Jonnet ei muista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaveri oli ostanu ekan kännykkänsä, reisutyössä kun oli, laittoi lankapuhelimesta puhelusiirron kännyyn.
Minä hänelle soitin silloin sunnuntai-iltana kun hän oli matkalla jonnekin pieksämäen lähelle, oli silloin Kuhmoisten-Jämsän välillä, puhua pöpötettiin kunnes sanoi että saapuupi Jyväskylään.
Puhelusiirto oli hällä päällä seuraavaan lankapuhelinlaskuun saakka, sitten jakoi porukoille kännynumeroo tosi ahkerasti....

Minulla on sotussa 049. Kerran teimme erään kaverin kanssa jotain papereita ja kun mainitsi sotuni hän kysyi " et ole vielä vaihtanut 050 ksi.?"
Oliko se sitä Nmt.n ja gsm.n välistä siirtymäaikaa, näin muistelen.

Viimeksi muokattu:
Oliko noissa kaukopuheluissa eri suuntanumeroiden välillä halvempi soitella ilta-/yöaikaan, vai muistanko väärin?

jokus pienenä olin muutaman kuukauven herra keskusneitinä asekoululla muutaman puhnon oppi silloin lohtajalla kun ammunnat niin taksi oli iltain aika kysytty

Minulla on sotussa 049. Kerran teimme erään kaverin kanssa jotain papereita ja kun mainitsi sotuni hän kysyi " et ole vielä vaihtanut 050 ksi.?"
Oliko se sitä Nmt.n ja gsm.n välistä siirtymäaikaa, näin muistelen.
049 oli telen nmt numero joka loppuajasta toimi myös 0400 alkuisena sekä nmt:hen että telen gsm:ään 050 ja 0500 alkuiset sitten meni radiolinjan gsm:ään, nmt verkkohan ei muilla ollutkaan kuin telellä

Sitä en muistanut. Ei tainnut vissiin olla pahemmin tarvetta kaukopuhelulle.

Paikallispuheluissakin oli illalla halvempi hinta. Pälpättää sai vaikka koko illan yhden sykäyksen hinnalla.
Vai mikä sen laskutuksen perusteena olleen aikayksikön nimitys nyt olikaan?

Joskus ysärin lopulla oli tekstiviestipäiviä, kun eurolla sai lähettää vuorokauden ajan niin monta kun jaksoi naputtaa. Melkoinen rapina kävi luokassa silloin, kun puhelimissa oli vielä näppäimet. Sitten tuli puhepaketit joihin sisältyi vaikkapa 1000 txtviestiä/kk ja kamppanjapäivät loppuivat.

049 oli telen nmt numero joka loppuajasta toimi myös 0400 alkuisena sekä nmt:hen että telen gsm:ään 050 ja 0500 alkuiset sitten meni radiolinjan gsm:ään, nmt verkkohan ei muilla ollutkaan kuin telellä
Nekin oli ennen 949, 9400, 9500 jne.
Muuttuivat samalla nolla alkuisiksi kun tuli nämä nolla alkuiset suuntanumerot.

Olikos Radiolinjan kännykkäliittymät alkuvaiheessa puhelinosakkeita tai niitä vastaavia? Eli maksettiin isompi könttäsumma ensin. Jotain tällaista muistelen, vuosi oli 1995.

Olikos Radiolinjan kännykkäliittymät alkuvaiheessa puhelinosakkeita tai niitä vastaavia? Eli maksettiin isompi könttäsumma ensin. Jotain tällaista muistelen, vuosi oli 1995.
Olikoha -96 kun ostin eka kännyn ja siihen radiolinjan liittymän. En kyllä muista että olis mitään isompaa aloitusmaksua ollut.

Kyllä niissä joku sellainen mahdollisuus oli. Niiden perintönä ovat saaneet pitää lyhyen puhelinnumeronkin.
Mulla yhdellä kaverilla on 050 ja sen jälkeen viisi numeroinen puhelinnumero.

Joskus ysärin lopulla oli tekstiviestipäiviä, kun eurolla sai lähettää vuorokauden ajan niin monta kun jaksoi naputtaa. Melkoinen rapina kävi luokassa silloin, kun puhelimissa oli vielä näppäimet. Sitten tuli puhepaketit joihin sisältyi vaikkapa 1000 txtviestiä/kk ja kamppanjapäivät loppuivat.
muistan joskus ku lähettelin vittuillakseni siskolle viestejä euron päivänä. Siihe aikaa telehvoonii ei mahtunu kovinkaa montaa muistiin, ni jossai vaiheessa sisko sitte sano että voitko lopettaa ku ei mahu enää mitää ja alkaa vituttaa ku luuri piippaa jatkuvasti ku viestejä tuli samaa tahtia ku se ehti poistaa niitä. Sanoin sitte että ok, lopetan lähettämisen ja kysyin mikä on viimonen viesti mikä on tullu. Se kerto ja olin vaan että "niitä on jonossa viel aikasta paljon", useita kymmeniä jos oikein muistan... Hetken sai sitte poistella niitä et puhelin pysy käyttökelposena :)

Ja joillain kun oli saldoraja ummessa/menossa umpeen, ni pommitettiin. Eli soitettiin just sen aikaa, et kerkes hälyttää ja suljettiin. Toinen sai sitten omaan piikkiinsä soittaa ja kysellä mitä asiaa.
Edit: vai voikos sillä edes yrittää soittamista, jos saldo loppu 🤔

Mites puhelinkortit?
Mulla on sellaisia vielä nostalgialaatikossa. En vain muista, käytettiinkö niitä puhelinkopeissa.

Ja joillain kun oli saldoraja ummessa/menossa umpeen, ni pommitettiin. Eli soitettiin just sen aikaa, et kerkes hälyttää ja suljettiin. Toinen sai sitten omaan piikkiinsä soittaa ja kysellä mitä asiaa.
Edit: vai voikos sillä edes yrittää soittamista, jos saldo loppu 🤔
Muistaakseni ei voinut soittaa jos saldo oli loppu, vaan piti kytätä sitä saldon määrää ja kun sitä on vielä vähän jäljellä, soiteltiin vaan "häläreitä".

Jossain vaiheessa kiersi txt-viesti jossa oli koodinpätkä. Sen kun lähetti toiselle ja se avasi sen, veti koko puhelimen jumiin ja piti jopa akku irrottaa jotta se siitä virkosi kuntoon taas.

kolikoita luovuttii ku puhelimet hajotettii ku kolikoita koitettii rosvota, nii tilalle tuli puhelinkortit. Niitä ei kauhee pitkää ollu ku kännykät yleisty

Kyllä niissä joku sellainen mahdollisuus oli. Niiden perintönä ovat saaneet pitää lyhyen puhelinnumeronkin.
Mulla yhdellä kaverilla on 050 ja sen jälkeen viisi numeroinen puhelinnumero.
Joitaki vuosia sitten joku traktoriasioissa soitteli, en muista sitä operaattorin numeroa, oliko 040, 050, vaiko 00 loppuinen, mut puhelinnumero oli jokin 1471, tjsp...

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin