minipillari
Kansalainen
- Liittynyt
- 9 Tammikuu 2014
- Viestit
- 93
Tervehdys! Oli niin mielenkiintoisia projektikuvauksia tällä foorumilla, että päätin itsekin liittyä mukaan. Olen aloittanut ikuisuuden mittaisen pähkäilyn jälkeen "lopullisen" version aiheesta "mahdollisimman pieni telakuormaaja jota kuitenkin voi vielä kutsua kuormaajaksi" eli vajaan tuhannen kilon kokoluokkaan se tulee. Tämä on ajatuksena tullut ja mennyt viimeisen yli 10 vuoden aikana. On ollut päässä pyörä- ja telaversiota ja suunnitelma on aina edennyt saatavilla olevien tarvikkeiden mukaan. Nyt tämä lopullinen versio on tehty ihan tiukasti ( omasta mielestä) parhaita ratkaisuja hakien ja sitten komponentteja sen mukaan.
Projekti oli jäissä muutaman vuoden kun innostuin ostamaan Ford 6700 traktorin jossa on etukuormaaja. Mutta ei sillä viitsi kaikkia käytäviä ja portaanedustoja pihasta puskea, on aika työmaan näköinen koko piha kun sen tekee.. eli tuli vaimolta porttikieltokin traktorin kanssa etupihalle.. 6700 on ja pysyy polttopuu- juhtana, sen se hoitaa hyvin.
Mieleen nousi uudelleen tela- alustainen alle tonnin kokoinen laite. Sitä voisi peräkärryllä käyttää kaupungissa äitimuorin lumitöissäkin sekä kesällä sen voisi viedä mökille pihaa tekemään.
Ajatus oli sen verran askarrellut eri tyylien ja vaihtoehtojen kanssa ( minulla on varmaan ennätys erilaisten minikuormaajamerkkien ja projektien bongaamisessa netistä) että se, mitä itse haluan alkoi olla aika selvää: Jos joku on joskus ehtinyt nähdä Avantin 300- sarjan telamallin esittelyvideon, niin siinä se on! Telamalli ja se videokin on tosin poistuneet jostain syystä.. Mutta siinä on periaatemalli, eli: istuttava kone, ei takana seistävä. telat, koska niillä pääsee pehmeämmässä ja uskon että talvella työntövoima/ omapaino- suhde on teloilla ylivoimainen varsinkin jos on sekalaista lunta alla.
Voimansiirto... ensin, ennenkuin alkoi saada moottoreita, pumppuja javenttiileitä käytettyinä huippulaatuisina, niin mielessäni oli vanhantyylinen kytkin- suunnanvaihtaja-auton perä- ohjausjarrut- rakenne. Ehdin pahus vieköön jopa tehdä öljykylpyiset ohjausjarrut mutta meni niiden aika ohi kun hydrauliikka puski ainoaksi vaihtoehdoksi.. oli jopa volvon borg warner automaatti ( aika romu) hankittuna ja kaikki liitokset jo tehtyinä power- shiftiksi muutettuna, eli otin öljyohjauskanavat ulos magneettiventtiileitä varten manuaalista eteen- taakse ja 1-2 vaihtoa varten. Mutta se moottori- vaihteisto- yhdistelmä olisi ollut niin pitkä että kun rajasin koneen mitan mielessäni sopivan kompaktiksi niin ei se olisi ikinä mahtunut.. Onneksi rahaa ei siinä vaiheessa ollut mennyt, aivot korkeintaan saaneet jumppaa ja sorvi syönyt sähköä.
Sitten tosiaan työn puolesta alkoi löytyä hylättyjä proportionaaliventtiileitä, täysin ehjiä danfossin OMS ja OMV moottoreita ym. Ainoa ongelma että juuri täsmälleen sopivia kokoja on joutunut odottamaan... Mutta nyt on laitteet kotona: B&S 21 hepan 540 kuutioinen moottori, 18 kuution Rexroth säätöpumppu ( Ruotsin rautateiltä 100 euroa) 4 kpl propoventtiileitä, 2 kpl teloille 1 puomille ja 1 kauhalle. 315 kuutioisen telamoottorit, niille 400 kuutoiset vaihtoehdot. Jos työntö ei riitä, niin on vielä 400 kuution OMV:t jotka kestää niin kovan paineen että työntövoima menee yli tonnin.. Joku noista moottoreista pitää valita. Aloitan 315:sta joilla saa suurimman vauhdin.
Otan raakasti ulkonäkömallia 320 Avantista jossa on mielestäni kaikki kohdallaan ja helppo tehdä. Lopputulos ei pidäkään olla yhtä hieno, mutta mitään romuläjääkään en ala tehdä, on siinä sen verran työtä.
Kovin homma on ollut saada se toimivuus simuloitua ja laskettua, eli voimaa on löydyttävä, muuten on turha tehdä. Kun voimantarve tiedetään ( 700- 1000 kiloa pitää työntöä löytyä)
niin osat sitten sen mukaan. vetopyöräksi tulee bankun vetopyörä, halkaisija noin 375 milliä. Se tulee takimmaiseksi. Sen eteen tulee 2 kpl bankun kantopyörää, noin 400 millisiä.
Eli telasto on sitten aika pieni ja ketterä, pituus noin 1500 milliä.
tela... se teettii ajatustyötä. toin jopa bankun telan kotiin ja tutkin sen rakennetta.. rälläkän kanssa. huomatakseni ettei sitä voi ikinä liittää vaan se on sen mittainen kuin on ja piste. Sitten löysin samasta lähteestä kuin bankun telankin, yhden parin kumpi/ terästeloja, eli teräslaput ja kuljetinhihna- runko. ja samat alumiiniset pyöränohjaimet kuin bankussa, eli se on joku tehdastekoinen tela, samalla jaolla kuin bankku. Mutta kuljetinhihna- runkoa voi vapaasti lyhentää ja liittää taas. taikka onhan siinä muutama teräsnaru, mutta ainakin protoon teen liitoksen. Myöhemmin korvaan rungon uudella lujalla kuljetinhihna- nauhalla.
Rungon teko on alkanut. Otan kuvia ja liitän tänne. Tämän hetken suurin ongelma on niiden propoventtiileiden ohjaus.. ne ovat sen verran kokonaisia että niitä voi ohjata vielä sähköllä. Minulla on kaukaisesta menneisyydestä Monsun- Tison sähköiset esiohjausvivut joiden potentiometrit kestävät tuollaisen propon virran suoraan. tarvitaan vain 24 voltin syöttö. Ohjausfilosofia suoraan avantista eli eteen- taakse liikkeet ajavat teloja ja sivuliikeet puomia ja kauhaa.
Pakkanen keskeytti runkotyöt, mutta kun saan puomin jalan kasaan niin alan ottaa valokuvia.
Jatkoa seuraa....
Projekti oli jäissä muutaman vuoden kun innostuin ostamaan Ford 6700 traktorin jossa on etukuormaaja. Mutta ei sillä viitsi kaikkia käytäviä ja portaanedustoja pihasta puskea, on aika työmaan näköinen koko piha kun sen tekee.. eli tuli vaimolta porttikieltokin traktorin kanssa etupihalle.. 6700 on ja pysyy polttopuu- juhtana, sen se hoitaa hyvin.
Mieleen nousi uudelleen tela- alustainen alle tonnin kokoinen laite. Sitä voisi peräkärryllä käyttää kaupungissa äitimuorin lumitöissäkin sekä kesällä sen voisi viedä mökille pihaa tekemään.
Ajatus oli sen verran askarrellut eri tyylien ja vaihtoehtojen kanssa ( minulla on varmaan ennätys erilaisten minikuormaajamerkkien ja projektien bongaamisessa netistä) että se, mitä itse haluan alkoi olla aika selvää: Jos joku on joskus ehtinyt nähdä Avantin 300- sarjan telamallin esittelyvideon, niin siinä se on! Telamalli ja se videokin on tosin poistuneet jostain syystä.. Mutta siinä on periaatemalli, eli: istuttava kone, ei takana seistävä. telat, koska niillä pääsee pehmeämmässä ja uskon että talvella työntövoima/ omapaino- suhde on teloilla ylivoimainen varsinkin jos on sekalaista lunta alla.
Voimansiirto... ensin, ennenkuin alkoi saada moottoreita, pumppuja javenttiileitä käytettyinä huippulaatuisina, niin mielessäni oli vanhantyylinen kytkin- suunnanvaihtaja-auton perä- ohjausjarrut- rakenne. Ehdin pahus vieköön jopa tehdä öljykylpyiset ohjausjarrut mutta meni niiden aika ohi kun hydrauliikka puski ainoaksi vaihtoehdoksi.. oli jopa volvon borg warner automaatti ( aika romu) hankittuna ja kaikki liitokset jo tehtyinä power- shiftiksi muutettuna, eli otin öljyohjauskanavat ulos magneettiventtiileitä varten manuaalista eteen- taakse ja 1-2 vaihtoa varten. Mutta se moottori- vaihteisto- yhdistelmä olisi ollut niin pitkä että kun rajasin koneen mitan mielessäni sopivan kompaktiksi niin ei se olisi ikinä mahtunut.. Onneksi rahaa ei siinä vaiheessa ollut mennyt, aivot korkeintaan saaneet jumppaa ja sorvi syönyt sähköä.
Sitten tosiaan työn puolesta alkoi löytyä hylättyjä proportionaaliventtiileitä, täysin ehjiä danfossin OMS ja OMV moottoreita ym. Ainoa ongelma että juuri täsmälleen sopivia kokoja on joutunut odottamaan... Mutta nyt on laitteet kotona: B&S 21 hepan 540 kuutioinen moottori, 18 kuution Rexroth säätöpumppu ( Ruotsin rautateiltä 100 euroa) 4 kpl propoventtiileitä, 2 kpl teloille 1 puomille ja 1 kauhalle. 315 kuutioisen telamoottorit, niille 400 kuutoiset vaihtoehdot. Jos työntö ei riitä, niin on vielä 400 kuution OMV:t jotka kestää niin kovan paineen että työntövoima menee yli tonnin.. Joku noista moottoreista pitää valita. Aloitan 315:sta joilla saa suurimman vauhdin.
Otan raakasti ulkonäkömallia 320 Avantista jossa on mielestäni kaikki kohdallaan ja helppo tehdä. Lopputulos ei pidäkään olla yhtä hieno, mutta mitään romuläjääkään en ala tehdä, on siinä sen verran työtä.
Kovin homma on ollut saada se toimivuus simuloitua ja laskettua, eli voimaa on löydyttävä, muuten on turha tehdä. Kun voimantarve tiedetään ( 700- 1000 kiloa pitää työntöä löytyä)
niin osat sitten sen mukaan. vetopyöräksi tulee bankun vetopyörä, halkaisija noin 375 milliä. Se tulee takimmaiseksi. Sen eteen tulee 2 kpl bankun kantopyörää, noin 400 millisiä.
Eli telasto on sitten aika pieni ja ketterä, pituus noin 1500 milliä.
tela... se teettii ajatustyötä. toin jopa bankun telan kotiin ja tutkin sen rakennetta.. rälläkän kanssa. huomatakseni ettei sitä voi ikinä liittää vaan se on sen mittainen kuin on ja piste. Sitten löysin samasta lähteestä kuin bankun telankin, yhden parin kumpi/ terästeloja, eli teräslaput ja kuljetinhihna- runko. ja samat alumiiniset pyöränohjaimet kuin bankussa, eli se on joku tehdastekoinen tela, samalla jaolla kuin bankku. Mutta kuljetinhihna- runkoa voi vapaasti lyhentää ja liittää taas. taikka onhan siinä muutama teräsnaru, mutta ainakin protoon teen liitoksen. Myöhemmin korvaan rungon uudella lujalla kuljetinhihna- nauhalla.
Rungon teko on alkanut. Otan kuvia ja liitän tänne. Tämän hetken suurin ongelma on niiden propoventtiileiden ohjaus.. ne ovat sen verran kokonaisia että niitä voi ohjata vielä sähköllä. Minulla on kaukaisesta menneisyydestä Monsun- Tison sähköiset esiohjausvivut joiden potentiometrit kestävät tuollaisen propon virran suoraan. tarvitaan vain 24 voltin syöttö. Ohjausfilosofia suoraan avantista eli eteen- taakse liikkeet ajavat teloja ja sivuliikeet puomia ja kauhaa.
Pakkanen keskeytti runkotyöt, mutta kun saan puomin jalan kasaan niin alan ottaa valokuvia.
Jatkoa seuraa....