Akkukäyttöiset työkalut; porat, rälläkät jne. | Kehuja ja kiroja

Mitä arvon raati sanoo tästä paketista.
Pora, rälläkkä, mutteripyssy ja kaksi 5Ah akkua. 679,00

:) Vaihtoehtona kiinnostaisi Hikoki.
Mites näillä merkeillä menee hinta-laatusuhde?
Jos olis viime vuuen puolella ollu tarjous ni olisinpa hyvinki ostanu tuollasen setin.. makita vei voiton sillon..

Riippuu hyvin oleellisesti käyttötarkoituksesta. Milkkari on selvästi enemmän työkalujen suunnittelussa ja valikoimassa panostanut korjaamo- ja konepajateollisuuden tarpeita. Makita on enemmän rakennusteollisuuteen ja puutarhanhoitoon panostanut. Toki molemmilta löytyy jotain "vieraallekin" alalle. Hikokista ei juuri perskohtaista kokemusta ole. Yhtä kaikki, tämän hetken tarjonnalla ei yhdeltä merkiltä löydy kaikkeen kunnollisia työkaluja. Jos oikein hyvin haluaa, pitää olla useampia merkkejä.

Viimeksi muokattu:
Noo, enpä ole itsekään enää mikään Ethan Hunt, niin ei niillä mitään yötäpäivää. :yesey:

Mutta hyviä ostetaan tai ei ollenkaan.
Huonojahan saa kavereilta ilmaiseksi..
Eikä se Makitakaan mikään jumalvehjes ole, vaikka toki paremmasta päästä onkin.
Itsellä kun oli Boschin sininen puukkosaha niin akkukoneet tuli ostettua samasta leiristä. Keltaisen leirin laitteita löytyy yksi liikuttuneessa mielentilassa ostettu johdollinen monitoimikone, joka toki on ihan hyvä kampe sekin.

Monesti akkukoneissa ajatellaan vain tehoa. Itse tykkään käyttää Milkkarin 12-volttista sarjaa, kun ovat paljon kevyempiä, etenkin akku on kevyt. On sitten myöskin 18 V Milkkareita, kun tehoa tarvii enemmän. Jotain halpissarjaa olen ajatellut rinnalle, kun olis joskus tarve työkalulle, mitä tarvii kerran vuoteen, eikä silloinkaan paljon. Niissä välttäis halpiskin ja olis pienempi kynnys ostaa, kun runkokonekin olis halvempi.

Monesti akkukoneissa ajatellaan vain tehoa. Itse tykkään käyttää Milkkarin 12-volttista sarjaa, kun ovat paljon kevyempiä, etenkin akku on kevyt. On sitten myöskin 18 V Milkkareita, kun tehoa tarvii enemmän. Jotain halpissarjaa olen ajatellut rinnalle, kun olis joskus tarve työkalulle, mitä tarvii kerran vuoteen, eikä silloinkaan paljon. Niissä välttäis halpiskin ja olis pienempi kynnys ostaa, kun runkokonekin olis halvempi.
Joihinkin halpiksiin sopii esimerkiksi Makitan akut. Paskoja akkuja joka merkille ei huvittais oikein kasata nurkkiin. (Näin on kylläkin tehty jo, Bosch Milkkari ja Makita)

No, milkkarista en tiedä kuin vieraskäyttökokemusten perusteella.
Itellä on noita HiKokeja, ja 3v takuu ( rekisteröimättä ) kattaa sekä akut ja laturitkin.

Akkupora saisi mullakin olla mieluummin 12V sarjaa.
Ehkä paras vaihtoehto, :haisemaan:että hankkii sellaisen kahdella pienellä akulla ja tuon paketin, jossa tulee kaksi isoa 18V akkua.

Silloin olisi iso porakone käytettävissä, kun on tarvetta isommalle teholle.
Muissa koneissa olisi kaikissa akku joten niitä pystyisi käyttämään samanaikaisesti.

Ottamatta kantaa eri merkkeihin niin tulipa mieleen että onko nuo paketin koneet toivomiasi tehoiltaan yms? Meinaan sitten harmittaa jos pulttipyssy on suurimmaksi osaksi tehoton tai laikka ei jaksa hioa tarpeeksi tehokkaasti jne?
Ite oon joskus hankkinut koneen joka on ollut tehoton ja sekös ottaa pattiin.

Laikkakoneen sanotaan vastaavan 800W johdollista.
Riittänee, kun ei varsinaisia metallitöitä ole tarkoitus tehdä.

Pulttipyssy on 881Nm. Onkohan se sitten hyvää keskitasoa.
Henkilöauton pyöränpultit saanee sillä voimalla auki, muttei paljon enempää?

Jotkuthan on vain 300Nm koneita, ja niillä tuskin saa tehtyä muuta kuin jotain teollisuuden kokoonpanotöitä.
Yksi vanha Boschin pienitehoinen mulla on, huonolla nikkeliakulla. Aika harvoin sillä mikään työ oikein kunnolla sujuu. Kevyissä pulteissa vaaditaan yleensä tarkkuutta, ja silloin akkuporan hidas ja tasainen pyöritys on mukavampi.

Valinnanvaraa löytyy kyllä.:vipottaa: Mallimerkinnöistä vaan ei meinaa saada mitään selkoa.

Merkillepantavaa sinäänsä, että samalla merkillä on melko saman hintaisia isotehoisia ja painavia sekä pienitehoisempia ja kevyempiä.

Pulttipyssy on 881Nm. Onkohan se sitten hyvää keskitasoa.
Henkilöauton pyöränpultit saanee sillä voimalla auki, muttei paljon enempää?
Sillä M12 sarjan 339 Nm vääntävällä pulttipyssyllä renkaat yleensä vaihdan. Toki jos ne on joku älypää isolla koneella ampunut kiinni, niin ei aukea, mutta asiallisesti momenttiin kiristetyt pyörät aukeaa hyvin. Hylsy merkkaa paljon, kunnon paksuseinäisellä mustalla hylsyllä aukeaa ihan eri tavalla kuin jollain ohutseinäisellä kirkkaalla kiinanhylsyllä. Tuo pikkukone riittää yleiskäyttöön mainiosti. Toki isommille pulteille tarvii isomman koneen, mutta se painaakin ainakin kolminkertaisesti, niin ei turhaan viitsi raahata.

Viimeksi muokattu:
Laikkakoneen sanotaan vastaavan 800W johdollista.
Riittänee, kun ei varsinaisia metallitöitä ole tarkoitus tehdä.
Teho riittää varmasti normihommiin. Tuossa mallissa on jo ihan hyvin kierroksiakin, yleensä akkukoneet on tosi matalakierroksisia, jotain 8000 luokkaa. Niillä laikat häviää pölynä ilmaan ja mitään ei tapahdu. Paino noissakin on ongelma. Runko painaa saman kuin lankakone ja siihen päälle n. kilon verran akun koosta riippuen. Yhdellä kädellä aika raskas käyttää ja kahdellakin pitempään. Verstaalla pajan lankakonetta tykkään käyttää ja akkukonetta satunnaisiin hommiin.

Teho riittää varmasti normihommiin. Tuossa mallissa on jo ihan hyvin kierroksiakin, yleensä akkukoneet on tosi matalakierroksisia, jotain 8000 luokkaa. Niillä laikat häviää pölynä ilmaan ja mitään ei tapahdu. Paino noissakin on ongelma. Runko painaa saman kuin lankakone ja siihen päälle n. kilon verran akun koosta riippuen. Yhdellä kädellä aika raskas käyttää ja kahdellakin pitempään. Verstaalla pajan lankakonetta tykkään käyttää ja akkukonetta satunnaisiin hommiin.
Itse olen ihan tikku-ukko(185/75), mutta milkkarin akkurällä toimii hyvin yhdelläkin kädellä, jos ei urakoi.
5Ah akku painaa muistaakseni n.750g, ja se antaa vain hyvin tasapainoa hieman johdollista pidemmälle rungolle.

(pituudestaan huolimatta mennentullen johdollista kevyempi ilman akkua ku ei o moottorissakaan hiiliä).

Juuri näin, akun kanssa sen verran paljon painavampi, että pajan pöydän ääressä ehdottomasti mielummin johdollista käyttää. Sitten kun tarvii pihalle lähteä, niin akkukone mukaan. Nykyään alkaa uusimmat akkukoneetkin jo kiertämään riittävästi. Vielä vuosi-pari sitten kierrokset oli vain jopa 7500-9000 luokkaa. Nytkin kannattaa tarjouksissa huomioida asia. Yleensä tarjoustuotteet on juuri noita vanhentuvia malleja.

Viimeksi muokattu:
Aika tehoero on esim katkaisutyössä, jos on 8000rpm kiertävä akkukone tai 11000rpm kiertävä johdollinen......

Taitaa olla 10 vuotta sitten ostettu 1/2 IR paineilma pulttipyssy, isoo eroo ei tehossa ole tohon 880nm aukasevaan milkkariin ole. Käytännössä toi ir pikkasen tehokkaampi ainakin 8bar paineella.
Isommissa rälläköinneissä tallissa käytän johdollista ja akkukoneella siistintä.

Juuri viime viikolla tuli hankittua vastaava setti hikokilta kun oli jossain ihme kiertue tarjouksessa jonkinverrankin halvempi kun tuo, rälläkkä ja pulttari ainakin paperilla heikompi tehoisia mutta porakone tehokkaampi, ja sen mitä olen töissä käyttänyt milkkarin koneita ei ole oikein laatu vakuuttanut, ei ainakaan pulttarissa ole sellaisia tehoja mitä luvataan ja ainaan minä en tahdo porakoneesta kiristettyä istukkaa niin lujaan että se pitäisi, esim omassa vanhassa tokmannin brucke akkuporassa oli mielestäni parempi istukka, mutta siitä porsi karan laakerit

Joo nuo istukat on yleensä paskoja kaikissa. Sen voi vaihtaa parempaan jos saa entisen irti niin että kone pysyy ehjänä.... Makita DDF484 meni vaihteisto paskaksi kun yritin irrottaa, muovirattainen paska, muista on lähteny mitä on koitettu.

Joo nuo istukat on yleensä paskoja kaikissa. Sen voi vaihtaa parempaan jos saa entisen irti niin että kone pysyy ehjänä.... Makita DDF484 meni vaihteisto paskaksi kun yritin irrottaa, muovirattainen paska, muista on lähteny mitä on koitettu.
Mulla töissä reilun vuoden vanha ddf484 ja istukka poksahtelee kun kiristää...nää on muovista tehty...

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin