Merkittäviä keksintöjä ja tiedeuutisia

Tämä kuuluu myös tähän kategoriaan:

"Kalifornian yliopiston kemian laitoksen tutkijat ovat onnistuneesti kehittäneet itsestään korjautuvan materiaalin, jota voitaisiin käyttää esimerkiksi älypuhelinten näyttölaseissa."

http://www.mtv.fi/lifestyle/digi/ar...-naytto-voi-pian-korjata-itse-itsensa/6377702

Hieno keksintö varmaan mutta ite suosisin, jos vain olis mahollista laminoitua lasia, jonka voi ite vetää tiivisteen sisään narun/sähköjohon avulla :)
 
Nyt kun edes saataisiin kuluttajien saataville ne edes 20% hyötysuhteen omaavat ledit. Kaupanhyllyllä olevat on 7-10% hyötysuhteella toimivia.
 
Tietyissä kohteissa käytettäessä on parempi mitä huonompi hyötysuhde, eli lämmöntuotto suurempi. Esin talviaikaa kuorkkien ja perävaunujen takavalot.
Mitä heikompi lämmöntuotto, sitä heikommin myös kertyvä lumipölly sulaa takavalojen klaseista pois .....
 
Lämmitys takalamppuihin laseihin kun kerran ne peileihinkin saa kivuttomasti ja ledit valonlähteiksi.
Polttimot aiheuttaa vain turhaa työtä.
 
Lämmitys takalamppuihin laseihin kun kerran ne peileihinkin saa kivuttomasti ja ledit valonlähteiksi.
Polttimot aiheuttaa vain turhaa työtä.
Kylä niitä ledejäkin menee pimeeksi, tänäänkin katselin tukkirekan perävaunia jossa oli 7 lediryhmää perässä kummallakin puolella ja joka ryhmästä oli useempi ledi pimeenä...
 
Joo, polttimoita saa vaihtaa mutaman tuhannen välein. ;)

Töivalot ledillä menee vaihtoon 10 000h tienoolla. Ei siksi että sammuvat vaan valoteho on tippunut kolmannekseen.
 
Mulla noista liiketunnistimella olevista ledivaloista kuolee virtalähteet nyt jo 2 moista odottamassa jatkojalostusta.
 
Eikait sen itse ledin kestoikä ole mikään ongelma vaan sen vaatiman elektroniikan kestävyys. Toinen on ledien mitoitus eli niitä rääkätään maksimivirralla tai jopa yli maksimin jolloin ne paistuu nopeasti pilalle, tämä vielä yhdistettynä alimittaiseen jäähdytykseen.. Taaskaan ei saanut halvalla hyvää...
 
Jotain merkittävää on tässäkin. Googlen tekoäly on opetellut kävelemään yritys- ja erehdys-menetelmällä.

 
Kosmologit ovat ihan mehuissaan kun pääsivät havainnoimaan neutronitähtien yhtymisen monella eri tavalla.

Nyt ovat sitä mieltä, että viimein on selvitetty, mistä kulta ja platina ovat peräisin. Näiden alkuaineiden syntyyn neutronitähtien törmäyksessä on juuri sopivat olosuhteet.

Tässä jotain asiasta (eng): https://www.vox.com/science-and-hea...ational-wave-neutron-star-merger-gold-alchemy

https://www.avaruus.fi/uutiset/tahd...-tormays-havaittiin-painovoima-aalloilla.html

https://tekniikanmaailma.fi/tiede/g...iedotustilaisuus-alkaa-seuraa-suorana-taalla/
 
"Kultaa ja platinaa syntyi 10 maan verran"

Voin kuulla miten ahneet pakkaa kapsäkkejään lähtiessään vuolaisemaan edes yhden läänin verran puhdasta kultaa:)
Reissumiestä tosin pakattava ja vanikkaakin kosolti mukaan
 
Eli tu tapahtunut tapahtuma on ollut ihmiskunnan historiaa ajatellen jotain XXXXX kertaa aikaisemmin ? Eli ennen jurassikkeja ja paljon ......
Josko ihmiskunnan hitoria olisi vaikka 50.000 vuotta alkuihmisistä, niin .....

130.000.000 valovuotta olisi jaettuna 50.000 vuotta = 260 ihmiskunnan historian kestoa...... Ja ton matkan kulkeiminen nykyvälineillä kestäisi ????? ( riittääkö miljardi ??? ) vuotta
 
Kullankaivajille on vallan mieluisaa, että tuollaisia yhteenkopsahduksia on tapahtunut jo hyvissä ajoin ennen maapallomöykyn kasaan kertymistä.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös