Konekansan tulevaisuudennäkymiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

borg

administi
Ylläpitäjä
Perustan tällaisen viestiketjun, koska huomaan aina silloin tällöin avautuvani aiheesta satunnaisissa yhteyksissä. Lienee parempi koota asiat yhteen ketjuun.

Konekansa täyttää kohtapuoliin viisi vuotta, josta neljä ja puoli vuotta on oltu enemmälti "online". Sivustolla on ollut kaksi ylläpitäjää, Anssi ja minä. Anssi on huolehtinut siitä, että sivusto pysyy pystyssä, asentanut päivitykset, ym. Sivustolla näkyvien Google-mainosten tuotto on mennyt Anssille, joka on sillä kustantanut palvelinmaksut, lisenssin ylläpidon, jne. Allekirjoittaneelle tämä on ollut ihan mukava harrastus, mutta syvemmälle konehuoneeseen (ftp, tietokanta, yms.) ei ole itse tarvinnut mennä.

Anssi on jättäytymässä pois nettiympyröistä, joten sivusto periytyy minulle. Tämän suhteen prosessi on jo aloitettu. Kun Anssin maksama aika hostingista päättyy, minä maksan sen siitä eteenpäin. Samaten siirrän Google-mainokset omalle adsense-tililleni. Oletettavasti sivusto pyörii omillaan, eli mainoksista tulee sen verran tuloja, että kulut peittyvät.

Jatkossa tulee tapahtumaan muutoksia, jotka etenevät jotakuinkin seuraavasti:

Alan siivoamaan sivuston rakennetta ja karsin ikiaikaisia rönsyjä, joille ei ole osoittautunut olevan oikeaa tarvetta. Ilmeisen kuollut höyryfoorumi pitänee pakata yhdeksi osioksi muiden tekniikkakeskustelualueiden joukkoon. Wanha Woima ei enää tarvinne omaa foorumialuetta, koska käyttö on ollut minimaalista, samaten Savon Zetoristit joutaa siirrettäväksi/poistettavaksi, samoin kuin jotkin muutkin alueet.

Kuvakansa, eli Photopost-lisäosa saa osakseen samanlaisen leikkausoperaation. Pois sitä ei kuitenkaan ole tarkoitus hävittää, mutta Konekansan aihepiirien mukaan tehty galleriajako on ilmeisen turha.

Nämä edellä mainitut muutokset ennakoivat seuraavaa vaihetta, joka tulee olemaan foorumiohjelmiston vaihto. Samalla tulee vaihtumaan myös palveluntarjoaja, eli webhost. Näihin muutoksiin on erinäisiä syitä.

Ensin foorumiohjelmisto. Viisi vuotta on pitkä aika ja se näkyy jo. Kun hankimme vBulletinin, se oli ohjelmistona foorumisoftien parhaimmistoa, mutta sen kunnian päivät olivat jo takana. vBulletinin kehitti yhtiö nimeltä Jelsoft, joka myytiin Internet Brandsille. Uuden yhtiön toimintatavat alkoivat närästää ohjelmistokehittäjiä, jotka lähtivät pois ja perustivat yhtiön nimelta XenForo. Internet Brands haastoi XenForon oikeuteen, sai näin jarrutettua sen liiketoimintaa aikansa, mutta hävisi jutun. Fiksut jampat ovat XenForon takana ja se näkyy. vBulletin on taantunut, enkä näe sen uudempaa versiota millään muotoa järkevänä päivityspolkuna eteenpäin. Kun tämä foorumi joskus tullaan päivittämään edelleen, se siirretään XenForo-alustalle.

Minulla on nyt kokemusta parin XenForo-alustaisen foorumin pystyttämisestä ja ylläpidosta. XenForosta puuttuu vBulletinille tyypillinen monimutkaisuus ja titanicinomainen raskaus. Se on miellyttävä ohjelmisto ylläpitää. Se toimii myös erinomaisesti mobiililaitteilla, mitä vBulletin ei ikänsä vuoksi osaa.

Photopost eli Kuvakansa tulee aiheuttamaan jonkin verran päänvaivaa tuossa päivityksessä. Tiedän, että senkin kanssa vBulletineja on konvertoitu XenForo:ksi. XenForoon on olemassa pari vastaavaa gallerialisäosaa. Photopost nykyisellään on myös elinkaarensa lopulla, sen tukea moititaan melko tavalla.

Nykyisen palveluntarjoajan vaihtoa puoltaa moni seikka. Sivuston toiminnassa on ollut aika ajoin jumittelua, tukeen puhelimella pääsy on lottovoittoa vastaava tapahtuma. Sivustolle varattu levytila ei ole erityisen reilu. Pidän tärkeänä, että kuvia pystyy lataamaan suoraan foorumille. Ulkoiset kuvapalvelut yleensä johtavat jossakin vaiheessa kuvien katoamiseen, eikä se ole ollenkaan mukavaa. Sivustolla pitää olla tilaa niin, ettei ylläpidon tarvitse nillittää levytilasta. Levytilaa pitää olla niin, että sitä piisaa. Myös hostingin suorituskyvyn suhteen pitää olla polku eteenpäin. Jos tila tai papu loppuu, niin sivusto pitää pystyä päivittämään nopeammalle alustalle ilman, että sitä tarvitsee siirtää muualle. Webhostilla pitää olla toimiva tuki, vaivaton ja automaattinen varmuuskopiointi, haittaohjelmien torjunta, etc. etc. Positiivisena huomiona nykyisen webhostin suhteen todettakoon, että se on yleensä verrattain nopea, ellei kuormaa ole liikaa, kuten myöhään illalla ilmeisesti on. Eli siis enimmäkseen toimii, mutta...

Uusi webhost on jo olemassa. Sinne on jo siirretty Paukepäivien nettisivut. Nimipalvelut vaihtuvat myös niihin erikoistuneelle toimijalle, mm. Paukepäivien suhteen ovat jo.

Seuraavaksi pitää hankkia XenForo-lisenssi ja alkaa perehtyä VBulletin-->XenForo-migraatioon. Siirtoa pitää harjoitella kaikessa rauhassa ja vBulletinista + nykyisestä webhostista luovutaan vasta sitten, kun kaikki varmuudella siirtyy ja toimii.

Sitten jää vielä yksi, heikoin lenkki. Nimittäin ylläpitäjä.

Täällä muutaman vuoden notkuttuani olen alkanut arvostaa tätä porukkaa ihan omanlaisellaan tavalla. Pieni kelaus historiassa taaksepäin saattaa valottaa asiaa.

Erinäisiä vuosia sitten menin Jyväskylän ammattikorkeakouluun opiskelemaan ammatilliseksi opettajaksi. Koulutuksen alussa oli melko tavalla erilaisia ryhmäännyttämistoimia. Porukka, siis nämä opettajiksi opiskelevat, laitettiin tarinoimaan mm. kiinnostuksen kohteista ja harrastuksista. Kuuntelin sitten tuota avautumista: olen kiinnostunut metsästyksestä / marjastuksesta / sienestyksestä / matkustelusta / välimeren maiden kulttuureista / viineistä / sisustuksesta...:hupelo:

Sitten tuli minun vuoroni sanoa mikä kiinnostaa, jouduin toteamaan, että olen kiinnostunut tekniikasta. Jätin ihan suosiolla :paranoia: tunnustamatta voimasavun, puikkohitsauksen ja vanhat virttyneet koneet. Tunsin hetken, että olen ihan friikki tuossa porukassa ja tunne siitä, että tarvitsen vertaistukea kävi hetkellisesti tapissa. Sittemmin minulla on ollut tapana todeta, että Konekansa on vertaistukiverkosto niille, joiden vaimo ei ymmärrä, lapset eivät välitä ja työkaverit katsovat pitkään.

Mutta siis ihan oikeasti, välillä kuulen erinäisiä juttuja, kuinka tämä sivusto on yhteisö ja tälle yhteisölle on olemassa ihan oikea tarve. Ihmiset ovat löytäneet uusia kavereita ja on jeesattu monella tavalla. Ei sellaista voi ottaa kevyesti. Herää ajatus siitä, että tällaisella pohjalla (yksi ylläpitäjä) toimiva foorumi on aika haavoittuva verrattuna sellaiseen, jonka taustalla on vaikkapa yhdistys. Ylläpitäjän tilalle voidaan aina etsiä toinen tyyppi.

Olen tiedostanut tämän asian. Tässä iässä alkaa suhtautua vakavasti vaihtoehtoon, että jonakin aamuna saattaa herätä kuolleena kahvia keittämään. Siispä tulen vastaisen varmistukseksi kehittämään tähän jonkin siirtymävaiheen ratkaisun, jolla tämän foorumin toiminta voisi jatkua vaikka potkaisisinkin tyhjää. Asiaan pitää vain löytää yhteistyötaho, sopia, dokumentoida ja ohjeistaa. Jotain ajatusta tästä on jo olemassa.

Toisaalta yhdistys saattaa olla pahasti raskaskin käänteissään. Voi olla, että mielenkiinto suuntautuu ihan muuhun kuin foorumiin, eikä mikään kehity, paitsi tietysti se jokin muu mielenkiinnon kohde. Foorumin "omistajana" yksittäinen henkilö jolla on jonkinlainen visio suunnasta ja halu päästä tuohon suuntaan, lienee aika paljonkin tehokkaampi kehittämään asiaa.

Tällaisia mietteitä tänään.

Viimeksi muokattu:
Toisaalta yhdistys saattaa olla pahasti raskaskin käänteissään. Voi olla, että mielenkiinto suuntautuu ihan muuhun kuin foorumiin, eikä mikään kehity, paitsi tietysti se jokin muu mielenkiinnon kohde. Foorumin "omistajana" yksittäinen henkilö jolla on jonkinlainen visio suunnasta ja halu päästä tuohon suuntaan, lienee aika paljonkin tehokkaampi kehittämään asiaa.

Tällaisia mietteitä tänään.

Tästä olisin borgin kanssa samaa mielipuolta. Mitä useampi kokki, sen huonompi soppa. Täältä borgille täysi tuki :kirjoittava:

Kokkeja ei ole hyvä olla liikaa, mutta muutaman samanhenkisen porukka voi ideoida toisiaan eteenpäin asioiden kehittämisessä.
Ettei homma mene liikaa ja liian pitkään samoja raiteita ja muodostu "diktaattorimaiseksi" linjanvalinnaksi hommaa kehittämättä....
Ainakin itse koen, että noiden parin menneen vuoden aikana omia näkemyksiäni ja ideoita on otettu mielenkiinnolla ja kehittäen vastaan tuolla Paukkeiden järjestämisen taholla ......

Jusape on itse asiassa samoilla linjoilla kuin minä. Jonkinlainen politbyroo saattaa tulla kyseeseen tässäkin diktatuurissa.

On kyllä helppo yhtyä borg:in puheisiin. Tää foorumi on jonkinasteinen vertaisverkosto itellekki. Liittymisen jälkeen on tullu luettua melkein jokainen (osa A. Laurin viesteistä on poikkeuksia...) foorumille postattu viesti. Ja on sitä tullu luettua myös ennen liittymista postatut viestit kaikki. Paljon on saatu vinkkejä täältä ja monta mielenkiintosta ideaa. Ideat vaan odottaa suurimmaks osaks että olisi aikaa ja rahaa toteuttaa.
Melkein joka päivä täällä tulee notkuttua ja yleensä useamman kerran päivässä. Aina sitä toivoo että olisi täällä joku uus mielenkiintonen projekti taas esittelyssä. Tuntuu vaan olevan niin paljon muutaki ohjelmaa tällä hetkellä et hyvä ku ehtii illalla sen tunnin pari istumaan koneella... No töissä varsinki yövuoroissa sitte yleensä ehtii täällä olemaan.
Ja olen täsä ihmetelly jo jonku aikaa et voiko muka olla totta että ei täällä ole edes muita modeja ku borg. Mutta erittäin hyvin asiat täällä on pysyny ruodussa et siitä kyllä täytyy antaa muille käyttäjille täydet pojot. Ja borg:ille vielä tuplana kun jaksaa tämmästä harrasteena tehdä. Muita projekteja unohtamatta :peuk:
Kiinnostais kyllä tavata näitä henkilöitä täältä nimimerkkien takaa mut kun tällä hetkellä tuntuu et ei ole aikaa edes kaikille omille hommille. Paukkeiden aikaan on yhen kaverin polttarit just tietenki (enkä tunnusta ite ehdottaneeni just sitä viikonloppua polttareille :äh:) muuten sinne tulis varmasti tultua.
Ja mua on kiinnostanut aina kaikki mikä liittyy tekniikkaan. On musta olemassa kuva kun 3 vuotiaana olen leluruuvari kädessä säätämässä kaapin saranoita :D Joten tää foorumi oli kyllä melkeen lottovoitto kun löysin tän :nojopas:

Ja olen täsä ihmetelly jo jonku aikaa et voiko muka olla totta että ei täällä ole edes muita modeja ku borg. Mutta erittäin hyvin asiat täällä on pysyny ruodussa et siitä kyllä täytyy antaa muille käyttäjille täydet pojot.

No ilmeisesti kaikki on tän tiedostaneet, että kohtuu hyvin asialinjalla pysytään ( pieni piruilu on ollut välillä sallittua tiety, mut suoranaiseen ja henk.kohtaiseen vittuiluun on borg aika äkkiä kyllä huomauttanut )
Eli aika vähissä on olleet vissiin edes ne huomautuksenkin aiheet, edes määräaikaisen bannin saaneet taitavat mahtua muutaman sormen lukuun ......

Ei homman toimimiseen paljoa tarvita itse porukalta, ja foorumi on pysynyt aikas siistinä jutuiltaan...... Että siittä tavallaan kyllä kiitos kuuluu kaikille kirjoittajille.
Itse myös kaikki postaukset lukeneena (ainakin pikaiseen ) aikojen alusta asti, myös ne "ei välttämättä niin kiinnostavat" AL:n-jutut ....

Nuffieldfoorumilla on mukava käydä katsomassa aina joskus, minkälaista tappelua siellä tällä kertaa on. Se yksi pilkuviilaaja myrkyttää koko ilmapiirin. Onneksi täällä on positiivisempi meininki, eikä kaiken tarvitse mennä yhden mielipiteen mukaan.

Jusape on itse asiassa samoilla linjoilla kuin minä. Jonkinlainen politbyroo saattaa tulla kyseeseen tässäkin diktatuurissa.

Pari ylläpito-oikeuksin varustettua henkilöä varmistukseksi ja joku heistä valmistautuu ottamaan foorumin haltuun tarvittaessa ? Vaikka foorumi pysyykin ilmeisen siistinä niin jo vähänkin vakavamman sairastumisen tms. varalta voisi olla hyvä että joku on "varalla" ja voi pitää tilannetta silmällä muutamia päiviä (tai jos borg on muusta syystä muutaman päivän poissa netin ulottuvilta). Jatkuvuuden kannalta homman seisominen yhden henkilön varassa ei ole oikein koskaan hyvä, aina voi tulla jotain yllättäviä tapahtumia. Päätösvaltaa sinänsähän ei tarvitse jakaa jos ei haluta vaikka rajoitetut ylläpito-oikeudet joillekin annettaisiinkin.

Arvasin ettei tälläisten sivustojen ylläpitäminen ole yksinkertainen juttu, mutta että noin hankalaa niin voihan venäjä. Yritin tavata avaustekstiä ja olihan paljon erillaisia joitain mitä lie palvelun tarjontaa, ohjelmistoa jotka luovat sivuston ruutu näkymän ja mahdollistavat kommentoimisen sekä varmaan kaikki taustatyön joka tässä ruudulla ei varsinaisesti näy. Taitaa lysti maksaa, riittääkö tonni kuukaudessa? Ja te ylläpitäjät ette saa penniäkään, aika ongelma, kuka nuita mainoksia myy näille foorumeille, kuukkeli vai? Kannattaa pysyä yksinvaltiaana ja kun keittää kahvia itelleen turhaan niin tehkööt muut mitä lystää siinä vaiheessa. Tämä on nyt niin hyvä kun voi olla ja kehittyy diktaattorin mukana, kerää rahat taskuun jos voit ja osta lisää kahvia ja keitä myös.

Ei tässä vissiin puhuta kuitenkaan kuin kympeistä-satasen välissä olevasta summasta / kk ?
Borg tietää tarkemmin.....

Ei loppupeleissä ole kallista. Mutta kohtuullisen hintatason palveluiden löytäminen vaatii hieman vaivaa. Itsensä saa kyllä maksaa köyhäksi ja kipeäksikin jos niin tykkää.

Mainokset tulevat Googlelta, joka maksaa niistä pienen summan aina jos joku klikkaa niitä. Vakiokävijät niitä tuskin näppäilevät. Niihin tottuu niin, ettei niitä juuri huomaa. Satunnainen sivuille eksyjä taas saattaa lähteä klikkaamalla pois, mikä on "ihan hyvä tapa lähteä".

Sivuston ylläpito vaatii satasia vuodessa muttei tuhansia. Siinä on kaikki. Työllehän ei harrastuksissa lasketa hintaa.

Viimeksi muokattu:
ehottomasti vastuuta kannattaa jakaa jollekkin/joillekkin. Kiinnostus voi hiipua tai muut asiat alkaa viedä aikaa jonka vuoksi foorumi jää heitteille ja ...

Muuten yhden tai parin tyypin johtama diktatuuri on joustavampi kuin jäykkä yhdistyspohja tms.

Joo, rekisteröidyn yhdistyksen kustantama foorumi tarvitsee tavallaan erikseen ylläpitäjän, yleensä ei välttämättä yhdistyksen johdosta löydy osaajaa.
Ja jos jotain muutoksia esim palveluntarjoajan tai ohjelmapohjan vaihtoa pitää tehdä, sihen tarvitaan yhdistyksen hallituksen päätös. Samoin moderointioikeuksien myöntäminen tai poistaminen on samassa kategoriassa....

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin