Yleinen rakennusten remonttikysymysketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voihan se olla ettei tosiaan kuulu käyttää 9 mm kuusiokoloa, mutta se oli nyt riittävän lähellä. Ihan tätä varten en ajellut kesken asennuksen Motonettiin, mutta sieltä sopiva avain löytyi ja ihan napakasti asettui. Olis voinut kikkailla tietenkin leikkaamalla vaikka tyhjästä kaljatölkistä alumiinia 8 mm ympärille mutta ei ollut tyhjiä, ei ollut edes aihioita. Mistäpä päästäänkin siihen miksi siellä Motonetin suunnallakin tuli käytyä...
 
Voihan se olla ettei tosiaan kuulu käyttää 9 mm kuusiokoloa, mutta se oli nyt riittävän lähellä. Ihan tätä varten en ajellut kesken asennuksen Motonettiin, mutta sieltä sopiva avain löytyi ja ihan napakasti asettui. Olis voinut kikkailla tietenkin leikkaamalla vaikka tyhjästä kaljatölkistä alumiinia 8 mm ympärille mutta ei ollut tyhjiä, ei ollut edes aihioita. Mistäpä päästäänkin siihen miksi siellä Motonetin suunnallakin tuli käytyä...
Meinasin kommentoida että turhaan sitten ostit työkalun jos kerran alumiiniakin oli hankintalistalla, mutta sitten älysin että aina jos on paikka, niin pitää ostaa uusi työkalu.
 
Kannattaa saumata reunat sitten hyvin. Muuten siellä on kohta joku kärpäsensukuinen ryömimässä lasin ja seinän välissä koska siellä kuitenkin on se tila. Kaverilta vaan kuulin... :facepalm:

Vaan jos tapetissa on pelotteena tuommonen kuva?
IMG-20211227-WA0003.webp
 
Hieman liippaa aihetta. Onko vinkkejä mikä vois pehmittää wc-pöntön sisään jämähtänyttä laastia, betonia? En tiedä mitä se on, mutta ei se ihan sitä ihtiään ole. Lohkeaa pieninä paloina, mutta on siinä mutkassa niin ettei pääse oikein käsiksi.

Toistaiseksi kokeiltu etikkaa, ei ollut 3 vuorokauden jälkeen mainittavaa vaikutusta.
 
Ureaa mahdollisesti, hapolla lähtee.
Viemärin avaajaa vaikka teknoseesam, no sehän onkin rikkihappoa.
Sitruunahappoa ja aikaa, jos tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta.
 
Entisessä kämpässä oli niin kalkkinen vesi, että kalkkia oli kivettynyt pönttöön. Sitruunahapolla lähti. Olisko yön yli lionnut ja sitten lähti ihan harjaamalla.
 
Sitruunahappoa ainakin on heti käsivarastossa.

Sitä laastia on ihan pari senttiä paksusti ja se jo pahasti ohentaa sitä putkea. Ei näy kuitenkaan ilman peilejä.
 
Eikös se perinteinen laastiroiskeiden pesuaine ole hyvin pitkälti suolahappoa.
 
Mulla on jotenkin sellainen muistikuva, että sokeripohjainen aine olisi tehokkain. Vai estikö se vain kovettumisen.
 
Onkos jollain kylmänä eristettyä tallia, siis lattia myös. Olis mielenkiintosta kuulla onko havaintoja lämpötilan suhteesta ulkoilman lämpötilaan. Löysin vanhan lämpömittarin jonka pistin talliin. Tämä siis on muuten eristetty, mutta lattia eristämätön. Oli plussan puolella, tosin tätä ennen ei ollut yli 10 asteen pakkasia kuin muutama päivä.
Minulle on sanottu ja siinä uskossa olen, että maasta tulee senverran lämpöä, että lämmittää tallia. Harmi kun ei ollut tuossa alkutalvesta mittaria kun oli pidemmän aikaa kovat pakkaset. Olis ollut mielenkiintoista seurata.
IMG_20220201_180519243.webp
 
Onkos jollain kylmänä eristettyä tallia, siis lattia myös. Olis mielenkiintosta kuulla onko havaintoja lämpötilan suhteesta ulkoilman lämpötilaan. Löysin vanhan lämpömittarin jonka pistin talliin. Tämä siis on muuten eristetty, mutta lattia eristämätön. Oli plussan puolella, tosin tätä ennen ei ollut yli 10 asteen pakkasia kuin muutama päivä.
Minulle on sanottu ja siinä uskossa olen, että maasta tulee senverran lämpöä, että lämmittää tallia. Harmi kun ei ollut tuossa alkutalvesta mittaria kun oli pidemmän aikaa kovat pakkaset. Olis ollut mielenkiintoista seurata.
Näytä liitetiedosto 91041
Talli on mulla eristetty.. olikohan 100mm villa + 13mm tuulensuoja seinissä, lattia n.120 valu ja 150mm styroksieristys, sokkelia vasten sisäpuolella 50mm finfoam. Laipion päällä 100 levyvilla ja n.300mm puhallettua.. tuplagyprokit sisällä seinissä ja katossa.
Ulkopuolella sokkelia näkyvissä n. 400 mm ja tuon kautta tulee osa kylmästä, paska nosto-ovi josta sit loput jäähtymiset..
Alimmillaan on joskus pitempien pakkasten aikaan lämmittämättä ollessaan menny miinukselle 2-3astetta, sen kylmempää tilannetta en muista.. tuulella tuppaa myös jäähtymään tuon oven takia..
Talvella sokkelin lumeaminen vaikuttaa niin jotta juurikaan alle nollan ei laske lämpö..
maasta tuleva lämpö voi joissain tapauksissa näkyä sisällä mutta mitä paksumpi eriste lattiassa niin eristää kait sitäkin..?
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös