Kourakuormainta traktoriin

Viestiketju:
Kourakuormainta traktoriin

Marttila

Kansalainen
Liittynyt
7 Lokakuu 2017
Viestit
5
Haaveissa olis hankkia noin 30Ha metsä ja reilu 10Ha pelto tiluksillle todennäköisesti traktorin päälle kuormainta.
Pääasiassa ajo tulisi olemaan polttopuu rangan, risujen, sahatukin, ojienperkuuta, maan, kivien ja pientä kuivalannan ajoa
Etukuormain konetta talossa ei ole eikä oikein innostustakaan hankkia sellasta ja omastamielestä tupella oleva kuormain olisi monikäyttöisempi itsellä.
Asioita jotka askarrutavat hankinnassa.
-Tuppi sovite. Kolmelta aktiivi käyttäjältä olen kysellyt jaken tuppisovitteista ja kaikki ovat kertoneet että niin hankala on ottaa pois ja laittaa takaisin tuppeen että traktorilla ei enää muuta tehdä kuin kuormain töitä eikä kuormainta oteta pois päältä muutakuin mahdollisen remontin takia. Onko tähän joku parempi ratkaisu olemassa esimerkiksi erilaiset tupet tai jotakin muuta millä asian sais hoidettua helpommin?
-Tuppisovitteen hinta. omistajan mukaan tuppisovitteet maksavat 6000srj valtraan yli kymppitonnin eikä hän pitänyt hankintaa edes hyvänä vaan olisi kuulemma tyytynyt kiinteään sovitteeseen. Onko todellakin näin että pelkkä sovite maksaa yli kympin ja siihen sitten kouran kannatin keulaan ja akseli lukko päälle. Niin kilpailtu ala että vaihtoehtona on ostaa uusi Jake tai käytetty Jake? Itsekkin voisi hitsata sovitteen mutta mistä malli jos yhtään tyytyväistä tuppisovitteen omistajaa ei ole?
-Kuormaimen koko. Ajatuksena oli että kuormain olisi noin 7metrin ulottuvuudella mutta nostopuomi tarvitsisi olla alle 3metriä pitkä parempi olisi lähempänä 2.5metriä tämä johtaa siihen että vaihtoehdot ovat aika vähissä kun suurin osa käytetyistä ovat traktorin mittaisella nostopuomilla ja yhdellä jatkolla. Ainut mitä on vastaan tullut niin kronoksen 5000 on kahdella jatkolla ja nostopuomi inhimillisen mittainen muita merkkejä en tiedä noin 7m luokassa mitä käytettynä on tarjolla. MUTTA
Nyt koko pakkaa sekoitta se että kone tarvitsisi olla mahdollisimman näppärä, kevyt sekä pieni. Rangan ajoa ja ensiharvennusta pääsee ajamaan enemmän jos haluan.
talon ykkös koneeksi on hankittu 7840 kutos ford joka käsittääkseni olis aika sopivan kokoinen tuohon 7metrin luokkaan missä on tuplajatkeet, mutta jos tuppi jumppa on aina sen 3H mitä kertovat niin hommassa ei ole järkeä. Toinen on se että nyt metsästä tulee yleensä juontokouralla tuotua noin 3-5 kuutiota puuta viikonloppuna päivässä. Tämän kun muutta kuormain kärry pakettiin niin menee minun mielestäni kutosmoottorilla tervestein ajoon, mutta sitten taas taitaa joku 1800 patu jonkun pienen traktorin päällä aika toivoton noissa muissa osa aluessa mitä koneella olis tarkoitus tehdä.

Mikä olisi sopiva traktorin kokoluokka ja kuormaimen koko kyseiseen puuhasteluun kun hakusessa olis sellanen yleiskone?
Kiva olis myös kuulla minkä kokoista ja painoista traktoria löytyy minkäkin kuormaimen sovitteista
Varmuuden vuoksi ilmoitan että nämäkin rahat vois käytää paremmin ja huonommin.
 
Hyvällä tuurilla löytää lähiseudulta samalla rahapanoksella käytetyn metsätraktorin. Tosin metsäpalstat oltava lähellä ja on suotavaa osata ainakin pienet remonttihommat. Meillä on näin menty noin 30 vuotta.
 
Oma tekemät sovitteet irtoo kyllä 2-3min. Nykyään vie vähän enämmän aikaa, kun takalasissa ei toistaiseksi vielä ole pikalukitusta, venttiilipöytä nostettava ja laippasovite. Nykyään pudotan kuormaimen vanhan lavakärrin päälle. Ennen oli hydrauliset jalat kuormaimessa, niin jalat vaan maahan 2kpl tappeja irti, sitten vaan ajat tupet irti. Letkut irti ja paanalle. Venttiilipöytä oli siis kiinnitetty tuppirunkoon siten, että se tuli raollaan olevaan ikkuna-aukkoon sopivasti. Samanlaisen kiinnikkeen rakennan nykyiseenkin, kun ennätän, mutta ikkunaan teen pikalukituksen, niin ei tarvitse jättää ikkunaa raolleen. Jakesta ei kokemusta.
Kiva tuolla on kaikkea nostella, kun raktorista kuormain kiinni. Laippasovitteitten myötä ei enää kuormainta tule irroitettua, kun lingot, pilkekoneet ym mahtuu kuormainpäällä paikalleen. Minulla tosin mf 175 ja patu 515 yhdistelmä. Sähköesiohjaus tietty helpottaa vielä asiaa, jos ei tuppirunkoon tee venttiilipöydän telinettä. Nykyään tahtoo 15min mennä irroitus homissa, kun ikkuna ja venttiilipöytä vie oman aikansa, Mutta ennen irtosi tosiaan alle 5 minuutissa. Aisalle kuormaimen ehkä laittaisin, jos pelkkään puunajoon tulisi, Mutta se monikäyttöisyys huononee selvästi. Lisävarusteena minulla on sora ja rehukahmarit.
 
mfft onko fergussa sovite ns. kuorma-auto malli että menee rhs putket ristiin ja sitten lukitaan tapilla vai onko jaken veitsi tyyppinen ratkaisu? kuormain on ilmeisesti 6m ulottuvuudella niin onko ferguson lisäpainotettu vai riittääkö omamassa kuormaimen käyttöön?
 
Hyvällä tuurilla löytää lähiseudulta samalla rahapanoksella käytetyn metsätraktorin. Tosin metsäpalstat oltava lähellä ja on suotavaa osata ainakin pienet remonttihommat. Meillä on näin menty noin 30 vuotta.
remontti hommilla itseni tällä hetkellä elätän niin se ei olisi varsinaisesti ongelma mutta osasaanti ja siirtoajot ei onnistu kyseisellä paketilla
 
Jos kädentaitoo riittää, niin tee itse sovitteet. Pari viikkoa meni, sovitteita tehdessä ja rahaa noin 500€.
Tässä kuvia sovitteista:
https://1drv.ms/f/s!ArnbWURl2cxLgR-hfu0V6OMQ56jF
Etsin sinulle parempia kuvia koneelta, kun ennätän. Itsellä tuo kuormain on asennettu melko ylös sen takia, että jää nostolaite vapaaksi. Vergussa on pyörät levitetty, niin se tukevoittaa raktorin sivuttais suunnassa riittävästi. Tokihan se hytkyy, mutta ei se herkkä ole kaatumaan. Painoa en ole lisännyt, kun keulaan. Keula pomppii vielä, mutta sinne on tulossa radio-ohjatta hyd vinssi ja lisää painoa. Vinssikin on jo hommattuna, mutta vielä ei ole ennättänyt rakentamaan keulaa uusiksi. Tämä on aika pienellä budjetilla rakennettu yhdistelmä. Olen ajatellut asian niin, että polttopuut, sahapuut, pienet harvennukset ja tuulenkaadot ajan omalla kalustolla, kun jonkinmoisen koneen tarvitsen lingous ym hommaan. Loput saa tehdä hienommat koneet. Vergu on perintökalu, niin sen takia tuohon rakennettu! Talvella tulee metsähommat tehtyä, niin olen reellä puut ajanut. Yllättävän monipuolinen kone on pieneen puuhasteluun. Jos päivänkin puita ajaa, niin pitkä on pino tienvarressa. Koneella on tehty puun/risun ajoa, Rakennuksen sisätäyttöjä, kattotuolien nostoa, Terassin pohjia, Rumpun päitä puhdistettu, Klapia ym kuormattu ja kiviä siirrelty. Hintansa on jo hankkinut takaisin. Pyörivä penkki on ehdoton, jos meinaa vieraalle ajella, Muuten on kuormaimen käyttö sen verran tympeetä, että omissakin puissa on tekemistä.
 
Älä ainakaan ala kaivinkoneena käyttämään.
 
Kuvat ois kiva, jos näkyis ilman kirjautumisia.
 
Kaverilla Zetkassa Jaken 600 tuppisovite ja Patruuna 866 kuormain omalla hydrauliikalla ja hydraulisella esiohjauksella. Irrotuksessa menee noin puoli tuntia ja paikalleen laitossa aavistuksen kauemmin. Zetkan numeroita en muista mutta neloskoneella ja painaa n. 4 tonnia.

Itsellä 655 Valmetissa omatekoisessa Patun tyylisessä tuppisovitteessa vanha Cranapin kuormain, ehkä 5010. Ulottuvuutta yhdellä jatkolla vajaa 7m. Tuohon tuli tupet ja puukot valmiina, jäivät naapurin isännällä joutilaiksi. Puukkojen päälle hitsasin 40 mm levystä pukin kuormaimen alle. Tässä hydraulisesti esiohjattu venttiilipöytä on traktorissa kiinni, letkut pikaliittimillä, pulttikiinnitteiset seisontajalat. Tässä menee irrottaessa puolesta tunnista kolmeen varttiin, vähän miten tiukassa kiilat sattuu tupissa olemaan. Asennus yleensä vartista puoleen tuntiin.
20171009_180622.jpg
20171009_180647.jpg
 
Tänään seisoskelin vammas kaivurin vieressä. Alapäässä oli kaivurissa pysty hahlo ja rungossa tappi ja yläpää oli kiristetty päin runkoa ns pitkällä pinnapultilla josta kirposi ajatus että miten mahtaisi kestää vähän samanlainen kiinnitys mutta korvaisi yläpään pultit kahdella vanttikiristimellä mahtaisiko kestää 7.5m kourakuoraminen? http://www.ikh.fi/fi/vanttikiristin-20t--hampurimalli--hv20
 
Työkuorma 5T ..... Aika äkkiä 7.5m varrella saa reilun metrin pystytolppaan suuremman rasituksen ......
 
Minulla on tuppisovitteela Ukkomestari BM Volvo T600:sen perässä. 120*120*5 runko traktorin sivuilla ronkkien alla keulaan asti, ja kaivurissa 100*100*12 rhs "pistimet" mitkä menee rungon sisään noin metrin. Aisojen väsissä on 25mm levystä leikattu kappale, jossa keskellä reikä, josta vetokoulla saa kiinni. Vetokoukku pitää tupet paikoillaan pituussuunnassa. Kaivurin runko kiinnittyy "pistimiin" niillä omilla kiila+pultti systeemeillä, mitkä sallii pienen elämisen. Ylätuet on normaalit Ukkomestarin omat, tai ne putkea alunperin, tein itse 50*50*5 rhs:stä, etupäässä 30mm pultti ja mutterilla kiinnitys, takapäässä Ukkomestarista leikatut vetovarsien päiden oloiset pallonivelet, jotka kiinnittyvät kaivurin runkoon alkuperäisestä kohdasta alkuperäisillä 25mm tapeilla. Puolituntia kestää kiinnitys perään, suurin osa ajasta menee hydrauliikan parissa. Tämä on kestänyt 2005 vuodesta kaivella ehkä noin tuhat tuntia. Tänäpäivä ehkä tekisin uudempien Lännen-kaivureiden tyylisen kiinnityksen, syynä ehkä vaan seksikkyys. :)
 
millainen kiinnitys uusissa länkkäreissä on kun tuossa netistä yritin haeskella mutta laihoin tuloksin. ilmeisesti joku kiila systeemi kun tuossa lueskelin.
 
En varmaksi sano mutta olikohan alapäässä koukut ja yläpäässä 2 tappia. Jokatapauksessa systeemi sellanen että sen saa ajettua kohdilleen kaivuulaitetta käyttämällä ja lukitukset saa kiinni ainakin teoriassa ilman työkaluja.
 
Juurikin koukku-tappi tsydeemi. En nyt ulkoa muista oliko koukut ylä vaiko alakiinnikkeinä, vaiks just kevääl Länkkärin tehtaal kävin avoimien ovien päivänä .....
 
Takaisin
Ylös