Costa Concordia

Viestiketju:
Costa Concordia

Nouseeko pystyyn vai pyllähtääkö??

Huomenna meinaavat hylyn nostaa pystyyn.

Mitäpä arvelette, onnistuuko vai meneekö paatti toisinpäin nurin?

Webbikameroita tiirailuun

Tämmöisiä pukkeja ovat viritelleet alle, ettei paatti karkaisi hallinnasta:

heres-one-of-the-underwater-platforms-that-will-support-the-costa-concordia-once-its-upright.jpg

Ja tällainen on nostoviritys periaatteeltaan:

costa_concordia976x630.jpg
 
Kyl se varmaan jokusen heilahduksen tekee, vesi tietty vaimentaa ja hidastaa liikettä, voi sopivasti osuessaan aallot jopa tehostaakkin heilahtelua.... 50/60 % mahikset, siis fifty-sixty....
 
Aikas paljon on vakuutusyhtiö rahaa polttanu tohon hommaan....oliskohan tullu halvemmaksi jos olisi tuonut Intiasta sieltä yhdeltä hiekkarannalta AMMATTIMIEHET purkamaan ton, nehän olisi hinannut sen parilla 10 millin vaijerilla ja 30 hp:n traktorilla tuolta aalloista kuiville pilkottavaksi....
 
Olis pitänyt romanialaisille aikoinaan laittaa huhu kiertämään, että koko alus on tehty teräksenvärisestä kuparista. Ois muuten hävinnyt yhdessä yössä koko paatti... :D
 
Tossa välillä katellu livekuvaa nostosta, on se hippusen lähteny kallistumaan jo....
Jos se siitä suht ehjänä kellahtaa petilleen niin voi olla että porukka ottaa illalla pari sihijuomaa.....riippuu tietysti kuinka tiukkapipo se eteä-afrikkalainen projektipäällikkö on....ja jos taas ei onnaa eli hajoo joko paatti tai vehkeet, otetaan sihijuomaa hieman enemmän....
 
Joku taisi masinistien foorumilla kysellä, minkälaisilla vaijereilla laivaa kiskotaan toiseen asentoon. Aika isot narut ne olivat, 56 kappaletta vaijereita, jokaisella painoa 26 tonnia, vaijerin pituus 58 metriä. (lähde)

69864816_019319771-1.jpg


Nopeutettu video kieräytyksestä:



Toisessa videossa näkyy työmaa vähän isommalta alueelta. Merkillepantavaa on hitonmoinen pikkupaattien kuhina lähistöllä. Ajelevat aika hölmön näköisesti sinne tänne ja edes takas. Oletettavasti miljoona toimittajaa ja valokuvaajaa pyytää sompailemaan, että saavat vähän erilaisen kuvakulman.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaikka vinsseissä ja muissa systeemeissä olisi miten voimaa, tuota ei voi äkkiä tehdä millään....

Puolpaattia kun on täynnä vettä yläkansia myöden, pitää odotella ja ottaa rauhallisesti että se ehtii valumaan pois kun oikeneminen ja kyljen nousu alkaa.....

Keväällä ilmeisesti vasta varsinaisiin siirtohommiin ryhtyvät, nyt oli tarkoitus saada kaiketi vain pelkästään pystyyn, näin olisin ollut jostain kuulevinani....
 
Aiemmin ihmettelin, miksi tuo täytyy romuttaa, suht uusi laiva vielä. Täälläpäin ajellaan 30-40-vuotta vanhoilla laivolla. Mutta kun näin kyljen vauriot, ymmärsin syyn. Paaliin vain.
 
Onhan se tuolla merivedessä jo puoliksi maannut puoltoista vuotta..... Sisusta varmaankin ihan kivassa kunnossa ja "lievästi" ruosteessa, kaikki muukin sisusmateriaali "valmista tavaraa" .....

Uutta tekee halvemmalla ja helpommalla, kun että ensin vuosi puretaan sitä kaikkea paskaa pois ja sitten toinen vuosi-puoltoista jälleenrakentamiseen.......
 
Saiskohan tuon ostettua AVK:lta? :D Ei vaan taida tuohon meiän kall(j)avetteen mahtua ajelemmaan tuommosella :D
 
Ihme etteivät vaan tuupanneet sitä pohjaan. Tuo on murusia Italian vuosittain mereen kippaamaan jätemäärään verrattuna.
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös