Akkukäyttöiset työkalut; porat, rälläkät jne. | Kehuja ja kiroja

Halloo, hiiliharjatonta moottoria moninpaikon kaupataan, onko se sama, kuin vanhanaikasissa vehkeissä hiilet?
Eli mulla muutaman vuoden , ehkä yli 10vuotiaat Makitat hyytyy osa savuten, ne varmaan hiilivikasia, mistä tiedän jossakin marketissa kun uutta ostan, mikäon hiiliharjaton malli, onko kirjain tai numerosarjassa jotain joka kertoo?

Moni hiiliharjaton laite sammuksissa käsin pyörittäessä tuntuu pyörivän pykälittäin, hiiliharjallisessa vastus on tasainen. Tyyppinumeron perusteella valmistajan teknisistä tiedoista kyllä myös pitäisi selvitä.

Nyt tuli notkuttua eri kaupoissa aamupäivä, K- raudassa tiesin makitaa olevan ja parikin 150e mallia akkupora nimikkeellä löytyi, molemmissa sanottiin olevan hiiletön rakenne, lopulta mukaan läksi sellanen salkku, jossa vääntävämpi kone ja pari 5ah akkua ja laturi 349euroa, noilla kyllä pitäisi lopun ikää ajaa, jos yhtään pysyvät kunnossa.

Itse just pistin tilaukseen Makitan DDF484:n. Yksi sellainen on käytössä ja yksi taannoin poistui käytöstä, kyllästyttää joissain hommissa jatkuvasti vaihdella terää joten ostin siksi toisen. 135 eur verollisena maksoi runko, ja taitaa vielä tulla perille asti toimitettuna tuohon rahaan.

Ddf484 on muoviset rattaat vaihteistossa. Huomasin kun olin vaihtamassa istukkaa, rattaat meni sileäksi ennen kuin istukka lähti irti.

Olen todennut että mitään muuta kuin malliston isoimpia porakoneita ei kannata hankkia.
Esim. Makitan ollessa kyseessä https://www.makita.fi/product/dhp486.htm
Ja sama homma on ollut huomattavissa myös kotikäytön Ryobeilla.
Koneet maksaa mansikoita mutta kantapään kautta on tullut opittua että=
-pienemmät koneet palaa kun joutuvat koville
-istukat ei kiristä teriä kunnolla -> pyörii tyhjää -> istukka pilalla ja terät luistaa heti.
-metallikuorinen istukka ei sorvaudu heti ulkoa vaikka johonkin poratessa osuisikin.
-vaihteisto kestää vääntää sen mitä kone jaksaa
-menee jäykätkin ruuvit 2 nopeudella pohjaan eikö ole ärsyttäviä nopeuden vaihtamisia joka ruuvilla.
-apukahva käytössä voi vispailla juotosbetoneja yms.
-isossa koneessa vahvemmat karan laakerit jolloin pieni väärinkäyttö teräsharjan tai pirranterän kanssa ei aiheuta niin nopeasti väljää istukkaa .

Tämä siis todettu sepän töissä pääosin rautaan poratessa rautaterin ja reikäsahoin.

Kone on toki raskas ja kolho verrattuna pienempiin mutta kevyet ruuvaushommat hoituu luonnollisesti ruuvarilla.

Itse joudun käyttämään töissä etupäässä 2-4 mm poranteriä tai isohkoja rasiaporia. Milkkarin M12 kone on käytössä tai siis kaksikin. Yli 100 mm rasiaporalla vähän kakistelee, jos ei ole Hi Output akkua. Aika usein kyllä rasiaporalla käytän 18 V konetta, mutta se on vaan niin pirun raskas mokelo. Vieläkin kevyempää ja pienempää poraa olen harkinnut ja sellaista ruuvimeisselin näköistä sähköistä ruuvinväännintä. Muutenkin tykkään tuosta M12 sarjasta. Useimpiin käytyöihin riittävän tehokkaita, mutta paljon kevempiä kuin M18.

Mulla on tosta Panasonicista vanhempi malli. Taitaa olla kohta 10 vuotta ikää ja toimii edelleen. Säästää hitosti rannetta kun jotain keskusta johdottaa. Jonkun Bosch-rämmäleen ostin tarjouksesta ja sillä ei mun käytössä tee mitään. Boschissa ei oo liipaisinta vaan sitä painetaan ruuviin. Ihan liian nopea ja tunnoton sähköasennuksiin. Tossa Panassa on jousipalautteinen keinukytkin. Sillä on helppo ottaa napsu takaisin ja kiristää uudelleen.

6440701_1619843854.jpg

Tuommoista panan pötkylää oon joskus käyttänyt ja on kyllä mainio peli. Taisi tosin olla hinnakas mutta kestää vaikka 5-vuorossa.

Noita Panasonicin ruuvareita oli käytössä jo 80/90-lukujen taitteessa. Ainoa kapine, jolla onnistui ruuvata tietokoneiden ruuveja rikkomatta kierteitä pellissä. Momentinsäätö on hyvinkin toimiva.

Mulla on tosta Panasonicista vanhempi malli. Taitaa olla kohta 10 vuotta ikää ja toimii edelleen. Säästää hitosti rannetta kun jotain keskusta johdottaa. Jonkun Bosch-rämmäleen ostin tarjouksesta ja sillä ei mun käytössä tee mitään. Boschissa ei oo liipaisinta vaan sitä painetaan ruuviin. Ihan liian nopea ja tunnoton sähköasennuksiin. Tossa Panassa on jousipalautteinen keinukytkin. Sillä on helppo ottaa napsu takaisin ja kiristää uudelleen.

6440701_1619843854.jpg
Vois olla noissa venehommissa aika pätevä. Monesti akkuporan pieninkin momentti on liikaa, kun tehtaalla on jo ruuvit lasikuituun korkattu.

Tuota sarjaa olevan vanhan Makita otin käyttöön, 10 vuotta kellarissa, ja akut pitää varauksen! Jäi aikanaan pois käytöstä kun laturi hajos, mutt sain kaverilta nyt toimivan laturin. Yhdesti vaihdoin moottorinkin tuohon aikanaan. 13*5.5m lappeen kaikki ruuvit riitti yksi akku, on nämä ihme vehkeitä.
1691694436070.png

Tuota sarjaa olevan vanhan Makita otin käyttöön, 10 vuotta kellarissa, ja akut pitää varauksen! Jäi aikanaan pois käytöstä kun laturi hajos, mutt sain kaverilta nyt toimivan laturin. Yhdesti vaihdoin moottorinkin tuohon aikanaan. 13*5.5m lappeen kaikki ruuvit riitti yksi akku, on nämä ihme vehkeitä.
Näytä liitetiedosto 119820
Mulla lienee noita pari tai ehkä kolmekin, kaikista akut risana. Pari vuotta sitten vielä mökkiporana oli. Ja sellainen uudemman mallin laturikin on kaiketi jäljellä.

Ryopit ollu tossa pajalla käytössä, hyvin on pelanneet. Pulttikoneella on hakattu aika paljon, ei ole vielä porsinut.
Rälläkkä, porakone ja työvalo myös aika paljon käytössä.
Uuden poran ostin taannoin, sivukahvallisen kun siihen voi laittaa jääkairan😃😃 vanha pora kulkee nykyisin rekassa mukana, liinanrullaimena.

6440701_1619843854.jpg
Oliko tämä bosch?

Teen työkseni sähkömekaanisten laitteiden rassausta, ruuvit ovat yleensä välillä 3mm talttapää-6mm kuusiokolo ja tuo boschin kiroaminen kuullosti varsin tutulle, minulla oli ennen Stanley https://m.motonet.fi/fi/tuote/7017229/Stanley-Fatmax-ruuvinvaannin-ladattava-4-V
Jonka voimat olivat varsin sopivat riviliittimille yms. pienille ruuveille, mutta se ei kestänyt käsin vääntämällä 6mm kuusiokolon avausta vaan joku koneistosta petti.
Hankin sitten tilalle tuon Boschin joka on varsin miellyttävä, voimaa riittää niin että kone pyörii herkästi kädessä ja momentin säädöllä saa sopivat nm:t pienemmillekkin ruuveille, ainoat miinukset magneettitoimisesta bitsin kiinnityksestä ja tuosta painamalla toimivasta käynnistyksestä. (On toki virtanappikin mutta tuota autokäynnistystä ei saa pois joten se on tarkkoja hommia tehdessä varsin ikävä)

Oliko tämä bosch?

Teen työkseni sähkömekaanisten laitteiden rassausta, ruuvit ovat yleensä välillä 3mm talttapää-6mm kuusiokolo ja tuo boschin kiroaminen kuullosti varsin tutulle, minulla oli ennen Stanley https://m.motonet.fi/fi/tuote/7017229/Stanley-Fatmax-ruuvinvaannin-ladattava-4-V
Jonka voimat olivat varsin sopivat riviliittimille yms. pienille ruuveille, mutta se ei kestänyt käsin vääntämällä 6mm kuusiokolon avausta vaan joku koneistosta petti.
Hankin sitten tilalle tuon Boschin joka on varsin miellyttävä, voimaa riittää niin että kone pyörii herkästi kädessä ja momentin säädöllä saa sopivat nm:t pienemmillekkin ruuveille, ainoat miinukset magneettitoimisesta bitsin kiinnityksestä ja tuosta painamalla toimivasta käynnistyksestä. (On toki virtanappikin mutta tuota autokäynnistystä ei saa pois joten se on tarkkoja hommia tehdessä varsin ikävä)
Se oli vielä halvempi malli.

Tuossa kiinnosti tuo pieni koko ja USB-lataus. Olisi ollut läppärilaukussa kätevä kuljetella mukana.

Mitä arvon raati sanoo tästä paketista.
Pora, rälläkkä, mutteripyssy ja kaksi 5Ah akkua. 679,00

:) Vaihtoehtona kiinnostaisi Hikoki.
Mites näillä merkeillä menee hinta-laatusuhde?

Mitä arvon raati sanoo tästä paketista.
Pora, rälläkkä, mutteripyssy ja kaksi 5Ah akkua. 679,00

:) Vaihtoehtona kiinnostaisi Hikoki.
Mites näillä merkeillä menee hinta-laatusuhde?

Sitä vaan sanon, että ei nuo kumpikaan vaihtoehto mikään Makita ole.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin