Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

  1. Käyttökatko foorumilla torstaina 27.2.2020 klo 19 alkaen.

    Lisätietoja tässä viestiketjussa.
    Sulje ilmoitus

Hydrauliohjaus ja muutakin pähkäilyä moottorinvaihtoon liittyen.

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja Mika 82, 7.4.2019.

  1. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 892
    Saadut tykkäykset:
    757
    Vielä oli 1 bar painetta vuorokauden jälkeen, et varmaan ihan ok. 1,7 oli max, kunnes stefat päästi läpi.

    Jälkikäteen tuli mieleen, että olis voinut koittaa vaihtaa pelkästään potkuriakselin stefat. Työ ja kustannukset murto-osa siitä, mitä nyt vaati. Todella varovainen vain saa olla, ettei naarmuta akselia. Nuo pystyakseli stefat vaikutti ihan ok, kuntoisilta. Mutta niiden vaihto on helppo homma.

    Ja sellainen kannattaa pitää mielessä, että tarvike stefat on mustalla rungolla, orkkiksen mielestäni jotain kuparimetallia.
    Että varoo rikkomasta kumia mistään, kun sitten korroosio iskee siihen runkoon ja ajan kanssa ruostuttaa/turvottaa stefan pilalle.
     
  2. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    8 271
    Saadut tykkäykset:
    1 144
    Juu, ja ennenkaikkea normistefoissa on mustaa terästä jousi ja perämoottorin akselistefoissa rosteria. Normistefa ruostuu yhdessä kesässä pilalle makeassakin vedessä.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  3. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 892
    Saadut tykkäykset:
    757
    Juu jousi pitää ehdottomasti olla rosteria. Ne nyt toki on noissa tarvike malleissa ok. Siis perämoottoriin tarkoitetuissa.
    Varmaan ihan laakeriliikkeen stefatkin tuonne voi pistää, kunhan ostaa siihen rosteri jousen. Tai jos vanhat jouset saa ehjänä pois, niin pistää ne. Ja säätää taas monta euroa :)
     
  4. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 892
    Saadut tykkäykset:
    757
    Nyt oli niin nätti keväinen ilma, että pääsi harrastamaan hieman veneilyä :D
    Tiukka 2 1/2h ryki, josta oma aika meni ulosvetäjän tekoon. Tuli hyvä, kun mutterikin hitsattiin kahdesti. Migillä ja puikolla.
    On kyllä ollut ennenkin pois, kun pultit 13mm kannalla ja lähti nätisti irti. Ja tiivistekään ei ollut kovasti kiinni.

    Stefat ainoastaan meinasin vaihtaa, mutta mietin, pitäiskö vetää ihan atomeiksi ja katsoa mitä on syönyt. Ei kyl millään viittis..
    IMG_20200213_122742.jpg IMG_20200213_122722.jpg
     
  5. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 892
    Saadut tykkäykset:
    757
    Tilasin myös nämä nippelit uudet. Jostain kotimaiselta sivulta joskus luin, että sisällä on takaiskuventtiili ja sen rikkouduttua voi aiheuttaa jotain ongelmia, ainakin yläpää laakeri voi jäädä vaillinaiselle voitelulle. Nipathan johtaa kampikammioon kertyvää öljyä yläpään laakerille ja sylintereille äkkiseltään katsottuna. Ei ainakaan haulla juuri mitään juttua kyseisis nipoista löydy. Että onko edes ongelmaa vai eikö siitä vain tiedetä? No varmuuden vuoksi vaihtoon.

    Kolme nippaa tarkistin ja yhdessäkään ei takaisku toiminut.
    Tuosta vanhasta 60 katsoin kaksi ja niistä toinen toimi.

    Stefat oli joskus vaihdettu, oli ehkä pari milliä isompi sisäreikä uuteen verrattuna, mutta ei nyt täysi loppu kuitenkaan. Huulessa näkyi pieni suoraksi kulunut kannas.

    https://www.crowleymarine.com/parts/441166.cfm
     
  6. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 892
    Saadut tykkäykset:
    757
    Kylläpä vastusti yläpään stefan vaihto. Vanha lähti kivuttomasti irti, mutta uutta asentaessa huuli kääntyi kaksinkerroin ehkä 1/4matkalta. Ei oo tuollaistakaan ennen käynyt. No sitten piti ottaa laakeripukki pois. Vaihtipyörän ulosvetäjä kävi siihen ,kun teki hieman epäkesko pultit. Oli melko tiukassa. Ja toki pitääkin olla nafti sovite, kun on laakeripukki.

    Hieman kurkkisin sylintereihin ja siellä kaikki näyttäisi olevan ok. Toinen pakokanava aika puhdas, toisessa hieman karstaa, saattaa johtua niistä viallisista termostaateista, jos on käynyt kylmänä. 2.5% seosbensalla ajettu.
    Screenshot_20200216-134348.png Screenshot_20200216-134230.png IMG_20200216_121818.jpg IMG_20200216_124246.jpg IMG_20200216_122656.jpg Screenshot_20200216-134658.png IMG_20200216_131452.jpg IMG_20200216_131533.jpg IMG_20200216_131502.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 1

Jaa tämä sivu