mietojen happojen käyttö ruosteen poistoon ja puhdistukseen

Oksaalihappo kun tuli puheeksi, niin sillä lähtee kellastumat lasikuidusta tai siis sen pinnassa olevasta topcoatista. Eli jos soutuveneen pohjasta haluaa puhtaan, niin ei kun vaan raparperinlehdillä hankaamaan:).

Minä olen käyttänyt elektrolyysiä ruosteenpoistoon. Pesusoodaa (ruokasooda ei käy) vain veteen. Lisäksi tarvitaan jokin raudankappale toiseksi elektrodiksi sekä tasavirtalähde, esim. akkulaturi. Miinus kytketään puhdistettavaan osaan ja plussa toiseen raudanpalaseen.
Toimii tosi hyvin ja avaa myös jumittuneet mekanismit.

Itse harrastanut tuota samaa. Sen jälkeen vielä fosforihapossa uittaminen ja teräsharjauspesu hapossa. Hapolla lähtee se musta oksidi, mitä jää elektrolyysistä.

Aika hyvin toimii myös painepesurilla pesu elektrolyysin jälkeen ja sitten hapotus.

Elektrolyysin virtalähteenä on ollut hitsaustasasuuntaaja. Kun laittaa illalla 100A virraksi, niin aamulla höyry nousee nurkan takaa kun liemet kiehuu. :D Ei sisällä!!!! (vetyä vallan hitosti):eek:

Itse harrastanut tuota samaa. Sen jälkeen vielä fosforihapossa uittaminen ja teräsharjauspesu hapossa. Hapolla lähtee se musta oksidi, mitä jää elektrolyysistä.

Aika hyvin toimii myös painepesurilla pesu elektrolyysin jälkeen ja sitten hapotus.

Elektrolyysin virtalähteenä on ollut hitsaustasasuuntaaja. Kun laittaa illalla 100A virraksi, niin aamulla höyry nousee nurkan takaa kun liemet kiehuu. :D Ei sisällä!!!! (vetyä vallan hitosti):eek:

Oikeasti 100A?
Olen itse käyttänyt fosforihapposeosta ja noin 4A:n virtaa muutamien tuntien ajan esimerkiksi tankkien sisäpuhdistuksessa.

Tuolla yhdistelmällä on irronnut ruosteenlisäksi maalit tankin sisältä.

Kaipa se ruokasoodakin jotain tekee. Oleellista on saada veteen jotain ioneja sähköä kuljettamaan. Pelkkä vesi kun ei johda riittävän hyvin.

Kidesooda on halpaa ja hoitaa homman hyvin.

Muuan tuttu ei saanut Annitrolia Motonetistä, koska oli loppu. Bongailin sitten vaihtoehtoisia tuotteita.

IKH:lla on Wiima-tuotemerkillä 85% fosforihappoa:
http://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85--1l-laimennettava-uph001

Sitten löytyy paria korviketta. Näitä ei oikein tohdi jättää maalin alle, kun hapon seassa on jotain epämääräistä muutakin (mitä?).

Puuilossa on huussinpuhdistusainetta:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10032028

K-Maatalous myy putkilypsylinjojen hapanta pesuainetta. Hinta pakkauskokoon suhteutettuna kohtuullinen:
https://www.k-maatalous.fi/tuotteet...atalouden-pesuaineet/pesuneste-f4-robo-h-20l/

Projektiveneen vesijäähdytetty valurautapakosarja joka oli seissyt vuosia oli umpeen ruostunut jäähdytys kanavistaan, pakosarja ruuvipenkkiin ja Anitrol fosforihapot Motonetista sisään. Alkoi hirveä ritinä ja rätinä sekä turvonneiden rustelehtien paisunta aukoista, mössön kaato - vesihuuhtelu sekä uuden happopurkin kaato kanaviin jättäen vuorokaudeksi likoamaan. Jo vain aukesi räöörit! Huuhtelun jälkeen pinta jää vähän harmaaksi, eli jonkin sortin pinnoitteen happokäsittely näköjänsä tekee.

Huuhtelun jälkeen pinta jää vähän harmaaksi, eli jonkin sortin pinnoitteen happokäsittely näköjänsä tekee.
Fosforihapon jäljiltä pintaan jää kerros rautafosfaattia. Se on hyvä maalauspohja ja vaikuttaa jonkin verran hidastavan uuden ruostumisen alkamista. Hiekkapuhalluksen jäljiltä kesällä saattaa ilmestyä näkyvää uutta ruostetta jopa parin tunnin päästä. Vähän paksummalla fosfaattipinnalla olevat kappaleet voivat olla melko ruosteettomia vaikka ovat olleet ulkona pressun alla useamman vuoden.

Fosfatointi ja öljyäminen yhdessä antavat aika hyvän suojan jos kappaleita säilytetään pidempään.

Minulta löytyy vielä jonkun verran ylimäärin 85% fosforihappoa. Sipoossa, en lähettele, mutta toisinaan voi kulkea työreissujen mukana purnukat itä/ keski-suomen korkeuksille.

Kettingin jälkeen laittaa nuo putkarit likoon, nyt siis lähtökohtakuva

IMG_20190702_171536.webp

mietojen happojen käyttö ruosteen poistoon ja puhdistukseen

Ketjun otsikko tuntuu viittaavan keskiolutalkoholistin varustamiseen teräsharjarälläkällä.

Nyt on Mr Musclen vuoro, ykkösen primääri sai vahrot pintaansa, saas nährä kuis käy, annetaas muhia puoli tuntia.
IMG_20190705_182426.webp
Tasan menee pointsit Wc - ankan kanssa, tällä vahdolla tosin ihan jynssäämäti sama tulos.
IMG_20190705_184942.webp

Viimeksi muokattu:

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin