Klapihommat,halonteko....

Et taida olla luonnon monipuolisuuden kannattajia?
Kaikki sudet hirvet pihlajat tapettakoon sukupuutoon!
En sanonut noin.
Luonnon monimuotoisuuden puolesta olen tehnyt paljonkin omalta osaltani.

Väitän ettei ihminen hävitä mitään lajia sukupuuttoon nykyään, ainakaan täällä.

Kummin päin se menee, kun toiset taas sitä mieltä, että syövät pihlajaa ja jättävät muita syömättä?

Pihlaja on kyllä uusi paju. Ellei pahempi.
Kun ei ole pihlajaa,saattaa hirvi valita toisen männyntaimikon ruokamaakseen.
Saattaa käydä toki toisinkin.

Ihan perseksestä pihapuuna.. Lehtiä tulee hitosti, leviää pahemmin kuin paju ja aika ikävää poltettavaa...
Mulla on 80m pystyjyrkkää rantatörmää ihan täynnä pihlajaa...
Ei ne mulla ainakaan mihinkään nurmikolla ole levinneet. Ei tosin vielä mitään isoja ole, ehkä 40 cm rinnankorkeudelta. Ja lehteä tulee murto-osa vaahteraan tai lehmukseen verrattuna. Pihljalalle riittää kerta-ajo leikkurilla yli, niin se hentoinen lehti silppuuntuu ja maatuu nurtsiin. Vaahteran ja lehmuksen kovaa vahamaista lehteä tulee 10 cm paksu matto, niin se on pakko kerätä pois. Ei maadu millään, ei vuodessa edes kompostoituna.

Ikävä ajaa nurmikkoa tälleen mutta kyllä se näyttää joillain onnistuvan...
Pitää napata teille pari kuvaa niistä pihlajista kevääntullen...
IMG-20260213-WA0001.webp

Ihan perseksestä pihapuuna.. Lehtiä tulee hitosti, leviää pahemmin kuin paju ja aika ikävää poltettavaa...
Mulla on 80m pystyjyrkkää rantatörmää ihan täynnä pihlajaa...
Helvetin hyvää polttopuuta. Lämmittää paremmin mitä koivu. Piti kaataa pihalta pari isoa pihlajaa (halkaisija joku 30cm) kun tuli joku tauti niihin .

Palaa ihan valkosella liekillä.

Saattaa yks pikkupetäjä nitkahtaa nurin tässä keväällä jos hyvin käy, joku vähän nokkelampi oravanmatkija kiipee sinne koska holkkipolvi on eläkkeellä kiipeilytouhuista, ja langat menee kahta puolta niin antaa ammattilaisen hoitaa. Pahaa toki tekee jos hirmu ei saa osallistua :rolleyes:

Piha pihlaja, liekkönä mitään isäinmaallisempaa? Paitsi koivu jonka kyljessä neidot pietaroi.
Karjalan pyhät pihlajat:oldtimer:.Tarkoitanee niitä pihpiirin puita. Joista on vielä sanonta. Jos piha pihlajan kaataa, voi tapahtua jotain ei toivottua. Olen kyllä joitakin pihasta vähän harventanut, vaan en täysin tuhonnut. Silloin kauan sitten ei metsä Karjalassa metsien keskellä ole ollut paljon pihlajia, ne on ollut pihapiirissä. Suurten avohhakkuiten jälkeen runsastuneet metsissäkin.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin