Yamaha 55 perämoottori + Bella Mosquito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
IMG_20180604_201344.webp
Koneen oman lukituksen otin kokonaan pois tarpeettomana.
Tuo vaijerin alapää menee tuohon iskarin alapäähän kiinni, joka siis on rikissä/osa rikiä.
Tommottis:

Viimeksi muokattu:
Tuohon loikkimiseen nyt ajattelin kokeilla kiinteitä trimmilevyjä. Tai siis vanttiruuveilla säädettävät. Moottorin laskeminenkin ehkä auttaisi, mutta en millään viittis alkaa silppuumaan perälautaa. Nyt tulee ventilaatiolevy vai mikä senyton, on ehkä sentin verran pohjalinjan yläpuolella. Ja moottorin kulma on mun silmään jo sellainen, että pitäis painaa keulaa alaspäin.

Ne levyt ajattelin asentaa niin lähelle kölilinjaa, kuin mahdollista, kun jos joskus päästään sinne tavoitenopeuteen, eli 40 solmua, niin ei kai tuo hirveän syvällä enää mene? Tuossahan on pieni tasainen alue kölin kohtaa, että ei ole v loppuun saakka. Tämmössii ajatuksii täsä vaihees.
IMG_20180607_101304.webp
IMG_20180607_101224.webp

Minä kokeilisin ensin, että nostaisi hieman moottoria ylöspäin. Antiventilaatiolevy saa olla muutaman sentin kölilinjan yläpuolella alupotkurillakin tuollaisessa veneessä. Moottorin perä on melkoinen jarru vedessä.
Saattaa sekin aiheuttaa laukkaamisen.
Onko tuo moottori kallellaan, vai näyttääkö kuvassa vaan siltä?

Samaa mietin kun woimakin. Tuossa aika jyrkkä v-pohja joten aika ylhäälle alunperinkin moottori tarkoitettu. Hiukan vaikuttaisi että moottori aika syvällä veden pintaan nähden,jos veden pinta menee ylimmillään tuosta kohtaa josta pohjaa maalattu ylimmän nousulistan korkeudella. Saattaa olla että perässä on liikaa ala painoa.

Mitään en veneistä tiedä, mutta arkiajattelu sanoo, että syvemmällä oleva potkuri nostaa keulaa herkemmin, koska vipuvarsi on pitkä. Samoin höllättäessä kaasua se jarruttaessaan painaa keulaa alaspäin samasta syystä. Ylempänä oleva potkuri oletettavasti rauhoittaisi käytöstä.

Joskus loivempi pohjaisissa auttoi hiukan kun moottorin asentoa kallistettiin alaspäin. Tuossa on tuo pohja ihmeellisen mallinen. Nettiveneessä näitä välillä kaupan ja muutamissa kuvissa näyttäisi moottori olevan aika ylhäällä tai jokseenkin näyttäisi siltä.

Munkin silmään tuossa kuvassa näyttää hieman vinolta asennus. Mutta livenä vaikuttais olevan suorassa. Tuo mun moottorin vasen lukitusvaijeri on vinossa, silmällä katon vaan, et tohon ruuvataan. Ja tuo varjo varmaan vaikuttaa paljon.

Nyt sain puhelimen päähän kokeneen kaverin, ja hän sanoi heti, että potkuri vääränlainen. Pitää hakea testiin pari ropellia, ja katsotaan tilannetta sen jälkeen.

Tuo mun 14 vator laukkasi myös hieman, joka poistui siirtämällä rikipuikko pykälää alemmas. Mutta tietty eri tyyppiset veneet kyseessä.

Tais lähteä Varsavuoren laiturista...

Onkos muuten olemassa mitään valmista hissiä, liukuvaa kelkkaa tms. perälaudan ja moottorin väliin, jolla noita korkeuksia voisi ajaessa hakea kohdalleen? Seppä tekee sellaisen itsekin akkuporakoneesta ja trapetsikierteestä kylläkin.

Onkos muuten olemassa mitään valmista hissiä, liukuvaa kelkkaa tms. perälaudan ja moottorin väliin, jolla noita korkeuksia voisi ajaessa hakea kohdalleen? Seppä tekee sellaisen itsekin akkuporakoneesta ja trapetsikierteestä kylläkin.
Tukes kielsi Suomessa näiden myynnin, mutta ebaystahan niitä saa: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=electric+jack+12v&_sacat=0

Se kelkka jousineen pitänee itse keksiä.

Karamoottori olisi kyllä halvempi: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=12v+actuator&_sacat=0&LH_BIN=1

Nyt sain puhelimen päähän kokeneen kaverin, ja hän sanoi heti, että potkuri vääränlainen. Pitää hakea testiin pari ropellia, ja katsotaan tilannetta sen jälkeen.
Potkuri on tosiaankin hieman oudon oloinen. Onko siitä leikattu lapojen kärjistä tavaraa pois?
Teräspotkuri olisi paljon parempi, kuin alumiini. Ksetäisi nostaa konetta enemmän ylemmäs.
Potkuriakselin olisi hyvä olla kölilinjan suuntainen, ei liikaa, eikä liian vähän trimmiä.

Viimeksi muokattu:
Varmaan toi on johonkin kiveen ajettu ja siloteltu hieman kärkiä. Mutta tämä henkilö meinasi tuota lavan "mikki hiiren korva" muotoa. Ihan paska. No minä en osaa sanoa, mutta uskon kyllä. Saas nähdä kerkeekö vkn lopun aikana testaamaan, on kaikenlaista kissanristiäistä.

Teräs varmaan olisikin parempi pidoltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan. Mutta toisaalta tulee joitain negatiivisia hommia, vaihteisto rasittuu kytkettäessä enemmän ja jos ajat kivelle, niin alumiinilla saattaa säästyä muulta remontilta. No komposiitti on yksi.

Mutta en nyt täsä vaihessa ala hifistelemään. Kunhan saadaan ajettavuus ja nopeus säädyllisiksi, niin se piisaa tässä vaiheessa.

Varmaan toi on johonkin kiveen ajettu ja siloteltu hieman kärkiä. Mutta tämä henkilö meinasi tuota lavan "mikki hiiren korva" muotoa. Ihan paska. No minä en osaa sanoa, mutta uskon kyllä. Saas nähdä kerkeekö vkn lopun aikana testaamaan, on kaikenlaista kissanristiäistä.

Teräs varmaan olisikin parempi pidoltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan. Mutta toisaalta tulee joitain negatiivisia hommia, vaihteisto rasittuu kytkettäessä enemmän ja jos ajat kivelle, niin alumiinilla saattaa säästyä muulta remontilta. No komposiitti on yksi.

Mutta en nyt täsä vaihessa ala hifistelemään. Kunhan saadaan ajettavuus ja nopeus säädyllisiksi, niin se piisaa tässä vaiheessa.
Tuo on hyvä asenne, ensin ajettavuus kohdalleen. :peukku:

Hisseistä oli aiemmin puhetta. Se tuo mukanaan yhden edun, eli koneen siirron taaksepäin. Potkuri saa "puhtaampaa" vettä, kun ei ole niin lähellä perälautaa. Ei ole perälaudasta irtoavassa vedessä olevia poreita sotkemassa potkurin toimintaa.

Veljelläni on veneessään sähköhydraulinen hissi, jossa on muistaakseni kymmenen tuuman setbäkki.

IMG_9940.webp

Nyt pari hyvin lyhyttä koeajoa suoritettu. Ensin alkuperäisel potkurilla. Latasin kännykkään sellaisen appsin, joka tallentaa huippunopeuden. 34 solmua, 6200rpm (kierrosrajoitin)
Kone hieman nousee vielä moottorijarrussa, pitää lisätä kumilankoja.

Toisella potkurilla 37 solmua, vielä rajoittimelle. Edelleen loikkii.
Huomenna kolmatta ropelia paikalleen ja ajattelin myös testata nostaa moottorin kulmaa.

Mutta kertaakaan ei sammunut kone. Bensaletkun liitin otettiin tuollaisesta pussista. Kaveri tarjos sellaista vitosen tarviketta, mutta nyt olin tiukkana, että ei, otetaan se orkkis.
IMG_20180609_145949.webp

Mutta se 40 solmua on vahvasti horisontissa. Kyllä tuo loikkiminen pitää saada aisoihin. Mutta tämä säätäminen/ hakeminen taitaa kuulua tähän motorsportin luonteeseen :)
Tuota vasemmanpuoleista
IMG_20180609_171836.webp
koitan huomenna.

Kohta 5v oon Nuffii viritelly, eikä se oo vielä likikään valmis.... rahaa menny varmaan reipas kymppi..... ja pari tuhatta tuntia töitä.....

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin