Viinin valmistus

Valmis pakkaukset, en ymmärrä niitä. Käymiss aineet maksaa alle 5€ ja mitä ne valmispakkaukset nyt maksaakaan olisikohan 30€. Eli 25€ jostain 1-2kg marjoista jonka määrä on liian vähäinen 30l satsiin.
Tietysti joku Helsingin kalliossa kalliota etenpänä käyneenä tällaisia voi tarvita.
 
Luumuja kun tuli muutama ämpärillinen , niin en kaikista jaksanut hilloa ja mehua värkätä . Yksi saavillinen piti koittaa viiniä olevinaan tehdä , ja ostin pari niitä valmispakkauksia aatellen , että nyt .
Avattuani pakkauksen ja alettuani lukemaan ohjeita , ajattelin palata siihen suunnitelmaan , joka alitajuisesti oli jo päätetty . Jotta koitan käytellä mahdollisimman väkeväksi vaan ja sitten pieni jatkojalostus .
Slipowitse vai mikä se nyt oli , on hakusessa .
Ne pakkaukset jäävät odottamaan uutta intoa eli tod.näk . joku toinen on se kun niillä pelaa .
 
IMG-20220915-WA0001.webp
Frouva juuri pullottaa kaks saavillista marjaviiniä..
 
Valmis pakkaukset, en ymmärrä niitä. Käymiss aineet maksaa alle 5€ ja mitä ne valmispakkaukset nyt maksaakaan olisikohan 30€. Eli 25€ jostain 1-2kg marjoista jonka määrä on liian vähäinen 30l satsiin.
Tietysti joku Helsingin kalliossa kalliota etenpänä käyneenä tällaisia voi tarvita.
Käykö viini jotenkin paremmin etaanpana?
 
Käykö viini jotenkin paremmin etaanpana?
Samalla tavalla se pulputtaa ihan missä vain, mutta tiedän olevan Helsinkiläisiä jotka ei ole koskaan käyneet Suomessa Helsinkiä etenpänä. Eihän niillä ole marjoja ta ylipäätänsä mitään luonnosta poimittua mistä ylipäätänsä tehdä viiniä,
 
Samalla tavalla se pulputtaa ihan missä vain, mutta tiedän olevan Helsinkiläisiä jotka ei ole koskaan käyneet Suomessa Helsinkiä etenpänä. Eihän niillä ole marjoja ta ylipäätänsä mitään luonnosta poimittua mistä ylipäätänsä tehdä viiniä,
Yhtä kaikki, samaa kuraa kaikki...
 
En tiedä kihdistä enkä sen aiheuttamista ruokavalioista, mutta luulisin että tämän vuoden viinini ovat terveyttä edistäviä. Metsä viini on tehty kevään ensimmäisistä silmuistaan auenneista koivunlehdistä, kevään vaaleanvihreistä kuusen latvusten kerkistä sekä keväisistä männyn kerkistä, lisukkeena on elokuussa valmistunutta viherherherukkaa.
Näistä aineosista tehtiin kaun sitten juomia lääkkeeksi, kuten Josva tekee nykyäänkin,
Mitä se parantaa tai pahentaa en tiedä, viinissä ainakin maistuu metsä ja metsä on sielun rauhani lähde.
 
En tiedä kihdistä enkä sen aiheuttamista ruokavalioista, mutta luulisin että tämän vuoden viinini ovat terveyttä edistäviä. Metsä viini on tehty kevään ensimmäisistä silmuistaan auenneista koivunlehdistä, kevään vaaleanvihreistä kuusen latvusten kerkistä sekä keväisistä männyn kerkistä, lisukkeena on elokuussa valmistunutta viherherherukkaa.
Näistä aineosista tehtiin kaun sitten juomia lääkkeeksi, kuten Josva tekee nykyäänkin,
Mitä se parantaa tai pahentaa en tiedä, viinissä ainakin maistuu metsä ja metsä on sielun rauhani lähde.
Klinikka pystyyn . Asiakkaita riittää kun mainostaa , että täällä paranee viiniä juomalla .
Ja taas kohta portsaria tarvitaan .
 
En tiedä kihdistä enkä sen aiheuttamista ruokavalioista, mutta luulisin että tämän vuoden viinini ovat terveyttä edistäviä. Metsä viini on tehty kevään ensimmäisistä silmuistaan auenneista koivunlehdistä, kevään vaaleanvihreistä kuusen latvusten kerkistä sekä keväisistä männyn kerkistä, lisukkeena on elokuussa valmistunutta viherherherukkaa.
Näistä aineosista tehtiin kaun sitten juomia lääkkeeksi, kuten Josva tekee nykyäänkin,
Mitä se parantaa tai pahentaa en tiedä, viinissä ainakin maistuu metsä ja metsä on sielun rauhani lähde.
Jotain tuollaista olis kiva maistaa. Kovin suuri valkoviinin ystävä en ole, mutta tuo saattaisi olla riittävän erilainen. Punaiset marjaviinit, ainakin monet kaupalliset, maistuu enemmän joltain vahvalta mehulta kuin viiniltä. Niistä puuttuu joku punaviinille ominainen asia. Ei ne pahoja ole, mutta kaiketi pitäisi osata ajatella ne ihan omantyyppisenä juomana, eikä verrata punaviiniin.
 
Yöllä heräsin koiran murinaan. Jatkuva matala murina kuului keittiöstä. Pakkohan se oli nousta ylös ja mennä katsomaan. Siellä pentu oli viiniastian vieressä ja ihmetteli kun vesilukko pitää pulputusta. Nyt ei enää välitä vaikka pulputus senkun kiihtyy. Hyvä koira kun ilmoitti että poika alkoi poriseen. :D
 
Minä kun olen tämän viinin valmistuksen hifistelijä, niin seuraavaa kertomaa ei tarvitse ottaa vakavasti.

Kun muinoin luin kaiken mahdollisen mitä ennen internettiä oli ylipäätänsä saatavilla viinin valmistus prosesseista, niin käymislämpötilaa pitäisi yrittää pitää samana alusta- loppuunsa. Näintehden viiniin ei tule kitkerää makua, eli joku +22°c tarkoittaa sitä että alku käymisen ajan on viilennettävä ja loppukäymisen ajan lämmitettävä. Pienissä erissä tämä on haastavaa, jos on vaikka ylimääräinen jääkaappi johon käymisastia mahtuu pidetään alussa jäähdytystä päällä keskellä ilman ja lopussa 60-100w hehkulamppu sisällä lämmittämässä. Äijäluollassani on pimennysverhot jotka lasketaan alas ja lämmitys on kesällä pois, keskivaiheella ne nostetaan ylös ja lopussa lämpötilaa huoneessa nostetaan, viini taas kirkastuu parhaiten viileässä jolloin taas lämmöt on pois ja verhot alhaalla.

Sitten säilytys vaakatasossa ja lämpötilana on oltava joku +8-10°c ja mieluummin pimeä kuiva tila, jos projekti on onnistunut kaikilta prosesseiltaan niin marjaviineistäkin saadaan näin vuosikertaa. Kesällä nautittiin muist v2011 viinejä punaista-valkeaa ja ne olivat täysin hyviä nautittavaksi, nämäkin viinit oli käytetty täysin kuivaksi ja jälkimaeutettu ennen pullotusta joka on ehdoton edellytys vuosikertaa haettaessa. Onnistunutta vuosikertaa ei kukaan nauttija ole luonnehtinut kotiviinin kuraksi, maku on pehmyt ja siitä todella maistuu käytetyt aines osat jotka ei tule esiin nuoresta viinistä.
 
Rapiat neljä viikkoa oli viini käymisastiassaan ja tänään siirsin sekundääriin. Otin ensin karviaspussin pois ja mittasin ominaispainon joka oli -10. Oli kyllä yllätys kun maistoin viiniä. Sehän oli aivan helkutan hyvää. Siinähän on sellainen aidon valkoviinin tuntu jo tässä vaiheessa. Täytyy vähän makeutttaa vielä mutta kuivaksi saa jäähä
 
Viimeksi muokattu:

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös