Veneiden moottorit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Roope
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kahdella vanhemmalla pikku Vireellä olen koittanut veneillä ja toinen pelasikin nuhteetta koko kesän. Sama mikä siirtyi keiteleelle lievin takuun kattamien vaurioin. :)
Ensimmäisessä reistasi se vesipumpun stefa ja vettä pääsi kampikammioon aiheuttaen ylenmääräisiä narun kierimisiä nykäisyineen kera kamalan kirvauksen.
Ennen kuin tajusi ja vaihtoi. Mokoma puolen tunnin remppa ja muutaman markan stefa vain, niin tuntikausia nyitytti ja tutti sekä nyppi.
Sitten taas rän..täpä tä pä pä pä pä.. ja :)

Nyt kun virkosin niin muistan että olihan meillä teiniaikaan kaverin kanssa Kuopion-Kipinä moottorikin. Jollain mopon osa vaihtokaupallako se saatiin en muista.
Saatiinko jopa jotenkin käymäänkin se en tarkkaan muista sitäkään kuinka ollakkaan, mutta vene oli jo niin loppu ettei homma edennyt.
Saakeli kun kaikki -70 ilmais ja halpis tavarat olisi saanut talteen.
Ei tuo pikku keskimoottori paljoa tilaa olisi tarvinnut.
Paisi saa kai noita ihan kympeillä jos niin alkaa vaivaamaan jottei uni tule.
Jos se sitten Kipinä kainalossa tulisi :)

Kipinän alkuhistoria on luovaa kopiointia. Ensimmäisissä Kipinöissä oli ihan maailman ensimmäisen perämoottorin sylinteri ja mäntä, ehkä kampiakselikin. Eli vuoden 1904 Evinrudesta lainattu. Sitten alkoivat teemään kopioita niistä sylintereistä. Ja Kipinähän oli erikoinen moottori, kun sitä ei oltu mitenkään tuotesuojattu. Kipinää teki Kuopion seudulla moni konepaja ja kehitti sitä omien mieltymysten mukaan. Varmaan kymmenkunta valmistajaa on ollut. Viimeiset Kipinät tehtiin vuonna 1980.

Mulla on yksi ehkä 40-lukuinen iso Olympia merikytkimineen. Kaksipyttyinen petroolikone, varmaan parinkymmenen hevoisen voimainen, veikkaisin hyvin vähän käytetyksi. On kuin maamoottori, painaa varmasti satoja kiloja. Jos joku entisöi jotain vanhaa moottorivenettä, niin joutaa kyllä, jos käyttöön menee. Muuten hilloan sitä tuolla kuivurilla.

Noissa veneen moottoreissa kuten varmasti maamoottoreissakin oli varmaan jos jonniinlaista Manufaktured Kyläseppä merkkistä.
Oletteko törmäilleet vaikkapa Ford Prefektin koneesta katkaistuun 2 sylinteriseen keskimoottoriin?
Kerran poikasena venerantamilla sellaista pientä matalakeulahyttistä ihaillessani kuulin puhuttavan, jotta siinä haaveessa sellainen olisi ollut.
Mattiolavi muistaisi tuon veneen melko varmaan. Niillä oli SS Yhtiö silloin samassa rannassa.

Noissa veneen moottoreissa kuten varmasti maamoottoreissakin oli varmaan jos jonniinlaista Manufaktured Kyläseppä merkkistä.
Oletteko törmäilleet vaikkapa Ford Prefektin koneesta katkaistuun 2 sylinteriseen keskimoottoriin?
Kerran poikasena venerantamilla sellaista pientä matalakeulahyttistä ihaillessani kuulin puhuttavan, jotta siinä haaveessa sellainen olisi ollut.
Mattiolavi muistaisi tuon veneen melko varmaan. Niillä oli SS Yhtiö silloin samassa rannassa.
Katkaistun T- tai A-Fordin moottorin olen nähnyt. Ja sitten on ihan itse tehtyjä yksittäiskappaleitakin. Konepajoilla työntekijät teki itse firishommina moottoreita omaan käyttöön. Ainakin pohjanlahden rannikolla ja kaiketi myös Lehtoniemessä Joroisissa ja Varkaudessa Wahlilla/Römillä. Ja varmasti monilla muilla konepajoilla, vaikkapa joidenkin sahojen pajoilla tai vastaavissa. Yrityksen johto ei vastustellut useinkaan moista harrastetta, kun toimi hyvänä oppina ja jopa tuotekehityksenä yritykselle.

Katkaistun T- tai A-Fordin moottorin olen nähnyt. Ja sitten on ihan itse tehtyjä yksittäiskappaleitakin. Konepajoilla työntekijät teki itse firishommina moottoreita omaan käyttöön. Ainakin pohjanlahden rannikolla ja kaiketi myös Lehtoniemessä Joroisissa ja Varkaudessa Wahlilla/Römillä. Ja varmasti monilla muilla konepajoilla, vaikkapa joidenkin sahojen pajoilla tai vastaavissa. Yrityksen johto ei vastustellut useinkaan moista harrastetta, kun toimi hyvänä oppina ja jopa tuotekehityksenä yritykselle.
Noihin aioihin verraten tulee väistämättäkin mieleen että mikähän lama meillä on mistä jotkut toitottavat?
Ei olisi ennen wanhaan käyvää moottoria kohdeltu siten kuten nykyään, miten sitä tointa ei saa täällä ilmaista.

Mistään helkkarin nykymoottorista ei enää tehdä tuollaisia tynkiä...
Harvassa on edes ne ysärin moottoritkin, joista vois .....

Vaan ne Detroitit kähyjä oli niissä pikkuvetureissa. Kaksi rinnan ja oliko vedot yhteen vai miten ne nyt. Oon vierestä semmosta puoliksi palanutta kattellukkin kauan sitten muttei jäänyt varmoja mieleen..

Vähän meinasi lipsahtaa tai oikeastaan ei. Eikös veturitekniikoita aikoinaan tarjottu pienten laivojen koneiksi?
Vaan ja lisää aihetta hipoen. Monasti miettinyt ihan itse osaamattomana jotta jos osaisi :) , niin olisi muutamia moottoreita joita olisi ehkä hyötysuhteenkin kannalta olla tuplatut?
Ja humorimielessä esim. Warre V-6.
Veneissä olen nähnyt juutuubissa vähän sinne päin..

Aikoinaan tosissani mietin, ja vain puoliksi humorimielessä, että sellaiseen n. 5,5 m. tasapohjaiseen limisaumaveneeseen laittaa molemmin puolin köliä omat yksiköt.
Puolet tekniikka tarpeistakin oli valmiina ja se vene.
Tästä on vain n. 30 vuotta aikaa.
Ja nyt vasta hokasin että siihenhän olisi saanut kolme rinnan.
Suomen nopein Vire. Kolme krt. 7 hp . liki puoliplaanari siis.
Sillä yhdellä mikä siihen oli keskelle asennettu kera jonkin ihmeellisen vaihteiston ( joku veikkasi pikku trakroria) , se ei kyllä soutumiestä olisi päihittänyt.
Siitä suivaantuneena aattelin, että jos kolme Virettä rinnan ja hyvillä omilla vaihteistoillaan.
Kaikkea hullua sitä onkin pähkäillyt ja joka vieläkin viskoo ;)
Vaan diaknoosihan on liki selvillä ,hullu, mutta määrittelemätön.
Jotta ihmekkö tuo eikä tutuille enää uuttakaan :)

Vaan ne Detroitit kähyjä oli niissä pikkuvetureissa. Kaksi rinnan ja oliko vedot yhteen vai miten ne nyt. Oon vierestä semmosta puoliksi palanutta kattellukkin kauan sitten muttei jäänyt varmoja mieleen..
Niissähän oli kaksi 6-71 Detroittia, toinen LC ja toinen RC mallia ?, eli moottorien kampiakselin pyörimissuunnat oli erikätiset.
Pitäis toikin oikein kirjoista kattoa ....
Niitä rivimallisia Detroit Diesel 2-tahtimoottoreita kun oli vissiin 4, vaiko 8 eri tyyppiversiota, ainakin noista 6-71 moottoreista.
Toijalassa veturimuseolla on eräs tupla-Detroit moottorinen varikkoveturi, josta joskus kuviakin otin, ja taisin tännekkin laittaa niitä.

Viimeksi muokattu:
Muistan hyvin.oli katkastu A malli koneena, Arella tekivät Veljekset tuon homman oikean työn ohessa.Myöskin veneen tekivät,mutta tuossa väinölän vaiheessa se oli jo Jokkerilla joka ajoi sillä kauan pitkiä kalareissuja.Viimeksi kun veneen näin se oli keskisuomen museossa katkaistuna ehkä noin 25 v sitten.

Niissähän oli kaksi 6-71 Detroittia, toinen LC ja toinen RC mallia ?, eli moottorien kampiakselin pyörimissuunnat oli erikätiset.
Pitäis toikin oikein kirjoista kattoa ....
Niitä rivimallisia Detroit Diesel 2-tahtimoottoreita kun oli vissiin 4, vaiko 8 eri tyyppiversiota, ainakin noista 6-71 moottoreista.
Toijalassa veturimuseolla on eräs tupla-Detroit moottorinen varikkoveturi, josta joskus kuviakin otin, ja taisin tännekkin laittaa niitä.
Hinaaja Halla VII:ssä on tuollainen tuplamoottori paketti.

Jämsänkoski nimellä löytyy tehdaspaja virapeli eli sotevana tehtyjä moottoreita. Omaa valmistusta kaikki muu paitsi kaasari, ja ilmeisesti sähköpuoli.
Valurauta ja alumiini valuja, joissa nimi Jämsänkoski.

Kaverilla yksi detroit ja avotilassa lasikuitupaattissa, ni kyllä sekin ihan riittävästi ääntä pitää. Lauluveneenä ei niin haittaa, mutta perhekäyttöön retkiveneeksi en välttis tahtois.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin