Jonnet ei muista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aikaa, kun Sotainvalidien syyskeräykseen annettiin säkki viljaa ja aitan seinään naulattiin kuparinen merkki osallistumisesta keräykseen.

Aikaa, kun Sotainvalidien syyskeräykseen annettiin säkki viljaa ja aitan seinään naulattiin kuparinen merkki osallistumisesta keräykseen.
PXL_20260901_162013336.webp

Nykyään tuo kuparimerkki on arvokkaampi kuin se säkillinen viljaa.

Just tuollaisia on kotopuolessa monta päällekkäin. Isoisä antoi aina säkin ja aina myös valitti kuinka on sotainvalidi itsekin eikä mitään ole saanut. :jurotin:

Vaikka isä oli sotainvalidi niin tuonlaisesta ei mulla ole muistikuvia kun vasta -60 luvun alkupuolelta eikä noita silloin enää taidettu kerätä.

Juu hyvin muistan pikkusällinä kun kerääjät tulivat armeijan kuorma-autolla pihaan. Ja on meillä aittan laarin kyljessä merkkikin.
Yksi vuosi on jäänyt mieleen, tuli vettä kaatamalla ja oli säkkipimeä kun tulivat illalla melko myöhään.

Mulla on kans tommonen jossain. Ei ollu siinä aarreläjässä missä muistelin niin en nyt löytänyt. Olisin vaan kattonu onko se samalta viikolta, kun en muista.

Meillä on tuollainen yhdessä ovessa, mutta se on bakeliittia tai jotakin vastaavaa ainetta. Ja se on vähän eri näköinen kun tuo.

Kerran joskus parikymmentä vuotta sitten tuli varusmiehiä ovelle lippaan kanssa tomerasti ilmoitti tehtävänsä. Olemme jääkärit sejase, suoritamme sotainvalidien syyskeräystä. Kysyin, että montakos olette saaneet kerättyä? :virne: Hetken aikaa oikein näin, kun aivot sutivat tyhjää ja sitten ilmoitti, että siis keräämme varoja sotainvalideille. Olin töistä tullessa nähnyt kerääjiä, niin olin eteisen pöydälle varannut rahaa keräykseen, niin oli heti antaa lippaaseen täytettä.

Itsekin olin armeijassa keräämässä rahaa veteraaneille, enpä silloin arvannut että ala-asteen luokkakaveri tulee aukaisemaan oven toisella puolella Suomea.

Kerran joskus parikymmentä vuotta sitten tuli varusmiehiä ovelle lippaan kanssa tomerasti ilmoitti tehtävänsä. Olemme jääkärit sejase, suoritamme sotainvalidien syyskeräystä. Kysyin, että montakos olette saaneet kerättyä? :virne: Hetken aikaa oikein näin, kun aivot sutivat tyhjää ja sitten ilmoitti, että siis keräämme varoja sotainvalideille. Olin töistä tullessa nähnyt kerääjiä, niin olin eteisen pöydälle varannut rahaa keräykseen, niin oli heti antaa lippaaseen täytettä.
Aika harhaanjohtavaa keräilyä kun tietää ettei sotainvalidit niistä juuri mitään saaneet, järjestön kassaa siinä on lihotettu huimasti ja varmaan siellä nykyään mietitään päitä puhki kuinka niitä saadaan suhmuroitua itselle tai lähipiireille sieltä ilman että nousee kohua?

Minä pääsin ollessani vähän toisella kymmenellä keräämään Kauniaisten sotaveteraanisairaalaan rahaa. Ovelta ovelle listan kanssa. Muori oli sen homman jotenkin työpaikaltaan saanut minulle delekoitua.
Hienosti ihmiset osallistuivat muistelen.

Minä pääsin ollessani vähän toisella kymmenellä keräämään Kauniaisten sotaveteraanisairaalaan rahaa. Ovelta ovelle listan kanssa. Muori oli sen homman jotenkin työpaikaltaan saanut minulle delekoitua.
Hienosti ihmiset osallistuivat muistelen.
Listakeräyskin kuulunee jonnet ei muista osioon. Olikohan siinä joku lakitekninen juttu, että piti nimet saada kirjoihin?

Listakeräyskin kuulunee jonnet ei muista osioon. Olikohan siinä joku lakitekninen juttu, että piti nimet saada kirjoihin?
Kyllä joku leimallinen paperi oli mitä esitettiin ja jokainen lahjoittaja pisti nimensä tai puumerkkinsä sekä summan listaan.
Muistan että joku tarjosi kolikoita ja sanoi että pistä omaan taskuun, eikä laittanut nimeäänkään. Olipahan ylimääräistä.
Muok. Mutta keräykseen meni tieten nekin.

Viimeksi muokattu:
-97 kun minä olin armeijassa niin oltiin myöskin keräämässä, ja yhdestä paikasta tuli silloinkin viljasäkkejä
Muutama vuosi aikaisemmin kerättiin ensin Tapiolassa ja Niemenmäessä, myöhemmin Kotkassa. Tapiolasta jäi mieleen humalainen keski-ikäinen nainen, joka alkoi avautua sodassa kaatuneesta isästään ja siitä, ettei heitä kukaan ollut auttanut. Kotkassa taas minua silloin varmaan alle 10v vanhempi rouva surkutteli, miten viluisen näköinen olin. Olisi kuulemma pyytänyt sisään teelle, ellei mies olisi pian tulossa kotiin. Jälkeenpäin mietin, että olisikohan miusta tullut Kotkan poikii, jos se ukko olisi ollut vaikka työmatkalla...:rakastunut:

-95 olin ihan kotikaupungissa lippaan kaa kiertämässä. Meinas olla välissä hidasta hommaa ku oli mummoilla asiaa🫣. Kahviaki piti pikana joissain paikoissa juoda voin kertoa että sen päivän kahvi kiintiö tuli moninkertaisesti täyteen🤢.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin