Vetolaatikosto pakuun filmivanerista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KooJoo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiskot löytyy erinäköisistä raudan palasista ja laakereista IMG_20250126_173415.webpIMG_20250126_173424.webp. 30mm kulmarautaa ja puuilon laakereita. Aivot oli monta kertaa solmussa ja paljon tuli kuonasulkeuma saumaa🤦 mutta on toi jo useamman vuoden tuossa palvellut
 
en tiedä onhan ne arvokkaita, mut kerran ku ostaa niin kestää monta autoa. ja kulkee herkästi eikä tipu varpaille.. tuohon kun ostat vanerit, ruuvit, kiskot ja sit vuoden päästä kiroat ku revit sitä jumittavaa laatikkoa auki työmaalla.. noilla firmoilla on välillä käytettyjäkin myynnissä..
 
en tiedä onhan ne arvokkaita, mut kerran ku ostaa niin kestää monta autoa. ja kulkee herkästi eikä tipu varpaille.. tuohon kun ostat vanerit, ruuvit, kiskot ja sit vuoden päästä kiroat ku revit sitä jumittavaa laatikkoa auki työmaalla.. noilla firmoilla on välillä käytettyjäkin myynnissä..
Totta se on tuokin. Tuntuu vaan kalliilta se 2250€ plus vero työkalujen säilytyslaatikostosta. Jos noilla vanereilla, kiskoilla, ruuveilla olis 750€ pintaan. Sillä meinasin järeästä vanerista tehdä, ettei nitkahda ja jumita. Mut saapa nähdä.
 
Tein minäkin 2- laadun filmivanerista tuon lootani. Sivuseinät 21mm, muut osat ja laatikot 12mm. Laskennallinen omamassa 108Kg, mutta laatikot irrottaen joku 60Kg, niin sai vielä peräkärrystä vedettyä yksin kyytiin. Kaupallisen metallista tehdyn tuotteen massa näkyy olevan 117Kg, eli aika samoihin meni painon puolesta. Jäi maksamaan maaleineen kaikkineen ~800€ alv0 eli noin 1200 vähemmän kuin valmis kaupasta.

Ihan järjetön työmäärä, mutta se ei haitannut kun oli vähän niinkuin tarkoituskin että olisi jotain tekemistä. Yllätti esimerkiksi se että kaikille ruuveille joutui poraamaan esireijän ja jossain kohdissa senkkaamaan kannalle kolon. Muuten joko halkaisi 12mm vanerin tai kierteet korkkasi niin ettei ruuvia saanut uppoamaan levyn pinnan kanssa tasan. Oma hommansa oli saada myös laatikosto pultattua autoon kiinni. Pohjapelti kun on jotain millistä foliota ja kantaviin rakenteisiin ei vissiin saa porailla. 80l löpötankki on myös tolla kohtaa autoa kuskin puolella. Mutta tein semmosesta asennuskiskoprofiilista pätkät pohjaan, kantavien rakenteiden väliin ja läpipultilla laatikosto niihin. Päälle vielä tommonen X kattoon, niin kyllä pysyy. Siitä äksästä voi heiluttaa koko autoa, mutta laatikosto ei nitku yhtään.

Nyt on kumminkin kolme lootaa 550x330x1250 eli 680 litraa säilytystilaa. Sain melkeinpä kaiken autossa olevat työkalut ja asennustarvikkeet mahtumaan, yhtään muuttolaatikkoa ei jäänyt pyörimään. Tuurilla siis juuri ja juuri riittävän kokoinen.
20250309_134512.webp
 
Se on kiva nähdä kuvia näistä ajatusten lopputuloksista mitä täällä ideoidaan! Yllättävän paljon rahaa menee moiseen lootaan mutta kalliita on tarpeet ku pitää vasiten kaupasta hakea. Mistä tuollasia noin pitkiä liukukiskoja löytyy ja varmaan ovat arvokkaita?
 
Yhteen kulkineeseen kiinnikkeet laitoin liimalla. Ei kans ollu mahdollista pultata niin sikafleksia kehiin ja pysy kiinni. Kiinnikkeiden virkaa toimitti kulmaraudat.
Ideahan lähti kun kattelin taksin penkkien kiinnitystä ja niiden kiskot oli liimattu lattiaan.
 
Se on kiva nähdä kuvia näistä ajatusten lopputuloksista mitä täällä ideoidaan! Yllättävän paljon rahaa menee moiseen lootaan mutta kalliita on tarpeet ku pitää vasiten kaupasta hakea. Mistä tuollasia noin pitkiä liukukiskoja löytyy ja varmaan ovat arvokkaita?
Olivat täällä huomattavasti halvempia kuin Vevorilla, josta linkki aiemmin. 190€ toimitettuna alv0.
 
Yhteen kulkineeseen kiinnikkeet laitoin liimalla. Ei kans ollu mahdollista pultata niin sikafleksia kehiin ja pysy kiinni. Kiinnikkeiden virkaa toimitti kulmaraudat.
Ideahan lähti kun kattelin taksin penkkien kiinnitystä ja niiden kiskot oli liimattu lattiaan.
Kuullostaa uskomattomalta että liimalla pysyy penkit kiinni. Itellä ei kyllä olis luottoa mihinkään liimaan niin paljon. Rajuin mitä tiedän tai ymmärrän olevan on rakennusliimamassa Casco superfix joka pitää 5000Kg/m² Neljä isohkoa 100x100mm kulmarautaa jos olisi, niiden pinta-ala 0,04m² eli 200Kg pitovoimaa tuosta 5000 kilosta.
Toki noita liimoja on maailmassa, joita en tiedä olevan olemassakaan.
 
. Yllätti esimerkiksi se että kaikille ruuveille joutui poraamaan esireijän ja jossain kohdissa senkkaamaan kannalle kolon. Muuten joko halkaisi 12mm vanerin tai kierteet korkkasi niin ettei ruuvia saanut uppoamaan levyn pinnan kanssa tasan.
Kokeilitko hobau ruuveja? Itsellä on niistä aika hyviä kokemuksia noiden kovapintaisten materiaalien kanssa.
 
Kuullostaa uskomattomalta että liimalla pysyy penkit kiinni. Itellä ei kyllä olis luottoa mihinkään liimaan niin paljon. Rajuin mitä tiedän tai ymmärrän olevan on rakennusliimamassa Casco superfix joka pitää 5000Kg/m² Neljä isohkoa 100x100mm kulmarautaa jos olisi, niiden pinta-ala 0,04m² eli 200Kg pitovoimaa tuosta 5000 kilosta.
Toki noita liimoja on maailmassa, joita en tiedä olevan olemassakaan.
Jotain sikafleksia se liima oli millä Noi penkkien kiskot oli liimattu.
Liimattu ala oli melko iso kun kiskot oli transportterin takaa etupenkkeihin asti. Ideana oli että penkit saa lykättyä eteen pois tieltä. Regon tekemä taksi.
 
Jotain sikafleksia se liima oli millä Noi penkkien kiskot oli liimattu.
Liimattu ala oli melko iso kun kiskot oli transportterin takaa etupenkkeihin asti. Ideana oli että penkit saa lykättyä eteen pois tieltä. Regon tekemä taksi.
Koko takatilan mittaiset kiskot, niin uskoisin, että pysyy, ellei kisko notku. Kolarissa/jarrussa voima tulee pääosin eteenpäin, eikä ylös kiskomaan liimaa irti. Ja kiihdytyksessä taakse. Lyhyet yksityäiset kiinnikkeet ei kestäisi. Sen verran hyvin nuo nykyiset rakenneliimat, "sikamassat" pitää, että töissä jos jotain hyvin liimattua joutuu purkamaan, ratkeaa lasikuiturakenne ennemmin kuin liima. Gelcoat pinta repeää irti repien lasikuitumaton näkyviin. Parempi tuollainen liimaus on kuin vanhempien Regojen pulttaus. T4 Portterin aaltopeltilattiaan oli pultattu penkit kiinni isoin aluslevyin pohjapellin läpi. Aaltopeltiin ei oltu saatu isoja aluslevyjä tiivistettyä kunnolla, niin vesi oli päässyt maton alle. Alle 10 vuotiaaseen Volkkariin hitsasin parisen neliötä peltiä. Oli samaa luokkaa kuin @aaretti n Volkkarin pohja, ellei pahempi, mutta auto oli alle 10 vee vanha. Yhden penkin otin repäisemällä irti ja kysyin suurperheen isältä, että haluatko näin kuljettaa lapsiasi vai laitatko auton paaliin vai hitsataanko täydellä tuntiliksalla. Hitsattiin.

Itse ehkä tekisin pultti-liima yhdistelmän.
 
Kokeilitko hobau ruuveja? Itsellä on niistä aika hyviä kokemuksia noiden kovapintaisten materiaalien kanssa.
Nuo minun hobaut oli mielestäni liian isoja 12mm vanerille, kun 4,5x50mm. Toimivat kyllä pirun hyvin vaikkapa lattialastulevyn kanssa, mutta koivufilmivaneri on senverran kovempaa että olisivat vaatineet nekin alkureijän ja ehkä senkkauksen. 3,5x40mm ruuveja käytin eniten.
 
Kyllä vaneri ja varsinkin filmivaneri kannattaa senkata, halpiskaupoissa on syvyyssäädettävää upotusporaa muutamalla eurolla.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös