Minikone-pitkän miettimisen jälkeen

Pitää vielä miettiä niitä tekeekö kolmion muotoisen vai u-mallisen vetorivan....ja miten se käyttäytyy varsinaisen vetorattaan kanssa.Asioilla on kyllä ollut tapana tulla ratkaistuksi tavalla tai kantapään kautta :nojopas:

Oman kokemuksni perusteella voin suositella kulmarautaa V-ulospäin, jos vain vetopyrälle sopii, niin ei lumi pakkaudu uraan niinkuin U-profiilissa pakkautuu heikentäen pitoa.

http://www.youtube.com/watch?v=ihjzvtB4Kuo

.

Eipä huono ratkaisu ollenkaan.Saattaahan se olla että tu u-ripa tukkeentuu ainakin lähempänä nollakeliä.Olis se ainakin helpompi toteuttaa tuon kiinnityksen kannalta kumimattoon?

Terrissä ainakin kesätelojen U-profiili tukkeentuu. Tai orkkisteloissa ei niinkään, mutta noissa uusissa tarvikeraudoissa U-profiili on kantattu ehkä 1-2 astetta yli, eli kapenee ulospäin. Niillä ei tee lumessa mitään. Itse tekisin kolmioprofiilin tai 5-10 astetta auki jätetyn U-profiilin. Lisäksi talvea varten joka viidenteen lappuun 20 mm normiprofiilia korkeampi L-profiili U:n sisälle samoihin pultteihin.

Tota asiaa olen itsekin mietiskellyt kaupallisia tuotteita katsoessani ja ihmetellyt, miksi sitä sylinterin korvaketta ei ole hitsattu kauhan saranatappien ALAPUOLELLE jolloin kipristys- eli murtovoima saataisiin suuremmaksi....
Toki yhtenä syynä on se, että pistämällä sylinteri aisan varsien yläpuolelle ja kiinnitys kauhan yläreunaan, suojaa sylinteriä, mutta yhtä hyvin se voidaan kiinnittää kauhan alareunaan, kunhan sillä ei sitten tehdä pihan tasausta kauhan takakulmalla...TAI laittamalla siihen kauhan-sylinterin yhtymäkohdan niveleen putki, joka taipuu siinä sylinterin mukana ja on niin iso että liukuu sylinterin päälle, letkutus tietysti hankalampaa mutta....
Toinen vaihtoehto mitä olen joskus miettinyt (tosin traktorin takakauhaan) on että kauhasylinteri olisi pystysuorassa. Nostolaitekiinnitteisessä takakauhassa loppujen lopuksi helppo tehdä niin koska siinä on se nostolaitekiinnike, mutta pystyy tekemään etukauhaankin pienellä aisojen väliin tulevalla A mallisella tukikiinnikkeellä....

Aika monessa kuormaajassa nuo kauhan kääntösylinterit on itse asiassa läpimenevällä männänvarrella, jolloin saadaan liikkeet yhtä nopeiksi molempiin suuntiin. Moni ei tätä edes tiedä, kun ne toisen pään "turhat" männänvarret menevät piiloon runkoputkien sisälle. Näin ainakin Ålö/Quicke/Trima/Valtra -kuormaimissa.

Mika

Aika monessa kuormaajassa nuo kauhan kääntösylinterit on itse asiassa läpimenevällä männänvarrella, jolloin saadaan liikkeet yhtä nopeiksi molempiin suuntiin. Moni ei tätä edes tiedä, kun ne toisen pään "turhat" männänvarret menevät piiloon runkoputkien sisälle. Näin ainakin Ålö/Quicke/Trima/Valtra -kuormaimissa.

Mika

No, niin menevät, noissa traktorien etukurmaajissa.... Vaan eipä juurikaan yleensä noissa oikeissa pyöräkuormaajissa......

Terve!
Mielenkiiintoisia vastauksia ja ajatuksia. Olen käyttänyt elämästäni tuhansia tunteja erilaisten telojen ym. rakenteita katselemalla ja väillä miettien miten itse tekisi ja oman tallin vehkeillä pitäisi tehdä. vaihtoehdot ovat olleet vähissä: Rullaketjurunkoinen täys- terästela, renkaitten päällä kulkeva " metsäkone" tela taikka sitten kumihihnarunkoine, teräslappuinen " tampparitela"... noista kaikista saa useita ajatusversioita eli lopulta valikoimaa riittää. Ideaali olisi kumipinnoilla oleva, teräsjäykisteitä ja vetopintaa sisältävä tela elikkä esim. minikaivurin tela. Miinuksena niissä paino ( ovat järeitä kokon nähden) sekä hinta, jonka hyvä etsijä ja kaupantekijä pystyy eliminoimaan. Omalla kohdalla noita taitoja ei ole.
Routa on pitänyt porsaan kotona. Viikonloppuna hitsasin pihapillarin orpoon runkopalkkiin puomin pukin, jonka totesin tulleen hutiloimalla mitoitetuksi ja nyt sitten on edessä sen irroitus, madaltaminen, taaksekallistus ja kiinnitys. Kun sen 260 millisen u- runkopalkin saan märitettyä oikeaan mittaan ja katkaistua + laitettua takimman pyörärungon asennelman kiinni niin uskaltaa ottaa valokuvan. Näin aluksi ei voi jätää mitään mikä tuntuu väärin mitoitetulta että mielenkiinto ja tykkääminen säilyy. paras tehdä juuri sellainen kuin sen omasta mielestä pitäisi. On sen verran työvaiheita edessä, että huolehdin tosissaan projektin arvostuksen ja motivaation säilymisestä omassa päässä.
Kun tutkin niitä omia " saalisteloja" elikkä parin kympin löytöä jossa rakenne on hyvä muutettavuuden kannalta, niin... huomaan katselevani lähes varmasti Terrin teloja.. tosin näissä on telalapun keskellä noin 120 milliä pitkä kumitäytteinen alue, eli voi kyseessä olla joku kairakoneenkin tela jossa on asfaltilla ajoa varten kumityynyt. kaikki on kulunut aika lailla ja tyynytkin enää mustat alueet telalapun keskellä, jotka kyllä vastaavat maahan mutta niin vastaa teräskin. teloissa on laadukkaat ( bankkutyyliset alumminiset valukappaleet) telanohjaimet ja kaikenkaikkiaan soppeli rakenne. Kavennan niitä rajusti 100mm molemmilta laidoilta jolloin teholliseksi leveydeksi jää 300 mm. Kun ilmat inhimillistyvät, niin selitykset lyhenee ja kuvat alkavat korvaamaan sanoja. Sillä aikaa lueskelen noita vastauksia ja niissä olevia "peltikenkä" telojen parannusvinkkejä. Lisäpitoa tarvitaan mutta kesällä ei saisi nurmikko kääryityä mukaan ainakaan suoraan ajettaessa.. Siinä halkomakoneessani on ne terästelat u-profiili- kengillä ja ne keräävät mukaan heinät, pressut, nurmikkoa, kaikki narut, köydet ym. Kun hiekkaisella takapihalla kääntää niin jälki ei häpeä panssarivaunua vaikka halkomakone painaa vain noin 400 kiloa...

Tuosta bankun telasta vielä... minulla on ollut sellainen ajatuksentynkä, jotta kumi ei pitäidi rakennetta kasassa vaan pelkästään teräsvahvikkeet. Tältä pohjalta pyörinyt tällainen viritys mielessä:
Ensin tela poikki ja kaivetaan vaijerit ym. teräkset kumin seasta paljaaksi n. 10-12 cm matkalta.
Sitten otetaan esim. 25...30 mm tanko ja halkaistaan keskeltä. Litteänmallisen teräsvahvikkeen pää näiden väliin ja pultataan tangon puolikkaa uppokanta pulteilla toisiinsa. Pyöritetään tankoa täysi kierros, jolloin vahvike rullautuu tangon päälle.
Otetaan sisähalkaisijaltaan sellainen putki johon edellinen komistus mahtuu. Halkaistaan putki ja pultataan puolikkaat tangon päälle.
Toiselle telanpäälle sama homma.
Sitten saranoidaan liitos; hitsataan paksuseinäisiä putkenpätkiä vuoroin toiseen ja vuoroin toiseen em. rakennelmaan eli telan päätteeseen.
Survotaan tanko näiden putkien läpi ja avot: siinäpä sarana.
Paksummille vahvikevaijereille puristaisi jonkinlaisen holkin päähän ja hitsaisi kiinni sopivaan kohtaan liitospakettia.
Kokonaisuutta voisi vielä varmistella saranoilla jotka olisi hitsattu kiinni päätteeseen ja pultattu läpi terveen telan puolelta.

Olisi varmaan tullut jo testattua tätä hommaa, mutta en ole raaskinut hankkia telaa kokeilua varten.
Mitteepä sanotte? Onko jären hiventäkään, tai ei ole pakko olla järkeä mutta voisiko toimia?:p

Vs: Minikone-pitkän miettimisen jälkeen

Ymmärsin tuon saranan, mutta en kyennyt hahmottamaan muita osia tuosta.

Via Tapatalk

Tuosta bankun telasta vielä... minulla on ollut sellainen ajatuksentynkä, jotta kumi ei pitäidi rakennetta kasassa vaan pelkästään teräsvahvikkeet. Tältä pohjalta pyörinyt tällainen viritys mielessä:
Ensin tela poikki ja kaivetaan vaijerit ym. teräkset kumin seasta paljaaksi n. 10-12 cm matkalta.
Sitten otetaan esim. 25...30 mm tanko ja halkaistaan keskeltä. Litteänmallisen teräsvahvikkeen pää näiden väliin ja pultataan tangon puolikkaa uppokanta pulteilla toisiinsa. Pyöritetään tankoa täysi kierros, jolloin vahvike rullautuu tangon päälle.
Otetaan sisähalkaisijaltaan sellainen putki johon edellinen komistus mahtuu. Halkaistaan putki ja pultataan puolikkaat tangon päälle.
Toiselle telanpäälle sama homma.
Sitten saranoidaan liitos; hitsataan paksuseinäisiä putkenpätkiä vuoroin toiseen ja vuoroin toiseen em. rakennelmaan eli telan päätteeseen.
Survotaan tanko näiden putkien läpi ja avot: siinäpä sarana.
Paksummille vahvikevaijereille puristaisi jonkinlaisen holkin päähän ja hitsaisi kiinni sopivaan kohtaan liitospakettia.
Kokonaisuutta voisi vielä varmistella saranoilla jotka olisi hitsattu kiinni päätteeseen ja pultattu läpi terveen telan puolelta.

Olisi varmaan tullut jo testattua tätä hommaa, mutta en ole raaskinut hankkia telaa kokeilua varten.
Mitteepä sanotte? Onko jären hiventäkään, tai ei ole pakko olla järkeä mutta voisiko toimia?:p

Hyvin selitetty, minä kyllä ymmärsin. Mutta miksei voisi tehdä vain yhden tuommoisen "liitospaketin" jonka väliin tulisi molempien päiden vaijerit? Miksi pitää tehdä kaksi ja saranoida?

Mika

Kaivaa vaijerit näkyviin 10-15cm matkalta, ja vetää päät limittäin kiinni "vaijerilukoilla" joita saa tavan "rautakaupasta" ?

Kaivaa vaijerit näkyviin 10-15cm matkalta, ja vetää päät limittäin kiinni "vaijerilukoilla" joita saa tavan "rautakaupasta" ?

Juu oliko noin? Pitäisin hyvänä lukkomallina EUREKA_teraskoysilukko.webp eli mielestäni sopii limiliitokseen.

387646.webp Tää sopisi silmukka tyyppiseenn. Valukappale aina pätkäpuolelle sillä liukas kaarirauta luistaa herkemmin.. ovat vissiin Koneyhtiössä jopa kokeilleet.

No johan ne lähti ajatukset kulkemaan ja luovuttamisen maku häviämään:yesey:
Tällaisen kuvan tean rakenteesta joskus nappasin nettikoneesta talteen:
tela.webp

Tässä puolestaan tuo ajajatukseni teräsverkkojen liitoksesta havainnollistettuna:
2096_001.webp
Saranan ajatuksena oli minulla se että telan saa katkaistua ja liitettyä uudelleen, silloin ei tarvitse niin paljon liikevaraa telojen kiristykseen eikä irroitella renkaita. Kiristyksen voisi myös tehdä tuohon liitokseen.
Vaijereihin sopii varmasti hyvin nuo jusapen ja jurpolukin mainitsemat tsydeemit.

Okei, jotenkin noin sen arvelinkin menevän, mutta en ollut ihan varma. Tosiaan noita ohuita säikeitä näyttää olevan paljon koko leveydeltä, eikä niitä oikein pysty vaijerilukoilla liittämään.

Paljastettuina ja metalliseen rakoon ahdistettuina noihin saattaa mahdollisesti iskeä korroosio. Jos liitososat olisi sinkitty, se vähentäisi riskiä.

Liike pitää korrooosion kaukana.... ja vaijerit ja vastaavat on yleensä korroosiota paremmin hylkivää materiaalia...

Itse mietin usein bankun telan liitosta myös. Siksi tällaiset viestit kiinnostaa. Muistelisin itse samantyyppistä katkaistua bankun telaa kädessä pitäneenä, että siinä on 2X 4 vaijeria + kudosvahviketta loput. Erikoinen sekarakenne. Kestävyys perustuu vaijerin "hellään" käyttöön kumin ympäröimänä. Liitokset, epäjatkuvuuskohdat ja ruoste tekevät nopeasti kohdan josta alkaa väsyä poikki. Siksi kuvaamasi liitos olisi hyvä saada kumin sisään. On massoja joita voi valaa tai muovata. On kylmänä vulkanoituvia ja kuumavulkanoitavia. Vaijerin liitos pitäisi saada mahdollisimman pitkäksi, niin se ei ala taittaa säikeitä poikki.
bankun telassa on hankaluutena juuri ne kiinteät telalaput, eli liitosvara on pieni, jos ei keksi miten pari lappua liittäisi myöhemmin itse liitoksen päälle.
On olemassa myös saranoita jotka ihan oikeasti on tarkoitettu "kiinni puraistavaksi" hihnan päihin ja sitten ne liitetään saranapuikolla. Yllättävän kestävä, kestää kuljettimessa vuosia. Olen käyttänyt, mutten tiedä hintaa! Katso esimerkki hakusanalla " Flexco" katso vaikka kuvahaku tai tuotteet. ideana siinä on, että sarana ruuvataan hihnan päähän koko leveudeltä ja sitten se saranapuikko hoitaa sen liikkumisen ja työn.
on maailmassa teräsvaijeri- kuljetushihnojakin ja niitäkin liitetään. Voisi löytää vaikka laittamalla " steel cord belt splicing" taikka jotain muuta tuonnepäin. Näkyy, että ei ole helppo homma. Suomessa ei montaa ukkoa ole joka tuon osaa, tosin ei ole montaa teräsvahvistettua hihnaakaan...
Minipillari projektina voi hyvin. Rälläkälle haisevat vaatteet on pannuhuoneessa odottamassa uutta työrupeamaa. katkoin illalla sen puomipukin matalammaksi ja kallistin taakse. Hitsasin kiinni ja katselin että kyllä kannatti, ihan uusi into löytyy hommaan. Tällä viikolla on iltavuorot ja saatan aamuisin tehdä puomin aihiota jo. samalla itää vanha ja monesti hylätty ajatus radio- ohjauksesta.. Koen lopulta työlääksi rakentaa ohjaimia koneeseen ja niiden virransyöttö on edelleen hukassa, en saa 24 volttia mistään! tai saan mutten ampeereita. Olen katsellut pikkupoikana radio- ohjatun lentokoneen kasausta ja lentoa ja silloin 4-kanavainen Futaba oli niin kallis että isä kauhistui ja lopetti puhumiset radio- ohjatuista siihen paikkaan kun kuuli hinnan. no, reilut 40 vuotta on näköjään tuonut laitteisiin lisää toimintoja, sekä mikä parasta, hinnat ihan murto- osaan. Elikkä noin 500 eurolla saa radio, vastaanottimen sekä 4-5 servoa. Mulla on jonkinlainen periaatekuva mielessä, miten servoilla voisi ajaa propoventtiilin karaa. Ainoa ongelma on saada se karan siirtotikku öljynpitävästi tiivistettyä. On nimittäin märkämagneettiventtiilit. Ja joka tapauksessahan se tikku on saatava siihen karaan kiinni ja öljyssähän se kara ui. Onneksi 4WRE:n karassa on valmiiksi reikä läpi asti. Tuommoset Futabat voi trimmata lyhyellekin liikkeelle ( mun venttiilillä +-2.8 milliä karan isku) ja kun laittaa käyttöpyörästä lyhimmälle vivulle niin tulee jonkinverran liikettä käyttöön ja saa tarkkuutta. Mutta se siitä, kirjoitan tarkat kuvaukset kuvien kanssa, kunhan prosessi etenee ( eli hiihtoloman jälkeen hankin laitteen)
Siihen asti keskityn runkoon, pyörästöön teloihin ja moottorin ja hydrauliikan sovitukseen tuohon aika pieneen tilaan mikä koneen ulkomitoiksi on kaavailtu. Aion nähdä vaivaa, ettei tulisi sarvia ja ulokkeita joka suuntaan. Työtä on niin pirusti että panostan myös koneen ulkonäköön. Mutta tärkein on se että ominaisuuksia mietitään jo alussa eikä niille tehdä kompromisseja. Koneen koeajossa yllätykset saisi mieluusti olla positiivisia.
Runkoa hitsatessa on taas tajunnut että ikää on tullut. ( 50) hikoilua, ähinää, huurua hitsausmaskissa, kipeät polvet.... siitä on aikaa kun kaivinkoneiden ym. alla lumessa on tullut hitsattua ja muistot on kultaantuneet. Olen saanut tehdä sen jälkeiset työt ja harrasteet kunnon tiloissa mutta nyt tallissa on iso sorvi joka vie tilan + mittaamattomia aarteita sen verran ettei siellä nyt vaan hitsata. Kesällä jatkuu tallin tyhjennys ja uudelleen oikeaan käyttöön otto. Nyt se vain varasto jossa on huippukirkkaat valot ja tarvittaessa lämmin lattia.... perhana kun pääsi repsahtamaan se talli..
Mutta vielä kun saan rungon takaosan materiaalit ja hommaa kasaan niin alan opetella valokuvien laittoa tänne. Tietääkö joku ennalta jo kertoa onko jotain tiedostokokorajoituksia taikka muita juttuja joita pitäisi tietää? Taikka ihan suoraan: Miten kätevimmin kuvia tänne saa? Mulla ei ole netissä mitään kuvien säilytyspaikkaa ym.

Tuonne Kuvakansan puolelle saa helposti laitettua, kuvan max kkoko taitaa olla 2megaa. Sieltä sitten kuville saa napattua linkkikoodit suoraan, ja sillä kuvan voi linkittää vaikka mille foorumille.
Itse käytän sitä aika paljon, kun noita nuffijuttuja olen kuvannut, niin eräänkin kuvan olen vain siksi laittanut, että saan sen Nuffifoorumille näkymään....

Paljonko ne telat ovat liian pitkät ja miksi niitä pitää yleensäkin lyhentää? Voitaisiinko ongelma ratkaista jotenkin toisin?

Jos tarkoituksena on tehdä telakuormaaja tai jokin muu telavetokone, niin monesti voidaan tela laittaa kiertämään ylempää esim. kolmikulmion muotoon, tai toteuttamalla takimmainen telapyörästö suurempihalkaisijaisena. Toki tämä ei käy, mikäli haetaan matalaa telarakennetta.

Yks mielenkiintoinen DIY-telarakenne on tehty traktorin renkaasta, laikkaamalla renkaan kyljet irti. Näkemässäni tosin ei ollut mitään vetolenkkejä, mutta sellaisetkin pystyy rakentamaan.

Nyt ei ongelma ole akuutti, kun minulla on ne osista kasatut TERRI tyyppiset telat, joita on helppo lyhentää. Mutta takapihalla on tulevia rakennushaluja varten Bankun telat joista toisessa lievä katkaisu rakenteen selvittämiseksi. Tosin uuden saa tilalle 15 minuutissa kun Topparille on lyhyt matka. Tämän hetken hankalin löydettävä Bakkku- osa on muuten ehjä telapyörä. vaikka Topparilla on vielä vuoria noita osia, ei peltinen vanne tahdo säilyä suorana kun tavaroita käsitellaan kaivinkoneen kouralla. Mutta aina kiinnostaa jos joku saa kehitettyä bankun telaan sopivan lyhennyksen. Omassa koneessa riittää ehkä 2/3 pituudesta. Bankun tela on nimenomaan tehty rahaa säästämättä militaarihommiin ja on valtavan hyvälaatuinen....muttei ole suunniteltu katkaistavaksi. jos tämäntyyppisen koneen teen vielä sille telalle niin ilman muuta jätän sen vahvikkeet katkasematta. Mutta pieni konekanta kiinnostaa ja orkkis bankun telasta tulee aina liian iso kone. Siksi tähyilen pihakoneen valmistuttua minikaivurin teloja koska seuraava konetyyppi pitäisi olla kaivinkone. Myös telakuormaajaan ne olisivat se paras ratkaisu. Mutta rahat ovat tässä sen verran määräävä tekijä että kaikki tehtävä itse ja romusta..

Mitäs jos telan vaan suoraan katkoo, ja sisäkehän puolelle kiinnittää pitkittäin vaijerit, yo. kuvassa näkyvällä U-lenkilla telan läpi, mutterit ulkopuolelle ??

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin