Lisäkaukovalot

Kyllä pitää valoja olla riittävästi. Lisävaloja pitää olla. Isoja ja pyöreitä.
Ja lähivalot voi ihan huoletta kahdentaa, ei nää nykyiset suikkapäät niitä älyä kun ottaa sulakkeen pois.

Aikoinaan muistelen olleen juttua jostain hirvipilli kehitelmästä, jonka olisi pitänyt säikyttää elukat pois edestä.
Muistaako muut vai taasko olen unta nähnyt?

Jos sen hirven näkee tieuralla 300 metrin päästä, auttaa kyllä näkemään sen hirven vaikka ei olisi edes tarvetta koska silloin se hirvi kerkiää mennä tien yli, jos se tulee puskasta 50 metrin päästä, tai lähempää, ihan sama.
Eikö tässä käsitelty kiilan leveyttä?

Aiemmin oli pari lenkkeilijää aina töihin kulkumatkalla satunnaisesti ja kummallakaan ei muita heijastimia kuin siinä kiiluvassa otsavalon pannassa. Tosin koettivat kuulema kerätä vaan vaaratilanteita että sais valittaa eteenpäin.
Ihan oli niidenkin takia valot tarpeen.

Ja toisekseen kun niitä saa laittaa ni laitan vaikkei paljoa olis tarvettakaan. :)

Eivät toimi. Mun eteen yritti hirvi pilleistä huolimatta, kahdesti.
Olitko tuollaisiin haksahatanut? :)
Aikoinaan oli autoissa myös maadoitusnauha auton alla. Ryssänmaalla kai vieläkin Ladoissa. Magneetti tietysti polttoaineletkussa tuomassa säästöä ja kojelaudalla ionisaattori parantamassa ilmanlaatua. Siis se pieni muovinen siimanpätkä kojelaudalla purkissa.

Ai niin, tässä piti jutella lisävaloista.

Viimeksi muokattu:
Jos sen hirven näkee tieuralla 300 metrin päästä, auttaa kyllä näkemään sen hirven vaikka ei olisi edes tarvetta koska silloin se hirvi kerkiää mennä tien yli, jos se tulee puskasta 50 metrin päästä, tai lähempää, ihan sama.
Niitä kun voi tulla useampi peräkkäin.

Kolme kertaa on hyvät valot pelastanut minut hirvikolarilta, kerran on hipassut ja kerran oon ollut ensimmäisenä hirvikolaripaikalla. En haluaisi nähdä toista...

Niitä kun voi tulla useampi peräkkäin.

Kolme kertaa on hyvät valot pelastanut minut hirvikolarilta, kerran on hipassut ja kerran oon ollut ensimmäisenä hirvikolaripaikalla. En haluaisi nähdä toista...
Jeps, siihen ensimmäiseen ei välttämättä kerkee reagoimaan mitenkään vaikka kuinka hyvät valot olis jos ihan eteen sattuu, mutta hyvin useinkin niitä tulee useampia ja jos niillä hyvillä valoilla on sen ensimmäisen nähnyt kauempaa niin kerkee hidastamaan.
Kerran olen ihan päivänvalossa hirveen törmännyt ja ei siinä paljoa mitään ehtinyt kun oli yhtäkkiä puskasta edessä, no kerkes siinä hieman jarruttamaan, että kyllä tuossa Liukunavan sanomisessa perääkin on vaikka eri mieltä moni ollut.

Reilu vuosi sitten tuli pieni osuma hirven kanssa, molemmat osapuolet jatkoi matkaa omin avuin. Kerran olen päätynyt auton kanssa ojan pohjalle hirveä väistäessä. Nämä sattui valoisaan aikaan.

Ainakin kerran on hyvät valot pelastanut melko todennäköiseltä hirvikolarilta, ja kerran peurakolarilta. Varsinkin tuo ensimmäinen säikäytti, ja sen jälkeen hommasin vanhemmille ja siskolle lahjaksi lisäpitkät autoihin.

Hirvi onneks käyttää valkoisia sukkia Lenitan räyhäämisestä huolimatta, ne sukat näkee valoissa kauempaa vaikka loput hirvestä on paremmin naamioitunut,

Hirvi onneks käyttää valkoisia sukkia Lenitan räyhäämisestä huolimatta, ne sukat näkee valoissa kauempaa vaikka loput hirvestä on paremmin naamioitunut,
Joo kerran kävi niin että ajaessa ihmettelin että mitä valkoista tuolla metikön puolella heiluu ja emäntä huusi että hirvi! -en ollut silloin vielä oikein tiedostanut että hirvellä on huomio sukat.

Eka kerran tänä syksynä tarvitsin lisäpitkiä, kun lintuja pomppi tienreunamilta ilmaan. Ajo nopeuskin täytyi pudottaa 60km/h

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin