FORD FOCUS jakopäästä kuvaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rölli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yleisesti sanoisin, että monet ohjeet ovat monimutkaisia, sekä edellyttävät tarpeettomia työkaluja ja työvaiheita. Samaan lopputulokseen voidaan päästä vaihtoehtoisin menetelmin.
 
Nämä lattaraudat ja tappilukitukset ovat ihan perus "erikoistyökaluja" 80-luvulta lähtien. Yleensä käytetty sitä materiaalia, mitä raaka-ainevarastosta löytynyt. Ei ole tarvinnut investoida erikoistyökaluihin.
Tokihan ne voi tehdä jos on mitat ja tässä tapauksessa sorvi käytettävissä, kyseisessä koneessa kun on lohkon kyljessä tulppa joka irrotetaan ja sen tilalle kierretään tietyn mittainen tappi johon kampiakseli nojaa kun kierretään yläkuolokohtaan
 
Tarttis rovvan vortsoniin vaihtaa jakopään hilut, -03, 1.6, 74 kw kattila.
No se läppärihän on kuallu,jossa oli autodata.
Eli löytyisikö tätäkautta kuvaa + ohjeet jakopään tervehdyttämiseen??
Laitoin yksityisviestillä Autodatasta tulostetut ohjeet.
 
Ooppelin 8-tappisiin koneisiin oon vaihtanut kymmeniä hammashihnoja löysäämättä yhtäkään hammaspyörää, tai mitään muutakaan säätöä. Se hihnan säätö kun tapahtuu vesipumppua kiertämällä ja jää taatusti vuotamaan, mikäli siihen koskee. Tämä siis merkkikorjaamon metodi.


Joo ensimmäisenä sen verran raotetaan Jakopään koppaa että näkee vanhan hihnan merkin sitte katteleen saman merkkinen remmi niin passaa kireys kohdalleen. Näin ainaki -90 luvun alkupuolella tehtiin.
 
Onko tuo focuksen kiilaton alahihnapyörä sellaista mallia joka on pakko irroitttaa hihnan vaihdon takia?
Ei sitä kampiakselin päästä pois joudu ottamaan, mutta avaamaan joutuu kun saman pultin alla on apulaitehihna.

Pointti on, että kun akselit lukitaan oikeaan asentoon niin hihnapyörät saa kiristää siihen mihin ne sattuu jäämään kiristimen sokan poistamisen jälkeen.
Ei se huono ole missään nimessä.
 
Tokihan ne voi tehdä jos on mitat ja tässä tapauksessa sorvi käytettävissä, kyseisessä koneessa kun on lohkon kyljessä tulppa joka irrotetaan ja sen tilalle kierretään tietyn mittainen tappi johon kampiakseli nojaa kun kierretään yläkuolokohtaan
Eipä tuohon sorvia tarvinnu ajoitustapin tekoon. M10x70 täyskierrepultti sattui löytymään ja siihen pari mutteria toisiaan vastaan kiristettynä niin että pultin päätä jäi 41mm muistaakseni näkyviin.
Sen sitte pyöritti paikalleen ni olihan tuo ajoitus kohdallaan.
 
Nämä kiilattomilla pyörillä olevat, kampiakseli- nokkapyörät, ovat tulleet tarkoituksella jotta ajoitus saadaan just eikä melkein. Kun on pyritty pieniin päästöihin on haluttu pienikin heitto pois.
 
Nämä kiilattomilla pyörillä olevat, kampiakseli- nokkapyörät, ovat tulleet tarkoituksella jotta ajoitus saadaan just eikä melkein. Kun on pyritty pieniin päästöihin on haluttu pienikin heitto pois.
Kiilahan sen just varmistais, ilman sitähän sen voi laittaa väärään kohti ja varmasti keskimäärin meneekin enemmän huti kuin kiilalla :raaps:

Yksi työvaihe sillä kyllä säästetään sekä rattaan että akselin valmistuksessa mikä tuo varmasti useammankin euron säästöt per palikka
 
Kiilahan sen just varmistais, ilman sitähän sen voi laittaa väärään kohti ja varmasti keskimäärin meneekin enemmän huti kuin kiilalla :raaps:

Yksi työvaihe sillä kyllä säästetään sekä rattaan että akselin valmistuksessa mikä tuo varmasti useammankin euron säästöt per palikka
Tuo kiilattomuus antaa myös mahdollisuuden käyttää huonompilaatuisia eli halvempia hihnoja,, mitkä ei ole mittatarkkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Sielunvihollisella on ollut vahvasti näppinsä pelissä aina kun autoteollisuus on kehittänyt huoltokohteita.
 
Tää yks optimistinen vois välillä vähän miettiä...
Pessimisti myös.
Ajoitettavilla rattailla saadaan paljon tarkempi ajoitus, kuin kiinteillä.
Ja jos esim jokin ohjurirulla on vielä remmin vetopuolella, niin jo pelkkä remmin selkäpaksuus vaikuttaa nokkien ajoitukseen.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös