En tiiä mistä olivattten...Vääksyssä kattelin sitä hommaa...Työtavoista ja jäljestä päätellen ei tainnut olla Kuortaneen pojat urakoimassa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom: This feature may not be available in some browsers.
En tiiä mistä olivattten...Vääksyssä kattelin sitä hommaa...Työtavoista ja jäljestä päätellen ei tainnut olla Kuortaneen pojat urakoimassa.
Paljonko maksaa noin karkeasti ottaen vaikka kilometrin pitkä kuituveto yhdellä kaapelilla kaikkine töineenPaljon on kuulunut negatiivista kaikkien isojen kuituverkkotoimijoiden rakennustöistä, ja etenkin jälkien siivoamisesta.
Mun omista projekteistani ei ole _ikinä_ kuulunut negatiivisia jälkipuheita, päinvastoin paljon kehuja.
Ollaan tosi hitaita, mutta ei se sähköyhtiötäkään harmittanut kun tehtiin metrihinnalla ja jäljestä ei ollut sanomista.
Itse olen asettanut varsin tiukat standardit kuitukaivuideni syvyyksille ja kaapelisuojauksille. Käytännössä jos kaapeli on alle 70cm syvällä on se joko suojaputkitettu tai kourutettu, ja siis myös ojien alituksissa. Yhdessäkin paikassa kaivettiin 20kV johdon rinnalle ojan alitus yli 50cm tuota 20kV syvemmälle.. jos ojan perkaaja joskus sen menee korkkamaan niin eipä ole kuitu ekana =D.
Kaikenkaikkiaan näissä mun kuitupuuhasteluissa on aika pienoiskoossa tää kokonaisuus, tehdään itse kaikki kaivuut, useimmat alitukset, kuituhitsaukset, kivien särkemiset (räjäytystyöt kuitenkin ulkoistettu).
Kaikenkaikkiaan ketju on mielenkiintoinen ja katson tätä ehkä hiukan eri kulmasta =D.
Riippuu kauheesti kastikkeesta, 3..4k€ luokkaa on ollut omissa projekteissa halvimmat omakustannushinnat. Mutta riippuu niin monesta.Paljonko maksaa noin karkeasti ottaen vaikka kilometrin pitkä kuituveto yhdellä kaapelilla kaikkine töineen
..mutta siis yleensä reilusti enemmän. Tuo oli ketjukaivurilla tehtyä ojaa savipeltoon. Halvintahan on auraaminen. Tuttava teetti taannoin korpeen soratien varteen auraamalla muutaman km, kustannukset oli muistaakseni kaikkineen reilusti alle 10k€/km.Riippuu kauheesti kastikkeesta, 3..4k€ luokkaa on ollut omissa projekteissa halvimmat omakustannushinnat. Mutta riippuu niin monesta.
Hinnat on sitä luokkaa että minun ei kannata sitä ainakaan omalla kustannuksella kaivattaa, rapian 1,5km olis matkaa...mutta siis yleensä reilusti enemmän. Tuo oli ketjukaivurilla tehtyä ojaa savipeltoon. Halvintahan on auraaminen. Tuttava teetti taannoin korpeen soratien varteen auraamalla muutaman km, kustannukset oli muistaakseni kaikkineen reilusti alle 10k€/km.
Tuollainen yleiskäyttöinen maakaapeli on alle Euron metri jossei kovin montaa kuitua tarvitse..
Siskon perheellä on muistaakseni 1,7km runkolinjasta, karkeasti olisi 1000€/100m kuidun kaivuu ollut liittymän lisäksi... Saivat sitten suunta-antenneilla toimimaan 4G verkon kohtuullisesti.Hinnat on sitä luokkaa että minun ei kannata sitä ainakaan omalla kustannuksella kaivattaa, rapian 1,5km olis matkaa.
Ja tätä mää en ymmärrä että ku meilläki se liittymämaksu on nyt 400 kantturoissa tällä alueella, niin nuoretkaan ei sitä halua. He pärjää kuulemma mobiililla. Voi video!Kaikille laadukasnetti ei ole yhtä tärkeä, muuankin tuttu panosti kuluttajana jotain 30..40k€ omaa rahaa et sai kuitubitin talolleen. ..ja sitten toiselle 300€ on ihan ylitsepääsemätön investointi.
Tonni on absoluuttinen katto itsellä tuohon. Eri asia niillä jotka vois sätkiäkin kääriä 100-500€ seteleistäKaikille laadukasnetti ei ole yhtä tärkeä, muuankin tuttu panosti kuluttajana jotain 30..40k€ omaa rahaa et sai kuitubitin talolleen. ..ja sitten toiselle 300€ on ihan ylitsepääsemätön investointi.
Käytännössä nimenomaan on eroa ainakin täällä. Kuitu on luonnostaan nopea eikä operaattorin rajoitin ehdi heti mukaan. Pienissä äänitiedostoissa se näkyy hyvin. Yle-dl käyttää äänitiedostojen latauksessa Wget'iä. 88,7 MB/s on yhtäkuin 709,6 Mbit/s, liittymän nimellisnopeus 200 / 100 Mbs.Mulla on ollut DNA 5G600M liittymä muutaman vuoden( mastoon alle 500m). Nyt ollut vuoden 1000M kuitu. Mitään eroa ei käytännössä ole. Kumpikin toiminut hyvin. Ainoa että 5G yhteydessä ei ollut yhtään kertaa 10 tunnin katkoa, kuidussa on ollut. En usko että talon arvo nousi yhtään, kun sen kuidun milloin vaan tuosta tievierestä on ilmaiseksi saanut tilattua. Yhteysnopeusmittarilla saa eroa kuidun hyväksi, mutta käytännön eroa ei ole.
Length: 7649906 (7.3M) [audio/mpeg]
Saving to: Ykköskolumni__Lauri_Kontro__Suomesta_on_tullut_tuulivoiman_Villi_länsi__2025-02-21T05_55.mp3
100%[===================>] 7.29M --.-KB/s in 0.08s
2025-02-22 10:32:22 (88.7 MB/s) - Ykköskolumni__Lauri_Kontro__Suomesta_on_tullut_tuulivoiman_Villi_länsi__2025-02-21T05_55.mp3 saved [7649906/7649906]
https://www.wikihow.com/Watch-Star-Wars-on-Command-Prompt sanoi:
- Install Telnet if you don't have it.
- Open Command Prompt (CMD) or Terminal.
- Type "telnet" and press Enter or Return.
- Type "o" and press Enter or Return.
- Type "towel.blinkenlights.nl" and press Enter or Return.
Ja Matrix menee hienosti UTF-8:lla kun laittaa näytön kyljelleen.Star warssiaki voi kattoa asciina telnetin ylitte,
ei nosta täällä, sijainti ja ikä eniten vaikuttaa. Uudet eli alle 20 vuotiaat talot menee kaupaksi heti kohta jos eivät maksa kolmeasataatuhatta.Ja tätä mää en ymmärrä että ku meilläki se liittymämaksu on nyt 400 kantturoissa tällä alueella, niin nuoretkaan ei sitä halua. He pärjää kuulemma mobiililla. Voi video!
Nostaa jo kiinteistön arvooki ku on kuituliittymä...
Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.
Luo käyttäjätili
Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.