Klapihommat,halonteko....

Pitäis joskus polttaa tuo yläliiteri pohjia myöten, siellä ois 20 vuotista klapia niin näkis paleltaako ne vai lämmittääkö ?

Klapikärry on ihan kätevä, tehdä puut siihen ja kuivattaa mutta ei se mun tapauksessa varsinaisesti helpompi olisi. Nykyisellään klapitan traktorin perässä olevalle henkilöauton peräkärrylle ja siitä nostelen klapit liukumäkeä kellariin. Toimii hyvin - saa seistä kärryn vieressä hyvässä asennossa. Ongelma vaan etten pysty olemaan ulkona niin pitkiä aikoja. Eikä nyt ole sellaista traktoriakaan että kovissa pakkasissa toimisi.
Jos olisi iso klapikärry pihalla, siitä ne puut joutuisi kuitenkin kantamaan liukumäkeen. Kottikärryllä ladosta hakeminenkin lienee mukavampi. Ehkä.

Sitä ei moni meinaa uskoa että pystykuivasen tai tuulenkaaadon näreen oksat on täyttä poltetavaa vaikka runko olis alkanu jo osin lahoamaan. Monesti tehny nuotion juuri tuulenkaadon oksista ja melko hapiaan vesi pakissa kiehuu...

Nuo oksat meni saunaan ja kyllä niillä kiuas lämpes. Vaan onhan se hidasta puuhaa. Tehdä ja hakes liiteristä. Samassa ajassa täytti neljä laatikkoa kuin tuon yhden.
Mutta kaikki on kotiinpäin.
IMG_20260210_172942472_MFNR.webp

Mutta kwh/kg tai litra voi olla ihan eri...
Toisia voi joutua polttamaan kaksi erää että saa haluamansa vaikutuksen vs toista yksi erä..
Voi hitsi. Mielummin myyn vanerikoivun 125 €/m³ ja teen arvottomasta tuulenkastokuusesta polttopuuta, vaikka sitä kolmanneksen enämmän joutuisi polttamaan. Mutta polttakoonsa muut vaikka höylättyä tammea, jos perse kestää, minä mielummin poltan sitä mikä muuten jäisi mehtään märkänemään, ei mulla niin isoja rahoja ole.

Nuo oksat meni saunaan ja kyllä niillä kiuas lämpes. Vaan onhan se hidasta puuhaa. Tehdä ja hakes liiteristä. Samassa ajassa täytti neljä laatikkoa kuin tuon yhden.
Mutta kaikki on kotiinpäin.
Näytä liitetiedosto 163897
Mulla oli sellainen julmetun paksuoksainen kuusi puutarhan ja pellon reunassa. Tein oksat sopivaan polttopuumittaan oksan kärjestä alkaen ja rungosta irti viimeiseksi. Metsässäkin on helppo karsia niin että joka oksan sahaa ensin puolesta metristä ja sitten vasta rungosta. Oksat putoaa nätisti puun viereen eikä niitä joudu heittelemään tai kääntelemän pois tieltä ollenkaan.

Voi hitsi. Mielummin myyn vanerikoivun 125 €/m³ ja teen arvottomasta tuulenkastokuusesta polttopuuta, vaikka sitä kolmanneksen enämmän joutuisi polttamaan. Mutta polttakoonsa muut vaikka höylättyä tammea, jos perse kestää, minä mielummin poltan sitä mikä muuten jäisi mehtään märkänemään, ei mulla niin isoja rahoja ole.
Millaista vaneria näistä tulee?
00840_Vaivaiskoivu_Betula_nana.webp

Tulee itselläkin kerättyä myös ne vanhemmat mutta ei lahot tuulenkaadot pois kun polttopuita teen ja kyllä ne nippanappa seassa palaa, mutta en kyllä pelkästään niillä yrittäisi lämmittää kun lopputulos olisi vain pirusti tuhkaa ja kuutiotolkulla polttopuun roudausta ja suurin lämpövaikutus olisi kuitenkin tekijän ruumiinlämpötilassa...

Tämä polttopuun ikä keskusteluhan lähti siitä että jollain paapalla on +30v polttopuut varastossa ja sanoin siihen että lämpöarvoa kyllä katoaa noin pitkässä varastoinnissa...

Ei katoa, kyllä niillä puilla on saanut kahden eri talon uunit kuumiksi tänä talvenakin. Kolme latoa oli täynnä pinoja, navetan päässä oleva liiteri, vinokattoinen katos puoliksi, sekä halkopinoja 80m. Ulkona olevat halkopinot on polttanut ensiksi.

Tulee itselläkin kerättyä myös ne vanhemmat mutta ei lahot tuulenkaadot pois kun polttopuita teen
Ei niitä kaikkia edes voi kerätä, jos muuta puuta sekaan haluaa, tai sitten pitäis olla useampi torppa lämmitettävänä kuin nämä kaksi.

Mulla oli sellainen julmetun paksuoksainen kuusi puutarhan ja pellon reunassa. Tein oksat sopivaan polttopuumittaan oksan kärjestä alkaen ja rungosta irti viimeiseksi. Metsässäkin on helppo karsia niin että joka oksan sahaa ensin puolesta metristä ja sitten vasta rungosta. Oksat putoaa nätisti puun viereen eikä niitä joudu heittelemään tai kääntelemän pois tieltä ollenkaan.
Noissa oli erilainen metodi, kun tienvarsikuusia ja kaadoin pellolle. Vedin kokonaisena laanille, sitten karsin oksista pienemät risut, sitten oksa irti rungosta ja oksat sahapukkiin ja pätkiksi. Ja hyvät makkaranuotiot sai silpuista.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin