella letkulla. Pesurina on joku vanha kohtuutehokas valovirta Kärcher. Suuttimen isäukko joskus ysärillä hommas ja letkuna on 30 m varttituuman hydrauliikkaletkua.

Viimeksi muokattu:
Ostin joskus tuollaisen pesupään. Silloin vain tiennyt oikein mistään mitään, niin tuli liian iso hommattua. Tai siis liian isot reiät. Tuossa on kolme reikää takaviistoon ja yksi eteen. Millin reiät. Kyl tuollakin vetää, mutta paineet luokkaa 80 bar, kun saisi olla siinä 200 tai yli, jotta saisi täyden hyödyn pesurista.
Kai tuollaisen itsekin tekisi, sellainen terskan mallinne klunssi ja riittävän pienellä poralla tekee reiät?
Kaverin kämpillä yritettiin tukosta avata. Sakokaivolta lähdettiin ja talon juurella oli kaivonrengas täynnä multaa, kunkapenkkinä. Sieltä se sukelsi ylös. Eli betoniputket oli rikki.

Kränzlen pesuri saapui tilauksesta seuraavana päivänä kotipihalle. Nimenomaan pihalle, kun postitäti ei jaksanut nostaa pesurin laatikkoa. No, onneksi olin kotona, niin sain siirrettyä pesurin talteen. Pesuri tosiaan painaa reilun 30 kg.

Tilasin myös lisäsuodattimen, kun vesi on hieman ruosteista. Kaksi suodatinpatruunaa on talon puolella, mutta sakkaa voi joskus silti liikkua.
20210806_172748.webp

Eihän tuo nyt ihan täydellisesti istunut, kun ottaa runkoon kiinni. Toiminee toistaiseksi noinkin..
20210806_174459.webp

Koeajona pesin toisen tojotan (tämä oli jo toinen pesu tälle vuodelle), vaahdotus ja pelkkä painepesu. Oli melko puhdas jo ennestään, mutta bensatankin luukun yläpuolella kasvoi jotain hometta. :D Nilfiskin muutaman satasen pesuri ei saanut mitään jälkeä noihin, Kränzle pyyhkäisi mustat pilkkukasvustot tiehensä.

Asiallisen tuntuinen tuote kaikkineen. 1-vaiheisten pesureiden OM606. :D

Viemärinpuhdistusletku on vielä saksasta matkalla.

Kränzlen pesuri saapui tilauksesta seuraavana päivänä kotipihalle. Nimenomaan pihalle, kun postitäti ei jaksanut nostaa pesurin laatikkoa. No, onneksi olin kotona, niin sain siirrettyä pesurin talteen. Pesuri tosiaan painaa reilun 30 kg.

Muistuu mieleen kun keväällä eukon kotikonttoriin tuli sähköpöytä. Piti olla postin "yrityspaketti", eli tulevat kysymättä ovelle. Täti kuitenkin soitti mulle aamulla ja kysyi ollaanko varmasti kotona, ei kuulemma halunnut niitä paketteja turhaan lastata autoonsa. Ei mikään ihme, autona joku opel sorsa, täti siellä hyvän matkaa eläkepäivien kupeessa kiinni, 150cm melko sinnikästä voimaa. Sähköpöydän jalat tuli yhtenä pakettina joka painoi varmaan just jonkun 30-40kg ja pöytälevy nyt oli melko kettumaisen kokoinen eikä sekään ihan kevyt silti.

Sen verran oli liukas päivä, että meinasin olla useampaan otteeseen turvallani meidän hiekotetulla pihalla, joten tuo täti otti meistä ehkä sen merkittävämmän roolin pakettien kantamisessa. Mä vaan pidin kiinni toisesta päästä.

Tilasin myös lisäsuodattimen, kun vesi on hieman ruosteista. Kaksi suodatinpatruunaa on talon puolella, mutta sakkaa voi joskus silti liikkua.
20210806_172748-jpg.80890

Eihän tuo nyt ihan täydellisesti istunut, kun ottaa runkoon kiinni. Toiminee toistaiseksi noinkin..
20210806_174459-jpg.80891

Jännä suunnittelun kukkanen. Itse otin suodattimen "automaationa" kun tässä olen ei-niin-hyvävetisen kaivon perässä. Edelliseen malliin tuo meni mielestäni melko kivuttomasti.

Näppäränä sällinähän tuohon taikoo parilla messinkikulmalla paremman sijoituksen. Liitokset on ihan vakio 1/2" vesiputkikamaa.

Kai tuollaisen itsekin tekisi, sellainen terskan mallinne klunssi ja riittävän pienellä poralla tekee reiät?
Joskus yhdelle asiakkaalle sorvailin muutaman erilaisen mallin erilaisiin tarpeeisiin/kokeiluihin, en muista minkälainen reikäkombinaatio oli paras. Nuo oli kyllä jonkun vähän tömäkämmän pumpun perään koska eivät olleet ihan pienillä rei'illä.

Laitoin jo kesämökin järvestä vetensä imevän polttomoottori painepesurin talvehtimiskuntoon, eli imu letku jordaanista vex tyhjennys - kerälle. Itse pesuriin imeytin glygolit sisään ettei mikään paikka jäädy -tankkaus piripintaan ja ei kun roudaus ulko varaston nurkkaan.
Talvipaikan Kärherillä on vielä paljonkin käyttöä, ainakin kun vene nostetaan talvehtimaan täytyy pestä sen pohja. Tätä myllyä säilytetään sitten verstaan lämpimässä osiossa, että on käytettävissä ympäri vuoden.

Tää on kyllä ollut sitkeä peli. Taitaa olla melkein 30 vuotta vanha. Paneensäädin on deaktivoitu, jonka johdosta pesukahvan liipasin on teipattu pohjaan. Ja sähkökatkaisija ei jää päälle, mutta puukko ajaa saman asian.
Onhan sitä availtu. Muoviventtiileitä vaihdettu. 2.2kw ja aika painava. Ja suurimman osan ajasta merivettä pumpannut.
Tuskin ainakaan niille nyt myytäville 99€ kässereille uskaltaa ennustaa yhtä pitkää elinikää.
IMG_20210809_135020471.webp

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin