Päivän konebongaus tienpäältä

Sain surkean kuvan hienosta Ford (3000?) kaivinkoneesta.
Pitäs olla tankatessakin kamera valmiina kun kuvauskohde häipyi ennenkun olin valmiina.

20190426_141038.webp 20190426_141045.webp
 
Kyl toi FORD 5000:sen alustalla oleva UM on ....... oletus kabiinista ja kuokkamallista päätellen, noin -71-75 vuosimalliin
 
No joo, voi toi olla ehken liika taakse kuormattuna, mut ei aksilapainot 4-akselises silti ylity .....
Kiinniköyttelyt ei oikein kuvista selviä, mut takasten kohdilta, teloista ? jotkut narut, etupäässäkin näky, ja myös kuokasta oli jotkin.
Vaan olivattekon pelkkiä liinoja ? Suoranaisesti eteen tai taakseppäin liikkumisen estäviä sidontavälineitä en oikein huomannut....
 
No joo, voi toi olla ehken liika taakse kuormattuna, mut ei aksilapainot 4-akselises silti ylity .....
Ei se siitä olekaan kiinni. Tuo on tarkoitettu ylileveiden metsätyökoneiden kuljetukseen. Lukee otteessa. Vaikka foorti olisikin laikutuskone, niin ei se taida olla yli 260 leveä.
 
Jaa nii perkl ...... Juu ..... Eihän niillä konelavereilla saa periaatteesaa edes Nuffia kuskata, tai muuta normitraktoria, edes paripyörin.....
 
Aika paljon näkee kyydissä ties mitä. Viime syksynä oli yhdellä kyydissä rehupaaleja aika kuorma. En tiedä paljonko jetsonit sakottelee, mutta virkaintoiselle sekin mahdollisuus on suotu.
 
Jos lavetti on älyttömästi leimattu METSÄKONEEN kuljetusalustaksi, niin kaivuria ei kyytiin oteta. Pelkäksi konelavetiksikin kun voi leimata. Mehtäkoululla oli juuri näin tehty. Samalla Sisulla kulki niin mehtäkoneet, kuin mätästyskaivuritkin. Ritilöille oli irroitettavat lisäraudat takapyörien etupuolelle, ettei konetta tarvitse kipata köntsälleen. Tosin ilman rautoja painopiste oli alempana ja kuormasta tuli matalampi. Hyundaita 13t kone, mehtävarustuksella n. 16-17t, kuljetettiin yleensä niillä raudoilla, mutta vähän korkeampi 16t Koppelo oli monesti ilman lisärautoja, kun ei muuten välttämättä olis mahtunut kaikkien siltojen ali.
 
Jepeillä olis mahiksia kyllä lappuja jaella, mut liekkönnää ne ittekkään ihan niin pykälien tasalla, et edes tajuavat moisia.
Toi "ylileveän koneenkuljetuslaveri" , nimenomaan korirakenteeltaan jo ylileveänä, kun on tarkoitettu ainoastaan ylileveille laitteille, ei sen vissiin tarvitse tietty metsäkone olla, kunhan koneen oma rakenne ylittää sen 2.5-2.6metriä ....

Olen kyl sellaisenkin kuljetusauton nähnyt, mis oli hydraulisesti nostettavaa laverirakennetta , ramppityyppisesti, akseliston etupuolella
 
Monesti tuo "metsätyökone" lukee just niissä autoissa, joissa on painoja korotettu.

Meidänkin SadoMasossa on tuollainen nivelöity ritilän korotus kaivinkoneelle, mutta ei oo sitä koskaan käytetty.
 
Onhan silläkin juu merkitystä, onko otteeseen laitettu se METSÄKONE taikko yleispätevästi KONEENKULJETUS , niin silloin koneenkuljetuksella asia vähän muuttuu.
Muttamutta, yleensä noi ritilät on itsessään jo ylileveitä, 2.7-3m , jolloin se "korirakenteen" ylileveys rajoittaa käyttöä, eli sitä alta 2.6m leveetä sillä ei kuskata, on otteessa sit metsä tai yleiskonelaveri, sekä saattaa olla myös poikkeavilla painoilla, joka rajaa käytön tiettyyn tarkoitukseen.....
 
Tuossa Mikkelin mehtäkoulun Sisussa ne raudat oli ihan tapeilla kiinni. Kauhalla ja rakseilla tai mehtäkoneen kuormaimella niitä nosteltiin tarpeen mukaan.
 
Asiaa sivuten, joskus kysyin rahtia koneurakoitsijalta välillä X-Y eri kamppeille , olis tasalavainen kärry tarvittu perään. Tuumin et jos henkilöltä Z sit saisi pitkän täysperälavetin reissuun lainaan,
niin tuumas ettei se Volvon perään onnistu, se lavetti on leimattu ylipainoille ja tiettyyn vetoautoon yhdistettynä, sitä ei saa muilla laillisesti vetää, katsastamatta uudelleen eri veturille , kun on kerran katsastettu niillä painoilla sille nimenomaiselle tietylle ( SISU ) vetäjälle....
 
Lisää päivän bongauksen ohi menevää, tai tulihan tuo bongattua useana päivänä pari vuotta sitten.

Kylillä pyöri urakoitsija rullaamassa Telian lankapuhelinverkkoa pois. Työmaita oli ympäri Suomea. Koneena oli joku pieni 5-6 tonninen kumitelakones rototiltillä ja kauhan seläsdä oli pylväskoura ja puskulevyn tilalla kaapelinkelauslaite. Mutta lavetti oli täysikokoinen 4- tai 5-akselinen tasapohjainen Volvo vai Mannikohan se oli, ilmeisesti käytössä muillekin koneille. Lavetille oli tehty tiheä ritilä, että pienempikin pyörä kestää siinä. Lavetissa kun pituutta riitti kaivurin lisäksi parisen metriä, oli lavetilla mukana Smart. Ei tarvii lavetilla ajaa yöpaikan ja työmaan väliä ja viikonloppureissut kotiinkin menee kätevästi. Harmi kun ei tullut otettua kuvaa. Oli aika hauskan näköinen paketti.
 
Kiiltävä - alumiinipinnoitteinen munavaunu, mustapohjainen kilpi DAD-744, veturi ei ollut yhteensopiva, alkupään V70 Volle....
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös