Ruokaa ulkona.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Veikkaan että aika harvalla on pakettiautossa kiinteästi asennettu kaasuliesi 😬
Eikö köpä minä luulin että mökilläsi harjoittelet retkiruuan laittamista :nojopas:
Kuvittelin että meidän laisten ei enää tarvitse harjoitella, kun jonkin verran on tullut trangioilla yms aterioita valmistettua?

Eikö köpä minä luulin että mökilläsi harjoittelet retkiruuan laittamista :nojopas:
Kuvittelin että meidän laisten ei enää tarvitse harjoitella, kun jonkin verran on tullut trangioilla yms aterioita valmistettua?
Meidänlaisten :raaps: harjoitella :raaps: trangioilla :raaps:
Ei kai kukaan enää millään trangioilla ährää...on sulla jutut :virne:

-30*c niin ei kaasut toimi, vain tenttu trangia toimii. Näin ainakin oletan asian olevan?
Bensakeitin. Naparetkeilijät ja vuorikiipeilijät käyttäneet jo vuosia kovemmissakin olosuhteissa.
Ja mitä tulee tuohon käyttämääni jetboil keittimeen ----> siinä vesi kiehuu samassa ajassa kuin ennätät trangiasi kasata.
Olen käyttänyt keitintä myös 20 asteen pakkasessa talvikaasuilla. Patruuna on pieni ja mahtuu villasukan sisään makuupussiin. 2min ja puuro/kahvivesi on kiehunut.
Bensakeittimellä olen lämmittänyt kösäkkö telttaa 30asteen pakkasessa ja sulattanut lumesta vettä.
En ole mikään viimeinen partiopoika tai erikoisjoukkojen sotilas mutta nälkäisenä oon kenkku jätkä. Siksipä en käytä trangiaa.

Juuripa tuli nautittua ulkona tehty ruoka, tosin syötiin sisällä.
Muurikka kuumaksi, reilusti rypsiöljyä, suoraan pakastepussista ranskalaiset siihen ja nopee kääntely et kaikki hieman rasvaantu.
Sitte annetaan hiljalleen paistua, kun alkaa pinnat pikkuhiljaa ruskistua, kipataan joukkoon paketillinen pilkottuja nakkeja ja annetaan paistua sekoitellen, pientä ennen valmistumista laitetaan tuoreen sipulin silppua et ehtii hieman kuullottua.
Ei ku ääntäkohden...ny on napa täys.

Olen jälkeen jäänyt vaeltaja myönän sen, mutta vaellan silti yhä.
Olin v1984 Utissa laskuvarjo jääkäreiden radistina, silloin ei luotettu kuin tenu trangiaan ääri olosuhteissa. Hyppy talvi osuhteissa "vihollisen" selustaan kaikki varusteet päällä 5vrk,n kuiva eväät mukana, siellä saaduin opein on kuitenkin menty tähän pävään asti eikä lämmin ateria maastossa ole koskaa jäänyt tekemättä.

En ole kehityksen vastainen, gramman viilaus koretexit yms varuste hifistely on tätä päivää ja hyvä niin. Vähän hän nuo ihmettelevät vihreät maastohousut maihinousukengät vihreä huppari ja ikivanhan savotta rinkan kansa vilttihattupäässä hitaasti mutta varmasti etenevää vanhaa kulkijaa, kukin tyylilään.

Tällainen ulkoruokintalaite on veneessä. Mielestäni monikäyttöinen. Varapullona/rantapullona on 2 kg pullo ja siihen on ikivanha suoraan pulloon kiinnitettävä Primuksen kaasukeitin. Sillä saa sopat keitettyä ja letut paistettua. Upon pikkuparilalla paistuu pihvit ja kasvikset. Alumiinivuoka kantena on hyvä paistella grillimakkarat ja lihikset, ym. Peltinen savustuslaatikkokin lämpenee tuolla hyvin.

20250727_214756.webp
20250727_212227.webp
20250727_212237.webp

Tuo kaasukeitin on niin vanha, että lapsuudesta muistan. Vanhemmat on sen joskus 70-luvulla hankkineet. Silloin tehtiin laadukkaita kestäviä laitteita. Onpa tuolla kotonakin monet sopat keitetty sähkökatkojen aikana.

Samanmoinen löytyy, voi olla .himppasen tuoreempaa vuosikertaa, ehkä jostain -70 luvulta, italialainen laitos.
Tosi hyvä, tehokas, hyvä keitellä "koiransoppaa" ulkosalla.
(Koiransoppa=pikkkukalaa, riisiä ja kauraryyniä keitetään, annetaan jäähtyä, koira söis ittensä kipeeks jos vapaasti sais syödä sitä.)

Alkaa talvi tulla näköjään ku grillailut siirtyy pikkuhiljaa saaristosta pajan pihalle. Eilen oli ensitulet kesätauon jälkeen.
20250919_213135.webp

20250920_002316.webp

Alkaa talvi tulla näköjään ku grillailut siirtyy pikkuhiljaa saaristosta pajan pihalle. Eilen oli ensitulet kesätauon jälkeen.
Näytä liitetiedosto 157832
Näytä liitetiedosto 157833
Hieno ManCave Miesluola :peuk:
Miullakin on Rillit - savustimet verstaan liki läheisyydessä, sohva löytyy verstaan takahuoneesta kuin baari jutskatkin. Kylmäsavustus tapahtuu nykyisin itse verstaassa josta erillinen oma imurinsa vie käryt ulos, viinitkin tein tänä vuonna verstaan puolella niin ei tarvitse varoa läikkymisiä.

Kuivuri hyrrää muuten just täysillä, se on täynnä omia kasvattamia tomaatteja viipaloituna päällä - suolaa - sokeria - tuoretta diy oreganoa. Kuivuttuaan osa pannaan lasipurkkiin oliviiöljy liemeen ja yhden satsin laitan paperipussiin syksyn ulkoruokinta retken lisämauseeksi.
Olen jo muuten vuosien ajan kuivattanut retkimuonat itse, naudan jauhelihaa sekä siivuja "jerkkynä" jne... Kuivamuonaa saa sitten vähemmällä vaivalla - halvemmalla kaupasta, mutta nuotiotulilla ei voi rinta rotingilla henkseleitä paukutellen kehuskella että tein tykö tarpeet itse :heko:

Lohinyytit hiilloksella.
Esikeitetyt juurekset tuplafolion pohjalle. Allround spice maustetta reilusti päälle (santa Maria). Kirjolohisuikaleita päälle. Ja maustetta. Päälle puoli purkkia valkosipulituorejuustoo. Folio kääritään nyytiksi ja ilmareikä keskelle.
Aluksi 10min ritilällä ja lopuksi 30min hiilloksella. Kerran sekoitin välillä.
Marsalkka kyytipojaksi.

20251101_220738.webp

20251101_230426.webp

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin