Flipperi, No Fear: Dangerous sports

Viestiketju:
Flipperi, No Fear: Dangerous sports

Illan huoltosessiot. Tuli putsittua töpsypuikolla pohjarampin optojen molemmat puolet. Lisäksi yleisvalaistuksen osalta tuo valonheittimen irronnut tinaus tuli laiteltua jälleen kiinni. On kyllä ihan mielenkiintoinen kylmä juotos ollut kun oli ihan täysin vastapinnan kuvio näkyvissä tinassa. Pienen haasteen antoi kun omat tinat ei oo tuota vanhan liiton lyijytinaa, niin joutui vähän kikkailemaan. Periaatteessa paras ois ollut vetää johdoista tinat pois ja juottaa uudella tinalla kaikki, mut veikkaan, että liitos kestää 0.25A + 0.25A ja nykyisen kotipeluutuksen röykytyksen. Tukena on läpinäkyvä tyköistuva letkunpätkä.

Valkoisia pieniä vitt... nippusiteitä kun ei ollut, niin en alkanut purkaa johtosarjaa koneesta irti, vaan huolsin keksintöä pelikentän päällä pro sarjan huoltoalustalla:
upload_2021-9-26_23-59-58.png


Lamput tuli kuntoon, nyt näkeepi peluuttaa. Ja silti sulakkeet kestää tässä valko-keltaisessa valopiirissä.

Palloja hukkuu edelleen ja etenkin juuri fiddumaisilla hetkillä. Mulla on sen verran vaha softa, että tuolta puuttuu pohjarampin diagnoositestit. Pitänee siis poltella uus prommi tähän koneeseen.

Testipeleissä nyt kun oli taas valoja lisää, niin ramppien väliset tolpat levisi entisestään. Kerpele kun ei saa enää mitään aikaiseksi. Päivän pohjanoteeraus 10 miljuunaa yhellä pallolla. Varmaan 20 pelillä taisin yhden kerran päästä yli "replay" rajan, joka on 990.000.000. Ja sekin peli päättyi johonkin 1.2mrd kuudella pallolla. Ei olla nyt pelaamisessa lähelläkään siellä missä on jo käyty. Maksimihaasteetkin oli vain No Limits.
 
Laitoin myös vuorikiipeilykallion paikoilleen.

Toiset tekee isompia juttuja :eyepop: Sillain flipperit kiinnostele, mutta tässä tätä seuraa, niin ihan viihdyttävältä toiminnalta vaikuttaa, eikä mene kaikki aika palloilla pelaamiseen.
 
Pahanteosta ja yleisestä kiusaamisesta nämä pelaamiset on pois. Ja suoraan sanottuna mukava harrastella kun tunnin-parin näpertelyllä saat aikaiseksi jotain näkyvää lopputulosta, eikä ole väistämättä pakko laittaa koko keksintöä kerralla atomeiksi. Pieniä parannuksia sinne tänne pala kerrallaan ja keksintö on kuitenkin about pelattavassa kunnossa. Kyllä mua alkaa tuo putsaushommakin tässä kiinnostaa, ja tuo ylärampin korjaus vaatii ainakin osan ramppihässäkästä purkuun.

Tänään en nyt varsinaisesti tehnyt koneelle muuta kuin kolme peliä, vajaa tunti. Muutamia epäonnistuneita palloja mahtui matkan varrelle, mutta kaikki pelit 3+3 pallolla (+extraballit) 1.2-1.5 miljardin pisteen väliin. Ei sijaa pistetauluille, mutta harvinaisen hyvät suoritukset silti. Tolpat ramppien välillä oli edelleen ihan sairaan leveät, mutta jotenkin onnistuin saamaan useamman multiball session ja niistä jackpotteja. Pari kertaa kone hukkasi taas pallot kesken tehtävän.

Mulla oleva softa tuossa koneessa on versio 0.8, joka on ennakkojulkaisu. Samoin koneen sarjanumero on todella pieni. Uusin julkaistu versio on 2.3. Tuossa on ilmeisesti 5 versiota. Kuvaavaa on myös se, että manuaalin mukaan testejä on 20kpl, mulla valikoissa muistaakseni 14kpl. Nimenomaisesti viimeisessä 2.3:ssa on korjattu pohjarampin pallontunnistuslogiikkaa ja tähän liittyvää pallonhakua.

Pitää hommata tyhjä 27C4001 eprom jostain ja poltella sinne v2.3. Toki tuli myös huomattua, että oma kalusto ei noin isoja enää polta, joten prommerikin lähtee tilaukseen.

Liitän tähän vielä löytämäni versiohistorian (lähde/source: https://www.pinballinfo.com/community/threads/test-menu-problem-no-fear.15649/post-87263):

Changes from revision 2.2:

Improved the ball search logic to better compensate for a
broken switch at the right popper.

Changed the Skill Shot choice to start after the plunge,
not before. This keeps the choice from being available
until the ball actually arrives at the shooter.

Fixed a bug where choosing LOCK from the skill shot would
remove the 3rd lit lock if the player already had it lit.

Fixed score histogram labels.


Version 2.2
Date: September 14, 1995
U6: Checksum: A622 (A - USA/Canada)
Checksum: 8122 (X - Export)

Changes from revision 2.0:

Fixed a bug where the state of the errors for the optos
being stuck and the drop target being flakey were not
being cleared at factory reset, so the user could get
erroneous errors randomly, based on the state of the CMOS
RAM before the reset.

Fixed a bug in the user-error report where line 2 of
of the error message was not being cleared properly.
This would cause messages such as "check drop target,
not set" instead of just having "check drop target"


Version 2.0
Date: June 8, 1995
U6: Checksum: C520 (A - USA/Canada)
Checksum: 9F20 (X - Export)

Changes from revision 1.1:

The game now checks the ramp magnet optos to see if any are stuck
closed at initialization. If so, they are considered to be
disabled until the next powerup (or test mode) that sees them
un-stuck.

Added user report messages for stuck and disabled magnet optos.

Changed broken switch logic on drop target to make sure
that it does not try to change the position of the drop
target unnecessarily; thus allowing the player to get
to the shot behind it more easily. This then allows
locks to be lit much easier when the drop target is broken.

Added logic to watch the drop target for 15 games to make sure
that is is lighting locks. Gives a message if 15 games go by
without a lock.

Corrected the updating of the buy-in button lamp to make sure it
is updated whenever credits are added. Before, it would not start
blinking until the player had put in MORE than the required credits
for buying in.

Allowed the buy-in button to enter initials during the high score
to date entry screen.


Version 1.1
Date: May 15, 1995

U6: Checksum: 0311 (A - USA/Canada)
Checksum: DD11 (X - Export)

Changes from revision 1.0:

Added French translations.

Changed the default adjustment for Raceway Start to AUTO.

Change the default Raceway Holdover Difficulty to HARD.

Changed the auto-percentage of Raceways to start with 2 lit
instead of 3 by default.

Implemented the "dice match" feature. Added an adjustment
to use the old match display.

Fixed a glitch in the multiball start display.


Version 1.0
Date: May 3, 1995
U6: Checksum: 1B10 (A - USA/Canada)
Checksum: FB10 (X - Export)

This is the release of software for production.

This version works with sound revision 1.0:

U2: Checksum: 6B00
U3: Checksum: 6700
U4: Checksum: D000
U5: Checksum: 2700
U6: Checksum: B200
U7: Checksum: C700

Changes from revision 0.8:

Added German translations.

Fixed a bug in the drop target updater which would allow
the drop target to stay in the "wrong" state if it was
told to change while it was already busy trying to change.

Changed track feature to allow laps during the grace
period of nascar - the most obvious result of this is that
the nascar lamps will be properly updated at the end of
NASCAR mode.

Drop target now only makes a sound effect when it is dropped
by the player.

Added adjustment ofr attract mode sounds and speech.

Added broken switch logic for right ramp, underground lockup,
right/left loop switches and right return lane.

Trough test now makes sure the drop target is down at the
b eginning of the test.

Added two score fonts to the system to accomodate a 10 billion
single player score and a 10 billion multi-player "player up" score.

Increased flipper Skill Shot to 50 million.

Fixed "match" text to fit on screen.

Added a bunch of lamp, display and sound effects.

Ball search is now held off during video mode.

Fixed up the auto-plunger to correctly check game ove
 
Alkoi viikolla mennä hermot tuohon pallon palauttamiseen. Itellä useampiakin ihan ok pelejä alkuviikolla mutta kesken haasteen odotetaan, että kone alkaa ajaa pallonhakua. Pallonhaun odottelu kestää ehkä 2-3min ja haku itsessään kestää minuutin. Jonka jälkeen kuula taas kimpoilee takaisin alaramppiin. Ja taas odotetaan uutta hakukierrosta.

Viimeinen niitti tais olla kun eukko pelaili yksikseen ja aloin kuunnella, että kone ajattaa jo useampaa kertaa pallonhakua. Ainakin 15-20min pallo vaan pomppii takas pohjalle. Oli pakko oikeasti ottaa suurennuslasi käteen ja alkaa miettiä mikä kettu tuota riivaa.

Tuossa on siis ns. popperi, joka ampuu kuulan kentän alapuolisesta rampista J-malliseen nelikulmaiseen metallikouruun tuosta pitkästä päästä. Lyhyemmän pään alla on neljästä, tällä foorumilla ehkä oikein termi, rautalangasta muodostettu ramppi. Tuo popperi on flipperi-tyyliin melko voimakas ja käytännössä koko pelilauta tuntuu tärähtelevän kun tuo vahva sähkömagneetti vetää rajoittajaansa vastaan ja palaa takaisin alas.

Tuossa zoomaillessa tuli huomattua, että kyseinen rautalankaramppi pääsee vähän elämään, ja se on muutaman millin sivussa popperikohdan alapuolen vahvikkeeseen kuluneista urista. Ajelin pallojen poisto-ohjelmaa ja siinä tuli todettua, että jos pohjarampissa on yksi pallo, niin se ponnahtaa hyvin todennäköisesti takaisin. Jos pohjarampissa on kaksi palloa, niin ensimmäinen ponnahtaa takaisin ja nämä kaksi jäävät päällekkäin ja tulevat ammutuksi samalla kertaa rampille.

Löysäilin ramppia paikastaan, uriin asti se ei kyllä taivu, mutta lähemmäs. Samalla kiristelin kiinnitykset. Nyt on tuntunut pallo päätyvän rampille käytännössä aina. Tuo on pelin kannalta ehkä tärkein funktio, joten sitä käyttää pelissäkin jo helposti sata kertaa. Muutamassa ehtoossa nyt ehkä 1-2 failia.

Tolpat on taas levinneet sen verran, että en toki oo saanut noita tiettyjen haasteiden ongelmakohtia toistettua riittävästi.


Prommeri ja uv-tyhjennin on tilattu, mutta nämä nyt tulee pitkän matkan maahan ja sen jälkeen kusti tullaa niitä kuukauden (on jo maksettu). Epromien osalta kuulin vähän juoruja, että nämä wanhan liiton piirit alkaa olla jätettä ja kannattanee panostaa muuhun kuin aliebayxpress random tavaraan. Suosi suomalaista siis, en ole vielä ennättänyt.

Taustavaloliittimistä on useampia jutusteluja auki. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että jos myyjä ei voi myydä pyytämääni tuotetta tai vastaavaa, niin aletaan aliarvioida haluamani osan ominaisuuksia. Toki tiedän hyvin, että lamppujen käyttöjännite on alhainen, mutta valoryhmään kun menee lampuille jo 4A ja nämä on liian tyypillisiä vikakohteita. Ostajan vaatimus minimissään 7A kontaktista ei lie ihan skeidaa ja hakemissani kontakteissa on nelikulmaiseen tappiin vastaamassa sen jousikielen lisäksi kaksi sivukontaktia.


Pelihommat itessään on kulkenut niin hyvin, että mustissa tolpissa alkaa olla vaaleaa kakkaa. Eukko myös rupes tuloksineen uhittelemaan, melkein pääsi jo nimikirjaimia raaputtamaan perjantaina. Itellä tuon jälkeen useampi peli ilman ees mahdollisuutta noihin pisteisiin joten tajusin lopettaa. Sain mä nyt ennen tuota eukon sessiota kolme "replay":ta, eli maksullisessa pelaamisessa ilmaista lisäpeliä. Tuokin raja on kivunnut, alunperin 900.000.000, sit 990.000.000 ja nyt 1.110.000.000. Eukolla eka replay-ylitys ja piti kyllä todeta että helvetin hyvä peli oli ollut (en ihan kaikkea seurannut).
 
^Sä et pysty enää lähtee ulos muita vehkeitä ropailee, ku eukko pelaa sillä välin nimensä listan kärkeen...
 
Hmmm. Mietin josko heittää eukon pihalle, niin ei ole pilaamassa tilastoja...? Nimimerkkiin mahtuu 3 kirjainta, joten sikäli viestin välitys pitää hoitaa Lapinlahden Lintujen lanseeraamalla lyhyemmällä kirjoituksella, kuten kaikkien tuntema evvk.

Täytyy siivoilla tuota pelikenttää, siellä alkaa olla jotain ryönää peluutamisesta. Samoin pyöritellä hiukan noita kumeja. Ja flipperit on vielä huoltamatta, odottelee sopivaa sadepäivää. Kaikkine säätöineen menee kuitenkin tunti-pari plus testipeluutukset (tunti-pari), ei lyhentynyttä poutapäivää jouda tällaiseen käyttämään.

Illasta pyörittelin tovin kuulaa pelikentällä testatakseni oisko tuon popperin ongelmat vihdoin ok. En havainnut pitkällä neljännelle luuserisijalle päästyllä pelillä yhtään pomppusyöttöä enkä toisaalta kahden pallon syöttöjä. Näinpä klasi auki ja kiipeilykallio takaisin paikoilleen.

Fiilistelykuva kasattuna (ilman lasia, eikä ole pelitilanteesta):
upload_2021-10-3_3-38-14.png


Kuva hieman hämää, mutta silti kyllä, flipperit eivät ole samassa tasossa levossa. Tästäkin syystä noiden huolto vaatii vähän lisätöitä - toki ne pitäisi muutenkin säätää hallussani olevien korjaussarjojen osamäärillä (tulee uudet nivelet).


Sääntösetistä illalla muutamia aihealueita tuli tarkasteltua. Samassa yhteydessä tuli ilmi, että Skydivessä oleva ns. drop target pitäisi laskeutua myös koneen toimesta. Olen jotenkin omaksunut ja otaksunut, että tuo drop target tippuu vain kun siihen osuu kuulalla. Tämä oma logiikkani toki taistelee sitä vastaan, että kyseinen drop target voi olla ylhäällä mm. laskuvarjohaastetta aloittaessasi joudut laukomaan kaksi kertaa tuohon, samalla kun kello laskee pisteitä alas jokaisesta laskuvarjohypystä.

Tuo pitää ottaa tutkintaan. Olen pitänyt konetta tyhmänä, kun se alkumanöövereissä (virtojen kytkemisen jälkeen ennen kuin antaa edes peluuttaa) ampuilee kuulaa tuohon drop targettiin ja tämän jälkeen vasta perille. Samoin tietyissä tilanteissa olen tuon drop targetin mieltänyt haitaksi - ja käyttäjien kirjoittaman peliohjeistuksen perusteella näissäkin tilanteissa kyseinen drop target pitäisi tippua koneen toimesta alas.

Kyseinen drop target on ylläolevassa kuvassa alhaalla. Löytyy käytännössä tuosta vihreän "Jump now" valon oikealta puolen, eli kuvassa hieman pinkihkön (jackpot) nuolen sinipohjaiselta kaistalta. Noiden nuolien yläpuolella on musta poikittainen palikka, jota kone voi nostaa käytännössä flippereitä vastaavalla sähkömagneetti-kelalla.
 
Jokos voi ajatella olevan säästön puolella noilla pelimäärillä, mitäs tollaisen pelaaminen kaupallisella laitteella normaalisti maksaa per peli?
 
Jokos voi ajatella olevan säästön puolella noilla pelimäärillä, mitäs tollaisen pelaaminen kaupallisella laitteella normaalisti maksaa per peli?

No 15v vanhan vaihtokaupan arvoa on ehkä vaikea hahmottaa nykyrahassa. Hetkeen en ole pelaillut maksullisilla koneilla ja tuolloinkin ehkä enemmän pelannut kun on mieluisa flipperi osunut kohdalle, joten hinta on ollut toissijaista. Jotain näitä tuli aikoinaan ajankuluksi pelattua Visual Pinballilla ja ihan mielellään sitä nytkin vierittäisi kuulan Scared Stiffin pelilaudalle. Tuo Scared Stiff oli joskus hankintalistalla, mutta olen ehkä nyt kun tätä on toimivana päässyt pelaamaan, niin hylännyt SS haaveet. Se on ehkä turhan helppo pelinä ja siinä on kettumaisia (kalliita) hajoilevia ulkonäköseikkoja, jotka myös vaikuttavat pelin kulkuun.

No Fearin hinta kotimaassa lie tällä hetkellä ~3000€-3500€, vaihtuvuus huono. Euron pelillä en ehkä vielä ole omillani, mutta on noita tullut pelattua kyllä jokunenkin peli tässä parin viikon aikana. Toisaalta varmaan sähkö, varaosat ja sivukulut pitäisi huomioida, joten plussalla ei olla. Ja jos taas No Fearia miettii, niin tietääkseni lähin julkinen kone on Tampereen seudulla. Matkat eivät ole ilmaiset, vaikka hyviä kebabbiloita varrelle osuisikin.


Mutta onhan nämä sellaista vaalittavaa kansanperinnettä, ainakin omalle ikäluokalle. Ajattelin nyt sekä omiksi muistiinpanoiksi, kuin myös konekulttuurin historian vuoksi dokumentoida tästä edes jotain. Eihän tämä nyt mikään Porsche Diesel ole, mutta harrastekones kuitenkin. On palstalla hullumpiakin hassutuksia ketjuineen. Harvinaisen ehyt ja toimiva kokonaisuus tämä on jo nykymuodossaan, ja pienin hienosäädöin ei paljoa iästään kerro. Pientä näperreltävää sadepäivien ratoksi. Ja talveen jos lumilinkoilusta ehtii sisähommiin.

Tarkoitus on tuota pelisaluunaa hieman vielä laajentaa. Jos saisi tuon jukeboksin myös sinne ja myös fiksattua tuon jukeboksin levynsiirtomekanismin. Vaatinee 3d printteriä ja aikaa kuitenkin tuo. Pelkkä valaistuskin toki olisi kiva - jos saisi vaikka jonkun pääkytkimen, minkä takana on koko kalusto. Jossain oli mainittu led-loisteputkesta tuohon ja siitähän se ajatus sitten lähti. Vielä en oo tikkua laittanut ristiin. Kai tuostakin pitää ketju hitsata kasaan kun korjauksen aika on.
 
Ja mikä oiskaan hintalappu sille pelaamisen ohessa kaupallisessa ympäristössä nautitulle virvokkeelle :) ja huonohan se harrastus ois jos oikeasti tarvis euroja tai tunteja laskea… mulla ei siis vaan ollut mitään näppituntumaa miten paljon tollaiseen sais esim tunnin pelaamiseen naputtaa kolikkoja
 
Ja mikä oiskaan hintalappu sille pelaamisen ohessa kaupallisessa ympäristössä nautitulle virvokkeelle :) ja huonohan se harrastus ois jos oikeasti tarvis euroja tai tunteja laskea… mulla ei siis vaan ollut mitään näppituntumaa miten paljon tollaiseen sais esim tunnin pelaamiseen naputtaa kolikkoja

Parhaat yksittäiset pelit on itellä ollut siinä 20-30min, kun taas edelleenkin tulee niitä minuutti per kuula (tai minkä tuo autofire nyt kestää). Olkootkin, että jotkut asiat tuossa vaatii ees jonkin laista taitoa, niin tuurillakin on merkityksensä.

Urheilujuomissa tämä oma ratkaisu tulee toistaiseksi melko edulliseksi kun mitään hyllytasoa ei ole käden ulottuvilla. Toki tämä myös selkeästi vaikuttaa siihen, että keho ei samalla tavalla toimi rasituksen alla kun tarvittavia mineraaleja ei saa nautittua kesken pelin. Tiedän polttaneeni samaisesta huoneesta neljän yksikön urheilujuomatelineen joskus 10v takaperin. Enpä tiennyt että sekin kolmen laudan tekele olisi ollut astuva uuteen arvoonsa vuonna 2021. Kaikki pitäs säilyttää prkl. Jossain pitäs olla työkalutauluun kiinnitettävä spräy-pulloteline, mutta en oo onnistunut keksimään missä. Se ois jo ensiapu.
 
Kerpeles illalla kun tulin röistä kotiin niin ikkunasta näkyi valojen vilkutusta. Sisälle kun pääsin ni eukko siellä pyöritteli kuulemma illan toista peliään, pelaili vielä kolmannen siihen perään. Oli kuulemma kaikki pelit miljardin luokassa (3+3 kuulalla). Alkaa vetää nyt tätä isäntää hikeen...

Ei jäänyt illalla taaskaan aikaa vaihtaa flipperien kuluvia osia uuteen ja säätää niitä paikoilleen. Päätin kuitenkin sen verran vilkaista, että miten tuo ns. drop-targetin automaattitiputus pitäisi toimia ja miksi se ei tässä koneessa toimi. Itse ison nostokelan yhteydessä on pienempi halkaisijaltaan ehkä euron kolikon kokoinen pari-cm paksu kela kiinteällä rautasydämellä.

Kovasti koitin löytää jotain liikkuvaa materiaa tuossa ympärillä, mutta en sellaista havainnut. Manuaali auki ja hetkonen...
upload_2021-10-8_23-10-0.png

Mulla puuttuu koneesta kokonaisuudessaan 23a, 23b, 23d ja ruuvit 23f. Tuo on siis normaalisti jousikuormitettu lirpake, joka vedetään tuolla sähkökelalla 23e likemmäs, jolloin 23a tönäsee targetin alas. Puuttuva kokonaisuus vaikuttaa olevan yhteensä noin 20€ Saksassa. Viikonloppuna kun tilaa, niin perjantaina ehtoosti tippuu lätkät kentällä.

Eipä tässä oikein muuta ole joutanut. Jäänyt peluuttamisetkin hiukan vähiin kun on pitänyt ihan fysisestikin juosta röissä. Samoin eukolla on ollut aikasia aamuja, niin ei paljon ilta-yheksän jälkeen oo tarvinnut kuulaa pompotella.

No, tämän(kin) vian kanssa pärjää kunhan ampuu tuon targetin ite alas ennen kuin aloittaa ainakaan laskuvarjohyppyhaastetta. Muissa skenaarioissa tuo ei ole niin kriittinen. Jokaisen laskuvarjohypyn (=valaistut rampit) pistemäärä siis lukitaan ensimmäisellä laskuvarjohypyllä. Kone alkaa laskea pisteitä alas 25.000.000:stä ja mitä nopeammin tuon laskuvarjohypyn saat suoritettua, sitä isompaan lukuun hypyt lukittuu. Pistemäärän lukituksen jälkeen on 30sek aikaa ampua kuula kerran jokaiseen ramppiin.
 
Alakentän flipperit on nyt löytäneet kireytensä akseleihin ja tuo luonnoton asento molemmissa flipuissa on korjattu.

Sen verran tuli takapakkia varaosissa, että nahkahousu päätti lähettää varaosat alle kilon maxikirjeenä (1.7kg tavaraa), ilman seurantakoodeja ja varattua toimitusaikataulua. Tämähän luonnollisesti tarkoittaa sitä, että meidän kotomaan Kusti vetää saappaat jalkaan ja käy nurmikonleikkuuseen ennen kuin tätä kirjettä aletaan edes sovittaa siihen muovimalliin joka määrittää kotimaan maxikirjeen mitat. Sen jälkeen todetaan viikon verran, että ei se kuitenkaan sovi postilaatikkoon, joten pyydetään pääkonttoria lähettämään kirje saapuneeta paketista joka ei sovi laatikkoon. Postilaatikkoon jätetään kirje, että sitä koputtamatonta ovea ei kukaan avannut - vaikka eukon kanssa ollaan pääasiassa etähommissa kotona.

Flipperihuollon jälkeen nyt muutamaan otteeseen on hypännyt kumi irti vasemmasta flipperistä. Koittanut sitä asemoida eri tavoin, mutta lopullista hyvää tuomiota ei ole vielä tullut (kestää silti pelata tosi pitkään). Tuossa vasemman flipperin kärjessä on pieni osuma ja varaosakuormassa tulisi uudet flipperit muutenkin. En uhraa tälle nyt aikaa sen enempää.

Olen nyt useamman kerran saanut kuulan jumiin laskuvarjohyppy-rampin drop targetin päälle. Pallonhakuohjelmassa kone kyllä kopistelee hyvin nopeasti ja varovasti tuota drop targettia, mutta ei sieltä kuula tule niin pienellä effortilla ulos. Heti jos targetin pyytää ulos, niin pallo lentää kyllä pelikentälle. Pitää säätää tuo lepoasento ehkä 1/16" ylemmäs.

Lisäksi tässä kun on tullut selattua foorumeita noiden flipperien säädön suhteen, niin pitää tuo yläpelikentän flipperi myös huoltaa. Mulla tuo yläpelikentän flipperi käytännössä aina osuu pallon joka menee ohi ja näin ei ilmeisesti pitäisi olla. Pelkkää säätöä en viitti, vaan huolletaan koko setti. Varaosat perusasioihin onkin jo hyllyssä, mutta muutoin tuo on aika pelikohtainen rakenne. Tuossa on siis 6" putki messinkiholkeilla, jossa flipperin akseli pyörii. Tämä kun on oikean puolen flipperin kanssa samassa toiminnossa ja pelin luonteen vuoksi oikea flipperi saa ehkä 70-80% lyönneistä ja se alkaa ajan myötä väljistää tuota putken holkitusta.

Eipä tässä oikein muuta ole ennättänyt viikossa tapahtua. Perjantaina illalla pelattiin eukon kanssa pari kaksinpeliä. Ekassa setissä eukko veti noin 800 miljoonaa ja mulle peräti 67. Toisessa sentään päästiin melko tasaväkiseen lopputulokseen, jonka sain käännettyä itselleni positiiviseksi No Fear multiballissa yksistään kerättyäni 400 miljoonaa.

Tolpat on edelleen leveät ja mailojen säätely ei paljoa sitä helpottanut. En taida säätöjen jälkeen edes lähennellyt aikaisempia tuloksiani. Replay-taso on nyt myös noussut ja on nyt muistaakseni 1.380.000.000. Ilmaispelinä tällä nyt on lähinnä motivoiva ja tavoitteellinen merkitys. Pitää toki alkaa myös miettiä pelitaktiikoita. Kuulan aloituksessa on mahdollista valita muutama eri lahjus - miten näitä kannattaa missäkin tilanteessa käyttää (ja kaikki ei ole aina saatavilla).
 
Takaisin
Ylös