Merkittäviä keksintöjä ja tiedeuutisia

Eikait sen itse ledin kestoikä ole mikään ongelma vaan sen vaatiman elektroniikan kestävyys. Toinen on ledien mitoitus eli niitä rääkätään maksimivirralla tai jopa yli maksimin jolloin ne paistuu nopeasti pilalle, tämä vielä yhdistettynä alimittaiseen jäähdytykseen.. Taaskaan ei saanut halvalla hyvää...

Totta puhut . (tai siis oikeammin kirjoitat)
Lediketju on niin heikko, kuin sen heikoin ledi on
Haetaan liikaa valovirtaa yhdestä valonheittimestä.
Pistemäisten ledien lämpö ei ehdi johtua valonheittäjän rivoitettuun runkoon.
Välissä on vielä jokin elastinen eristekin.

Mikäli tarvitsee esim pihalle paljon valoa, on muutamat 5-10 Wattiset samassa tolpassa parempi ratkaisu, kuin yksi 50 Wattinen.

Vielä parempi olisi valaistuksen ja näkoaistimuksen kannalta tietysti se, että ne olisivat eri tolpissa tai eri seinille kiinnitettyinä
 
Joo mä jostain luin tästä aiemmin, oisko ollu Tekniikka ja talous lehti, silloin taisivat vasta enempi suunnitella tällaista.
Hieno juttu, ei se uuden automallin hitsausjigit oo mitään ihan hapoja,. jos edes osa pystytään korvaamaan ohjelmoitavilla "robottijigeillä" niin säästö on melkoinen....
 
Tuos videossa viitattiin Teslaan, mites niitten linja eroaa perinteisestä?
Tesla tekee auton kantavaa runkoa painevaluna alumiinista. Tällä hetkellä kai luokkaa puolet autosta, mutta ajatus on isompaan päin.

Hommaan tarvitaan helvetillisperkeleellisen iso kone. Valupaine tuottaa (koska hydrauliikka pätee tässäkin) valtavia voimia ja siksi kone on kokoa GIGA.
 
Tuosta poiminnasta jos haluaa videoita katsella, niin Bin Picking on teknologia nimeltään.
"Yksinkertainen esimerkki on vaikkapa laatikko, jossa on osia menossa hitsaukseen. Konenäön avulla osien ei tarvitsisi olla laatikossa enää tietyssä järjestyksessä. Konenäön avulla robotti voi poimia oikeat osat ilman ihmisen apua."

 
Vielä kun keksivät ropotin joka tekee uusia ropotteja , niin saadaan kaikki lomailla vaan.
Senkun istuskelee rantasaunan kuistilla ja katselee , kun ropotti soutaa ja toinen kokee verkkoja .
Vaan kyllä niille pitää sellainen sanavarasto saada että kuuluu kotoisasti järveltä " souda hullu , hullu huopaa " ja paljon kirosanoja väliin .
Muutoin ollaan menty liian pitkälle kehityksessä .
 
Vielä kun keksivät ropotin joka tekee uusia ropotteja , niin saadaan kaikki lomailla vaan.
Senkun istuskelee rantasaunan kuistilla ja katselee , kun ropotti soutaa ja toinen kokee verkkoja .
Vaan kyllä niille pitää sellainen sanavarasto saada että kuuluu kotoisasti järveltä " souda hullu , hullu huopaa " ja paljon kirosanoja väliin .
Muutoin ollaan menty liian pitkälle kehityksessä .
Ja joisvat viinaa veneessä sekä tappelis ja yks ropotti tilaa lanssia ja toinen polliisia ..
 
Ja joisvat viinaa veneessä sekä tappelis ja yks ropotti tilaa lanssia ja toinen polliisia ..
Tuosta tuli mieleen , että tämä tulevaisuuden näkymä ei ole ihan puppua .
Ihan alkuun ovat keksineet ja valmistaneet Robo-Coppeja .
Ottavat varman päälle turvallisuus ensin systeemillä .
Magneettionkikin on jo markkinoilla . Pääsee naaraamaan ..
 
Tuosta poiminnasta jos haluaa videoita katsella, niin Bin Picking on teknologia nimeltään.
"Yksinkertainen esimerkki on vaikkapa laatikko, jossa on osia menossa hitsaukseen. Konenäön avulla osien ei tarvitsisi olla laatikossa enää tietyssä järjestyksessä. Konenäön avulla robotti voi poimia oikeat osat ilman ihmisen apua."
Soon nääs sama kun meikäläiset, löydetään miljoonalaatikosta sopivaa osaa ilman ihmisen apua.
 
kun ropotti soutaa ja toinen kokee verkkoja .
Vaan kyllä niille pitää sellainen sanavarasto saada että kuuluu kotoisasti järveltä " souda hullu , hullu huopaa " ja paljon kirosanoja väliin .
upload_2023-5-30_14-42-20.webp
 
Tämä juttu on jo viiden vuoden takaa, mutta osui silmiin vasta nyt.

Marshall Medoff on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Hän oli ilmeisen poikkeuksellinen amatöörikeksijä vailla minkäänlaista kemian alan koulutusta. Tinkimättömällä asioihin paneutumisella ja vuosien puurtamisella hän ratkaisi, miten selluloosaa voi käsitellä niin, että siitä saadaan sokerit ”irti”.

Konekäännetty CBS Newsin juttu:


60 Minutes ohjelman jakso, jonka lopussa juttu aiheesta:

 
Mielenkiintoinen video syvälle sukeltamisen haasteista.

Tällä hetkellä syvällä käytetään yleensä Trimix-hengityskaasua, jossa on heliumia, happea ja typpeä. Seossuhde riippuu siitä, mihin syvyyteen on tarkoitus mennä ja kaasua jouduttaneen vaihtamaankin välillä sukelluksen aikana.

Heliumia käytetään korvaamaan typpeä. Typpi on narkoottista paineen kasvaessa ja syvemmällä myös liian raskasta hengittää (tiheys). Kuitenkin sitä tarvitaan kaasussa hieman, sillä narkoottisuus ei ole pelkästään paha asia.

Suurin Trimixillä suhteellisen turvallisesti saavutettava syvyys lienee jossakin 250m nurkilla. Syvemmällä kaasun ominaisuudet eivät ole suotuisat, eikä seossuhteen muuttaminen oikein auta.

Videon sukelluksessa kokeiltiin seosta, jossa oli 3% happea, 67% heliumia ja 30% vetyä. Laskennallisesti se voisi toimia 300m syvyyteen asti. Videolla kerrotussa sukelluksessa sitä kokeiltiin 230m syvyydessä.



Wikipedian mukaan syvemmällekin on sukellettu, mutta oletan noiden ennätysten olevan melkoisen poikkeuksellisia.

 
Mielenkiintoinen video syvälle sukeltamisen haasteista.

Tällä hetkellä syvällä käytetään yleensä Trimix-hengityskaasua, jossa on heliumia, happea ja typpeä. Seossuhde riippuu siitä, mihin syvyyteen on tarkoitus mennä ja kaasua jouduttaneen vaihtamaankin välillä sukelluksen aikana.

Heliumia käytetään korvaamaan typpeä. Typpi on narkoottista paineen kasvaessa ja syvemmällä myös liian raskasta hengittää (tiheys). Kuitenkin sitä tarvitaan kaasussa hieman, sillä narkoottisuus ei ole pelkästään paha asia.

Suurin Trimixillä suhteellisen turvallisesti saavutettava syvyys lienee jossakin 250m nurkilla. Syvemmällä kaasun ominaisuudet eivät ole suotuisat, eikä seossuhteen muuttaminen oikein auta.

Videon sukelluksessa kokeiltiin seosta, jossa oli 3% happea, 67% heliumia ja 30% vetyä. Laskennallisesti se voisi toimia 300m syvyyteen asti. Videolla kerrotussa sukelluksessa sitä kokeiltiin 230m syvyydessä.



Wikipedian mukaan syvemmällekin on sukellettu, mutta oletan noiden ennätysten olevan melkoisen poikkeuksellisia.


Norjassa vissiin sukelletaan saturaatiosukelluksia sinne 250m paikkeille öljykentillä. Eli saturaatiossa on se idea että sukeltajat asuvat painekammiossa sen 2-3 viikkoa koska vereen ei liukene kaasuja määräänsä enempää eli ovat tavallaan koko ajan sukelluksissa. Dekompressio kestää sitten sen vuorokauden verran.

Tuostahan maksetaan kohtalainen korvaus mutta vissiin pitkän ajan vaikutukset on vielä vähän tuntemattomia ja joskus ainakin oli juttua että saattaa tulla luuytimen kuolema mikä sitten vaatii kantasolusiirron.
 
Avataanpas vielä vähän tuota hapella sukeltamista. Puhtaalla hapella sukellettaessa riskinä on happimyrkytys osapaineen kasvaessa, johtaa tajuttomuuteen ja nesteen kertymiseen keuhkoihin pitkässä altistuksessa eli happihoidossa. Raja on yleensä 0.6 eli 6m syvyys mutta usein käytetään 0.4 rajaa.

Tämän vuoksi happea pitää sitten vähentää syvällä ja avoimen kierron laitteilla on käytännössä eri seoksia eri syvyyksiin. Suljetun kierron laitteissa laite lisää happea kiertoon ja poistaa co2.

Syvemmällä eli n 25m jälkeen typpi muuttuu narkoottiseksi eli menee päähän. Se ei ole semmoinen känni mutta heikentää suorituskykyä. Ja vaikkapa märkkärillä Hossassa 33m syvällä pimeässä voi olla ihan hauskaa..

Eli itellä on taustalla cmas p3 ja nitrox gas blender niin jonkin verran on tullut asiaa opiskeltua. Mutta 10v ollut taukoa kun selkä meni niin voi puhua läpiä päähäni. :)
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös