Mitäs sitä onkaan tullu tänään tehtyä

Mitäpä sitä muutakaan, raavitaan.

20260629_115715.webp

20260629_134410.webp

Viimeksi muokattu:
Onkohan se pehtoorin perälauta? Meillä puuttuu yhestä 90 pehtoorista tuo alempi perälauta, oli edellisellä omistajalla unohtunut metsään joskus 20 vuotta sitten
Löysin perälaudan pienen haeskelun jälkeen, aikalailla on nähny elämää.
Vielä kun löytäs rullamitan jostain, niin hyvä olis.

perslauta 1.webp
perslauta 2.webp

Viimeksi muokattu:
Leikattu nurtsia. Kun kävelin ajoleikkurin suuntaan niin yhtään paarmaa en nänhyt mutta heti kun alkoi pörinä kuulumaan niin parvena hyökkäsivät pelipaikalle. Onneksi olin varautunut ja muutaman numeron liian ison maastokuvioisen haalarin vedin päälleni etteivät pirulaiset yritä syödä mua elävältä. Tuon ylisuuren haalarin edun olen havainnut jo vuosia sitten.
Liki kolme tuntia ajelin Partnerilla suurimmalla ja toiseksi suurimalla pykälällä ajellen kun kasvusto ei ollut älyttömän isoa. Tuota nurtsia kun mun mielestä on turhankin paljon. Vastaava homma pitäisi tehdä toisenkin talon ympäristössä eikä se välttämättä mene noin nopeasti. Aika monta litraa 98 bensaa palaa noissa hommissa.

Aamusella oli ajatus että jos lähtisi kauralle ruiskuttamaan tautiaineita mutta yli 25 helle ei oikein hommalle ole käypä. Sääennusteiden mukaan ylihuomenna.

Maattu 1 ½ tuntia selällään suu auki 🦷
Ei mennyt ihan putkeen juurihoito, katkes hampilääkärin instrumentista (joku koukkukärkinen piikki) n kolmen millin pätkä yhteen juurikanavaan eikä saaneet sitä pois. Saapa nähdä, jätetäänkö se sinne vai yrittääkö joku juurihoitoihin erikoistunut lekuri sitä poistaa.

Pikkuse alottelin yhtä jo vuosia sitte keske jäänyttä konetta , pikkuse voimansiirtomurheita tullu aikanaan ja jääny purettuna seisomaan , vaihteistosta puuttuu ainaki noin 80cm etureunasta...
IMG_20260629_130653_018.webp

Eipä ollu ihme et Bellyn pyyhkijät vähän klonksotti, hyvä kun oli pysynyt edes yks varsi paikallaan. Olis voinu hyvin hypätä irtipois jossain isommassa heitossakin, painovoima oli nyt mun puolella.
Moottorilta tulevan varren pään muovi-pallolaakerin muovit oli jo hävinny kokonaan, varsi oli pallon päällä vain omalla painollaan. Metallitkin jo kulunu soikeiksi. Eiku suurentaan reikiä pyöreiksi ja tekeen uutta muovilaakeria sinne niittausten availun jälkeen. Nailontangosta kaivelin sellasen esiin.
WhatsApp Image 2026-06-29 at 23.49.41.webp

Hyvin se siihen varteen vanhojen osien väliin lopuilleen istui, saa nähä kestääkö kuin. Onpahan ainakin klonksumaton nyt.
Ihan kitkatta ei liikkunu kyllä ne varsien akselitkaan, niitä tossa nyt liotellu öljyämällä, niin en pistäny vielä paikalleen. Liikkuu jo kevyesti nyt.
Varsipukkien ruuvithan ei kyllä auennu katkeematta, et siitäkin vielä pieni lisäaskartelu. Sain ruuvintumpit pois irrallaan.
Noissa tuumaruuveissa on muuten oudosti kaks eri kokoa ihan siinä 5mm likellä, 3/16 ja sit joku vähän isompi. Toi 3/16 on minusta vähän hölppäkin niihin, mutta se seuraava isompi ei sinne enää mahdu, tarttuu vaan just alkuun vähän.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin