Lumilinko on hyvä keksintö

Viestiketju:
Lumilinko on hyvä keksintö

Kyllä piha pitäis olla suunniteltu siten, että on läpiajettava, tai jonkinlainen silmukka ja lumet voi lingota vapaasti vähintään yhdelle puolelle.
 
Kyllä piha pitäis olla suunniteltu siten, että on läpiajettava, tai jonkinlainen silmukka ja lumet voi lingota vapaasti vähintään yhdelle puolelle.

Jos ite itelleni tekisin niin joku Saukkolan EK olisi talon ympärillä tai vähintäänkin kuin Pölhölä-elokuvassa, että rakennetaan ympärille tie mikä on spiraali.

Vaan enpä oo ees syntynyt kun tää talo on rakennettu, niin valitusoikeutta ei oikein ole. Ja jos valittaa pitäs niin horsmalle varmaan pitäs rupatella.
 
Kyllä piha pitäis olla suunniteltu siten, että on läpiajettava, tai jonkinlainen silmukka ja lumet voi lingota vapaasti vähintään yhdelle puolelle.
Ehkä nykyaikaisemmassa paikassa .... Mut jos aatellaan, mitä kalustoa yms oli esim -40 luvun lopulta -> -50-60-70 luvuilla käytössä .....
 
Ikinä en ole vielä mitään konevoimalla toimivaa kokeillut lumitöissä. Sen verran pienet alat ollut aina tehtävänä. Eilen kun kolailin pihan, kuistin ja kolan levyisen käytävän talon ympäri, niin 1,6 km tuli SportsTrackerin mukaan matkaa.
1000005092.jpg
 
Eli kukkapenkit, ym. on sijoitettu vääriin kohtiin. Jos meillä tulisi rajoituksia lumitöiden teosta traktorilla, saisi rajoitusten antaja ihan itse vaikka teelusikalla tehdä lumityöt, kunhan ne olisi tehty lumisateen jälkeen eikä polannetta synny.
No en nyt osaa paljon valittaakaan. Piha on kuitenkin mahtava istutuksineen ja on voittanut pihakilpailunkin kauniimpana pihana, vaikka ei edes osallistunut kilpailuun. Lumityöt tekee emäntä pihassa ja se on kuin veistos taidetta. Jokainen käytävä ja ajotiet ovat huippusiistejä. En minä terapiatraktorillani sellaista jälkeä saisi aikaan. Joskus harvoin jeesaan isompien lumimäärien kolaamisessa, mutta hyvin harvoin. Täällä isompi tie aurataan pyöräkuormaajalla, mutta sekään ei saa ajaa pihan kautta, vaikka kuski on ammattilainen.
Nuo lumityöt on kuitenkin vain joku prosenttiosuus siitä, mitä pihan hoito edellyttää muilta osin. Ehkä sitten joskus muutetaan koko piha sepelille, kun ei enää jaksa.
 
Traktori on siitä etevä, että sillä voi peruuttaa. Minulla 7 erikokoista pihaa putsattavana, osan vetelen lingolla noutaen ja puhallan lumet muualle. Muutama onkin tästä syystä halunnut minut lingon kanssa, ei tule kauheita lumikasoja minnekään. Ja on nopea! Auraan mainitut pihat ja päälle 20km teitä alle neljään tuntiin.
 
Stiga ST 5266 P, tekeekö mitään? Tuttava kysyi kiinnostaisiko ostaa vähän käytettynä tuollainen? Itse hoitavat mieluummin traktorilla ja mönkkärillä piha- alueen lumet.
Itselle lumilinko passaisi kun olen tähän saakka kolalla ja lapiolla hoitanut lumityöt.
Iso tontti mutta aurattavaa vähän, pihatietä 50 metriä ja parit polut.
 
Stiga ST 5266 P, tekeekö mitään? Tuttava kysyi kiinnostaisiko ostaa vähän käytettynä tuollainen? Itse hoitavat mieluummin traktorilla ja mönkkärillä piha- alueen lumet.
Itselle lumilinko passaisi kun olen tähän saakka kolalla ja lapiolla hoitanut lumityöt.
Iso tontti mutta aurattavaa vähän, pihatietä 50 metriä ja parit polut.
Jos saa halvalla, niin mikä jottei, luulisi tuollaseen stiigaan osia saavan tarvitessa ja lämpökahvat kiva lisuke jos käet palelee, uusi näkyi 1900 alle maksavan.
 
Vanhanaikainen pihapiiri jos on kuten minulla rakennuksia ringissä, niin aika vittumaista on lingota perästä käveltävällä mallilla.
 
Vanhanaikainen pihapiiri jos on kuten minulla rakennuksia ringissä, niin aika vittumaista on lingota perästä käveltävällä mallilla.
Koulukaverin kotipaikka on kans niin vanha että on likimain entivanhainen "susipiha", joskus 30-40 luvulla yhden aitan on purkaneet että sopii autolla ja traktorilla pihaan. Jo koulupoikana kaveri manaili sitä auraamista, kun lumi pitää sieltä pihasta saada ulkopuolelle kokonaan, ennen ei ollu niin tarkkaa, lapioitiin vaan polut, muttä jos silloin yli 50 vuotta sitten alkoivat pitämään koko pihaa puhtaana.
Lingolla vedetään lumi pihasta ulkopuolelle ja lingotaan pöpelikköön...
 
Koulukaverin kotipaikka on kans niin vanha että on likimain entivanhainen "susipiha", joskus 30-40 luvulla yhden aitan on purkaneet että sopii autolla ja traktorilla pihaan. Jo koulupoikana kaveri manaili sitä auraamista, kun lumi pitää sieltä pihasta saada ulkopuolelle kokonaan, ennen ei ollu niin tarkkaa, lapioitiin vaan polut, muttä jos silloin yli 50 vuotta sitten alkoivat pitämään koko pihaa puhtaana.
Lingolla vedetään lumi pihasta ulkopuolelle ja lingotaan pöpelikköön...
Näinhän se on tehtävä, lingolla vedetään tielle josta puhaletaan pöpelikköön.
 
Näinhän se on tehtävä, lingolla vedetään tielle josta puhaletaan pöpelikköön.
Tuolla tyylillä on vaan oltava helkutin korkea ja painava linko, ettei tule polannetta. Ei millään Eskolla onnistu. Vähintään kun on korkeutta ja 700 kg, mielummin tonni painoa, niin saattaa onnistuakin. Eskolla nousee linko irti maasta kahden metrin jälkeen, jos ei ole puhallus päällä.

Ehkä näkisin etukuormaimen ja siipilumikauhan tuollaisessa paikassa toimivana ratkaisuna, jos on pihapiirin ulkopuolella peltoa mihin läjittää lumet. Mielummin vielä joku pieni linkkukone, vaikka Wille, kauhan käyttäjänä.
 
Vedetään 2,delle eri tielle ja polanetta tulee säästä riipuen, puhallutus sisäpihoilla on mahdotonta.
 
Hyvä konsti, kunhan on vehkeet millä onnistuu. Itselläni ei ole.
Mulla onnistuu lingolla kaksikin eri reittiä konehallin ja kuivaajan ympäri vetämään että pidempikin viljanhaku yhdistelmä mahtuu kulkemaan. Myös tuvan edestä tielle saa lingottua pihakujan. Onneksi lingossa vaikka pieni Leppä 250 onkin niin sen reikäterillä saa hyvin pidettyä polanteen poissa. Tuota pihasaunan polkua joka nurmikolla menee tarvii perässä käveltävää. -40-50 luvulla tehtyjen rakennusten väliin kun ei nyky linkokalustolla ole ole mahdollisuus mahtua.
 
Mulla onnistuu lingolla kaksikin eri reittiä konehallin ja kuivaajan ympäri vetämään että pidempikin viljanhaku yhdistelmä mahtuu kulkemaan. Myös tuvan edestä tielle saa lingottua pihakujan. Onneksi lingossa vaikka pieni Leppä 250 onkin niin sen reikäterillä saa hyvin pidettyä polanteen poissa. Tuota pihasaunan polkua joka nurmikolla menee tarvii perässä käveltävää. -40-50 luvulla tehtyjen rakennusten väliin kun ei nyky linkokalustolla ole ole mahdollisuus mahtua.
Lingon korkeus ja paino merkkaa terää enemmän. Matalan ja kevyen lingon sisään pakkautuva lumi nostaa ylös, niin ei siinä auta mikään terä, kun se ei yletä tien pintaan.
 
Lingon korkeus ja paino merkkaa terää enemmän. Matalan ja kevyen lingon sisään pakkautuva lumi nostaa ylös, niin ei siinä auta mikään terä, kun se ei yletä tien pintaan.
No joo. Mulle riittää että max. kymmenen metriä on tarvis ilman pyöritystä vetää ja hyvin on riittänyt.
 
Hukilla onnistuu lumen vetäminen muualle puhallettavaksi. Koskaan ulosottoa pysäytä, vaan hydrauliluukut kiinni, avaus sitten kun voi päästää lumen lentämään.
 
Hukilla onnistuu lumen vetäminen muualle puhallettavaksi. Koskaan ulosottoa pysäytä, vaan hydrauliluukut kiinni, avaus sitten kun voi päästää lumen lentämään.
Onkin hieman eri luokan linko, kuin nämä pienet vuosikymmeniä vanhat, mitä yhden pienen pihatien linkoamisessa pikkutraktorin perässä monella on. Ja vaikka uudenkin ostaisi, niin harva pihan linkoamiseen kymppitonnia sijoittaa.
 
Ei tarvi mennä kuin 30-40+ vuotta taakkeppäin, niin paljon on sen ikäluokan kevyehköä linkoa monissa paikoin nykyään vielä käytössä, + ne jotkin kyläseppien -60/70 luvun tekeleet .....
 
Takaisin
Ylös