FORD FOCUS jakopäästä kuvaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rölli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

rölli

Kähmy
Tarttis rovvan vortsoniin vaihtaa jakopään hilut, -03, 1.6, 74 kw kattila.
No se läppärihän on kuallu,jossa oli autodata.
Eli löytyisikö tätäkautta kuvaa + ohjeet jakopään tervehdyttämiseen??
 
Olisko mitään tarkempia tietoja kyseisestä kulkineesta

Edit: lukihäiriö olihan sielä tiedot
 
Viimeksi muokattu:
Kaverin V50 volleen vaihdoin jakoremmin taannoin, siinä lienee sama mylly. Ihan perussettiä, ei tarvinu mitään erikoistyökaluja.
No vähän palo käpy kiinni :virnpeuk:


 
Jos se tehdään ohjeen mukaan niin tarvitaan, eli kyseisessä koneessa on säädettävät nokkapyörät joilla ajoitus saadaan täydellisesti kohdalleen

Esim toolfin verkkokaupasta saa kohtuu järkevään hintaan noita ajoitus-sarjoja melko tavalla kaikkiin autoihin, joihinkin tosin hinnakkaita jos jotain erikoisempia juttuja, esim fordin ecoboostin sarjassa on momentinkertoja mukana
 
Jos se tehdään ohjeen mukaan niin tarvitaan, eli kyseisessä koneessa on säädettävät nokkapyörät joilla ajoitus saadaan täydellisesti kohdalleen

Esim toolfin verkkokaupasta saa kohtuu järkevään hintaan noita ajoitus-sarjoja melko tavalla kaikkiin autoihin, joihinkin tosin hinnakkaita jos jotain erikoisempia juttuja, esim fordin ecoboostin sarjassa on momentinkertoja mukana
Noissa nokkapyöriissä ainakaan mitään säätöjä ollut.
 
Ootko ihan varma? Muistaakseni nokkapyörillä ei ole kiilaa ollenkaan vaan pultin löysäämällä sen saa laitettua mihin tahansa asentoon vaikka pyörissä onkin merkit
Näitä on nykyään, mutta en ymmärrä mihin ne muuttuu, ellei niitä joku ole mennyt rukkaamaan vanhalla venyneellä hihnalla. Se taas on alokasmainen virhe, ei ikinä kasata käytetyllä hihnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jo iänvanhoissa volkkereissakin oli sama juttu, että nokka on pelkällä kartiolla rattaassa kiinni.
 
Jo iänvanhoissa volkkereissakin oli sama juttu, että nokka on pelkällä kartiolla rattaassa kiinni.
Volkkarilla ei taida olla ainuttakaan diesel moottoria jossa ei olisi säädettävää nokkaa, tässä fordin tapauksessa siinä tosin ei ole kartiotakaan vaan koneistetut tasopinnat pelkällä pultin momentilla toisissaan, eli hiukankin puötti löysällä ja totaalituho on valmis, tuo volkkarin kartio on meinaan melko lujassa kiinni vaikka pultin löysääkin
 
Ootko ihan varma? Muistaakseni nokkapyörillä ei ole kiilaa ollenkaan vaan pultin löysäämällä sen saa laitettua mihin tahansa asentoon vaikka pyörissä onkin merkit.

No,enpä löysännyt pultteja,joten jako kesti paikallaan.
Miksi olis pitäny löysätä....
 
Volkkarilla ei taida olla ainuttakaan diesel moottoria jossa ei olisi säädettävää nokkaa, tässä fordin tapauksessa siinä tosin ei ole kartiotakaan vaan koneistetut tasopinnat pelkällä pultin momentilla toisissaan, eli hiukankin puötti löysällä ja totaalituho on valmis, tuo volkkarin kartio on meinaan melko lujassa kiinni vaikka pultin löysääkin
Joo, oon kans joskus törmännyt tuollaiseen suoraan tasopintakiristykseen.
 
Tässä aloittajan foordissa taitaa olla kampiakselin hammaspyörä ilman kiilaa, ja se on pakko löysätä purkaessa.
Nokkien ajotukseen käy 5 tai 6mm lattarauta, kampiakseliin tarvis oman tapin.
Onnistuu kyllä merkkaamalla starttikehälle jos on ymmärrystä mitä on tekemässä.
 
(Linkin teko ei jostain syystä onnistu)
Kaikki kolme pyörää on tosiaan ilman kiilaa. Pyörät kuuluu löysätä, jotta kiristyspyörän jousi vetäisi hihnan oikeaan kireyteen.
Jakopäähuollon yhteydessä kuluu vaihtaa myös vesipumppu.
Lattarauta ja kolmen ajoitustapin sarja maksaa 12€. Sen lisäksi tarvitaan starttikehän lukitustyökalu, 40€, kampiakselin hihnapyörän kiristämistä varten.

Ajoitustappia käytetään koska kampiakselilla ei ole merkkiä. Tappi kannattaa kuitenkin ottaa vaihdon ajaksi pois ettei se vahingossa väänny reikäänsä kampiakselin hihnapyörää kiristäessä.
Nokka-akselien hihnapyöriä ei kannata kiristää lattarautaa vasten, vaan pitää vastaan kiintoavaimella, ettei nokka-akselin pää lohkeaisi.
 
Nämä lattaraudat ja tappilukitukset ovat ihan perus "erikoistyökaluja" 80-luvulta lähtien. Yleensä käytetty sitä materiaalia, mitä raaka-ainevarastosta löytynyt. Ei ole tarvinnut investoida erikoistyökaluihin.
 
Ooppelin 8-tappisiin koneisiin oon vaihtanut kymmeniä hammashihnoja löysäämättä yhtäkään hammaspyörää, tai mitään muutakaan säätöä. Se hihnan säätö kun tapahtuu vesipumppua kiertämällä ja jää taatusti vuotamaan, mikäli siihen koskee. Tämä siis merkkikorjaamon metodi.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös